Kirjoittaja Aihe: Urputustopic numero tasan kymmenen  (Luettu 29609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #15 : 29.08.10 - klo:11:05 »
Tää foorumi: ei ole enää montaakaan ketjua joita viitsii lukea, kun "keskustelu" on aika kaukana herännäishenkisyydestä. V****taa.

Missä on kaikki se armollisuus ja rakkaus, jonka takia alunperin tälle foorumille tulin? (Ei ainakaan niillä, jotka julistavat itsensä uskovaisiksi!)

Mä en halua koko ajan tuntea itseäni huonoksi, kun en pysty puristamaan itsestäni varmuutta yhtään mistään. (Tai Jumala ei ole mulle sellaista lahjoittanut, vielä pahempaa!)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #16 : 29.08.10 - klo:11:28 »
Hyvä Sarai! Foorumillakin on kuherruskuukautensa. Nyt elät aikaa, jolloin arki on alkanut. Muista vaan onnellisia alkuaikoja ja anna niiden kantaa, sillä yön jälkeen tulee aina aamu, päivänkoi. Työ tekee vapaaksi. Työ palkitsee tekijänsä. Ei tällainen chattailu tarvitse olla pelkkää iloa. Kun ahkeroit totuuden kirkastamisessa, tulet saamaan voiton pimeyden voimista, pääsemään selvyyteen ihmisen monimutkaisuudesta ja ihmisten erilaisuudesta. Siihen kätkeytyy siunaus, rakkaus ihmiskuntaa kohtaan, elämän suuren rikkauden vaaliminen pienimmässäkin. Toivon sinulle, hyvä Sarai, voimaa ja sitkeyttä tänään, huomenna ja aina elämäsi loppuun saakka. Onnea matkaan!
Risti, ainoa toivo.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #17 : 29.08.10 - klo:12:25 »
Mä en halua koko ajan tuntea itseäni huonoksi, kun en pysty puristamaan itsestäni varmuutta yhtään mistään. (Tai Jumala ei ole mulle sellaista lahjoittanut, vielä pahempaa!)

Täällä on onneksi meitä epävarmoja. Sitä miettii välillä, miksi jotkut ovat niin varmoja.. Miksi minulle ei anneta varmuutta, miksi minulle ei taivaasta tipahda se varmuus, joka toisille on niin selvää.. Olen ajatellut, että se on asioiden erilaista painottamista, mutta jospa ei olekaan.. Suossa olen, jos alan pitää itseäni liian huonona ja kelpaamattomana. Siksi roikun armon toivossa.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #18 : 29.08.10 - klo:12:36 »
Tää foorumi: ei ole enää montaakaan ketjua joita viitsii lukea, kun "keskustelu" on aika kaukana herännäishenkisyydestä. V****taa.

Missä on kaikki se armollisuus ja rakkaus, jonka takia alunperin tälle foorumille tulin? (Ei ainakaan niillä, jotka julistavat itsensä uskovaisiksi!)

Mä en halua koko ajan tuntea itseäni huonoksi, kun en pysty puristamaan itsestäni varmuutta yhtään mistään. (Tai Jumala ei ole mulle sellaista lahjoittanut, vielä pahempaa!)

Keskustelu on kieltämättä mennyt kiivaampaan suuntaan siitä, mitä se oli muutama vuosi sitten. Yksi syy voi olla se, että nuoret vakijäsenet ovat häipyneet vähitellen ja tilalle on tullut vanhempia kirjoittajia. Näillä on yleensä hyvin vahvat mielipiteet asioista, eivätkä he suostu antamaan niistä tuumaakaan periksi. Kun nämä viisaat ammuskelevat toisiaan raskaalla tykistöllä, tällaiset hieman kyselevämmällä mielellä olevat kuten sinä ja minä (jos sallit rinnastuksen) jäävät helposti jalkoihin. Tästä tulee ehkä jonkinasteinen noidankehä: maltillisemmat kirjoittajat eivät jaksa kiistellä ja vetäytyvät syrjään, ja jäljelle jäävät vain jyrkkien linjojen edustajat.

Itse liityin foorumille juuri siksi, että silloin foorumi (kuten körttiläisyys yleensäkin) tuntui helpottavalta ja virkistävältä vastapainolta kaikelle sille suorituskeskeisyydelle, jota aistin muissa hengellisissä piireissä. Koin olevani liian huono kristitty mennäkseni mukaan mihinkään seurakuntatoimintaan, ja tunsin jopa pientä painetta erota kirkosta, koska en usko tarpeeksi hyvin. Foorumi osoitti minulle, että on myös toisenlaista kristillisyyttä. Täällä sain olla vapaasti huono, koska muut olivat yhtä huonoja.

