Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 14  (Luettu 32079 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #45 : 02.01.13 - klo:10:19 »
Myyrä, asutko Joensuussa? Tekstistäsi voisi niin päätellä. Kaupungintalon puisto lukuisine sembroineen, Pielisjoen sulat ja Koskikatu ovat minullekin tuttuja. Asuin nimittäin Joensuussa 1983 - 1986 ja Kontiolahdessa 1988 - 2002. Elokuussa 2002 palasin juurilleni Seinäjoelle.

Lintuja olen harrastanut jo 44 vuotta. Aloitin harrastuksen 12-vuotiaana Kurikassa.  En ole bongari, vaikka kirjaankin havaintojani. Harrastus on ollut välillä aktiivisempaa, välillä hiipuneempaa, mutta koskaan se ei ole täysin sammunut. Pitkästä harrastusajasta huolimatta lajituntemuksessani on puutteita; syyspukuiset kahlaajat etenkin lennosta ovat vaiketa tunnistettavia. 

Lintuharrastus on minulle liikunnan, ulkoilun ja myönteisten elämysten lähde.



Asun Joensuussa, joulusta 89 lähtien. Syyspukuiset kahlaajat on pahoja, lietteilläkin, saati sitten lennossa.

Ne kaupungintalon sembran näköiset on makedonianmäntyjä. Hyvin samannäköisiä kyllä ovat.

Poissa Wanha-Erkki

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #46 : 02.01.13 - klo:13:01 »
Asun Joensuussa, joulusta 89 lähtien. Syyspukuiset kahlaajat on pahoja, lietteilläkin, saati sitten lennossa.

Ne kaupungintalon sembran näköiset on makedonianmäntyjä. Hyvin samannäköisiä kyllä ovat.

Kiitos oikaisusta. Olen aina luullut niitä sembroiksi, mutta en olekaan puuasiantuntija. Pähkinähakit ilmeisesti hyväksyvät myös makedonianmännyn siemenet ravinnokseen, eivätkä ainoastaan sembran?

Polkupyörä on apostolin kyydin ohella loistava liikkumisväline lintuja tarkkailtaessa. Minäkin teen suuren osan lintuhavainnoistani, sekä näkö- että kuulohavainnoista polkupyörän lestasta käsin. Siihen minulla on paljon tilaisuuksia, koska kuljen työmatkani aina pyörällä, kesät ja talvet, satoi tai paistoi.  Niin kovaa pakkasta ei ole vielä koskaan ollut, etteikö polkupyörä olisi lähtenyt käyntiin ja kuljettanut perille.
« Viimeksi muokattu: 02.01.13 - klo:13:05 kirjoittanut Wanha-Erkki »

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #47 : 03.01.13 - klo:15:26 »
Koskikara.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #48 : 03.01.13 - klo:15:37 »
Koskikara.

Sen touhuja on kiva tarkkailla  :eusa_angel:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #49 : 03.01.13 - klo:15:46 »


Lintuharrastus on minulle liikunnan, ulkoilun ja myönteisten elämysten lähde.



Juuri näin sen nähdäkseni pitäisikin olla. Olen itse kokenut ehkä kaikkein mieliinpainuvimmat ja hienoimmat elämykset luonnossa. Luonnosta saa voimaa jatkaa arkista taaperrustaan. Rohkenenpa kysäistä, harrastatko muuton tarkkailua eli staijausta? Ja vielä, että kuulutko teidän alueen lintuyhdistykseen (taitaa olla Suomenselän lintuyhdistys)?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #50 : 03.01.13 - klo:16:03 »
Niin on.  :eusa_angel:
Koskikara kökötti kivellä koskessa.
Ja joskus kovemmilla pakkasillakin uskltautuu hyiseen veteen tuo pikkuinen lintu.

Myös punatulkkuja ja tiaisia oli lintulaudalla ja lyhteen kimpussa tänään.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #51 : 03.01.13 - klo:16:35 »
Juteltiin aamupäivällä yhden kaverin kanssa, että lähdetään joku päivä katselemaan kuukkeleita. Kaksi paikkaa on tiedossa, joissa ne käy metsäruokinnoilla. Pyysin häntä lykkäämään lähtöä 11:sta päivän jälkeen, koska minulla on 11.1 lääkkeen tiputus, ja sen jälkeen olotila on taas parempi. Nyt kun viime lääkityksestä tulee kaksi kuukautta, on lonkka, polvi ja alaselkä hieman huonoina.

Kohtahan ne alkaa pöllöretketkin. Niihin osallistun innolla. On elämys kuunnella öisessä metsässä pöllöjen ikiaikaista soidinhuutelua.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #52 : 03.01.13 - klo:16:51 »
Kuukkelia en ole tietääkseni koskaan nähnyt.
Hemppoja joskus ja urpiaisia sekä käpylintuja.

Ja joskus nuorempana kuuntelin myös pöllöjen huhuilua yöllä, nyt en niinkään.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #53 : 03.01.13 - klo:16:58 »
Kuukkelia en ole tietääkseni koskaan nähnyt.
Hemppoja joskus ja urpiaisia sekä käpylintuja.

Ja joskus nuorempana kuuntelin myös pöllöjen huhuilua yöllä, nyt en niinkään.

Urpiaisia on nyt paljon liikkeellä. Aamuhämärissä kun menee ulos, niin eka linnunääni täällä on urpiaisen. Kevättalvella ne yleensä sitten tulee ruokinnoille.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #54 : 03.01.13 - klo:18:10 »
Niin on joo.
Huuhkajaa en ole nähnyt pitkiin aikoihin mutta se on siipienväliltään kyllä maininnan ansaitseva lintu.

Yhtenä yönä näin unta kahdesta valkopäämerikotkasta.
Oli muka kova pakkanen ja jo hiukan hämärää ja minä etsin tavallaan tietä mistä löytäisin eräälle paikkakunnalle ja katsoin taivaalle niin ensin näin yhden sellaisen korkealla ja kohta toisenkin.
Aamulla ihmettelin että mistä ihmeestä ne valkopäämerikotkat uneeni rynnivät kun en ole edes sellaisia ajatellut.
Unimaailma on kyllä mielenkiintoinen asia.  :017:

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #55 : 04.01.13 - klo:13:15 »

Näin unta että 'törmäsin' pulujen pesimisyhdyskuntaan, jossa oli paljon pesiä ja pikkupuluja  :eusa_angel:

Että olin onnellinen kun näin viimeinkin ihan pieniäkin pulujen poikasia  :060:



"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Wanha-Erkki

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #56 : 04.01.13 - klo:15:13 »
Juuri näin sen nähdäkseni pitäisikin olla. Olen itse kokenut ehkä kaikkein mieliinpainuvimmat ja hienoimmat elämykset luonnossa. Luonnosta saa voimaa jatkaa arkista taaperrustaan. Rohkenenpa kysäistä, harrastatko muuton tarkkailua eli staijausta? Ja vielä, että kuulutko teidän alueen lintuyhdistykseen (taitaa olla Suomenselän lintuyhdistys)?

Kuulun Suomenselän lintutieteelliseen yhdistykseen. Staijaamassa en ole koskaan ollut.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #57 : 04.01.13 - klo:18:06 »
Yksi korppi ja koskikara.
Harakoita, variksia, tiaisia.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #58 : 06.01.13 - klo:13:34 »
Vähän hankalaa liikkuminen kipeällä jalalla, mutta tein kuitenkin kävelylenkin melkein Hukanhaudalle samalla kiikaroiden. Talitiaisia, naakkoja, variksia, harakoita, viherpeippoja, urpiaisia (yhdellä ruokinnallakin), varpusia, pikkuvarpusia ja 10 tilheä koivussa. Niitä oli varmaan enemmänkin piilossa omakotitalojen takana.

Näin luultavasti yhdessä pienessä urpoparvessa tundraurpiaisen, mutta ratkaisevalla hetkellä kiikareitten tarkennus oli jäykistynyt liikaa pakkasessa, joten ohi meni. Vielä kahdet paksut lapaset kädessä.

Sää on aurinkoinen ja pakkasta silleen sopivasti jotain kahdeksan astetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 14
« Vastaus #59 : 06.01.13 - klo:14:04 »
Eilen kuulin pikkukäpylinnun ääntä ja perjantaina lauloi talitintti kuuluvasti kevätlaulua. Ei titityytä vaan citiversiota keskustassa.

Päivä on jo jonkin verran jatkunut.