Kirjoittaja Aihe: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?  (Luettu 8055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« : 15.09.10 - klo:18:44 »
Radiossa on ollut juttua ja kait muuallakin mediassa, että Ranskikset kieltää maassaan burkhan eli jonkun kasvoja peittävän hunnun tai vastaavan käytön.

Saapas näkee, mitä kenkä tekee, eli alkaakohan jotkut muslimit mellakoinnit siellä taas? Ajaakohan kielto muslimeita, siis maltillisia radikalisoitumaan?
 
Kristittynä jos menee, vaikka Saudeihin, niin lentokentällä ne käskee ottamaan pois ristiriipukset ja jos on Raamattu mukana, niin ei pääse maahan pahimmassa tapauksessa ollenkaan.
Vähän kuin oli entisessä USSR:ssä.

Ruotsissa taas pelätään ns, äärikristittyjä.
Joltain äidiltä kun oli tullut kristityksi tai ns, uskovaksi oli otettu lapsi huostaan. Europliisuissa kun joku tyttö joka on tunnustava kristitty Carola tai joku, niin sai koko homman silleen sekaisin, et meinasivat laittaa koko televisio kanavan kiinni jos neiti Hägvisten sanoo jotakin kristillistä laulunsa jälkeen.

Mitenköhän toi körttipuku, minusta tuntuu että sitäkään ei Ruotsissa voisi kantaa päällään ja Suomessakin se voisi nostaa vihaa muissa ihmisissä.

Miten siis tulisi suhtautua koko Islamiin täällä kristityssä Suomessa?
Tulisiko meidän alkaa heidän kanssa tiukasti vaatimaan maassa maan tavalla, vai antaa heidän saarnata juttujansa ja käännyttää nuorisoamme?
Mullekin tulee muslimeilta propagandaa meilit täyteen, kun laitoin kannanoton, et ei ehkä ois oikein kivittää nuorta naista, kun on langennut haureuteen jonkun miehen kanssa joka naimisissa.
Onneksi miestä ei tuomita mitenkään, ois ollu rankkaa jos molemmat ois kivitetty.

Siis maailma muuttuu.
Toisaalta kunhan jotenkin omasta elämästä olisin huolissa, mitäs muista.
http://www.youtube.com/watch?v=1UbSmEowwkM
http://www.facebook.com/home.php?#!/savesakineh


 
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #1 : 15.09.10 - klo:18:54 »
 :-\ Körttipuvusta sen verran, kun olin Lappohjassa körtti tai meriveisuussa, niin se kun oli sellaisten evankeelisten tiloissa ja  oli evankeelisia, niin mun takana istuvat vanhemmat naiset jaksoivat kritisoida kaikkea, vaikkakin olivat seuroissa mukana.

Paikallinen joku vastuunkantaja körtti, en muista nimeä enkä titteliä, joku paikallis iso iso jotakin.
 No hän oli nainen ja körttipuvussa ja kunhan ensin olivat narisseet puhujista puoliääneen, niin tään körttipukuisen kohdalla tuli hiljaisuus ja syvät huokaukset.

Ilmeisesti kaikenlainen kristillinen saa ihmisissä jonkunlaisia vastareaktioita aikaan.
 Ihmeellistä kyllä follow eli kanssa kristityiltä taitanee tulla kovin kritiikki aina.

Noh, muslimeihin palatakseni, se asia taitanee olla suurempi?

Maailma muuttuu pitäiskö ottaa kantaa, vai ei?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #2 : 15.09.10 - klo:19:06 »
Hm, jos kaikki pääkaupunkiseudun Herättäjä-Yhdistyksen jäsenet alkaisivat käyttää körttipukua niin... kyllä tulisi räätäleille töitä.

En pidä körttipukua millään tavalla kristillisenä asuna. Sillä on aikanaan ollut tietty sosiaalinen merkitys, jota ei voi siirtää nykyaikaan, koska yhteiskunta kokonaisuudessaan, uskonto ja muotibisnes mukaan luettuina, on aivan erilainen. Körttipuku on perinnevaate, kansanpuku siinä missä jokin Räisälän puku tai Klaus Bremerin sakilaisasukin. Sen takia sille on yhtä turha julmistella.

Toinen asia olisi se, jos jollekin asulle annettaisiin uskonnollinen erottautumismerkitys. Se syntyisi helposti, vaikkapa juuri siten, että pääkaupunkiseudun heränneet ryhtyisivät käyttämään körttipukua (tai jotain nykyaikaista asua, vaikkapa virsiverkkareita) jokapäiväisenä vaatepartenaan. Silloin voisi hyvällä syyllä kysyä: mitä nuo oikein luulevat olevansa? Silloin körttiasu oiisi samalla viivalla jengirotsien ja telttahousujen kanssa.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #3 : 16.09.10 - klo:08:17 »
minulla ei ole körttipukua... mutta on valtavan paljon körttiläisen pukuja...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33750
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #4 : 16.09.10 - klo:08:38 »
Minulla on Seiskarin puku.  Onko kielletty kuten muutkin menetetyn Karjalan kansallispuvut?  Tosin hameen vyötärö on vuosien mittaan kummasti pienentynyt, ei mahdu enää päälle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #5 : 16.09.10 - klo:11:53 »
minulla ei ole körttipukua... mutta on valtavan paljon körttiläisen pukuja...
Varo, varo Juhani! Joku saattaa tunnistaa ne silti ja mitäs sitten. Talvella on vilu viuhahdella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #6 : 16.09.10 - klo:18:37 »
minulla ei ole körttipukua... mutta on valtavan paljon körttiläisen pukuja...

