Kirjoittaja Aihe: Urputustopic 9  (Luettu 30062 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #45 : 16.05.10 - klo:15:20 »
Mitä ihmisen ei pidä koskaan, koskaan yrittää tehdä helteisenä sunnuntaipäivänä, olkoon akuutti vaatetustilanne aivan mikä tahansa hänellä?
Hänen ei pidä yrittää ommella popliinipuseroa.

Hän on jo raivoissaan luovuttanut tärveltyään yhden kangaspalan ja .kadotettuaan normaalin siedettävän hyvän tuulensa.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #46 : 18.05.10 - klo:18:34 »

 

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #47 : 18.05.10 - klo:18:48 »
 

....minun pitää aina pistää paremmaksi :003:
Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #48 : 19.05.10 - klo:00:27 »
...kele...munat palaa...lähen kohta ulos nukkumaan...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #49 : 19.05.10 - klo:17:22 »
...kele...munat palaa...lähen kohta ulos nukkumaan...
Koeta kestää...koeta kesträä myyrä.
Runo tänään (Hesperian sairaalan henkilöstöruokalan perua anno Domini unohdettua aikaa...).

Kevät tulivatten.
Linnut tulivatten.

Kesä tulivatten.
Linnut munivatten.

Syksy tulivatten
Linnut lähtivätten.

Talvi tulivatten.
Munat palelivatten.

Tämä on täysin säädyllisen apulaisylilääkärin suusta. Hän ihmettelee tässä, miten linnt eivät hautoneet poikasia...ja...ja...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22106
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #50 : 19.05.10 - klo:19:13 »
Bara vatten
hela natten.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #51 : 20.05.10 - klo:14:15 »
Pakko siivota komerot. En sano enempää, sillä jos aloitan, minäminäminä..... >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #52 : 25.05.10 - klo:14:43 »
Mikä toi on toi juttu että sanotaan ehken (= ehkä en) kun tarkoitetaan ehkei (=ehkä ei)? Sanotaanko jossain murteessa oikeesti niin?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #53 : 25.05.10 - klo:17:59 »
Mikä toi on toi juttu että sanotaan ehken (= ehkä en) kun tarkoitetaan ehkei (=ehkä ei)? Sanotaanko jossain murteessa oikeesti niin?

Olen kuullut, ja käytän itsekin joskus muotoa ehken ei (=ehkä ei).
Ehkenhän voi olla myös modaalisuutta ilmaiseva, kenties sanan synonyymi.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #54 : 25.05.10 - klo:18:06 »
Olen kuullut, ja käytän itsekin joskus muotoa ehken ei (=ehkä ei).
Ehkenhän voi olla myös modaalisuutta ilmaiseva, kenties sanan synonyymi.

Samoin, se taitaa olla suht savolais-karjalainen ilmaisu jos Sannelin suunnalla ei sitä ymmärretä  :102: Minullekaan ehken ei tarkoita ehkä en vaan pelkästään ehkä ja sitten siitä on vielä sellainen vähän hassuttelusana ehketi ja tarkoittaa myös ehkä.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #55 : 25.05.10 - klo:21:16 »
Vahvistan: olen kuullut Savossa käytettävän ehken-muotoa, muistini mukaan sekä Etelä-Savossa että Kuopion seuduilla.

Vanhassa kirjakielessä (Agricola ym.) ehkä-sana esiintyi muissa merkityksissä, esim. Agricolalla se tarkoittaa yleensä vaikka. Karjalan kielen ehki-sanakaan ei vastaa nykysuomen ehkä-sanaa, vaan sen vastineita ovat edes, toki, ainakin, vaikkapa, jotta.

Mt

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #56 : 25.05.10 - klo:21:21 »
Mummu sanoo "silti" kun tarkoittaa "siksi", joku Kalajokilaakson vanhojen ihmisten juttu vissiin. Lauseista tulee sitten mun näkökulmasta aika hauskoja, esim: "Maito oli loppu ja silti kävin kaupassa!"  :003:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #57 : 25.05.10 - klo:22:47 »
Miun äidiltä maito olis ollut kaikki ja siksi olis pitänyt lähteä kauppaan.

Appiukkoni taas oikaisi ilmaisun: "Ehkä he eivät voi tullakaan" muotoon "Eihän he voi tullakaan"
Minusta siinä muuttui asia kokonaan, mutta kyllä siihen pikkuhiljaa tottui. Ja pappa oli sitä mieltä, että kyllä ruuassa pitää vähän suolaa olla. Minä taas ajattelin, että ruuassa pitää olla vähän suolaa. Asia ratkaistiin sillä, että pappa sai lisätä suolaa omaan annokseensa.  :003:
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #58 : 26.05.10 - klo:17:59 »
Miun äidiltä maito olis ollut kaikki ja siksi olis pitänyt lähteä kauppaan.


Kyllä se meilläkin oli ennen vanhaan kaikki, siis kun oli loppunut.  :)

En vieläkään oikein sisäistä kun mun isä sanoo joskus esim. "Kyllä niitä oli seitsemän, minä luin ne." Siis hän laski montako niitä oli. Ennen on laskeminenkin ollut lukemista  :017:

Ja sit joskus olen kuullut (ja ihmetellyt) kun joku sanoo: "Olinpa minä tuhma." Tarkoittaen tyhmää. Ja minusta kun nekään eivät ole synonyymejä..

Äidinkielemme on vähintäänkin outoa.

 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Urputustopic 9
« Vastaus #59 : 26.05.10 - klo:18:00 »
En siis urputa aiheesta mutta kun jutustelu sattuu urputusketjussa olemaan..
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)