Kirjoittaja Aihe: Tänään osa 13  (Luettu 10981 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #15 : 20.02.11 - klo:20:56 »
Minä kuuntelin loppuun saakka. Täytyy kyllä tunnustaa, että kuullessani, että tulossa on kansanlaulukirkko, vähän meinasi tökkiä. Väkisinkin tulee mieleen "Vaka vanha Väinämöinen, laski laulellen vesiä "(heh heh, Väinämöistä pissattaa). Se minusta oli hyvä, että laulut säestettiin kuten kansanlaulut eikä alettu kirkkouruilla temppuilemaan.

Kanttori (Ilmo Riihimäki) on körttiläisen kodin poika Käpylästä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #16 : 20.02.11 - klo:23:21 »
Palaan vielä kennel-aiheen pariin, kun olen sitä viime aikoina jonkin verran pohtinut. Itse olen enemmän kissaihminen, mutta en suhtaudu kennelasioihin mitenkään negatiivisesti.

Sitä olen ihmetellyt, että niin monella on nykyään koira ja toisilla useampiakin. Onko siitä tullut muotiasia vai onko koira nykyihmiselle niin tärkeä, että kannattaa nähdä se vaiva, mikä koiran ylläpidosta seuraa.

Vanhemmillani oli koiria, ensin joku sekarotuinen, pystykorvaa muistuttava, sitten lapinkoira ja vielä berninpaimenkoira. Vanhemmat olivat maanviljelijöitä, joten berni sai olla vapaana, kun se ei lähtenyt pihasta mihinkään kauemmas. Luulen että tuon bernin elämä oli sellaista, mistä moni kaupunkilaiskoira saattaa vaan uneksia, vaikka paremmilla sapuskoilla olisikin.
Bernillä oli mm. sellainen tapa, että jos joku oli sen huomaamatta mennyt metsään, niin se seurasi myöhemmin jälkiä pitkin perässä. Vartin päästä se lähti takaisin kotiin. Ilmeisesti se halusi vain varmistaa, että kaikki on hyvin.

Enpä tiedä ovatko koirat kovin onnellisia täällä kaupungissa. Varsinkin isommilla roduilla on aika vähän aktiviteetteja, pari lenkkiä päivässä koirien ilmoitustauluja nuuhkien. Sapuska on  nykyään moitteetonta, enää ei tarvitse tyytyä ihmisiltä jääviin ruoantähteisiin, vaan Pedigree Palia lyödään kuonon eteen, ja monelle koiralle liikaakin.

Koiran muonan tuottamista varten täytyy kasvattaa muita elukoita, joten lemmikkien takia moni muu eläin kasvatetaan ahtaissa oloissa ja tapetaan sitten lyhyen elämän jälkeen. Onko tuon koiran elämä sitten arvokkaampi kuin sian, naudan tai broilerin? Sanomattakin on selvää, että ihminen on niin korkea olento, että muiden eläimien tappaminen on oikeutettua!

Näin pitkän talvisen poutajakson aikana on helppo seurata missä kulkevat koirien suosimat reitit. Keltaisin kirjailuin ja tummin pökälein koristellut tienvieret kertovat ihmisen ystävän liikkeistä. Moni pökäle on jäänyt laittamatta pussiin! Paljon hyvää eloperäistä lannoitetta menee hukkaan. Kyllä ennen vanhaan ymmärrettiin huussin alustavaran arvo maan kasvun ylläpitäjänä!

Itse olen joskus kutsunut kaupunkien koirapopulaatiota proteiinireserviksi. Kriisiaikoina, joita ei ole onneksi vähään aikaan ollut, ravintopulan äityessä pahaksi katseet saattaisivat kääntyä nelijalkaisten ystävien suuntaan...Internetin aikana reseptejäkin löytyisi helposti;-)
Entäpä sitten evakuointitilanteet. Onko VR varannut tarpeeksi lemmikkieläinosastoja evakuointijuniin?

Ehkä sitten eläkkeellä, kun muutamme emännän kanssa maaseudun rauhaan, hankin bernin. Syön sitten itse vähemmän!

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #17 : 20.02.11 - klo:23:34 »
Kansanlaulukirkko tökki täälläkin! Osasin kaikki laulut oikeilla sanoilla, eivätkä hengellistetyt sanat oikein radiossa edes erottuneet. Harmitti, ettei telkkarissakaan ollut kunnon perinteistä meininkiä, sillä olisin halunnut kuulla ansaitsemattomaan armoon liittyviä perinteisiä virsiä. Voi tietysti kysyä, miksen sitten mennyt kirkkoon. Syy on se, että pitkästä aikaa nukuin kunnolla ja heräsin vasta liian myöhään.