Kerrohan veli hyvä, mikä olisi sopiva körttiläisen arkiasu tässä ajassa?  Kelpaako farmarit, tuulipusero ja baseballilippis? Jos viimeksi mainitussa olisi yhdistyksen logo? :) Onko sellaisia muuten jostakin saatavilla?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #7 : 16.09.10 - klo:20:34 »
 :-\ Yritä nyt teitin kaa vakavista yhteiskunnallisista ongelmista.

Ei ollu kyllä tarkoitus noin yleisesti erilaisten vaatetuksien terveys, ulkonäkö ja muihin sellaisiin ottaa kantaa tai kysellä, mutta olihan toi valaisevaa, edellä mainitut saadut tiedot.
 :-\
 :-\
 Siis niiku mitä mielipuolta tosta uskonnollisten vaatetuksien kieltämisestä ja muutenkin Islamilaisiin vaikutuksiin joita tulla tuppaa puolelta ja toiselta?

Kiva ois mun muslimi kavereille sanoa jotain viisasta mitä teiltä viisaimmilta aina joskus tulee.

Onkohan tää asia isompi kuin mini tai maxi asia?
Minusta ehdottomasti maxi ja joillain hienoilla kuvioilla ja onkohan ne rypytyksiä vai mitä, ne sellaset kantatut, ni niillä?.

Äh nyt meni itelläki tasolle mini vai maxi.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #8 : 16.09.10 - klo:20:59 »
Juttu on maxi - en kieltäisi itse mitään sillä periaatteessa meillä on varsin pitkä perinne saada itse valita käyttämämme vaateparsi, kerta kaikkiaan.
........................................

 Toisaalta naisen "suojelu" kieltämällä lailla ja asetuksilla vaatteita täällä meillä - niin, en kyllä tiedä mihin sillä päästäisiin. Väljää tunikaa ja huivia ei oikein voi mennä kieltämään, haluan käyttää niitä kuulkaas joskus ihan itsekin. Tunika on kesähelteellä kiva ja huivin voi tempaista kun vie roskat pakkasella.
Koko huivikieltojuttu on aika typerä. Tässähän joutuu jo itsekin arpomaan mitä voi pukea ylleen, kohta.  Kauppojen kai tulee ryhtyä myyskentelemään jotakin eurokansalaisen sallittua vaatepartta. Kohta ollaan univormussa itse kuin neuvostokoululaiset.

............................................

Mitä itse islamin houkuttelevuuteen tulee, no, epäilemättä on ihmisiä, joita tuo kiinnostaa, onhan sekin egotrippi, kokeilla silleen niiku ihan oikeesti olla niiku muslimi. Mutta ilman juuria - niin, en tiedä.  Tiivis yhteisö, selkeät moraalinormit, säännölliset ohjatut rukoushetket tarjoavat turvallisuutta ja kristittyjen sopii kysyä itseltäänkin hieman, miksi heidän kirkkonsa sanoma ei kelvannut.   Mutta jälleen: On myös etsintää joka nyt vain ei kelpuuta lähintä - sitten, jostakin syystä, koko synti - ihmisen koko turmeltuneisuus, sen näkee kun on jokin hyvin erikoinen tilanne, lähtö lähellä tai katselee itseään vähän irrallaan- Jeesus Kristus siinä sopassa, niin, sitä ei ole heillä, enkä tiedä kuka jaksaa ilman.

Saikohan tästä selvää... tulee pian Leenan suurta iltasatua...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #9 : 16.09.10 - klo:21:34 »
Maassamme on mielestäni toistaiseksi isompana ongelmana ne kristityt, jotka ovat kadottaneet tajun sopivasta pukeutumisesta oman uskontonsa puitteissa. Hautajaisissa kai ollaan vielä arvokkaasti, mutta häät ja konfirmaatiot menevät joskus viihteen puolelle.

Burkhan kieltämisen perusteeksi käy mielestäni naamioitumisen kieltäminen. Sen allahan voisi olla kenenkään huomaamatta vaikka Osama itse.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #10 : 16.09.10 - klo:21:57 »
Siis niiku mitä mielipuolta tosta uskonnollisten vaatetuksien kieltämisestä ja muutenkin Islamilaisiin vaikutuksiin joita tulla tuppaa puolelta ja toiselta?

Kiva ois mun muslimi kavereille sanoa jotain viisasta mitä teiltä viisaimmilta aina joskus tulee.

Olisi kiinnostavaa saada perusteltua tietoa siitä, missä määrin keskustelua herättäneet vaateparret juontavat juurensa islamiin ja missä määrin arabialaiseen tai muuhun kulttuuriin. Entä miehet, muistelen, että heillekin olisi jossain päin islamin valta-aluetta joitakin pukeutumisen liittyviä sääntöjä.

