Kirjoittaja Aihe: Onni?  (Luettu 32260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Onni?
« : 29.04.10 - klo:19:57 »
Tämä on lähinnä rönsyilyä mutta kun ei taas suksi luista ja tennarit on takerrelleet koko herttaisen päivän. Eikä Wikipediakaan auta. Mitä se on kun ihminen on onnellinen? Kuinka sen selittäisi, koko tuon onnen? Onko se tunnetta vai mielentilaa vai olotilaa vai olohuoneen tilaa kun se on juuri siivottu...Onko se jotakin tavoittelemisen arvoista?
Ei tulee etsien, tulee eläen. Mtta mitä siis tulee?  Kun pitäisi tästä osata sanoa jotakin ja iski tenkkapoo. Olisiko joku viisaampi?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Onni?
« Vastaus #1 : 29.04.10 - klo:20:57 »
Onnen tavoitteleminen on mielenkiintoinen asia. Joskus koen, että onnen perässä juokseminen hätistää sen vain tavoittamattomiin. Jotkut taas näyttävät tavoitelevan sellaista, mikä heillä jo on, mutta eivät sitä huomaa tai onneksi kelpuuta. Toisinaan onni tuntuu olevan juuri siinä tavoittelussa itsessään.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Onni?
« Vastaus #2 : 29.04.10 - klo:21:09 »
Onni on paljolti sitä, että huomaa sen hyvän, mitä tässä hetkessä on ja pysähtyy ihastelemaan sitä. Kouluaikana tuntui keväällä, että kokeet painavat päälle eikä ehdi keskittyä kevään tulon ihailemiseen. Sitten vain yhtäkkiä huomasi, että puut ovat täydessä lehdessä ja tuomi varistelee jo kukkiaan. Pitää vain pysähtyä ja nauttia tästä hetkestä.

Maailmalla olevien katastrofien aikana sitä havahtuu, miten runsaasti itseä on siunattu onnellisilla asioilla. Ei tarvitse miehen lähteä sotaan eivätkä kuolemanpartiot tunkeudu yöllä koteihin, ei ole tulvia eikä maanjäristyksiä. On lämmintä ja on ruokaa.

On myös paljon omasta asenteesta kiinni, onko onnellinen vai ei. Toiset ihmiset vaikuttavat onnellisilta, vaikka heillä näyttää inhimillisesti katsoen olevan melkein kaikki asiat huonosti. Toiset taas ovat aina naama mutrussa kaiken yltäkylläisyyden keskellä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Onni?
« Vastaus #3 : 29.04.10 - klo:21:16 »
Onni on siinä, että mitään ei puutu. Monet erehtyvät luulemaan, että se on sama asia kuin että olisi kaikenlaista. Jotkut askeetikot väittävät jopa, että onni on mielentila, asennekysymys, ja turha rompe ja hömpe on vain onnen esteenä.

Monet tuntuvat oivaltavan onnensa parhaiten jälkeenpäin. Mitä sanotte te, joilla on minua enemmän elämänkokemusta, oliko elämä onnellista silloin nuorempana, kun oli niukasti kaikkea ja kiirettä ja stressiä ynnä muuta epävarmuutta?

Muistaakseni suurin osa suomalaisista tunnustaa olevansa onnellisia kun sitä heiltä suoraan kysytään. Se on minusta aika ihana asia. :)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Onni?
« Vastaus #4 : 29.04.10 - klo:21:38 »
Lainaan mielelläni minulle tuntemattoman ajattelijan lausetta: Onni ei ole satama, johon saavutaan, vaan tapa matkustaa.  :icon_biggrin:

Minulle onni on sitä, että minulla on mielenrauha. Olen sovussa itseni kanssa. Se ei ole riippuvaista ulkoisista olosuhteista. Nytkin tunnen olevani onnellinen, vaikka meinaan kohta jatkaa urputusosioon. Edelleen takkuillaan koneen kaikenlaisten ongelmien kanssa.

Olen joskus opetellut listaamaan joka päivä jonkin asian, mistä voin iloita. Kirjoitin illalla kalenteriin, mikä oli sen päivän ilonaihe. Tosin jo seurakuntanuorissa laulettiin: Pieniä ihmeitä täynnä on elämä. Pieniä ihmeitä pulloollaan.... Jo siltä ajalta olen oppinut etsimään kaikkea pientäkin kiitosaihetta. Pieniä ilonaiheita. Joka päivä meillä nauretaan useita kertoja päivässä, usein ihan vedet silmissä. Se tekee hyvää mielelle.