Edellisen kirjoittajan kanssa olen samaa mieltä siitä, että liian monet koiranpökäleet ovat jääneet pussittamatta. Hohtavalla hangella lepäävät kikkarat ovat ällöttäviä ja herättävät kostonhimoisia ajatuksia koiranulkoiluttajia kohtaan. Keltaisiksi ruikitut hanget jotenkin paremmin ymmärrän, kun olen käsittänyt niiden olevan välttämättömiä kulmakunnan koirien tiedonvälityksen kannalta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #18 : 21.02.11 - klo:08:40 »
Hyvää huomenta Herttoniemestä.  Hyvät unet nukuimme. Ensimmäisen kerran näin unta körttiseuroista. Ne ei olleet perinteiset, mutta oikein mielenkiintoisen virren satakunnan murteella aloitti eräs pieni mummo.

Täällä on siedettävä pakkaslukema, vain n. -20 astetta. Pikku-ukot ovat hiihtolomalla ja mummi ja vaari seurustelu-upseereina. Kuri ei ole kova.
Paremminkin hemmotteleva.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #19 : 21.02.11 - klo:10:21 »
Tänään paistaa aurinko!
Tänään ei ole koulua!
Tänään on unkarintunti illalla!
 :109:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #20 : 21.02.11 - klo:10:41 »
Lankilassa ollaan kiitollisia siitä, että on maanantai...Kohtalaisen kurja viikonloppu takana.

Rakas lemmikkini Vinha kuoli  :'( jonkun mysteeriksi jäävän sairauden runtelemana. Auton rengas, joka oli perjantaina tyhjentynyt, oli puhki, joten se piti viedä paikattavaksi (onneksi tuttu eläkkeellä oleva rekkakuski suostui avittamaan eli viemään renkaan paikattavaksi ja suhteillaan varmistamaan,ettei rengas notku jonossa pitkään). Ja sunnuntainen tv jumalanpalveluskaan ei oikein kolahtanut...miksi en mennyt kirkkoon esim. murmelin autolla? No koska auton mittaristo ei toimi (jäässä) ja oudolla autolla on himppasen kelju ajella kun et yhtään tiedä mikä oma nopeus on...ihan en osaa moottoria kuuntelemalla arpoa kierrosten määrää jne... Siionin virsiseuratkin jäi välistä pitkälti autokannan epämääräisen kunnon takia... ja muutenkin, halusin käydä moikkaamassa murmelin äitiä sairaalassa (häneltä on leikattu lonkka), joten bussilla matkustelu ei tullut kysymykseen, koska olisi vienyt liikaa aikaa...huoh...jospa tää viikko sit olis vaik kivempi...

Onneksi murmeli on ymmärtäväinen ja hyvä lohduttamaan....välillä vaan tuntuu että kaikki murheet kasaantuu....

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #21 : 21.02.11 - klo:10:53 »
Vinha kuoli!  Vinha oli jo minulkin kuin elävä ja täällä asuva fretti,

Ääreestharvoin täällä kirjotan  mutta kuule, Tiitiäinen, nyt oli pakko! Minä oon eläinrakkaasta perheestä ja seurannut täällä nimenomaan Vinhan menoa.  :'(   mukana, vaikkei se tuo Vinhaa takasin.  Itke vain Tiitiäinen ... itkemisessä on jokin hyvä aivovaikutus ja kyynelis jotain mitä niissä kuuluu ihmisel olla. Mutta mitä sanois jotta voisi lohduttaa.  :056: :022:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #22 : 21.02.11 - klo:11:29 »
Voi Leena, kyllä tuo lohdutti ja tuntuu mukavalta, että Vinhalla on ollut "nettikavereita"...  :001:

 Ja illalla pääsen taas lohduttavaan kainaloon...ettei tarvi yksin möllöttää ja surkutella...murmelin tuki on tärkiä. Onni on murmeli, joka ymmärtää, että  Vinhan menettäminen on miulle surku ja jaksaa pitää sylissä ja lohduttaa...  :056:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #23 : 21.02.11 - klo:12:23 »
 :022:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #24 : 21.02.11 - klo:13:29 »
Lainaus käyttäjältä: seppos
Minusta testi oli loistavan asiantunteva ja hämmästytti minut viisaudellaan.

Olet innokas, ulospäin suuntautunut, analyyttinen ideapakkaus. Ihmistyyppisi on monilahjakkuus, joka on kiinnostunut lähestulkoon kaikesta. Kaltaisesi ihmiset ovat itsenäisiä ja riippumattomia, mukautumattomia ja toisinaan jopa kapinallisia ja riitaisia. Ihmistyyppisi toimii inspiraationa toisille, jotka saattavat seurata sinua kuin gurua tuntemattomille vesille, joilla saattaakin olla vaaroja. Ihmistyypilläsi on toisinaan vaikeuksia tehdä pitkän aikavälin suunnitelmia tai kohdata vastoinkäymisiä tai sietää auktoriteetteja. Sinulle soveltuu ammatiksi itsenäinen yrittäjä – toisten järjestelmiin sinun on vaikeampi sopeutua kuin omiisi. Sinulla on kyky menestyä monilla alueilla, ja saatatkin vaihtaa alaa monta kertaa elämäsi aikana. Etsit aina uusia haasteita, kun nykyinen toiminta on jämähtänyt rutiineihin. Ammattialoista sinulle sopivat parhaiten myyntityö, tiede, taide, kirjoittaminen ja psykologia – ja oikeastaan kaikki muukin, jos voit tehdä sitä oman mielesi mukaan. Löydät itsesi usein visionäärin, markkinoijan tai tutkijan roolista
Sinähän olet täydellinen ja virheetön ihminen :icon_wink:
ps. en päässyt testissä ensinmäistä kysymystä pitemmälle kun testi "tiltasi savuten"

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #25 : 21.02.11 - klo:14:24 »
Kertullakaan ei mene tänään kovin hyvin. Alakerran narttu kurmotti sitä eilen niin, että se potee nyt vaisuna haavojaan - itsetunnon kolhut ehkä kovimpina - mutta on sentään hengissä. Suremme yhdessä Vinhaa, vaikka emme koskaan kohdanneetkaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #26 : 21.02.11 - klo:16:34 »
Vinha varmaan jahtaa nyt taivaassa kaneja hyvin onnellisena.

*

Tänään oli hauska päivä kun siivouksen lomassa kävi välillä lukemassa päivän foorumijuttuja. Nauroin välillä kippurassa. :icon_wink:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #27 : 21.02.11 - klo:19:16 »
Lämmin osanotto täältä Riitta-mummilta ja Matilta.
Avasin vasta äsken netin sitten aamuisen pikakäynnin Urhon koneella. Tiedän että suru on teillä suuri.

Muistan viimekesäisen käynnin Luumäellä. Oli syntymäpäiväni ja kävimme Basson kanssa kotonasi. Vinhakin oli vielä siellä.
Siinä ne kuonottelivat kaikessa ystävyydessä Vinha Pyrtsin sylissä, Basso hihnassa. Mitään puremis tai sähähtelymeininkiä ei ollut kumpaisellakaan.
Basso ihmetteli kaiketi Vinhan ei-kissamaista hajua, eikä yrittänyt mitään. Olihan se saanut jo ajettua Jehkin pihapuuhun.

Se olikin sitten Basson viimeinen matka ja viime voitelun se sai Lappeenrannan ortodoksikirkon sadevesialtaasta. Kaksi kuukautta ja Basso kuoli.

Rakkaat eläinystävämme tekevät tilaa jonkin uuden tulla. Näin on meilläkin. Näin tulee olemaan sinullakin.

                                                                                                                                                             
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #28 : 21.02.11 - klo:19:28 »
Vinha varmaan jahtaa nyt taivaassa kaneja hyvin onnellisena.

En voinut olla kuvittelematta Uuteen Jerusalemiin citykaneja Vinhan iloksi.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Tänään osa 13
« Vastaus #29 : 21.02.11 - klo:19:36 »
Vinha on hieno nimi lemmikille. Tänään tapasin koiran jonka nimi on Myrsky.
Ajattelin että jos mulle tulisi poika, niin antaisin sen nimeksi Myrsky ja jos tyttö niin Hirmumyrsky. Siis jos ne perisi mun geenit, niin sopivat nimet.

Multa kun kuoli koira joskus vuonna yks ja kaks, ni olin rukouksessa ja mietin asiaa ja tuli sellainen kuva mieleen missä koira oli tosi tyytyväisenä valkeana. Se jotenkin lohdutti mua.
Vaikka tiedä sitten teologisesti tai muuten opillisesti kuinka oikein se näky oli. :-\
Kaikki valta tekoälylle!