Kirjoittaja Aihe: Ihon väri  (Luettu 14016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihon väri
« Vastaus #30 : 05.04.11 - klo:08:40 »
Ne, jotka vastustavat abortti, vastustavat varmaan sitten myös ehkäisyä. Onhan se kauheeta, jos ihmisen alkua(siittiö ja munasolu) estetään.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihon väri
« Vastaus #31 : 05.04.11 - klo:08:43 »
Ne, jotka vastustavat abortti, vastustavat varmaan sitten myös ehkäisyä. Onhan se kauheeta, jos ihmisen alkua(siittiö ja munasolu) estetään.

Jotkut kyllä, mutta niistä molemmissa on vain puolet ihmisen genomista. Meneehän niitä hukkaan myötämöisin. Naisilta säästeliäämmin, kerran kuussa yksi tai kaksi, miehet...miehet... :003:  niin... yksilöllistä lienee mutta menee menee, suuret määrät.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ihon väri
« Vastaus #32 : 05.04.11 - klo:08:56 »
No tätä en Jampesta vielä tiennytkään, ettei hän tummaihoisia ihmisiä hyväksy. Ainakin minulle siis tämän asian suhteen vetäisit Jampen kerralla ulos kaapista! Johtuneeko sitten siitä etten täällä vielä kovin kauaa ole ollut, itse selkeästi ainakin viestimäärästä päätellen olet ollut kauemmin. Ja minä kun luulin että tämä sarjakuva saattaisi mm. Jampelle vähän selventää, mistä tässä keskustelussa (homoseksuaalisuudesta) ylipäätään on minun mielestäni kysymys..

Niin, tietenkään en Jampelle keljuile, jos keljuilen ollenkaan, niin korkeintaan hänen mielipiteilleen.

Tämmöisissä keskustelufoorumeissa ei tarvita kovinkaan pitkiä oppimääriä tunnistamaan ihmisiä. Ensin sinä heittäydyt, että et ymmärrä mitä sanotaan. Sitten kun sanotaan selkokielellä, niin vänkäät sen taas hyvin kierosti selittäjää vastaan. Olen jotain toista asiaa selittänyt sinulle useampaan kertaan ja muistaakseni ei mennyt perille. Niinpä lopetan selittelyt sinulle, koska katson sen turhaksi vaivannäöksi.

So good bye minun puolestani!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ihon väri
« Vastaus #33 : 05.04.11 - klo:09:00 »
Ne, jotka vastustavat abortti, vastustavat varmaan sitten myös ehkäisyä. Onhan se kauheeta, jos ihmisen alkua(siittiö ja munasolu) estetään.

Kyllä sinä tiedät itsekin, että näin ei ole. Päinvastoin tämä kyllä pitää paikkansa, että ne jotka vastustavat ehkäisyä, vastustavat myös aborttia.

Minä sanoisin naisen päätäntävallasta niin, että nainen saa päättää omasta kehostaan, milloin häneen kosketaan. Se pitäisi vanhempien muistaa opettaa jälkikasvulleen. Sitten kun siellä kasvaa uusi ihmisen alku, niin asia ei olekaan niin yksinkertainen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ihon väri
« Vastaus #34 : 05.04.11 - klo:09:02 »
Ne, jotka vastustavat abortti, vastustavat varmaan sitten myös ehkäisyä. Onhan se kauheeta, jos ihmisen alkua(siittiö ja munasolu) estetään.

Kaikella ystävyydellä Salis,
mutta jos sinun tietopojasi näistä asioista on tällä tasolla,
niin olisitko ystävällinen ja et ollenkaan osallistuisi tähän keskusteluun.
Tämä on sen verran arka aihe, että on parempi olla keskustelematta, jos ei ollenkaan tunne aihetta.
Säästytään näin turhalta mielipahalta.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ihon väri
« Vastaus #35 : 05.04.11 - klo:09:13 »
"Naisella on oikeus määrätä omasta kehostaan" sisältää ajatuksen, että naisella on oikeus myös tappaa sisällään oleva elämä, eli hän siis saa päättää myös jonkun toisen ihmisen elämästä.

