Kirjoittaja Aihe: Uusavuttomuus  (Luettu 10983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #30 : 22.07.10 - klo:14:34 »
Voin kehua samaa. Tosin muunsin ikivanhan pömpelin kompostikäymäläkäyttöön ja uusin katon. Purkaminen oli kovempi homma, torpassa asunut suutari oli rakentanut ikuisuutta varten, jopa hirttä ja karmaisevan isoja nauloja huolellisesti kotkattuna.

Muuten olen koettanut käyttää maaseudulla paikallisia palveluita ja omalta osaltani pitää yllä maaseutumaista elämänmuotoa. Se on näet minulle hyödyllistä. Jos kaikki isännät menevät kaupunkiin kuukausipalkalle, kuka tulee jelppimään traktorilla tai kaivurilla, lainaa minkinrautoja tai tekee loppuun työn, jonka alkuperäiselle tekijälle tuli muita "kiireitä"?

Mt

Näin mekin olemme yrittäneet suosia paikallista, mutta se on vaikeaa. Sovimme yhden isännän kanssa, että hän hankkii puut klapilatoa varten ja rakennusmiehen tuli tulla kokoamaan se. Aikakin oli sovittu. Ei kuulunut puita ja kun soitin rakennusmiehelle, niin hän ilmoitti, että hän ehtiikin vasta ensi kesänä jos silloinkaan, vaikka olimme sopineet ajan ja muut. No tilasimme ladon pohjanmaalta ja asentajat samasta paikasta. Isä ja poika pystyttivät sen kaikkineen kahdeksassa tunnissa,vain rappuset puuttuu, mutta niitä emme olleet tilanneet. Heillä oli lato ja tarvikkeet peräkärryssä kun tulivat. Poistuivat samana iltana. Paha suosi paikallisia, vaikka kuinka haluaisi. Ladon puut oli muuten tilattu tammikuussa, joten kiire ei ollut esteenä, samaan aikaan tilattiin rakennusmies.

Kyllä nyt kelpaa polttopuiden olla, kun on siisti suoja http://www.samila.1g.fi/kuvat/M%F6kki+summer+house+by+lakeshore/2010/2010lato002.jpg

Seuraava projekti onkin sitten se kompostikäymälä. Nyt meillä on makkipurkki kompostiin käymälä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #31 : 30.07.10 - klo:00:53 »
Mulla alakaa aina hälytyskellot soira, kun omakotirakentaja sanoo rungon ja rakennuksen vaipan olles valamihina, että he sitten paklaa ja maalaa itte. Rakennuksilla sanotahan, että maalari on timpurin pelastus, mutta kun ammattitairoton sutari on asialla niin jäläki on kauhiaa. :voiei:
Tasoote ja maalaustyät aina kannattaa jättää ammatti-ihimisille, jos ei yhtään hallitte alaa.
tai jos on senverran hankalia kohteita, jotta telineiden tai lavanostiminen siirtely veisi liikaa aikaa.

tosin tänä kesänä ollaan ihmetelty sinänsä erittäin hyvää maalausjälkeä tehneen maalausfirman sitä puolta, että tullaan tekemään yksi asia ja ajetaan pois, urakkahommassahan moiset ajelut menevät firman omaan piikkiin. tai jos käydään läpi puutelistaa, niin sanovat muistavansa ja sitten seuraavana päivänä puhelimessa kerrataan taas samaa listaa...
ja jos se kännykkä on olemassa ja jos luvataan soittaa silloin kun tullaan, niin miksei kuitenkaan soiteta? miksi edes luvataan? itse ainakin ajattelen jo noissa "joo niin varmaan soitatte"

eli jotkut firmatkin on välillä aika uusavuttomia. varmaan riippuu firmasta ja ehkä vähän alueestakin?

Ruuanlaitto uusavuttomuuren alana on paha asia. Kaupan kassalla tuloo ihimeteltyä nuartenparien ostoksia, kun ostoskori on täynnä einestuattehia. :icon_eek: Einestuattehet on joskus näppäriä käyttää, mutta ei voita oikiaa ruuanlaittoa.
ja voittaako mikään kunnon kebab-annosta? :)

uusavutonkysymys:
pitääko raparperit kuoria tuoreina ennen pakastusta tai suoraan kattilaan laittamista? en ole koskaan kuorinut mutta joku päivä sitten kuulin että noin pitäisi. vai?
 