Olen usein myös pilaillut sillä, että olen "vähän onnellinen".
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onni?
« Vastaus #5 : 29.04.10 - klo:21:44 »
Todella paljon kiitoksia ja lisää saa tulla. Olin niin pysäkillä kuin olla voi. Tässä on niin paljon totta ja viisasta. Onni on pakeneva ominaisuus: Jos sitä tavoittelee, sen usein menettää... tai se joksee jäljessä ja huutaa että älä karkaa, täällä minä olen jo... ja pysähtyminen, kiitos Pirska! Ja askeesin merkitys - äänettömyydessä voi kuulla uskomattoman paljon. "Vain hiljaisella on korvat kuulla, vain odottavan sydän auki on" - Hellaakoskea eikö.

Tuosta vanhenemisesta ja vaurastumisesta en osaa sanoa...kun en ole vaurastunut. Mutta muutoin en vaihtaisi enää!  Ihmiskohtalot ovat erilaisia, mutta itselläni on monista syistä nyt helpompaa  - moni vaikeus kuuluu menneeseen, sairauksien hoidot kehittyvät, ja kun ikätovereilla alkaa olla sairauksia myös en ole heistä niin outo. Toisaalta saan olla hieman kuin vastassa: Ei se niin hankalaa ole, ensi päivä hirressäkin on pahin, älä sure, rajoituksia tulee mutta niihin tottuu ja äkkiä unohtaa että toisin on ollutkaan.  Kyllä se siitä.

Ja ajattelin Saima Harmajaa, joka askarrutti mieltäni kyllä joskus ja kovasti. Kiistatta hänellä oli jotakin jota kutsuttaisiin nykyään hoitoa vaativaksi depressioksi nuorusvuosillaan ja sehän on melkoista kärsimystä, ja se tuberkuloosikin oli saattanut näyttäytyä jo niissä pitkissä "katarreissa" joita hän poti joskus koko talven. Silti joskus mietin, että hän vaikutti äärimmäisen itsekeskeiseltä --- mutta taas kerran ---- masentunut sitä on,  ja toipuessan muuttuu. En tahdo arvostella epäoikeudenmukaisesti, mutta kovin vähän hänen päiväkirjoissaan on toisten ajattelulle tilaa - jos vertaa vaikka Anne Frankiin joka välillä suree ja huolehtii katkerasti muiden, kuin omaa kohtaloaan - ja on hämmästyttävän urhea.

Sitä järkyttävämmät lukea olivat ne rivit, joilla hän kirjoittaa: "...viime kevät...silloin minulla oli sentään sisar, sulhanen ja paranemisen toivo.  Mitähän sellaista hyvää minulla nyt on, mistä en osaa olla kiitollinen,  joka huomenna riistetään pois?"
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onni?
« Vastaus #6 : 29.04.10 - klo:21:49 »

Minulle onni on sitä, että minulla on mielenrauha.

Oma suuri kysymykseni on ollut, onko tässä itse asiassa samasta kysymys. Ainakaan ei voine olla onnellinen jos on rauhaton?
Jossain telkkakeskustelussa tuttu psykiatri täältä Hesasta, sanoi, että ei onnea pidä tävoitella. Ajattelin että ehkäpä ei. Mutta mielenrauhaa kyllä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Onni?
« Vastaus #7 : 29.04.10 - klo:23:14 »
Onni, onnellisuus ei ole aina läsnä. Vai onko? Varmaan, jos on kokonaisvaltaisesti tyytyväinen elämäänsä (mahdollisista puutoksista huolimatta). Onko onni päämäärä vai matka? Jos onni onkin seuraavan mutkan takana? Enemmän materiaa.. mielenrauha.. itsensä toteuttaminen.. toisten auttaminen.. Vai kaikesta läsnäolevasta muodostuva kokonaisuus? Pitääkö onnea tavoitella? Mitä silloin tavoitellaan? Onko onni tavoittelun sijaan tässä ja nyt?

Onni voi olla eri asioita eri elämänvaiheessa oleville. Vastarikastunut nuori mies sanoo olevansa onnellinen, kun on autoja, naisia, hieno talo ym. Ehkä hän myöhemmin näkee onnen eri tavalla.

Sanotaan, ettei raha tee onnelliseksi, mutta se helpottaa elämää. Rahan avulla helpottunut elämä ei takaa onnea. Silloin saattaa keskittyä onnellisen elämän kannalta 'vääriin' asioihin. Vaatiiko onnen löytäminen omassa elämässä kivikkoisia polkuja, myrskyjä ja risukasoja? Ehkä onnea ei huomaa muuten kuin kyynelten läpi. Kuinka paljon onnellisuus on luonnekysymys? Jollakulla on taipumus nähdä aina tunnelin päässä valoa, jonkun lasi on aina puolityhjä.

Onni on yksittäisiä pieniä asioita. Se on plussan puolella oleva mielentila kaikista miinuksista huolimatta. Se on kykyä nähdä kaunis ja hyvä saastankin keskeltä. Onni on uskoa, toivoa ja rakkautta.


Oma suuri kysymykseni on ollut, onko tässä itse asiassa samasta kysymys. Ainakaan ei voine olla onnellinen jos on rauhaton?
Jossain telkkakeskustelussa tuttu psykiatri täältä Hesasta, sanoi, että ei onnea pidä tävoitella. Ajattelin että ehkäpä ei. Mutta mielenrauhaa kyllä.
Niin, onko onni sitä, että ykskaks vain tajuaa olevansa onnellinen. Tavoittelemisella ei löydäkään onnea.

Miten tavoitella mielenrauhaa? Tai saavuttaa mielenrauha? Antaako Jumala sen rauhan? Tai joillekin jooga tai jonkin uskonnon tapojen noudattaminen tai mietiskely? Onko sellainen rauha väliaikaista tai keinotekoista... Ja sitten onni järkkyy?
« Viimeksi muokattu: 29.04.10 - klo:23:24 kirjoittanut sadetta »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

myyrä

  • Vieras
Vs: Onni?
« Vastaus #8 : 30.04.10 - klo:06:18 »
Minun toinen eno oli Onni. Siitä tulj soan jäläkeen melekonen juoppo kun se ei soppeutunna sivviilielämään. :icon_cool:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Onni?
« Vastaus #9 : 30.04.10 - klo:07:47 »
Nuorena isänä huomasin, että mansikka maistuu paremmalta kuin omassa suussa, kun sen työntää lapsen suuhun. Onnen saa usein antamalla sen toiselle.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Onni?
« Vastaus #10 : 30.04.10 - klo:07:56 »
Hyvä elämä, tyytyväinen mieli, mielenrauha, rakkaus, ilo. Kaikki ovat minulla melko lähellä määritettä onni, onnellisuus. Mutta sittenkään eivät, sillä ennenmainittuihin vaikutan itse tai perhe, ystävät, työ.

Jonakin aamuna jo silmät aukaistessa olen onnellinen. Se saattaa jatkua jonkin aikaa ja sitten ollaankin jo aamun askareissa joita on tällaisena aamuna ilo tehdä.
Useimmiten ei ole näin.

Jo lapsena hypellessäni iloiten uusista kengistä iloa suurempi tunne, ylimaallinen kohtasi. En kai silloin ymmärtänyt että olin hyvin onnellinen.

Eilen Maija-Riitta Ollilaa kuunnellessani ja katsellessani tunsin sisarellista onnea hänen oivallustensa puolesta. Elämää loppuunpäin eläessään on jopa Sisar Kuolema se joka näyttää kuinka paljosta päivittäin saa olla onnellinen.

Auviksi oleminen antaa onnen tunteen. Sydäntäni lämmittää, sanoo Kettu Pikkuprinssille.   :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Onni?
« Vastaus #11 : 30.04.10 - klo:09:38 »
Lukion tyttö kertoi joskus keinuvansa leikkikentällä keskellä yötä tuntikausia musiikkikkuulokkeet korvissaan. Se lienee hänelle onnea.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Onni?
« Vastaus #12 : 30.04.10 - klo:09:53 »
Se on pieniä pipanoita pitkin päivää....

Esim. jokin näistä voi aikaansaada hykerryttävän olon - itsellesi tai/ja todnäk jollekin toisellekin

Tervehdi vieraitakin ihmisiä! Odota vastausta. Älä mene sieltä, missä aita on matalin! Heitä kello päiväksi pois. Tanssi jalkakäytävällä. Kun puolisosi tai murkkusi huutaa, sano että sinäkin rakastat heitä. Vietä yöpaitapäivä.
Vie kampaajallesi kukkia. Puhu hississä - vaikka yksin. Juokse pellolla kilpaa koiran kanssa. Tiskaa käsin.
Kuuntele mielivärejäsi. Maistele musiikkia. Puhise kiukku pois. Mene aamulla työpaikallesi kävellen takaperin.

Jatka listaa  :026:


P.s. vinkit taas 'Positiivareilta'
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onni?
« Vastaus #13 : 30.04.10 - klo:14:02 »
Olen elämänfilosofialtani stoalais-kantilainen... ei löydy käsitettä "onni" kummastakaan filosofiasta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Onni?
« Vastaus #14 : 30.04.10 - klo:15:38 »
Olen elämänfilosofialtani stoalais-kantilainen... ei löydy käsitettä "onni" kummastakaan filosofiasta.

Apua! Kai sieltä sentään jotain positiivista löytyy?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.