Vaarala, kyselit minulta, että mikä on se abortin suhteen hyvin vapaamileinen maa.
Kyseessä on Israel.
Kuuntelin Radio Diestä Patmos lähetyssäätiön ohjelmaa (suosikkiohjelmani), joissa he ovat välillä kertoneet tästä Israelin synkästä aborttitilanteesta.
He tekevät mm. sellaista työtä Israelissa, jossa odottaville äideille tarjotaan vaihtoehtoja abortille.




Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Ihon väri
« Vastaus #36 : 05.04.11 - klo:09:47 »
Tiettyjen olosuhteiden vallitessa naisella ON oikeus päättää ihmisalkion kohtalosta.
Asioita, joita on syytä tarkastella yksittäistapauksina on ihan turha yksinkertaistaa. Se johtaa vain loputtomiin väittelyihin, joita käydään lukiossa opettajajohtoisesti ja joihin vain ei ole oikeaa tai väärää mielipidettä. Voidaan vain todeta, että kaikki ei ole niin yksiselitteistä.
Yksittäistapauksissakin on syytä pitää kielensä kurissa, vaikka olosuhteet tuntisikin.
Onneksi asiasta ei tarvitse lehdissä kuuluttaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihon väri
« Vastaus #37 : 05.04.11 - klo:09:52 »
Samaa mieltä Lipaston ja Leenan kanssa. :023: Ja Jampen kanssa tästä:
Voi ristus näitä nettisankareita...  Pidä pääsi minun puolesta, -ei jaksa kiinnostaa vähääkään.

******************************************************************************

Minusta abortti ei ole tappamista jos se tehdään tarpeeksi aikaisin. Esimerkiksi ensimmäisellä raskausviikolla tehty abortti ei minusta ole tappamista.

Mielenkiinnosta kysyn että millonka sää määrittelet ihmiselämän alkavan? Ite oon ainakin kuullu tämmöisiä määrittelyjä: hedelmöityksestä; siitä kun raskaustesti alkaa näyttää plussaa; siitä kun sikiöstä alkaa erottaa ihmismäisiä piirteitä; siitä kun lapsi keskosena syntyessään selviäisi jo elossa; syntymästä; siitä kun lapsi alkaa ymmärtää olevansa äidistä erillinen ihmisyksilö.

Minä ajattelen elämän alkavan jo hedelmöityksestä ja abortti on aina tämän pienen elämän tappamista, mutta mielestäni on myös tilanteita joissa abortti on pienempi paha.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Vaarala

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Vs: Ihon väri
« Vastaus #38 : 05.04.11 - klo:10:14 »
Tämmöisissä keskustelufoorumeissa ei tarvita kovinkaan pitkiä oppimääriä tunnistamaan ihmisiä. Ensin sinä heittäydyt, että et ymmärrä mitä sanotaan. Sitten kun sanotaan selkokielellä, niin vänkäät sen taas hyvin kierosti selittäjää vastaan. Olen jotain toista asiaa selittänyt sinulle useampaan kertaan ja muistaakseni ei mennyt perille. Niinpä lopetan selittelyt sinulle, koska katson sen turhaksi vaivannäöksi.

So good bye minun puolestani!
No, minusta oli kertakaikkisen hupsua edes alkaa puhumaan mistään keljuilusta, alkuperäisen viestin linkattu sarjakuva oli minusta täysin asiallinen..  :eusa_angel:
Jos on herkkähipiäinen ja omaa mielipiteitä jotka eivät kestä tarkastelua (ovat siis perusteettomia), ei kannata esittää niitä julkisella foorumilla.
Huomaa myös, että kukaan muukaan ei ole tähän mennessä pitänyt sarjakuvaa asiattomana, päin vastoin.
"Naisella on oikeus määrätä omasta kehostaan" sisältää ajatuksen, että naisella on oikeus myös tappaa sisällään oleva elämä, eli hän siis saa päättää myös jonkun toisen ihmisen elämästä.
Vaarala, kyselit minulta, että mikä on se abortin suhteen hyvin vapaamileinen maa.
Kyseessä on Israel.
Kuuntelin Radio Diestä Patmos lähetyssäätiön ohjelmaa (suosikkiohjelmani), joissa he ovat välillä kertoneet tästä Israelin synkästä aborttitilanteesta.
He tekevät mm. sellaista työtä Israelissa, jossa odottaville äideille tarjotaan vaihtoehtoja abortille.
Minusta juuri hedelmöittynyt munasolu ei ole ihminen, joten minusta nainen saa sisällään olevasta juuri hedelmöittyneestä munasolusta myöskin itse päättää. Tämä on yksi asia, mitä en aborttikeskustelussa ymmärrä. Miksi joku on sekulaarissa valtiossa valmis epäämään naiselta oikeuden raskaudenkeskeytykseen (tästä Leena minua nähtävästi korjasi, aborttia ei siis tehdä ensimmäisellä viikolla, milloin sitten aikaisintaan?) aivan alussa, kun mitään edes kaukaisesti ihmistä muistuttavaa ei vielä ole muodostunut? Mitä enemmän munasolu kehittyy, mennään sille harmaalle alueelle mistä en osaisi lainsäätäjänä sanoa juuri mitään..

Ne jotka hyväksyvät minkäänlaisen raskaudenkeskeytyksen, voisivat kertoa mille viikolle asti sen vielä hyväksyvät? Onko Suomen tilanne hyvä, täällä yli 93 prosenttia raskaudenkeskeytyksistä tehdään ennen 12. raskausviikkoa.

Mikäli Israelissa abortoidaan terveitä, melkein jo syntyviä, niin se todella kuulostaa melko hurjalta. Syntymä nimittäin kuulostaa sekin todella sattumanvaraiselta rajalta, miksei sitten vaikka syntymän jalkeenkin?  :icon_eek:

Poissa Vaarala

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Vs: Ihon väri
« Vastaus #39 : 05.04.11 - klo:10:21 »
Mielenkiinnosta kysyn että millonka sää määrittelet ihmiselämän alkavan? Ite oon ainakin kuullu tämmöisiä määrittelyjä: hedelmöityksestä; siitä kun raskaustesti alkaa näyttää plussaa; siitä kun sikiöstä alkaa erottaa ihmismäisiä piirteitä; siitä kun lapsi keskosena syntyessään selviäisi jo elossa; syntymästä; siitä kun lapsi alkaa ymmärtää olevansa äidistä erillinen ihmisyksilö.

Minä ajattelen elämän alkavan jo hedelmöityksestä ja abortti on aina tämän pienen elämän tappamista, mutta mielestäni on myös tilanteita joissa abortti on pienempi paha.
Mielenkiinnosta (mistä muustakaan, netissä kun huviksemme keskustellaan!?  :icon_biggrin:) vastaan, että en ole päättänyt kantaani, katson että minulla ei ole asiasta vielä kaikkea tarvittavaa tietoa. Mielenkiinnosta minäkin kysyn, että onko kierukan käyttö mielestäsi tappamista myös?



Hermoston kehittyminen on myös mainittu joskus rajaksi, tällöin sikiö tuntisi kipua abortoinnista.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihon väri
« Vastaus #40 : 05.04.11 - klo:10:27 »
Kaikella ystävyydellä Salis,
mutta jos sinun tietopojasi näistä asioista on tällä tasolla,
niin olisitko ystävällinen ja et ollenkaan osallistuisi tähän keskusteluun.
Tämä on sen verran arka aihe, että on parempi olla keskustelematta, jos ei ollenkaan tunne aihetta.
Säästytään näin turhalta mielipahalta.

Kysymyshän on rajanvedosta. Mihin vedetään raja? On pilkun viilamista ja poliisikoirien kättelyä väittää alkuvaiheessa olevaa sikiötä ihmiseksi. Samalla perusteella voisi väittää miehen miljoonia siittiötä ihmisiksi.

Olen siis abortin kannalla ja kannatan ehkäisyä. Paavi vastustaa sekä aborttia että ehkäisyä. Katolisissa maissa tätä paavin vaatimusta ei pidetä kovinkaan suuressa arvossa. Sen sijaan Suomessa, jonka pitäisi olla luterilainen maa, kiivaillaan abortista. Yhtä hyvin voisi kiivailla ehkäisystä paavin tapaan.

Mitä tietopohjaani tästä asiasta tulee, en lähtisi Sinuna sitä kiistämään. Tämä ei ole minulle arka aihe. Olen naisten aborttivapauden kannalta. Nainen päättäköön kehostaan.  
« Viimeksi muokattu: 05.04.11 - klo:10:33 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Ihon väri
« Vastaus #41 : 05.04.11 - klo:10:35 »
Lainaus
Ne jotka hyväksyvät minkäänlaisen raskaudenkeskeytyksen, voisivat kertoa mille viikolle asti sen vielä hyväksyvät? Onko Suomen tilanne hyvä, täällä yli 93 prosenttia raskaudenkeskeytyksistä tehdään ennen 12. raskausviikkoa.

Ei ole minun asiani hyväksyä/olla hyväksymättä toisten ratkaisuja periaatteellisella tasolla.
Kuten sanoin, syitä on niin moneen lähtöön, että on typerää yrittää niputtaa kaikkia tapauksia tietyn moraalisen näkökannan alaisuuteen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihon väri
« Vastaus #42 : 05.04.11 - klo:10:40 »
Wikin mukaan kokonaan abortti on kielletty Chilessä, El Salvadorissa, Irlannissa, Maltalla ja Nicaraguassa. Amnestyn mukaan aborttikielto on lisännyt nuorten naisten itsemurhayrityksiä ja äitiyskuolleisuutta Nicaraguassa.
Acta, non verba.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Ihon väri
« Vastaus #43 : 05.04.11 - klo:10:49 »
Hyväksyn, koska hyväksyn hyvillä perusteilla abortinkin, mutta ihmettelen sitä, miksi jotkut väittää, ettei se sikiö ole ihminen, vaan pelkkä syöpään verrattavissa oleva kasa soluja.

Minusta tuntuu, että jos ajattelee, että sikiö tietyn pisteen jälkeen on ihminen niin siinä vaiheessa ei enää voi hyväksyä aborttia (paitsi ehkä tietyissä äärimmäisyystilanteissa). Tämä on jotakuinkin oma kantani. Sinä puhut sikiöstä eli ilmeisesti et ensimmäisten päivien tilanteesta, mutta missä vaiheessa hedelmöitynyt munasolu sinusta muuttuu ihmiseksi? On niitäkin, jotka näkevät, että hedelmöitynyt munasolu on välittömästi ihminen, mikä taas minun mielestäni on ihan väärin.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Vaarala

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Vs: Ihon väri
« Vastaus #44 : 05.04.11 - klo:10:53 »
Ei ole minun asiani hyväksyä/olla hyväksymättä toisten ratkaisuja periaatteellisella tasolla.
Kuten sanoin, syitä on niin moneen lähtöön, että on typerää yrittää niputtaa kaikkia tapauksia tietyn moraalisen näkökannan alaisuuteen.
Syistä viis, on asioita joita en itseni enkä toisten tekemänä hyväksy. Itse en esimerkiksi hyväksy jo syntyneen abortointia. En periaatteellisella, enkä muullakaan tasolla. Ja tätä myös tarkoitin, onko kenelläkään tällaisia ehdottomia kantoja koskien esimerkiksi Suomen tilannetta. Samaa  mieltä olen kanssasi, ehdottomia kantoja tästä asiasta on vaikea luoda, suuntaan jos toiseen. Siksi olenkin toistuvasti esittänyt epävarmuutta kantoihini ja viitannut ns. harmaaseen alueeseen. Tämä on eettisenä kysymyksenä erityisen mielenkiintoinen, koska tässä harmaa alue lienee kaikkein suurin. Harmaan alueen suuruuteen vaikuttaa kovasti juurikin tuo naisen oikeus valita, toisaalta se, että alkion kehittyminen ihmiseksi ei ole vaiheittainen prosessi, se tapahtuu pikkuhiljaa, solun jakautuminen kerrallaan.
Minusta tuntuu, että jos ajattelee, että sikiö tietyn pisteen jälkeen on ihminen niin siinä vaiheessa ei enää voi hyväksyä aborttia (paitsi ehkä tietyissä äärimmäisyystilanteissa). Tämä on jotakuinkin oma kantani. Sinä puhut sikiöstä eli ilmeisesti et ensimmäisten päivien tilanteesta, mutta missä vaiheessa hedelmöitynyt munasolu sinusta muuttuu ihmiseksi? On niitäkin, jotka näkevät, että hedelmöitynyt munasolu on välittömästi ihminen, mikä taas minun mielestäni on ihan väärin.
Hyvä pointti, tässä kun kuitenkin tavallaan puhutaan juuri tuosta sosiaalisin syin tehtävästä abortista, lienemme kaikki äärimmäisistä esimerkeistä (esim. äidin henki välittömässä vaarassa) samaa mieltä?