Kirjoittaja Aihe: Väkevät karismaattiset kokoukset - mahtavaa! Tervetuloa mukaan.  (Luettu 31947 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
En muista, olenko jo kertonut tämän:
Muistan nuoruudessani ja ehkä vähän vanhempanakin saatoin olla karismaattisessa kokouksessa ja kokouksen innoittamana olen mielessäni ihaillut itsessäni sitä, että "olenpas minä antautunutkin Jumalalle kovin paljon ja hyvin tai ainakin valtavasti olen yrittänyt sitä".
Tuollaista ajatellessani olenkin sitten liikuttunut tuosta omasta hyvyydestäni ja tuosta ajatuksestani niin, että oikein vedet ovat tulleet silmiin.
Ehkäpä se on ollut sellainen syvä pyhän kokemus.
Voihan olla, että tämä kertomus olisi kuulunut paremmin tuonne "pyhä" -keskusteluun.
Oletko sinä sattunut kokemaan mitään tämänkaltaista liikuttavaa, että jopa silmät ovat kostuneet?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Hei!

Tulee tuosta mieleen, että toisaaltahan ihminen kyllä ihan oikeasti saattaa satsata täysillä uskoon ja uskovaisuuteen, eli ainakin täysisydämistä se "antautuminen" varmaan on jos niin nyt voi sanoa. Sehän on luonnollinenkin asia että jos olet jollekin asialle antanut itsesi 110 lasissa niin se koskettaa ja liikuttaa. Eihän siinä mitään väärää.

Tekisin kuitenkin sellaisen erotuksen tässä yhteydessä, että mikä on ihmisen mittapuu/antautuminen ja mikä on Jumalan mittapuu antautumiselle. Jumalan mittapuuhan ei ole vähempää kuin "Olkaa täydelliset" ja  että synnin palkka on kuolema eli jos teet syntiä (= et ole täydellinen), -ansaitset Jumalan vihan ja kuoleman.  Ihmisen paraskaan yritys ei riitä siihen että selvittäisiin puhtain paperein, -ei edes eikä varsinkaan uskossa ollessa! Omasta puolestaan ihminen siis voi mielestäni olla täysin antautunut, mutta koska ihminen parhaimmillaankaan ei yllä siihen mitä laki vaatii, on armo ja siunaukset kokonaan armosta, ilmaiseksi, kaikille samalla mitalla!

Sitten on vielä sekin, että vaikka miten ehytsydämisesti olisimme seuraamassa Kristusta niin tarkemmin katsottuna kuitenkin aina löytyy paljon vikoja ja puutteita. Vaikka siis itsestä saattaa tuntua että nyt on kaikki ollut pelissä. Loppujen lopuksi kuitenkin aina joudutaan toteamaan että vilpillistähän tämä on parhaimmillaankin vain ollut. Siksi minua jotenkin etoo jos ihminen oikeasti ja tosimielellä kehuu lähimmäisenrakkauttaan, hyvyyttään ym. tekemisiään. Nyt en siis tällä tarkoita sinua Köysti!

Mutta kyllähän tämmöinenkin asia, että sitä saattaa kovastikin tuntua että tässä on nyt tehty jokin "ratkaisu" tai "parannus" kun on aidosti yritetty ja ponnisteltu. Inhimillistä. Kuitenkin olisi syytä syvällisesti ymmärtää eräässä körttivirressä mainittu kolkko totuus:

"Ah, on tekemättä vielä, mun parannukseni"

Näin se lopultakin on.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Jampe oivalsi asian ytimen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Siksi minua jotenkin etoo jos ihminen oikeasti ja tosimielellä kehuu lähimmäisenrakkauttaan, hyvyyttään ym. tekemisiään. Nyt en siis tarkoita sinua ...!
"Ah, on tekemättä vielä, mun parannukseni"
Kirkkaalla säällä,
kierrän ja kaarran liukkaalla jäällä. :icon_cool:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Jampe oivalsi asian ytimen.

Harvinaislaatuisen hyvä kuvaus Jampelta tuossa asiassa!
Juuri noin minäkin tuon asian näen, kuin Jampe kuvasi.
Tuo kirjoittamani omakokemus on tietyllä tapaa varsin raadollinen (=liikutus omasta "hyvyydestä") mutta samalla sangen inhimillinen, johtuen ihmisen vajavaisuudesta.
En toki pidä tällaisesta asiasta (omasta hyvyyden kuvitelmasta) tulevaa liikutusta tavoiteltavana, vaan minkäs sille teet, kun se tulee.
Ehkä on hyvä todeta Auri Hakomaan tyyliin, että "niin on Kristus tuonkin synnin ristillään sovittanut".




Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Harvinaislaatuisen hyvä kuvaus Jampelta tuossa asiassa!
Juuri noin minäkin tuon asian näen, kuin Jampe kuvasi.
Tuo kirjoittamani omakokemus on tietyllä tapaa varsin raadollinen (=liikutus omasta "hyvyydestä") mutta samalla sangen inhimillinen, johtuen ihmisen vajavaisuudesta.
En toki pidä tällaisesta asiasta (omasta hyvyyden kuvitelmasta) tulevaa liikutusta tavoiteltavana, vaan minkäs sille teet, kun se tulee.
Ehkä on hyvä todeta Auri Hakomaan tyyliin, että "niin on Kristus tuonkin synnin ristillään sovittanut".




Ihailen karjalaisenkyöstin tapaa ottaa vastaan kritiikki. Ottakaamme oppia, vaikkemme haluakaan liittyä erääseen nimeltämainitsemattomaan liikkeeseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Harvinaislaatuisen hyvä kuvaus Jampelta tuossa asiassa!
Juuri noin minäkin tuon asian näen, kuin Jampe kuvasi.
Tuo kirjoittamani omakokemus on tietyllä tapaa varsin raadollinen (=liikutus omasta "hyvyydestä") mutta samalla sangen inhimillinen, johtuen ihmisen vajavaisuudesta.
En toki pidä tällaisesta asiasta (omasta hyvyyden kuvitelmasta) tulevaa liikutusta tavoiteltavana, vaan minkäs sille teet, kun se tulee.
Ehkä on hyvä todeta Auri Hakomaan tyyliin, että "niin on Kristus tuonkin synnin ristillään sovittanut".
Ihailen karjalaisenkyöstin tapaa ottaa vastaan kritiikki. Ottakaamme oppia, vaikkemme haluakaan liittyä erääseen nimeltämainitsemattomaan liikkeeseen.


Syttyköön mielemme siitä innostuksesta, joka täytti isiämme ja äitejämme, mutta ottakaamme myös samalla oppia siitä, että kaikkeen inhimilliseen kanssakäymiseen on liityttävä myös eriävät mielipiteet ja ”kaikkia ammattilaisia” ei pidä uskoa silmät ummessa, mies kestäköön miehen vaiheet.
Voisi verrata hyvin kyseistä nimimerkkiä vertauskuvallisesti elokuvaan ” Goyan haamut”. Missä karismaattisen espanjalaismachon Javier Bardemin väkevä roolihahmo jakautuu kahteen osaan niin, että sauma näkyy liian selvästi.
Kun tämä joutuu maistamaan omaa lääkettään: romahtanut inkvisition käyttämiin kuulustelumenetelmiin ja kääntynyt valitusfilosofiseksi kapinalliseksi.
 :icon_cool:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Karismaattisuudesta
« Vastaus #97 : 13.11.14 - klo:05:52 »

   Kielilläpuhuminen on yleistynyt Ruotsin seurakunnissa
12.11.2014 13:47 Päivitetty 13:48 | Sana | Kaj Aalto

Kielilläpuhuminen on yleistynyt Ruotsissa ja levinnyt helluntailiikkeestä lähes kaikkiin kirkkokuntiin. Dagen-lehden tekemään kyselytutkimukseen osallistui 400 pappia ja pastoria eri kirkkokunnista katolista kirkkoa lukuun ottamatta.


http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/5059/kielillapuhuminen_on_yleistynyt_ruotsin_seurakunnissa
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Karismaattisuudesta
« Vastaus #98 : 13.11.14 - klo:09:24 »
   Kielilläpuhuminen on yleistynyt Ruotsin seurakunnissa
12.11.2014 13:47 Päivitetty 13:48 | Sana | Kaj Aalto

Kielilläpuhuminen on yleistynyt Ruotsissa ja levinnyt helluntailiikkeestä lähes kaikkiin kirkkokuntiin. Dagen-lehden tekemään kyselytutkimukseen osallistui 400 pappia ja pastoria eri kirkkokunnista katolista kirkkoa lukuun ottamatta.


http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/5059/kielillapuhuminen_on_yleistynyt_ruotsin_seurakunnissa

Ihmiset haluavat elämyksiä. Haluaako Jumala niitä?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Ei Jumala tarvitse .  Onko kielilläpuhumisesta iloa seurakunnalle ?  Jos ei selitetä,  e  i  ole.  Olen ollut tilaisuudessa jossa kymmenet ihmiset kiljahtelivat ja polottivat, eikä mitään selitystä siitä saatu.

