Kirjoittaja Aihe: Onni?  (Luettu 32263 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Onni?
« Vastaus #30 : 03.05.10 - klo:08:44 »
Onni on pieniä asioita.
Onni on saada hyvä ystävä.
Onni on vaeltaa yksin luonnossa.
Onni on vaeltaa kaksin luonnossa.
Onni on hyvä löyly ja raikas koivun haju saunassa.
Onni on tarttuva musiikki.
Onni on innostava kirja.
Onni on lapset vauvoina, lapsina ja aikuisina.
Onni on ystävällinen hymy.
Onni on raikuva nauru.
Onni on naisen hymykuopat ja ilon täyttämät silmät.






 
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Onni?
« Vastaus #31 : 03.05.10 - klo:09:35 »
Ja aamuauringon välke Uspenskin katedraalin uusissa kultaisissa kupoleissa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Onni?
« Vastaus #32 : 03.05.10 - klo:11:42 »
Joko on helpompi määritellä, mitä onni ei ole?

Onko onni voittaa lotossa?
Vai onko onni, että Onni ajaa taksia?

Noita listoja lukiessa tulee välttämättä mieleen, että onni (tai onnellisuus) näyttäisi koostuvan ulkokohtaisista asioista.

En voi kuin yhtyä juhanin kirjotuksiin tässä ketjussa...
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Onni?
« Vastaus #33 : 03.05.10 - klo:13:25 »
Joko on helpompi määritellä, mitä onni ei ole?

Onko onni voittaa lotossa?
Vai onko onni, että Onni ajaa taksia?

Noita listoja lukiessa tulee välttämättä mieleen, että onni (tai onnellisuus) näyttäisi koostuvan ulkokohtaisista asioista.

En voi kuin yhtyä juhanin kirjotuksiin tässä ketjussa...

Jep. Tuo on popperilainen tapa lähteä selvittämään onnea. Koska ei voi osoittaa tarkalleen, mitä onni on, niin osoitetaan se, mitä onni ei ainakaan ole.
Acta, non verba.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Onni?
« Vastaus #34 : 03.05.10 - klo:13:43 »
Mielestäni onni on ehkä helpointa huomata aluksi pienistä ulkoisista asioista...esim.lukea kirjaa 10 000 (vai kuinka monta...en muista) syytä olla onnellinen...sellaisia pieniä arkisia onnen asioita lukiessa huomaa, että itseäkin ympäröi lukemattomat onnelliset asiat...sitten on ehkä helpompi tarkastella onnea syvemmin...toisaalta, onko väliä sen miten tai miksi on onnellinen? Tekeekö onnen tunteesta jotenkin arvottomamman se, että sen aiheutti karvamato kuin että se löytyi omasta sisimmästä? Ehkä ulkoa tuleva onni on hauraampaa, mutta toisaalta, voihan sitä ihanaa hupaisaa karvamatoa muistella ja tulla siitäkin onnelliseksi, että tässä maailmassa on paljon hassuja otuksia.

Kohtasin tänä Vappuna yli 30 itselleni tuntematonta ihmistä. Olin onnellinen, että olin heidän kanssaan. Ihania kohtaamisia...mahtavia keskusteluja, naurua veet silmissä... Olin niin täynnä rakkautta niitä kaikkia ihmisiä kohtaan, että pulppusin onnea ja iloa... Ja miun yltiösosiaalisuus ja -positiivisuus tuotti sen, että monet koki olevansa onnellisia saadessaan viettää aikaa miun kassa. Oli ihanaa, kun sain huomata, etten yrittänyt miellyttää ketään (olin alkuperäsen seurueen vanhin, ehkä sekin autto siihen, että koin osaavani relata täysin) ja silti hurmasin kaikki omalla omituisella persoonallani ja ajatuksillani. Se oli vapauttavaa! ehkä miun nimi pitäis olla Ilona, koska olin kaikille ilona.  :icon_lol:
  

 

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Onni?
« Vastaus #35 : 03.05.10 - klo:14:09 »
Siionin virsistä löytyvät nämä mielenkiintoiset huomautukset onneen ja onnellisuuteen:

SV 51:4.
Saata minut kulkemaan
aina hengen köyhyydessä,
että saakka kuolemaan
säilyttäisin sydämessä
sinut, rakkain Jeesukseni,
onneni ja autuuteni.

SV 255:5
Parhainkin onni täällä
on täynnä surua.

