Lainaus ja linkki, Sana-lehti 11.3.2010
Malmbergin opetus kirkasti Heikille, mistä hänen muutoksessaan oli kysymys.
– Malmbergin mukaan jokaisen tulee syntyä uudesti ylhäältä. Tavalla ei ole väliä. Toinen kasvaa armoon lapsesta saakka, toinen käy läpi selvän päätöksen. Ainut mitä ihminen voi tehdä, on viipyä Jumalan sanan puhuteltavana.
Heikki on jälkeenpäin ymmärtänyt, miksi hänen piti tulla uskoon juuri helluntailaisten kokouksessa, joita hän eniten vieroksui. Se oli hänelle voimakas opetus siitä, ettei hän saisi koskaan arvostella toisia kirkkokuntia tai herätysliikkeitä, jotka julistavat Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä Raamatun mukaisesti.
– Tämän koulun käyminen on vapauttanut minut myös käymään aivan rauhassa kaikissa kristittyjen tilaisuuksissa. Silti tiedämme Marjatan kanssa oman paikkamme. Se on luterilaisessa kirkossa ja herännäisyydessä. Meille riittää lapsena saatu kaste. Rakkaimmat virtemme ovat Siionin virsiä.
http://www.sana.fi/ihmiset/haastattelut/tavalla_ei_ole_valia_/
Tuossa on sanottu tulla uskoon. Onkohan haastateltu Hietala käyttänyt tuota termiä.. Aiemmin tekstissä hän puhui rauhan etsimisestä. Vaikka haastateltava tarkistaisi jälkeenpäin lehteen tulevan jutun, tekstiin voi silti jäädä virhe(itä).
Tuskin on virhettä. Perustelut:
1. Tekstin kirjoittanut Heli Karhumäki on erittäin kokenut toimittaja, tuttu näky herännäisriennoissa.
2. Tekstin alkuosassa kerrotaan siitä, miten H. järkyttyi, kun vaimo tuli uskoon. "Eihän körttiläisille kuulunut uskoon tuleminen!". Uskoon tulo -sanonta on siten haastateltavan kertomuksessa aivan ratkaisevassa asemassa.
Vaikka "uskoon tuleminen" -termiä herännäisyyden piirissä vierastetaan, sen kyllä voi joskus kuulla, tosin harvoin. Vierastamisen taustalla lienee se, että "uskoon tuleminen" on ns. ratkaisukristillisyyden keskeistä terminologiaa. Sen kieliopillinen rakennekin - "
minä tulin uskoon" - korostaa ihmisen osuutta toiminnan alkuunpanijana.
Mt