Uusi kännykkä Oli viikon tilassa, jossa ei ottanut vastana viestejä eikä puheluja, enkä huomannut mitään, kun normaalisti en kumpaakaan kovin paljon saa. Vaan sielläpä oli muutama henkilö yhteydenottoa yrittänyt, vaihteeksi muutkin kuin puhelinmyyjät. Sammutin rakkineen ja käynnistin uudelleen niin tämä paljastui. Nyt on koko ajan epävarma olo, toimiiko se vai ei. Nettiyhteyskin siinä muka pitäisi olla, joskus pari päivää toimi ja sen jälkeen ei, tarttis kai tehdä jotakin.
Tuotteessa on virhe, joten palautus ostopaikkaan reklamaation kera. Jos kyseessä on yksityishenkilönä ostettu laite, sitä koskevat kuluttajansuojalain säädökset. Myyjällä on oikeus korjata laite, mutta jos se ei onnistu, voi vaatia kaupan purkamista. Jos myyjä kehottaa viemään laitteen huoltoliikkeeseen, hänelle voi kertoa, että se kuuluu laissa myyjälle säädettyihin velvollisuuksiin.
Tietysti käyttöohjeen voisi lukea, se on netissä jossain. Vaan kun oikeastaan tarvitsen vain ihan herätyskellon ja tekstiviestin ja puhelun kaltaisia perustoimintoja niin mielestäni käyttöliittymän pitäisi olla niin intuitiivinen että nuo onnistuvat lukemattakin. Etenkin kun se käyttöohje on vain englanniksi, no kyllä minä sitä luen, mutta lukeeko kuka tahansa? Suomenkielinen minikokoinen ohjeläpyskä on kelvoton eikä kata kaikkia toimintoja.
Jos ostaja ei teknisen laitteen mukana saa riittäviä suomenkielisiä käyttöohjeita, tuotteessa on kuluttajansuojalain mukainen virhe, josta on vastuussa ensisijaisesti myyjä. Oma tulkintani on se, että jos tuotteen peruskäyttö puhelimena ei vaadi tietokonetta, ohjeet on toimitettava myös painettuina. Tästä vastaa myyjä.
Mikäli virhe on havaittu puolen vuoden kuluessa ostamisesta, sen oletetaan olleen tuotteessa jo ostohetkellä. Jos myyjä väittää toista, hänellä on ns. todistustaakka eli hänen on todistettava, että vika johtuu ostajan toiminnasta. Sen jälkeen todistustaakka on ostajalla, jonka on siis osoitettava, että tuotteessa on ollut materiaali- tai valmistusvika. Jos tuotteessa on takuu - niin kuin puhelimissa kai on – myyjällä on kuitenkin takuuaikana todistustaakka.
Ostajalla on halutessaan oikeus myös hoitaa asia suoraan valmistajan tai maahantuojan kanssa. On kuitenkin huomattava, että esim. maahantuojan korvausvelvollisuus rajoittuu tuotteen tukkuhintaan.
Mikäli myyjä alkaa ämpyillä, kannattaa ottaa yhteys oman kunnan kuluttajaneuvojaan, joka auttaa asian jatkoselvittelyissä.
Mt