Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 7  (Luettu 32094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #60 : 16.01.11 - klo:13:35 »
Raamatun linnuista:
Ps 102:6 (vanhemman käännöksen mukaan): Minä olen kuin pelikaani erämaassa, olen kuin huuhkaja raunioissa.

Ai, on siinä pelikaanikin, mutta vielä enemmän minua koskettaa tuo huuhkaja raunioissa.  :)
Uudessa käännöksessä se on pöllö. Ota näistä selvää..
Oi rakas Jeesus, suloinen

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #61 : 16.01.11 - klo:13:51 »
Huuhkaja raunioissa voisi olla vaikka aavikkopöllö, jota tavataan Lähi-Idässä tai kalahuuhkaja, joka pesii myös alueella. Voi siellä olla muitakin täällä tuntemattomia pöllölajeja.

Pelikaanejakin siellä tosiaankin on rannikolla levinneisyyskartan mukaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #62 : 18.01.11 - klo:21:45 »
Bongasin tänään telkän. :051:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #63 : 19.01.11 - klo:08:27 »
Bongaamme aina aika ajoin varpushaukan. Tässä on ruokailumahdollisuudet melko runsaat. Viirupaita istuskelee oksalla liikkumatta ja kyttää.
Viimeeksi oli jo ilta hämärtymässä kun se tuli pihapuuhun.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #64 : 19.01.11 - klo:08:36 »
Kotkan cityhaukka, samaa lajia, pöläytti viikko sitten puluparven ilmaan melkein jaloistani.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #65 : 19.01.11 - klo:09:18 »
Kävin viemässä täydennystä lintulaudalle. Hangessa makasi kuollut vihervarpunen.  Kissanjälkiä oli kyllä lähistöllä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #66 : 19.01.11 - klo:09:38 »
En syyttäisi kissaa, se olisi vienyt saaliinsa ja syönyt sen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #67 : 19.01.11 - klo:14:06 »
Ainoastaan näin olisi saattanut käydä: Kissa olisi saanut puraistua  lintua siinä seinän virellä mutta ei kokonaan henkeä pois. Jos varpunen olisi viimeisillä siiveniskuillaan pyrähtänyt siihen hankeen joka on liki metrin paksuudelta pehmeää lunt. Kissapa ei olisi viisaana sinne mennytkään uppooamaan.

Minä heitin sen vainaan vähän kauemmas kuusen alle, mutta joku on sen nyt siitä vienyt. Harakalle kai on satanut lintupaisti suoraan suuhun.

Sairaitakin tintteja olen nähnyt muutamia. Ne kai menevät metsään kuolemaan, pihassa ei ole ollut muita kuolleita kuin tämä vihervarpunen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #68 : 19.01.11 - klo:21:46 »
Meidän lintulaudalla vierailee säännöllisesti näin talvisaikaan seuraavia lajeja: talitiainen, sinitiainen, käpytikka, viherpeippo, punatulkku, närhi, varpunen, orava. Lintulaudan alla varis, harakka, mustarastas, rusakko, citykani.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #69 : 20.01.11 - klo:08:33 »
Meillä on suurinpiirtein samat lajit. Punatulkku on harvinaisempi viera. Citykaneja ei meillä vielä ole. Sensijaan kettu ja supikoira käyvät yöllä pihassa.
Nillä on asumaluolasto tuolla takametsässä .
Citykani on muistaakseni levinnyt jo Järvenpähän päin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #70 : 20.01.11 - klo:13:39 »
Hyvinhän teillä Maisakai ja Riitta-mummi käy lintuja. Täällä ei tänä marjattomana talvena ole rastaita, räkättejä ei ollenkaan ja mustarastaitakin vain yksi varma ja toisesta epävarma havainto. En muista tällaista talvea ennen olleen.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #71 : 20.01.11 - klo:13:43 »
Lintuväelle vinkkinä tammikuun viimeisen viikonlopun pihabongaus. Siitä varmaan on ollut jo lehdissäkin tai ainakin tulee olemaan tiedote.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #72 : 20.01.11 - klo:13:50 »
Ainoastaan näin olisi saattanut käydä: Kissa olisi saanut puraistua  lintua siinä seinän virellä mutta ei kokonaan henkeä pois. Jos varpunen olisi viimeisillä siiveniskuillaan pyrähtänyt siihen hankeen joka on liki metrin paksuudelta pehmeää lunt. Kissapa ei olisi viisaana sinne mennytkään uppooamaan.

Minä heitin sen vainaan vähän kauemmas kuusen alle, mutta joku on sen nyt siitä vienyt. Harakalle kai on satanut lintupaisti suoraan suuhun.

Sairaitakin tintteja olen nähnyt muutamia. Ne kai menevät metsään kuolemaan, pihassa ei ole ollut muita kuolleita kuin tämä vihervarpunen.

On myös mahdollista, että vihervarpunen olisi törmännyt ikkunaan esim. varpushaukan säikäyttämänä ja siitä päässyt henkitoreissaan vielä vähän eteenpäin. Minulla aikoinaan juuri vihervarpusia tömähteli vähän väliä ikkunoihin, mutta ei niille kyllä käynyt kuinkaan. Varpushaukka niitä pelotteli ruokintapaikalla ja jotain se välillä saikin. Muistan kun haukka sai kerran lihavan pulun ja söi sitä kaksi päivää. Yöksi se oli raahannut kyyhkyn pensasaidan viereen suojaan ja palasi aamulla haaskalle.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #73 : 20.01.11 - klo:14:00 »
Myyrän oletuskin on mahdollinen, sillä ikkuna on vain parin metrin päässä siitä missä varpusparka oli. Sitäpaitsi sen kaula oli ikäänkuin mutkalla.
Täytyy tarkastaa ikkuna olisiko siinä jälkeä. Sisäpuolelta en sitä näe sillä siinä on näkösuojana lasimaalaus.

Vihervarpusparvet ruokailevat usein kurttulehtiruusujen marjoilla. Pihlajissa ei ole ollut ruokaa sitten syksyn alkupuolen. Naapureilla on paljon mustamarja-aronia-aitoja. Sato oli valtava, mutta kohta on kaikki syöty. Rastaat, etenkin mustarastaat niistä nauttivat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #74 : 20.01.11 - klo:20:20 »
Voi vitsi että toiset osaavat bongata monenlaisia lintuja. Minä en nähnyt päiväkausiin ensimmäistäkään lintua. Tänään ihmettelin, mitä ihmeen metelöintiä kuulin ulkoa, ja siellähän oli harakka. Voisiko olla tylsempää lintua kuin ilmielävä harakka?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.