Kirjoittaja Aihe: Hyvää yötä  (Luettu 31635 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvää yötä
« Vastaus #135 : 11.03.10 - klo:02:58 »
On tavallaan erikoista valvoa, kun kaikkialla on äänetöntä, olen aika kipeä, päätä särkee turkasesti ja tuo yskänlääke jota vanha uskollinen ystävä toi illalla sisältää taatusti jotakin joka vie unet. Helpottaa kyllä oloa! 

On niin hiljaista...rauhallista...kaikenlaista tulee mieleen...ehtii ajatella....noi, huominen voi olla vähän uuvuttava päivä, olkoon kun olen sairaslomalla. Taitaa olla vain kausi-influenssaa.
On oikeastaan mukavaa joskus saada näin yö lahjaksi...eri tavoin kuin tavallisesti.

...........................................

Useinhan ihmisille käy niin että he unessa tai unen aikana oivaltavat jotakin. Aamulla herätessä jokin kysymys on vain ratkennut. Heräsin muutamaa viikkoa sitten ihan selvään ja kirkkaaseen ajatukseen: In ipsa fide Christus ad est. Ihmettelin kyllä perusteellisesti,  mitä maailman merkillistä unta nyt olen nähnyt.  Tai mitä minä siis illalla mietin?
Yksin uskossa Kristus on läsnä  - eikö se ole näin suomeksi, ja eikö se ole jokin Lutherin väläys?  Uskon sisältö kai sitten on suhde elävään Jumalaan, ei dogmeja, yrityksiä ymmärtää ja kuvata Jumalaa, Kristus itse on uskon sisältö - oikeastaan paljon enemmän kuin uskon kohde.

Äh, en minä osaa kuvata sitä juttua, vaikka se usein on käynyt mielessäni. Kai siksi, että olen kirjoittanut suvun tenaville konfirmaatiokirjat, ja yksi on taas vuorossa,  kirja pahasti kesken tekemisen ja olen vaivannut päätäni sillä, mistä juuri tälle lapselle väännetään kehyskertomus.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Hyvää yötä
« Vastaus #136 : 11.03.10 - klo:09:29 »
Useinhan ihmisille käy niin että he unessa tai unen aikana oivaltavat jotakin. Aamulla herätessä jokin kysymys on vain ratkennut. Heräsin muutamaa viikkoa sitten ihan selvään ja kirkkaaseen ajatukseen: In ipsa fide Christus ad est. Ihmettelin kyllä perusteellisesti,  mitä maailman merkillistä unta nyt olen nähnyt.  Tai mitä minä siis illalla mietin?
Yksin uskossa Kristus on läsnä  - eikö se ole näin suomeksi, ja eikö se ole jokin Lutherin väläys?  Uskon sisältö kai sitten on suhde elävään Jumalaan, ei dogmeja, yrityksiä ymmärtää ja kuvata Jumalaa, Kristus itse on uskon sisältö - oikeastaan paljon enemmän kuin uskon kohde.

Sitaatti on Lutherin Galatalaiskirjeen selityksestä (2:16). Asiasta on laatinut tunnetun tutkielman Tuomo Mannermaa: In ipsa fide Christus adest: Luterilaisen ja ortodoksisen kristinuskonkäsityksen leikkauspiste. Missiologian ja ekumeniikan seura, 1979.

Gustaf Dahlbergin suomennoksena (1854) kyseinen kohta kuuluu näin:
"--- mutta tämä kristillinen usko ei ole otiosa qualitas (joutilas olemus eli kaltaisuus) eli tyhjä kuori sydämmessä, joka taitaisi olla yhdessä kuolettavan synnin kanssa, siksi kuin rakkaus (ja työt) tulee ja tekee sen eläväksi, vaan jos usko on totinen, niin se on sydämmen varma luottamus ja luja suostumus, jolla Kristus käsitetään, niin että Kristus on uskon silmä-määrä, niin eipä vaan silmä-määrä, vaan, niin sanoakseni, Kristus on itsessä uskossa."

Ja hiukan myöhemmin:
"Usko vanhurskauttaa siis sentähden, että se käsittää ja omistaa sen jalon aarteen, Kristuksen, läsnä-olevana."

Mt

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvää yötä
« Vastaus #137 : 11.03.10 - klo:22:20 »
No nyt olen pessyt hampaat(ne mitä on vielä jäljellä) vaihtanut yöpuvun päälle ja nyt kömmin peiton alle. :015:

ps. toivottavasti teistä ei kukaan usko että tämä on totta, vaikka kyllä olette siinä toiveessa että "Benkulta"  loppuisi virta. :icon_wink:
 :kahvi:

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Hyvää yötä
« Vastaus #138 : 13.03.10 - klo:22:29 »
Hyvää yötä jälleen!
"Mua siipeis suojaan kätke
oi Jeesus Herrani."
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hyvää yötä
« Vastaus #139 : 13.03.10 - klo:22:35 »
 
Nukuttaa, hyvää yötä!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Hyvää yötä
« Vastaus #140 : 13.03.10 - klo:22:37 »
Ei yhtään  :003:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Hyvää yötä
« Vastaus #141 : 15.03.10 - klo:23:17 »
Hyvää yötä!
Hyvä nukkua on
enkelvartiohon.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hyvää yötä
« Vastaus #142 : 16.03.10 - klo:10:29 »
Seuraavat unet uudessa ketjussa tämä on täynnä kauniita unia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi