Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 8  (Luettu 31118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #135 : 13.05.11 - klo:23:21 »
Vaikkei yksi pääsky kesää tee, niin hyvän mielen kuitenkin. Varsinkin kun se pihaan päästyään lentää suoraan honehalliin sille tutulle orrelle, missä pesä on ennenkin ollut.  :023:

Täällä on muuten lainkuuliaisia harakoita, ainakin taajamassamme. Toissapäivänä töistä kotiin lähtiessäni näin, kuinka harakka hyppelehti tien yli suojatietä pitkin.   :003:
Pyryharakasta ei voi sanoa ihan samaa. Odottelen postia peltipoliisilta.  :017: Tosin se on ihan ensimmäinen kerta.
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #136 : 14.05.11 - klo:06:43 »

Pyrtsi  :018: Tavallisessa passikuvassa käynti tulisi halvemmaksi  :icon_wink:

-

Tässä aamupalastellessani olen seuraillut kuinka tiltaltti ruokailee lehtikuusessa, laulu-, punakylki- ja räkättirastaat nurmella, sinitiainen kuusessa ja tammessa, talitiainen alppiruusussa ja peippo puuhasi alppiruusun juurella. Ja mikä hellyttävintä, punarinta valikoi kukkalaatikosta parhaimpia kuivuneita pikkuheiniä; kyllä mahtui pikkunokkaan paljon viemisiä  :060:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #137 : 15.05.11 - klo:19:53 »
Äsken meni ikkunan edestä 170 valkoposkihanhen parvi kohti koillista. Niitä on tiputellut hiljakseen jo monta päivää ja paikallisiksi laskeutuneitakin on ollut. Se on uutta, että valkoposkihanhet keväälläkin laskeutuvat ruokailemaan. Sitä ne on tehneet jo monena syksynä ja syyksi epäillään ainakin Aunuksen laajojen peltoaukeiden metsittymistä, joten ne on siirtyneet Suomen puolelle. Nyt on hyvä kaakkoistuuli, joka painaa hanhia läntiselle reitille.

Muutamia haarapääskyjä on näkynyt lentelemässä pihan yllä ja täällä on jo tervapääskyjäkin, joten kesä on tullut.












Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #138 : 15.05.11 - klo:19:56 »
Äsken meni ikkunan edestä 170 valkoposkihanhen parvi kohti koillista. Niitä on tiputellut hiljakseen jo monta päivää ja paikallisiksi laskeutuneitakin on ollut. Se on uutta, että valkoposkihanhet keväälläkin laskeutuvat ruokailemaan. Sitä ne on tehneet jo monena syksynä ja syyksi epäillään ainakin Aunuksen laajojen peltoaukeiden metsittymistä, joten ne on siirtyneet Suomen puolelle. Nyt on hyvä kaakkoistuuli, joka painaa hanhia läntiselle reitille.

Muutamia haarapääskyjä on näkynyt lentelemässä pihan yllä ja täällä on jo tervapääskyjäkin, joten kesä on tullut.

Minulle tervapääsky määrittää kesän. Sen mahtavat kirkuvat leikit ilmassa kauniina kesäpäivänä ovat upeinta katsottavaa.












Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #139 : 15.05.11 - klo:21:13 »


Täällä on muuten lainkuuliaisia harakoita, ainakin taajamassamme. Toissapäivänä töistä kotiin lähtiessäni näin, kuinka harakka hyppelehti tien yli suojatietä pitkin.   :003:

Vautsi!  Meidän talon harakoilta et sitä ihmettä näe. Ne hemmotellaan piloille luulen.  Ne kävivät kertaalleen kaikki kukkapurnukkani läpi, aloittivat vielä järjestelmällisesti toinen oikealta toinen vasemmalta, kohtasivat keskellä, häippäsivät  eivätkä ole toista kertaa tulleet.
Minä niille mielelläni jotakin tarjoilisin. Myyrä, mitä ne haluaa syödä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #140 : 15.05.11 - klo:21:30 »
Vautsi!  Meidän talon harakoilta et sitä ihmettä näe. Ne hemmotellaan piloille luulen.  Ne kävivät kertaalleen kaikki kukkapurnukkani läpi, aloittivat vielä järjestelmällisesti toinen oikealta toinen vasemmalta, kohtasivat keskellä, häippäsivät  eivätkä ole toista kertaa tulleet.
Minä niille mielelläni jotakin tarjoilisin. Myyrä, mitä ne haluaa syödä?