SV 303:6.
On arjessansa ihmisten
näin onni ahertaa,
kun levätä myös saa.
Niin teemme, Herra, kiittäen.
-Teppo Nuorva

Mielenkiintoista on, että onnen myönteisiksi luokittelevista teksteistä katsovat sen olevan sisäisiä asioita.
Tai no, Jeesus sisäisenä vai ulkoisena kokemuksena? Ehken tässä yhteydessä enemmän sisäisenä?
Arki taas on selvästi jotain, mitä ihminen kokee, ei jokin ulkoinen määrite.

Tunteet taas ailahtelee... :icon_wink:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onni?
« Vastaus #36 : 03.05.10 - klo:18:37 »
Ehkä ulkoa tuleva onni on hauraampaa, mutta toisaalta, voihan sitä ihanaa hupaisaa karvamatoa muistella ja tulla siitäkin onnelliseksi, että tässä maailmassa on paljon hassuja otuksia
  

Silloin on onnistunut luomaan siitä ulkoisesta jotakin sisäistä, muiston siitä hassusta otuksesta, ja sen voi aina palauttaa silmiensä eteen...ja onnellista on omistaa tuollainen kyky huomata hetkessä asuvat onnentekijät ja saalistaa ne sisimpäänsä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Onni?
« Vastaus #37 : 03.05.10 - klo:18:41 »
 :-\ Onni on ottaa A kaljaa tyhjään vatsaan ja unohtaa murheensa ja tulla outoon pöhnään.

Miten tääkin nyt sit körttiläisyyteen liittyy? :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onni?
« Vastaus #38 : 03.05.10 - klo:19:02 »
:-\ Onni on ottaa A kaljaa tyhjään vatsaan ja unohtaa murheensa ja tulla outoon pöhnään.

Miten tääkin nyt sit körttiläisyyteen liittyy? :-\
Löytyihän siikkarin onnivirret, ainakin kolme :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Onni?
« Vastaus #39 : 04.05.10 - klo:11:55 »
:-\ Onni on ottaa A kaljaa tyhjään vatsaan ja unohtaa murheensa ja tulla outoon pöhnään.

Miten tääkin nyt sit körttiläisyyteen liittyy? :-\

Ei mitenkään. Körtti ei juo tyhjään vatsaan A eikä kolmosolutta. Henkilökohtaisesti en juo kaljaa ollenkaan. Punaviini maistuu paremmalta.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Onni?
« Vastaus #40 : 04.05.10 - klo:18:22 »
Ei mitenkään. Körtti ei juo tyhjään vatsaan A eikä kolmosolutta. Henkilökohtaisesti en juo kaljaa ollenkaan. Punaviini maistuu paremmalta.

Missä on sanottua, millaiseen vatsaan kukin kaljansa juo? Ja millaisen kaljansa?
Kotikaljan?
Tyhjä tai täysi, samaa alkoholia se on punaviinissäkin.

"Parhainkin onni täällä
on täynnä surua."
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Onni?
« Vastaus #41 : 04.05.10 - klo:19:19 »
Onni on ihana mies, rakkaus. Urheilu, auringonpaiste, elämä.   :049:
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Onni?
« Vastaus #42 : 05.05.10 - klo:09:23 »
Onni on ihana mies, rakkaus. Urheilu, auringonpaiste, elämä.   :049:

Onni on naisen kevyt kosketus.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onni?
« Vastaus #43 : 05.05.10 - klo:09:30 »
Onni on naisen kevyt kosketus.

Jatkan tuohon, että vielä 40 vuoden jälkeenkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Aallotar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Onni?
« Vastaus #44 : 05.05.10 - klo:13:03 »
Onni on subjektiivinen kokemus. Joskus opiskeluaikoina joissain bileissä puhuttiin onnesta ja joku kysyi milloin minä olen onnellinen. Vastasin, että esimerkiksi silloin kun joku tentti on mennyt hyvin tai olen onnistunut jossain muussa hommassa. Muut piti vastaustani naivina, mutta kysyjä arvosti. Oon opetellut näkemään iloa ja onnea arjessa ja nimenomaan pienissä jutuissa. Kun pysähtyy ja lopettaa tohottamisen (jota usein kyllä teen) niin näkee paremmin sitä arjen onnea. Ei sen tartte olla kuin eilisen räntäsateen jälkeen auringon väläys. Mummini sanoi mulle aina kun olin lapsi, että hän on niin onnellinen kun voi mennä ja tulla omaan lämpimään kotiin. Olen tajunnut sen myös itse, vaikka en ole puutetta nähnytkään. Mielenrauha on myös onnea. Kun mieli ei sinkoile levottomana. Onni on saada elää ystävällisten ja hyväntahtoisten lähimmäisten joukossa.