Voi olla, että jos nyt olisin samassa tilanteessa, saattaisi Körttifoorumi jäädä väliin, sen verran kylmää on kyyti toisinaan. Epäilijöitä ja epävarmoja ei kovin hyvällä katsota. Ehkä se joidenkin mielestä on herännäishenkisempää, en tiedä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #19 : 29.08.10 - klo:13:24 »
Keskustelu on kieltämättä mennyt kiivaampaan suuntaan siitä, mitä se oli muutama vuosi sitten. Yksi syy voi olla se, että nuoret vakijäsenet ovat häipyneet vähitellen ja tilalle on tullut vanhempia kirjoittajia. Näillä on yleensä hyvin vahvat mielipiteet asioista, eivätkä he suostu antamaan niistä tuumaakaan periksi. Kun nämä viisaat ammuskelevat toisiaan raskaalla tykistöllä, tällaiset hieman kyselevämmällä mielellä olevat kuten sinä ja minä (jos sallit rinnastuksen) jäävät helposti jalkoihin. Tästä tulee ehkä jonkinasteinen noidankehä: maltillisemmat kirjoittajat eivät jaksa kiistellä ja vetäytyvät syrjään, ja jäljelle jäävät vain jyrkkien linjojen edustajat.

Luulenpa, että keskustelun kiivaus on syntynyt ulkopuolisista syistä. Suorempaa vihjettä en anna. Mielipiteet ovat mielipiteitä, olivat ne sitten tiukkoja tai maltillisia. Rohkeus esittää omia mielipiteitä on jokaisen oma valinta. Mielipiteet, näkökannat, väitteet, teoria ja ideat pitävät liikettä pystyssä. Ajatuksilla liikekin elää.


Lainaus
Foorumi osoitti minulle, että on myös toisenlaista kristillisyyttä. Täällä sain olla vapaasti huono, koska muut olivat yhtä huonoja.


Olemme kaikki yhtä hyviä tai huonoja, yhtä syntisiä.

Lainaus
Voi olla, että jos nyt olisin samassa tilanteessa, saattaisi Körttifoorumi jäädä väliin, sen verran kylmää on kyyti toisinaan. Epäilijöitä ja epävarmoja ei kovin hyvällä katsota. Ehkä se joidenkin mielestä on herännäishenkisempää, en tiedä.

 Epäily on uskon edellytys. Jos ei epäile, ei voi uskoakaan. Kyseenalaistan mielelläni perinteisiä tapoja ajatella. Mikset Sinäkin tekisi niin?
Acta, non verba.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #20 : 29.08.10 - klo:16:38 »
Luulenpa, että keskustelun kiivaus on syntynyt ulkopuolisista syistä. Suorempaa vihjettä en anna. Mielipiteet ovat mielipiteitä, olivat ne sitten tiukkoja tai maltillisia. Rohkeus esittää omia mielipiteitä on jokaisen oma valinta. Mielipiteet, näkökannat, väitteet, teoria ja ideat pitävät liikettä pystyssä. Ajatuksilla liikekin elää.

Syitä on monia, ja joskus saattaa olla kysymys pelkästään kirjoitustyyleistä. Itse kunkin (myös minun) kannattaisi pyrkiä soveltamaan kultaista sääntöä täällä foorumillakin: kirjoita muille, niin kuin toivoisit itsellesi kirjoitettavan. Tosin voi olla sellaisiakin, jotka haluavat itselleen kirjoitettavan mahdollisimman hyökkäävästi, että pääsevät iskemään takaisin...
 
Olemme kaikki yhtä hyviä tai huonoja, yhtä syntisiä.

Niinpä niin, mutta sen asian ymmärtäminen ei välttämättä ole aina niin yksinkertaista.

Minun tapauksessani oli tosiaan kyse siitä, että seurakunnan toiminta näytti aina olevan niin kovin suorituskeskeistä. Ylistystä, julistusta, lähetystyötä, "miten palvelen Jumalaa parhaiten" -tyyppisiä ryhmiä, mitä lie. Sellainen ei oikein houkuttele, kun ei oikein tiedä, uskooko edes Jumalan olemassaoloon. Miten voisin ruveta käännyttämään ihmisiä johonkin sellaiseen, mistä itsekään en ole vakuuttunut? Tähän tilanteeseen herännäisyyden löytäminen oli minulle todellinen onnenpotku, tai kenties se paljon puhuttu armonvilaus. Voin kertoa, että esimerkiksi SV 85:n teksti kolahti ja kovaa.