Harakka on kaikkiruokainen, sen huomaa talvisilla ruokintapaikoilla. Leivät ja pullat häviää, joten pullaa voisit niille leipoa ;)

Olen muuten nähnyt variksen lentävän kokonainen munkkirinkilä nokassaan - hauska näky :)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #141 : 16.05.11 - klo:11:30 »
Harakka on kaikkiruokainen, sen huomaa talvisilla ruokintapaikoilla. Leivät ja pullat häviää, joten pullaa voisit niille leipoa ;)

Olen muuten nähnyt variksen lentävän kokonainen munkkirinkilä nokassaan - hauska näky :)

Hyvä!  Leivon heille kun kaikki kaverit karppaavat. Kauppatorilla täällä voi havaita lokkeja lentämässä jopa jäätelötötterö nokassaan, kaikki siellä syötävä on syötävä salaa niiltä, mutta tuollaisen haluaisin nähdä. Ne kamikaze-lokit jäävät herkästi  havaitsematta sillä ihminen pysähtyy tuijottamaan kättään, jossa vielä äsken oli lihapiirakka tai munkki tai jäätelö.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #142 : 16.05.11 - klo:13:21 »
Olen muuten nähnyt variksen lentävän kokonainen munkkirinkilä nokassaan - hauska näky :)

Tuli mieleen Dumbosta varisparven laulu: - I've seen a horse fly and even a house fly, I've heard a diamond ring...

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #143 : 17.05.11 - klo:22:20 »
Myö täällä Kaakon kulmilla ollaan myös hanhien muuttoreitillä. Yhtään en osaa sanoa, mitä lajia yli lentää. Useampana päivänä on parvia kaakatellut yli. Eilen illansuussa arvioitsin, että reilusti toistasataa meni tuvan yli vellovana muodostelmana.

Äsken kun oli vielä valoisampaa, katselin leppälintua ikkunasta. Toisena ikkunan edessä, virpiangerpensaassa pyöri ilmeisesti pensastaskunaaras. Ihan varmaksi en uskalla sitä määritellä. Mutta sitä se muistutti. Pensastaskut on kyllä tuossa pusikossa viime kesänä pesineet.
Pyryharakka

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #144 : 19.05.11 - klo:14:47 »
Pyhtään Ristisaaresta tiistaina löydetyn iberianuunilinnun tuho on johtunut bongareista. Lintu oli kuulemma laulellut hyvissä voimissa ennen bongarilauman tuloa ja sen jälkeen se on "pidetty äänessä" atrappia, so. laulua nauhoitukselta soittamalla. Lintu on myös rengastettu ja mitattu, mutta toisaalla saaressa olleiden muutontarkkailijoiden mielestä siihen oli mennyt tarpeettoman kauan aikaa, koska jokaisen bongarin oli pitänyt saada siitä kuva. Linnun käsittely oli vaikuttanut kuulemma jopa brutaalilta. >:(

Hyvä on pysyä vain tavallisena muutonseuraajana ja lähiluonnon tarkkailijana aiheuttamatta linnuille turhaa häiriötä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #145 : 19.05.11 - klo:16:31 »
Perussuomalaista maahanmuuttopolitiikkaa sovelletaan jo pikkulintuihin! Uunilintuparka!

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #146 : 19.05.11 - klo:16:41 »
Perussuomalaista maahanmuuttopolitiikkaa sovelletaan jo pikkulintuihin! Uunilintuparka!

Tosin nyt Lintuverkon mukaan linnun menehtymiseen johtaneet tapahtumat kiistetään, mm. rengastajan taholta. Tiedä sitten, mikä tässä on totuus?

Yksi moka ainakin on tapahtunut: Ristisaari kuuluu kansallispuistoon ja eläinten pyydystämiseen tarvitaan kirjallinen lupa. Nyt Metsähallitus oli antanut sen vain suullisesti, mutta moka on siis heidän.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 8
« Vastaus #147 : 19.05.11 - klo:17:34 »
Nyt lennetään osaan 9
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi