Sain terveydenhuollosta informaatiopaperin, joka ei kaikin osin sovellu sille potilasryhmälle, johon kuulun. Totesin lääkärille, että informaatio ei ole tässä suhteessa asiallista. Hän oli samaa mieltä. Esitin kysymyksen, joka käsitteli paperista puuttuvaa, potilaalle tärkeää informaatiota. Lääkärin vastaus oli lyhyt ja lääketieteellisesti riidaton.
Ehdotin, että laadittaisiin informaatiopaperista toinen versio, josta olisi poistettu soveltumattomat jaksot (soveltumattomuus on yksiseltteistä) sekä lisätty pari virkettä eli kysymykseni ja vastaus siihen. Totesin, että pieni homma ja että jos minulla olisi kyseinen informaatiotiedosto ja tietokone mukana, versio olisi jo valmis.
Lääkäri kehotti minua jättämään palautteen asiasta palautelaatikkoon.
Näinhän se menee isoissa organisaatioissa. Homma ei hoideta pois kuleksimasta, vaan laaditaan esitys, joka sitten menee palautteita käsittelevän työryhmän palaveriin - niitä tusikin pidetään montakaan kertaa vuodessa. Siellä esitys ehkä valitaan toteutettavaksi ja esitys tehdään organisaation riittävän korkealle pomolle, joka antaa asian hoidettavaksi jollekin alaiselleen. Tämä ehkä muistaa hoitaa tämän ylimääräisen työn muutaman kuukauden sisällä ja toimittaa laatimansa luonnoksen uudeksi versioksi esimiehelleen, joka antaa sen informaatioryhmän sihteerille seuraavassa kokouksessa käsiteltäväksi. Kun versio on käsitelty ja hyväksytty, se toimitetaan taholle, joka vastaa informaatiolehtisten tuotannosta. Siellä se pannaan prosessiin, tulostetaan vuorollaan ja jaetaan asianomaisiin paikkoihin, kunhan asiasta on tiedotettu sisäisessä informaatiojärjestelmässä asiaankuuluville tahoille.
Joskus alkuvuonna havaitsin eräässä kirjastossa, että tietyn aihepiirin kirjat ovat yllättävässä paikassa ja niitä on vaikea löytää. Ehdotin virkailijalle, että hyllyyn laitettaisiin lappu "X:n historia". Hän totesi että huomautus on asiallinen ja kehotti minua jättämään palautteen. Sanoin että enkä jätä, eikö olisi helpompaa hoitaa asia heti kuntoon eli tulostaa lappu ja miettiä sitten, pitäisikö hankkia tyylikkäämpi kyltti. No eihän se tietenkään käynyt, mutta muutaman kuukauden kuluttua siihen hyllyyn asiallinen informaatio kuitenkin ilmestyi. Sitä on varmaan pidettävä julkisessa hallinnossa nopeana toimintana.
Näin varmistetaan, että kukaan ei tee virhettä.
Mt