Epäily on uskon edellytys. Jos ei epäile, ei voi uskoakaan. Kyseenalaistan mielelläni perinteisiä tapoja ajatella. Mikset Sinäkin tekisi niin?

Niin teenkin, mutta pelkillä kyseenalaistuksilla ilman perusteita on ikävä lähteä mukaan keskusteluun, jossa muut tuovat omaa vahvaa vakaumustaan epäröimättä esille. Siinä saa helposti Raamatusta päähänsä.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #21 : 29.08.10 - klo:17:42 »
Kiitos kullat rakkaat, kyllä tämä tästä taas. Lupasin itselleni etten provosoidu, mutta provosoidun silti. Lienee inhimillistä.

myyrä

  • Vieras
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #22 : 29.08.10 - klo:18:56 »
En tiedä tietenkään helvetistä ja taivaasta muuta kuin mitä Raamatussa ja pappien puheissa yms. sanotaan mutta monesti olen ajatellut että kaikki hyvät tyypit joutuu helvettiin ja taivaassa on sitten sellasta porukkaa joitten kanssa en erityisemmin haluaisi olla tekemisissä. Olisiko kolmatta vaihtoehtoa? Usein myös mietin, että kuolonuneen nukkumisen jälkeen ei ole mitään muuta kuin ikuista unta. Sekin tuntuu armeliaalta vaihtoehdolta.

Onko taivas suuri körttifoorumin seuratupaosio? :icon_cool: Jos, niin ei kiitos.

Kaikkea sitä tulee mietittyä? :017:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #23 : 29.08.10 - klo:21:26 »
Kiitos kullat rakkaat, kyllä tämä tästä taas. Lupasin itselleni etten provosoidu, mutta provosoidun silti. Lienee inhimillistä.

Tähän haluaisin sanoa vain, että on se huomattu täälläkin. Ongelma on kuinka vapautta rajoittamatta ohjaat takaisn oikealle tielle. Ainoa ratkaisi mitä tiedän on teidän kirjpoitukset, jotka ovat vieraan aineksen kohdalla ottaneet tiukasti kantaa. Älkää silti ryhtykö moderaattoreiksi, mutta rehellinen kirjoittelu ja mielipiteiden esiintunti on parasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #24 : 29.08.10 - klo:22:27 »
Ainoa ratkaisi mitä tiedän on teidän kirjpoitukset, jotka ovat vieraan aineksen kohdalla ottaneet tiukasti kantaa. Älkää silti ryhtykö moderaattoreiksi, mutta rehellinen kirjoittelu ja mielipiteiden esiintunti on parasta.

Kyllä vaan ja enpä oikein tiedä. :icon_wink: Joskus voi olla parasta jättää "vieras aines" kokonaan huomiotta. Kukaan ei viitsi yksinään julistaa loputtomiin vaan luovuttaa. Ja joskus vastaan sanominen vaan kiihdyttää toista julistamaan entistä enemmän.

Tuosta varmuudesta ja itsevarmuudesta, joka täällä eniten meikäläistä risoo, sen verran, että Progressorin kanssa samaa mieltä. Vaikka kuinka joka toisessa lauseessa julistaisi olevansa körttiläinen ja vaikka asuisi kirkossa niin monen kirjoituksen henki on kaukana körttiläisyyden sydänäänistä. Se paljon puhuttu "murtumaton mieli" kun puuttuu paitsi itseltä niin tuntuu puuttuvan monelta muultakin. Ja tätä ei ole sitten tarkoitettu loukkaukseksi ketään kohtaan vaan kirjoitin vain mielipiteeni.

Mutta ehkäpä körttiläisyys nykyisin todella on jotain muuta kuin mihin olen kasvanut? Tietenkin ajan muuttuessa sekin muuttuu, mutta mihin suuntaan?

