Kirjoittaja Aihe: Jokapäiväinen leipämme  (Luettu 31267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Jokapäiväinen leipämme
« : 30.06.14 - klo:10:44 »
Tämän viikon olemme Matin kanssa eri ruuissa. Havahduin lauantaina kevyempään ruokavalioon kun farkut tuntuivat ahtailta. Juhlille on ulkomuotoa kohennettava, terveyden ja turhamaisuuden vuoksi.

Matti saa tänään uusia perunoita ( ei tänään ostettuja, joten vanhojahan ne jo taitavat ollakin ) ja sipattia jossa runsaasti uutta sipulia ja savukinkkua.

Minulle kiehuu kolmen litran satsi kaali-selleri-porkkana-sipuli-tomaatikeittoa jonka kanssa otan palan hapankorppua. Välipaloiksi vain porkkanaa pureksittavaksi ja hapankorppua kahvinkera.
Kun sokeriarvoni paranivat kummasti aloin lipsua herkkujen suhteen ja popsin kuivattuja aprikooseja ja Polly-karkkeja  lähes viikottain. Nyt on palattava ruotuun ja saatava pari kiloa kevennettyä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #1 : 02.07.14 - klo:10:53 »
Hei, tehdäänkö teilläkin sipattia? En ole kuullut tuota soossin nimeä vuosikymmeniin kenenkään muun kuin omasta suustani.

Teetkö/tunnetko tuikutinta?
Äiti teki aina uusille perunoille tuikutinta. Uutta sipulia varsineen, tilkka vettä, voita ja ripaus suolaa. Niitä hieman keitetään, että sipuli vähän pehmenee. Kyllä on hyvää.  :023:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #2 : 02.07.14 - klo:12:07 »

Teetkö/tunnetko tuikutinta?
Äiti teki aina uusille perunoille tuikutinta. Uutta sipulia varsineen, tilkka vettä, voita ja ripaus suolaa. Niitä hieman keitetään, että sipuli vähän pehmenee. Kyllä on hyvää.  :023:

Voisoosia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #3 : 24.07.14 - klo:17:37 »
Matti grillasi tarjous-kasleripihvejä. Minä paistoin kuumassa pannussa kesäkurpitsan siivuja. Maustoin niitä suolalla, mustapippurilla, jalopusi silppusin sipulinvarsia joukkoon.

Valkoisen osan sipulista siivutin frisee-salaatin sekaan tomaatin ja kurkun kaveriksi. Valkosipulimajoneesikastiketta pullosta, ja siinä koko juttu.

Unkarilaisia luumuja saa edullisesti. Niitä ja avokadoja otan välipaloiksi. Leipää ei juurikaan kulu, mutta kivennäisvesi-mansikkajuomasekoitus on kiva hellejuoma.

Pottuja syödään huomena. Laitan ehkä kanavartaan. Nyt ei viitsi kyökissä kuumia ruokia laittaa.

Jäätelöä kahvin kanssa kuuluu olevan tulossa. :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #4 : 25.07.14 - klo:11:32 »
Mun pitäisi mennä varmaan johonkin painonhallinta-ryhmään esim. terveyskeskukseen.
Vaikka tiedänkin kuinka minun olisi laihdutettava. Eikä vaan laihdutettava, vaan muuttaa pysyvästi tottumuksiani.
Lohtu-syöminen on minua viime vuosina lihottanut, samoin se kun en ole harrastanut liikuntaa kuin kerran viikossa.
Talvella vielä kävin 2kk 2 kertaa viikossa uimassa. Siitä pitäisi pitää kiinni.
Elämä on kemiaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #5 : 25.07.14 - klo:17:12 »
Mun pitäisi mennä varmaan johonkin painonhallinta-ryhmään esim. terveyskeskukseen.
Vaikka tiedänkin kuinka minun olisi laihdutettava. Eikä vaan laihdutettava, vaan muuttaa pysyvästi tottumuksiani.
Lohtu-syöminen on minua viime vuosina lihottanut, samoin se kun en ole harrastanut liikuntaa kuin kerran viikossa.
Talvella vielä kävin 2kk 2 kertaa viikossa uimassa. Siitä pitäisi pitää kiinni.

Löydä itsellesi sopiva lohtuliikunta!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #6 : 29.07.14 - klo:08:13 »
Budapestin matkalla tutustuin jälkiruokaan nimeltä Germknödel mit Mohn. Se koostui kolmesta pesäpalloa vähän pienemmästä unikonsiemenillä peitetystä mykystä ja luumuhillokkeesta. Reseptejä näkyy löytyvän verkosta. Minulle kerrottiin, että tanskalaiset ovat kieltäneet unikonsiemenien käytön elintarvikkeena. Unkarilaiset näyttävät leipovan niistä kakkujakin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #7 : 30.07.14 - klo:19:15 »
Minulla on kaapissa nyt monia uusia säilyketuttavuuksia, kiitos Tiitin kullan vanhemmille.  :023:  Siellä on täytettyjä paprikoita, täytettyjä munakoisoja, munakoiso-tomaatti-säilyke, viininlehtikääryleitä. Myös ihan uusi tuttavuus oli kuivat taatelit. Ei siis sellaisessa paketissa, mistä olen tottunut tekemään jouluksi taatelikakkua. Eikä sellaisia mitä ruokakaupoissa myydään kuivahedelminä. Nämä ovat irtotavaraa ja todella kuivia. Niissä on kivi sisällä, mutta ihanan makeita eikä juurikaan tahmeita.  :023:
Lisäksi kaapissa on juoksevaa hunajaa, halvaa, fetaa ja jotain, mitä en edes vielä tiedä, mitä se tarkalleen sisältää.
Jännää maistella kaikkea uutta.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #8 : 30.07.14 - klo:19:27 »
Nam! Kreikanmatkoilta tuttuja makuja. Täältäkin niitä saa etno-kaupasta. Dolmadesejä ja halvaa ostan eniten.