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8427
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #32 : 30.07.10 - klo:05:27 »
Minusta raparperit tulisi kuoria, ennen kattilaan tai pakkaseen laittoa.
ja sitä varjoa ei saa syödä.

Onneksi tälläiselle uusavuttomalle, kuin minulle on siunaantunut apuja.
on internetiä ja kavereita ja tyttöystävää ja ties mitä. :-\
Avuttomana avuttomien parissa on ihan gienoa olla.
Voisi olla vaikeaa kaikentietävien keskellä? :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #33 : 31.07.10 - klo:00:19 »
Ei raparperia ole pakko kuoria. Tulee vain vähän enemmän vatsalle hyväätekeviä kuituja. Eikä ne raparperin kuoret ole ensinkään niin kovia, että ne missään haittaisi.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #34 : 01.08.10 - klo:12:23 »
Minä olen tuntenut itseni uusavuttomaksi näiden nettien, digiboxien, kännyköiden ja muiden teknistä tietämystä, harrastusta ja näppäryyttä vaativien laitteiden kanssa.
Luulen että pärjäisin vaikka sähköä ei olisi olemassakaan. Kunhan on pihahommat, kasvimaa, koira ja kirjat, eläminen sujuu huolettomasti. Mutta koska jokaisella päivällä on sanan mukaan vaivansa, täytyy avuttomana vaeltaa tässä tietotekniikan viidakossa.
Toisaalta autoista tykkään kovasti. Hevosella en kai pääsisi Herättäjäjuhlille Ouluun.

                                                 

                                                     
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #35 : 02.08.10 - klo:20:09 »
Minä olen tuntenut itseni uusavuttomaksi näiden nettien, digiboxien, kännyköiden ja muiden teknistä tietämystä, harrastusta ja näppäryyttä vaativien laitteiden kanssa.
Luulen että pärjäisin vaikka sähköä ei olisi olemassakaan. Kunhan on pihahommat, kasvimaa, koira ja kirjat, eläminen sujuu huolettomasti. Mutta koska jokaisella päivällä on sanan mukaan vaivansa, täytyy avuttomana vaeltaa tässä tietotekniikan viidakossa.
Toisaalta autoista tykkään kovasti. Hevosella en kai pääsisi Herättäjäjuhlille Ouluun.
                                              

                                                     


Haluaisitko perustaa körttien amish-yhteisön?  :icon_wink:
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #36 : 02.08.10 - klo:20:37 »
En aivan, sillä ajantappokoneeni Tv on minulle liian rakas. Muuten sanoin puolisolle juuri Asta-myrskyn jälkeen että me kyllä pärjättäisiin jotenkuten kun on kaasua, kalaa ja perunoita ja puilla käyvä sauna.

Olisin mielelläni elänyt 1800-luvun lopun elämää pappilassa tai maalaistalossa.  :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #37 : 02.08.10 - klo:21:50 »

Haluaisitko perustaa körttien amish-yhteisön?  :icon_wink:

Meitä jäi harmittamaan kun satuimme olemaan yhtenä pyhäaamuna Pennsylvaniassa Finland nimessä paikassa ja siinä oli meneillään jumalanpalvelus että emme menneet sisään. Paikalla ei asu enää yhden lehtiartikkelin mukaan ketään suomalaista. Seudulla on muitakin suomalaisperäisiä paikannimiä. Mennoniitat ovat menoniittojen ja amishien riidassa se miedompi suunta. He saavat käyttää autoja , koneita ja jopa lentää, mutta käyttävät edelleen vanhanmallisia vaatteita.
 http://www.samila.1g.fi/kuvat/Matkat+Travelling/Out+of+Europe/2003+Southeast+USA+/Florida200301189.jpg
« Viimeksi muokattu: 02.08.10 - klo:21:57 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Uusavuttomuus
« Vastaus #38 : 03.08.10 - klo:08:21 »
Mennoniitat ovat menoniittojen ja amishien riidassa se miedompi suunta. He saavat käyttää autoja , koneita ja jopa lentää, mutta käyttävät edelleen vanhanmallisia vaatteita.
menee jo off-topic koska amishit ovat varmasti kaukana uusavuttomuudesta omassa maailmassaan mutta:
http://zablog.wordpress.com/2007/08/16/an-amish-airport/
 :icon_cool:

Harrison Fordin muinainen Todistaja-elokuva kuvasi Amish-yhteisoä hyvin, sitä ennen en tiennyt heistä mitään.