Samoin olen ollut karismaattisessa kotikokouksessa, jossa käsikädessä istuttiin hämärässä huoneessa pöydän ympärillä. Muutamat puhuivat outoja, mutta  taaskaan ei selitystä tullut. Eräälle sanottiin, että puheesi muistuttaa vanhaa ranskaa. Sitä ei todistettu.  Tilaisuus oli minusta pelottavan musta.

Kas kummaa, Seurakuntalaisessa saa taas keskustella ! Ehkä heidät on valittu.
Tietääkseni keskustelumahdollisuus lopetettiin tässä aiemmin. Kuinka mahtaa käydä Kotimaa24 uutisten ja blogien kommentointien vuoden vaihteessa  ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Kielilläpuhuminen on ymmärrykseni mukaan kontrolloimatonta höpinää. Siinä on riskinsä. Kertomuksen mukaan jossakin seurakunnassa oli kääntynyt ja parannuksen tehnyt entinen merimies, joka puhui usein hurmoksen vallassa omituisia. Kerran paikalle sattui portugalintaitoinen, joka ymmärsi ne nuorena opitut ruokottomuudet, jotka kumpusivat vanhan miehen alitajunnasta tarkkaiilun pettäessä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Körttiläisyydessä korostetaan aina julistuksen raikkautta. Raikkaan julistuksenhan ymmärtää.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
"Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista."

Oletteko sitä mieltä, että olette oikeassa ja nämä kielilläpuhujat väärässä?

Kyllähän Paavalinkin mukaan kielillä puhuva rakentaa itseään, kun puhuu Jumalalle, vaikkei kukaan puhetta ymmärtäisi. Ja itse vielä kiittää Jumalaa siitä, että niin paljon saa puhua kielillä. Jos kohta sanoo myös, että seurakunnan kokouksissa mieluummin selväkielistä puhetta.

Eikö voi antaa kielilläpuhumisesta innostuneiden tehdä kuten tekevät, heitä arvostelematta?

(Seurakunnan tms. kokouksissa puhe kyllä usein on kaikkea muuta kuin sellaista, minkä ymmärtäisin, vaikka suomelta kuulostaakin. Tuntuu että Jeesuksen nimessä vanhurskauttamiset sun muut ovat jollekin sisäpiirille lämmittävän tuttua hurmosslangia, joka ei sano minulle ulkona olevalle mitään. Mutta ehkä sellaistakin pitää olla, sisäpiirin omaksi rakennukseksi. Vastaavat omat suosikki-ilmaukset löytyvät körttislangistakin.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Oletteko sitä mieltä, että olette oikeassa ja nämä kielilläpuhujat väärässä?

Tiedän, että kielilläpuhuminen saattaa olla henkilölle itselleen voimakas uskoa vahvistava kokemus. Varmaan se toimii usein seurakuntaa rakentavastikin.

Silloin mennään mielestäni sivuraiteille, jos kielilläpuhumisesta tai muusta vastaavasta muodostuu uskon aitoutta mittaava asia. Toivottavasti olen väärässä; olen kuitenkin saanut käsityksen, että joissakin karismaattisuutta korostavissa liikkeissä edellytetään, että uskovat kokevat seurakunnan kokouksessa näkyvän ja kuuluvan 'henkikasteen'. Pidän todennäköisenä, että sellaisen odotus tuottaa myös teeskentelyä.

Paavali kirjoittaa myös henkien erottamisen lahjasta. Se onkin tärkeä taito.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
^Eli palataan ketjun aloitusviestin teemaan: mistä asiasta karismaatikkoja kannattaa kritisoida, ja mitkä asiat puolestaan ovat epäolennaisia?

Uskon aitoushan on körttiläiselle helppo nakki: Tietenkin uskoni on ihan epäaitoa ja vilpistelyä, jos sitä edes onkaan.  :004:

Tuo, että kielilläpuhuminen olisi jokin uskon aitouden merkki, on tietysti helppo kumota (=Raamatulla päähän): "Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Tai profeettoja? Tai opettajia? Tai ihmeiden tekijöitä? Eihän kaikilla ole parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse tällaista puhetta?"

Ja lopultahan itse apostolinkin mukaan rakkaus on verrattomasti parempi kuin usko, oli se usko sitten kielilläpuhumisella aidoksi todistettua tai ei.  :023:

Minä vain ihmettelen, miksi tästä kannattaa körttifoorumilla keskustella, kun eihän herännäisyydessä kielilläpuhumista tai muita hurmosilmiöitä ole esiintynyt yli sataan vuoteen, kai. Tai korkeintaan siltä kannalta kannattaisi, etteivät körttiläiset vain ole (vastoin apostolin kehotusta) kielilläpuhumistä estämässä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.