Muslimeita ovat myös esimerkiksi Suomen tataariväestö. Niitä tataareita, joita olen tavannut, en erottaisi pukeutumisen perusteella muusta porukasta.

Mt

Poissa Mettiintynyt

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 97
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #11 : 16.09.10 - klo:22:04 »
Noin sata vuotta sitten Kuhmoisissa Nuorten kristillisen yhdistyksen kokouksessa keskusteltiin siitä, miten kristityn on soveliasta pukeutua.  Pitkän kiistelyn jälkeen syntyi konsensus: kukin varojensa mukaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #12 : 16.09.10 - klo:22:22 »
Kerrohan veli hyvä, mikä olisi sopiva körttiläisen arkiasu tässä ajassa?  Kelpaako farmarit, tuulipusero ja baseballilippis? Jos viimeksi mainitussa olisi yhdistyksen logo? :) Onko sellaisia muuten jostakin saatavilla?

Hyvin asetettu kysymys!

Perinteinen körttipuku "veti rajan maailmaan". Se oli alkujaan tavallisen maalaismiehen ja maalaisnaisen puku, jota ei sitten ruvettu muotien mukaan muuttelemaan. Körttipuvun kantaminen tarkoitti käytännössä usein sitä, että vaateparren hankinnassa ei käytetty kehittyvän teollisuusyhteiskunnan tuotteita. Tumma kansa oli tältä osin irti kapitalistisesta tuotantotavasta ja kansainvälisestä kaupasta. Koreileminen vaatteilla oli syntiä, sanotaan körttipuvusta kertovalla verkkosivulla.

Mitä vastaavaa voitaisiin löytää nykyajasta? Olen joskus sanonut, että nykyajan körttipuku on tuulipuku. Edellä kirjoittamani valossa olen kyllä ollut hieman hakoteillä.

Irrottauminen aikaansa seuraavan pintamuodin kuluttajan roolista ja kansainvälisten tekstiilikonsernien tuotteiden karttaminen saattaisi johtaa etsimään nykypäivän körttimuotia jostain reilun kaupan ja kierrätyksen suunnalta. Siltä suunnalta löytyy myös erottautumista "maailmasta", vaikkakaan ei uskonnollisessa mielessä. Lainaus verkkosivulta: "Villat on saatu omilta lampailta, lanka kehrätty ja kangas kudottu talvipuhteilla kotona." Olenpa nähnyt useampiakin tällaiseen elämäntapaan liittyviä juttuja suomalaisissa aikakauslehdissä viime vuosina.

Vaikeampi on löytää nykyajasta jotain vaatepartta, jonka avulla voisi pitäytyä siihen vaatimattomaan asuun, jota isät ja äidit käyttivät. Meikäläisen ikäisen pitäisi ehkä paneutua 50-60-lukujen maalaisväestön vaatetukseen. Seuraava sukupolvi, ne keski-ikäiset, jos ryhtyisivät "isien vaatepartta" sovittelemaan, niin vetäkööt päälleen 70-luvun hirvityksiä, kylläpä erottuvat joukosta... Elleivät ne sitten ole nykyisin kuuminta hottia, ei ole tullut seuratuksi.

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #13 : 16.09.10 - klo:23:07 »
 :) AUTS ku viisasta juttuu.
Tiesin että teihin voi luottaa.
Melkein ku körttiseuroista lainattu.
Helmiä kirjoituksissanne joita voi miettiä ja ehkä jakaakkin.

Aika fiksua porukkaa tällä foorumilla, niinku jos mut jätetään väliin. :-\

Ehkäpä jotenkin jo alan tietojemme valossa jäsentelemään kysymyksen Islamilaisuudesta ja vaatemääräyksistä ja muusta.
Aika rakas tää foorumi.

Maailma ei muuttune. Raamatussakin näitä asioita pohdittiin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Burkha / Körttipukukielto voimaanko?
« Vastaus #14 : 17.09.10 - klo:06:31 »
Maassamme on mielestäni toistaiseksi isompana ongelmana ne kristityt, jotka ovat kadottaneet tajun sopivasta pukeutumisesta oman uskontonsa puitteissa. Hautajaisissa kai ollaan vielä arvokkaasti, mutta häät ja konfirmaatiot menevät joskus viihteen puolelle.

Burkhan kieltämisen perusteeksi käy mielestäni naamioitumisen kieltäminen. Sen allahan voisi olla kenenkään huomaamatta vaikka Osama itse.
Kävi kyllä mielessäni, kuten se että burkhan suojasta voisi tehdä näpsäkästi salamurhan - mutta meillä ampuja sotkeutuisi kai helmoihin paetessaan, naamioituminen on helpompaa toisin keinoin, burkhaa tuijotetaan mutta jo hiusten värinvaihdos ja uudet silmälasin sangat kuuleman mukaan tekevät ihmisestä jokseenkin tunnistamattoman, ja helpommin katoaa massaan. Muuten kyllä mietin samaa mutta kun lopputulos ei juuri muusta poikkea.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.