Tänään laitoin pikaruokaa. Vispasin katkarapukeiton johon lisäsin pussillisen pakastekatkarapuja ( ilman kuorta )  :003:
Sitten kaivoin leipägrilli-prässin laatikosta ja tein lämpöiset leivät. Täysjyväpaahtoleipää kaksi palaa vastakkain. Väliin juustoa, grillikinkkua,metwurstia ja tuoretta paprikaa. Niistä saa kivat kolmioleivät kun prässi prässää niihin vaot vinottain.

Iltaruokana syömme viiliä ja hilloa tms. ja leipää tarvittaessa. Kahvi keitetään ainakin 3 kertaa päivässä. :kahvi:

Yrttipuutarhani basilika voi loistavasti. Nyt se lykkää jo jotakin kukinnon tapaista latvoihin jotka ovat tuuhentuneet kovasti nyppimisestä. Saan niistä kuivat basilikat vuodeksi. Timjami leikataan ja kuivataan siinä vaiheessa kun se kukkii.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #9 : 30.07.14 - klo:21:29 »
Unkarilainen kalasoppa halászlé oli myös maukas tuttavuus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fisherman%27s_soup

Paikalla Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #10 : 31.07.14 - klo:09:44 »
Wanha tarina kertoo juhlatilaisuudesta, joss oli todella herkullinen ateria maittivine ja monipuolisine ruokalajeineen ja -juomineen.

Papille ruoka maittoi. Lopulta hän alkoi ehdottaa kollekoilleen:
- Meidän tulisi pyytää Kirkolliskokousta muuttamaan Isä-meidän-rukouksen kohta "Anna meille tänä päivänä meidän jokapäivänen leipämme" muotoon "Anna meille joka päivä meidän tämänpäiväinen leipämme !"

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #11 : 09.08.14 - klo:19:23 »
Budapestin matkalla tutustuin jälkiruokaan nimeltä Germknödel mit Mohn. Se koostui kolmesta pesäpalloa vähän pienemmästä unikonsiemenillä peitetystä mykystä ja luumuhillokkeesta. Reseptejä näkyy löytyvän verkosta. Minulle kerrottiin, että tanskalaiset ovat kieltäneet unikonsiemenien käytön elintarvikkeena. Unkarilaiset näyttävät leipovan niistä kakkujakin.

Ei voi olla totta.
Tanskassa on perinne mennä aamulla hakemaan morgenbröd bagerilta, eli aamuleipä leipomosta, Rundstykke on sen aamusämpylän nimi siellä ja siinä on juuri unikonsiemeniä minusta päällä.

Voiko maailmassa jotain noin radikaalia tapahtua, että morgenbrödin koostumusta muutetaan?

Mites mun suihkulaulun kanssa käy.
Laulan aina suihkussa sitä laulua.
Man go til Hilleröd og koper morgen bröd.

Olipa penalta järkyttäviä uutisia.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #12 : 10.08.14 - klo:16:06 »
Tänään söin savusilakoita ja salaattia ison annoksen.
Vadelmia ja mustikoita.
Aamulla persikka-ananas-jugurttia leipää ja kahvia.
Päivälläkin kyllä  :kahvi:

Ja juonut sekä karpalon makuista kivennäisvettä kuin myös tavis vettä.

-Kiitos joka päiväisestä leivästä !

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #13 : 13.08.14 - klo:22:08 »
Eilen ja toissapäivänä haukisoppaa sekä hieman paistettua haukea. Tänään savustettuja ahvenia. Huomenna töihin savuhaukisalaatti. Ahti soi antejaan hieman turhankin runsaasti! Kalakaveri (jonka mökillä olin) sanoikin, että taitaa luopua haukivieheistä ja keskittyä jigeihin, joilla saa sopivankokoisia paistoahvenia, ja sitten pilkillä muutama pienempi kissankala.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #14 : 14.08.14 - klo:07:38 »
Oli annettua viisautta ostaa valmiita ruokia kun kävimme mökillä siivous- ja korjauskeikalla. Valkosipuli-kermaperunalaatikko, jauhelihapihvit ja niille kurkkupikkelsiä. Punajuurisalaatia lisäksi. Paljon hedelmiä, avokadoja ja taateleita. Niillä pärjättiin runsas vuorokausi
oikein hyvin. Ja minulta vapautui aikaa pihatöihin ja EM-Yleiurheilukisojen katseluun.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)