Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 7  (Luettu 32085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #105 : 28.01.11 - klo:22:41 »
Juu, niinpä taitaa olla. Minusta harakat on nimeltään hauskempia.   :icon_cool:

Pikkulempinkäinen on pihapiirimme vaki asukas. Meillä on semmoinen epämääräinen ,vanha syreenipöhelikkö, jossa pikkulepinkäinen pesi. Minun kasvimaani oli vieressä. Kun kitkin kasvimaata ja heittelin rikkaruohoja syreenipusikkoon, niin lepinkäinen kiroili minulle joka kerta.

Teillä on pihapiirissänne hyviä pikkujyrsijöiden harventajia. :eusa_clap: Lapinharakkakin on oikeastaan muuttolintu, mutta aina niitä jonkin verran jää talvehtimaan hyville myyräapajille. Pikkulepinkäinen taas on oikea kesälintu, jonka melko kaunista soidinlaulua aika harvoin pääsee kuulemaan. Sitten sillä on se varoitus "kiroilu".

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #106 : 29.01.11 - klo:08:33 »
Meillä mökillä näin pikkulepinkäisen vuosia sitten. Se oli ennestään tuntematon meille.
Hiukan samanlaiset olusuhteet meillä siellä kuin Pyryharakalla.
Kasvimaa ja sen vieressä marjapensaita ja suuri jänönpajupehko jossa se ilmeisesti pesi. Sitten siinä oli silloin vielä lehmien takia piikkilanka-aita.
Niillä on kuulema tapana säilöä ylimääräinen saalis piikkeihin.

Lehmälaidunta ei enää ole, ei piikkilankaa ja kasvimaakin on lähes kokonaan mansikalla. Ei ole näkynyt lepinkäistäkään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #107 : 29.01.11 - klo:08:40 »
Meidän mökillä kuikat huuteloo ja aina on rantasipi kiertänyt rannassa, ainakin 50 vuotta. Lokkeja on ja tiiroja. Käki kukkuu keväällä. Varikset ja harakat tietysti ja joitakin pikkulintuja tottakai.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #108 : 29.01.11 - klo:09:04 »
Pikkulinnut voi alustavasti jakaa kahteen ryhmään. Mettäkerviset asuvat metsässä ja kerviset muualla.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #109 : 29.01.11 - klo:09:30 »
Tunti ihan pihalla bongauksen merkeissä.

Yhdeksän lajia ja 62 lintua. :kahvi:

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #110 : 30.01.11 - klo:12:31 »

Sorsaenari, tasan 20 uintikaveria, että ne ovat kauniita. Etenkin koirassinisorsan puku, oikein välkehti auringossa kun herra keinui noin metrin päässä nenästäni.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #111 : 30.01.11 - klo:16:51 »
Sorsaenari, tasan 20 uintikaveria, että ne ovat kauniita. Etenkin koirassinisorsan puku, oikein välkehti auringossa kun herra keinui noin metrin päässä nenästäni.



Sorsat ovat hyväksyneet hippiäisen joukkoonsa. :D

Pitäisköhän ilmoittaa Tiiraan - 20 sinisorsaa ja tunnistamaton lintu vedessä: jäähippiäinen tai hippiäissorsa. :icon_wink:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #112 : 31.01.11 - klo:15:07 »
Sisäinen pieni bongari nosti päätään ja laski alkuvuoden pinnat. Tammikuussa tuli 24 lajia. Hyvin tavanomainen tulos meikäläiselle, mutta vielä täältä noustaan. :icon_cool:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #113 : 31.01.11 - klo:15:42 »
Pitäisköhän ilmoittaa Tiiraan - 20 sinisorsaa ja tunnistamaton lintu vedessä: jäähippiäinen tai hippiäissorsa. :icon_wink:

Varmaan sanoisvat hippiäissorsaasi koskikaraksi ja kehottaisivat hankkimaan paremman kiikarin.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #114 : 31.01.11 - klo:18:28 »
Varmaan sanoisvat hippiäissorsaasi koskikaraksi ja kehottaisivat hankkimaan paremman kiikarin.

Jäähilehippiäinen ois aika hieno nimetys :109: Mut oikeestaan mä olen jonkin verran koskikaran värinen uimapuvussani  :icon_cool:

myyrällä täytyy olla aika tehokas kiikari tai kaukoputki jos tänne saakka bongailee  :icon_lol:


"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #115 : 31.01.11 - klo:19:00 »
Mut oikeestaan mä olen jonkin verran koskikaran värinen uimapuvussani  :icon_cool:

Hippiäinen avannon reunalla.

http://picasaweb.google.com/Pekkaluonto/TAMMIkuvat2011#5568384707627073650




Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #116 : 31.01.11 - klo:19:05 »

Aika näköinen  :109:

Kiitos, todella upeita kuvia!

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #117 : 06.02.11 - klo:10:10 »
Käpytikka pärryytteli katuvalon kuuppaa. Siitä soidinääni kantautuu kauas.
Varpuset visertelevät, mutta se ei taida olla soitimen merkki. Meilläpäin en ole vielä kuullut tiaisten ti-ti-tyytä.
Aika hiljaista on lintujen äänimaailmassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #118 : 06.02.11 - klo:12:01 »
Käpytikka pärryytteli katuvalon kuuppaa. Siitä soidinääni kantautuu kauas.
Varpuset visertelevät, mutta se ei taida olla soitimen merkki. Meilläpäin en ole vielä kuullut tiaisten ti-ti-tyytä.
Aika hiljaista on lintujen äänimaailmassa.

Kyllä se varpusten visertely soidinääntä on vaikka tirskuttaahan ne muutenkin. Tiaiset laulaa kaikki ja viherpeippoja kuulee myös. Kohtapuoleen aloittaa keltasirkku.

"Kuuntelen lintuja. En tiedä miten kauan seison kasteesta märällä nurmella ohueksi kuluneessa kylpytakissani, siristellen silmiäni ilman laseja, kuulostellen linnun laulua. Aika on toistaiseksi seisahtunut, kellot ovat pysähtyneet. Kaikki tapahtuu nyt. Minulla ei ole ajatuksia, muistoja eikä huolia, on vain linnunlaulua. Lyhyt onnellinen hetki."

s. 15

Lars Sund - Aamu-unisen lintubongarin tunnustukset, päiväkirjanlehtiä toukokuulta joulukuulle, WSOY 2011

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 7
« Vastaus #119 : 06.02.11 - klo:14:04 »
Myyrätilanne Pohjois-Karjalassa ei ilmeisestikään ole kovin hyvä koska vain yksi puputtava helmipöllö on kuultu. Pikkupöllö oli äännellyt Lieksassa. Tilanne voi kevään edetessä tietysti vielä parantua.

Keski-Suomessa menee lujaa. Tähän mennessä jo 22 helmipöllöä, 4 viirupöllöä, huuhkaja ja varpuspöllö. Helmarit oli aloittaneet jo joulukuussa ja varpuspöllökin on aikaisessa, koska se ei normaalisti viheltele vielä tähän aikaan vaan aloittaa maaliskuun lopulla.

Pyrtsin maisemissa täytyy olla hyvin myyriä koska isolepinkäinen on parkkeerannut sinne koko talveksi.