Minulle uskonasiat on täyttä mystiikkaa siis siinä mielessä, ettei niitä voi edes lähestyä muuten kuin "mystiikan" avulla. Tässä mielessä ortodoksisuus tuntuu läheiseltä - ei muuten. Siinä olen samaa mieltä monen kanssa, että samanmielisyys kaikessa on teeskentelyä ja isästä perkeleestä. Körttiläiset ei ole ikinä olleet yhtenäinen joukko ja samaa mieltä oikeastaan mistään. :003: Yhtenäisestä yhteisöstä on ihan turha puhua ja se on ollut tämän hengenliikkeen voima ja pelastus, koska se on pitänyt  liikkeen hengissä ja elävänä.

Kauan eläköön elävä körttiläisyys!  :109:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #25 : 29.08.10 - klo:23:28 »
Kyllä vaan ja enpä oikein tiedä. :icon_wink: Joskus voi olla parasta jättää "vieras aines" kokonaan huomiotta. Kukaan ei viitsi yksinään julistaa loputtomiin vaan luovuttaa. Ja joskus vastaan sanominen vaan kiihdyttää toista julistamaan entistä enemmän.

Tuosta varmuudesta ja itsevarmuudesta, joka täällä eniten meikäläistä risoo, sen verran, että Progressorin kanssa samaa mieltä. Vaikka kuinka joka toisessa lauseessa julistaisi olevansa körttiläinen ja vaikka asuisi kirkossa niin monen kirjoituksen henki on kaukana körttiläisyyden sydänäänistä. Se paljon puhuttu "murtumaton mieli" kun puuttuu paitsi itseltä niin tuntuu puuttuvan monelta muultakin. Ja tätä ei ole sitten tarkoitettu loukkaukseksi ketään kohtaan vaan kirjoitin vain mielipiteeni.

Mutta ehkäpä körttiläisyys nykyisin todella on jotain muuta kuin mihin olen kasvanut? Tietenkin ajan muuttuessa sekin muuttuu, mutta mihin suuntaan?

Minulle uskonasiat on täyttä mystiikkaa siis siinä mielessä, ettei niitä voi edes lähestyä muuten kuin "mystiikan" avulla. Tässä mielessä ortodoksisuus tuntuu läheiseltä - ei muuten. Siinä olen samaa mieltä monen kanssa, että samanmielisyys kaikessa on teeskentelyä ja isästä perkeleestä. Körttiläiset ei ole ikinä olleet yhtenäinen joukko ja samaa mieltä oikeastaan mistään. :003: Yhtenäisestä yhteisöstä on ihan turha puhua ja se on ollut tämän hengenliikkeen voima ja pelastus, koska se on pitänyt  liikkeen hengissä ja elävänä.

Kauan eläköön elävä körttiläisyys!  :109:

Tarkennan, että en tarkoittanut ketään yksittäistä henkilöä. Muilta osin puhut asiaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #26 : 30.08.10 - klo:21:10 »

Teetin tänään valokuvausliikkeessä digikuvistani paperikuvia ja värit on taas joissain ihan päin prinkkalaa. Osa on hyvinkin ookoo mut osa sit ihan pielessä ja ei oo mitään hirveen halpaakaan. Ei muuten niin väliä mut kysymys on luontokuvista ja sillon väreillä on hyvinkin paljon väliä
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #27 : 30.08.10 - klo:21:38 »
Ärsyttää maantiellä, kun siellä on niin hirveästi VILKUNSÄÄSTÄJIÄ. Pelkäävätköhän he, että polttoaineen kulutus nousee pilviin, jos sitä vilkkua käyttää. Pitäisi poliisin sakottaa tuommoisesta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #28 : 30.08.10 - klo:21:42 »
Ärsyttää maantiellä, kun siellä on niin hirveästi VILKUNSÄÄSTÄJIÄ. Pelkäävätköhän he, että polttoaineen kulutus nousee pilviin, jos sitä vilkkua käyttää. Pitäisi poliisin sakottaa tuommoisesta.

Siellä liikkuu myös valojensäästäjiä. Hyvin usein mersuja ja teinkin sen johtopäätöksen, että kalliissa autossa ei nähtävästi kannata pitää valoja päällä. :icon_cool:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Urputustopic numero tasan kymmenen
« Vastaus #29 : 30.08.10 - klo:22:50 »
Siellä liikkuu myös valojensäästäjiä. Hyvin usein mersuja ja teinkin sen johtopäätöksen, että kalliissa autossa ei nähtävästi kannata pitää valoja päällä. :icon_cool:
Ne ovat niitä Saksasta käytettyinä tuotuja, joissa ei ole valoautomatiikkaa, kuten uudemmissa saksalaisissa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi