Kirjoittaja Aihe: Väkevät karismaattiset kokoukset - mahtavaa! Tervetuloa mukaan.  (Luettu 31712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
... En jaksa parannusta - Vain toistan rukousta: Oi Herra, armahda. SV 92:2
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205



Lainaus
Jäi Jampelta sekin huomaamatta, että henkilö, jolta hän lainasi tekstejä ja jonka tekstit Jampe ymmärsi väärin, kritisoi sitä, että maassamme on uskonnollisia heilujia sekä muitakin ilmiöitä ja näiden kaikkien ohella evankeliumiin ei juurikaan törmää, eikä myöskaan parannuksen teon julistukseen.

Jännä ilmiö, että Vasara tietyllä tapaa kritisoi karismaattisuudessakin olleita ilmiöitä (tosin ehkä varauksella, koka ei ole esim. Ylivainion kokouksissa ollut), ja Jampe käsittää koko tekstin iavan toisin, kuin mitä tekstiin on mirjoitettu.


Piti oikein käydä taaksepäin lukemassa, että olenko minä todella ymmärtänyt tykkänään väärin Vasaran tekstit joita kommentoin. Luettuani ne ja oman vastaukseni uudestaan, täytyy todeta että en!

Perustelu:

Minusta pääongelma ei ole ne ilmiöt, vaan teologia joka on ilmiöiden takana. Tarkoitan tällä sitä että jopa oikea pelastusoppi voi olla mukana tuossa teologiassa ainakin nimellisesti, mutta käytännössä toisarvoiset asiat (siihen nähden) saavat liikaa painoarvoa julistuksessa ja uskonelämässä. Olen kyllä aika vahvasti sitä mieltä, että jos ylipäätään järjestetään tilaisuus jossa pyritään vaikkapa parantumisihmeisiin, ns. "kielilläpuhumiseen", "profetointiin" tms., niin silloin ollaan jo sivuraiteella. Ei siis olla vasta menossa tai vaarassa mennä vaan ollaan jo!

Tuollaiset asiat ovat niitä, jotka tulevat jos ovat tullakseen, jos Jumala niitä tahtoo. Niitä ei pidä tavoitella, odotella eikä varsinkaan ruinata ikäänkuin ne olisivat jotenkin olennaisia. Sensijaan voisi olla hyvinkin kristillinen ajatus pyytää iltarukouksessa yksinkertaisesti ja koruttomasti saada olla vaikka seuraavan kuukauden, vuoden tai ajanjakson aikana jollekin avuksi, lähimmäiselle tai seurakunnalle. Siinä ei tarvita armolahjojen määrittelyä, vaan alttiutta palvella. Näissäkin asioissa hengellinen vaatimattomuus kaunistaa sydämen.

On paljon sopivampaa pyytää vaikka Jumalalta kahvinkeittämisen armolahjaa tai kolehdinkerääjän armolahjaa, kuin istua illat läpeensä riekkumassa siansaksaa jossa ei ole päätä eikä häntää. Esim. Koivistoa ajatellen voisi olla paljon otollisempaa keskittyä julistukseen, mahdollisimman puhtaaseen julistukseen luterilaisittain ja antaa Jumalan vaikuttaa sekä jättää omatoiminen hosuminen pois.  Hänhän on pappi (vai onko sijamuoto nykyään "oli", en tiedä).

Karismaattisuudesta tulee lähinnä mieleen sellainen vertauskuva että ihminen ei pääse kuulijan korvia syvemmälle. Loppumatka korvasta sydämeen on matka jonka vain Pyhä Henki pystyy taittamaan. Tämä pitäisi julistuksessa ja uskonelämässä ymmärtää ja hyväksyä. Karismaatikot eivät sitä ymmärrä ja niinpä heitä nähdään ihmisten korvia tonkimassa pikkulusikoilla ja poraamassa korvanreikiä suuremmiksi jotta sisään voisi kaataa henkeä suuremmalla mitalla ja nopeammin. Sillä tavalla ei tule kuin kuuroja ja korvavikaisia ihmisiä joiden on vaikea enää kuulla hiljaista ja järkevää puhetta; -pitää olla rousketta ja rutinaa... Ei ole oikeastaan kyse mistään "ylilyönneistä" vaan koko karismaattinen ajatusmaailma itsessään on ylilyönti. Silloin ollaan jo harhateillä jos sellaisia pitää ruveta ajattelemaankaan eli syntisen armahdetun osa uskossa ei riitä.

"Nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin, enemmän..." -ovat käsitteitä jotka ovat ristiriidassa kristinuskon todellisuuden kanssa.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Paavo Ruotsalainen – Järvenpään Vapaaseurakunta
http://www.arkki.org/index.php?menu=arkkimedia&page=ruotsalainen

myyrä

  • Vieras
"Kohta ne ruppee siitä suarnoomaan" (PR:n leski Anna Loviisa vanhoilla päivillään).

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163

Lainaus käyttäjältä: Jampe
Minusta pääongelma ei ole ne ilmiöt, vaan teologia joka on ilmiöiden takana. Tarkoitan tällä sitä että jopa oikea pelastusoppi voi olla mukana tuossa teologiassa ainakin nimellisesti, mutta käytännössä toisarvoiset asiat (siihen nähden) saavat liikaa painoarvoa julistuksessa ja uskonelämässä.

Jampe teki näköjään parannuksen ja ryhtyi jälleen puhumaan asiaa enemmänkin.
Minunkin tulkintani mukaan karismaattisten tilaisuuksien yleinen ongelma on juuri se, että uskonpuhdistuksen aikainen pelastusoppi joko puuttuu kokonaan, tai on sen verran värittynyt tai piilossa, että ainakaan minä en sitä onnistu sieltä löytämään.
Ja jos epäselvä pasunan ääni vielä peittyy kaatumisiin ja naurunremakkaan
(jotka sinällään ovat suurimmaksi osaksi positiivisa/neutraaleja ilmiöitä - naurunhan uskotaan jopa pidentävän ikää),
koituu näistä neutraaleista/hyvistä asioista mitä suurin vahinko.

Jos joku kuitenkin on löytänyt karismaattisista tilaisuuksista sen Kristuksen, joka tarjoaa evankeliumia ihmiselle lahjaksi ilman ihmisen omia suoritteita, niin olen toki iloinen ja onnittelen tätä henkilöä arvokkaasta löydöstä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
...naurunremakkaan
Apua, vielähän on olemassa nauruherätys. Voi pyhä yksinkertaisuus, että joku ihan pokkana keksii semmoistakin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Eräässä karismaattisessa seurakunnassa oli tapana kokouksen aikaan kuulua sellaisia ulvahduksia, kuin joku olisi iskenyt jotakuta toista puukolla selkään.
Hassulta se tietysti kuulosti.
Minun todellinen ongelmani noissa kokouksissa eivät olleet nuo "puukoniskut", varsinkaan kun niitä voi näin jälkeenpäin hymyssä suin muistella, että kuinka hassuja ne olivatkaan.
Ongelmani oli se, että sisällä vähän ahdisti ja helvetti pelotti nykyistä paljon enemmän, koska kukaan ei ollut onnistunut tarjota evankeliumia oman paksun kuoreni läpi, vaikka sitä evankeliumia juuri etsiskelin.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
 Jospa Jampe lukisit vielä kolmannenkin kerran.....

 Minua, kun olen  ollut hukkumassa veteen.  Ei paljon kiinnostanut millä konstilla avun saisin....
 Synteihinsä hukkuva sielu ei paljon kysele teologioiden perään, huutaa enintään Herra armahda minä hukun.
 
 Kahvinkeiton, kirkkojenrakentamisen vaatteiden ja ruuan toimittamista olen harjoittanut sen verran ja laajalla alueella, että tiedän ettei se 2kk vuodessa suomen rajojen takana auta pelastumiseeni tai armon osallisuuteeni tuon taivaallista....
Ei kyllä vastaanottajien iankaikkiseen elämäänkään, ellei joku heille omalla kielellään julista tai käännä raamattua. Ajallinen elämä voi olla helpompaa, jos ei palele, eikä ole nälkä.
Melko karismaattista kokousta pidettiin Jerusalemissa eräänä helluntaina... siitä kertoo Apostolien teot....

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Melko karismaattista kokousta pidettiin Jerusalemissa eräänä helluntaina... siitä kertoo Apostolien teot....

Kaikki eivät suhtautuneet suopeasti tuohon viittaamaasi karismaattiseen tilaisuuteen.
Heisän mielestään tuon kokouksen osallistujat olivat voimakkaassa humalatilassa - tai ainakin tällaista huhua he levittivät.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
 Sellaisia puheita kuulee ja kirjoituksia näkee vielä tänäkin päivänä, monella luterilaisella keskustelupalstalla.....
 
Mikäli omakohtaisesti tunnistan ylihengellisyyden vaaran, tai epätervettä sielullista karismaattisuutta, yritän karttaa sellaista....

Yhtä väärin on kieltää kaikki Pyhän Hengen vaikutus apostolien tekojen mukaisine merkkeineen....
Valitettavasti olen tähän torjuntaan törmännyt monella foorumilla..
 Pyhä Henki kyllä saarnoissa mainitaan vaan voima kielletään monissa saarnoissa ja seurapuheissa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Hypnotisoijakin voi saada aikaan semmosen joukkohurmoksen että porukka lakoaa. Mikä täsmälleen samasta asiasta hypnotisoijan sijaan jonkun hengellisen johtajan päsmäröimänä tekee sen pyhempää?  :102:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Niin juuri!  Näillä "karismattisilla" tilaisuuksilla kun ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa. Ne ovat vain vaahtoa jonka ylihengelliset villihenget aikaansaavat lietsomalla tilaisuuksissaan hysteriaa ja käyttämällä suggestiota. Korostan että jos se, että pidetään näitä tilaisuuksia, on ylihengellisyyttä.

Apostoleihin on turha vedota koska eihän tämän päivän tilaisuuksilla ei ole niiden kanssa mitään muuta yhteistä, paitsi että niitä yritetään apinoida ihmistekoisesti. Ihmetelen, miksi noita siedetään kirkossa kun ne karkoittavat niin paljon ihmisiä.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Sellaisia puheita kuulee ja kirjoituksia näkee vielä tänäkin päivänä, monella luterilaisella keskustelupalstalla.....
 
Mikäli omakohtaisesti tunnistan ylihengellisyyden vaaran, tai epätervettä sielullista karismaattisuutta, yritän karttaa sellaista....

Yhtä väärin on kieltää kaikki Pyhän Hengen vaikutus apostolien tekojen mukaisine merkkeineen....
Valitettavasti olen tähän torjuntaan törmännyt monella foorumilla..
 Pyhä Henki kyllä saarnoissa mainitaan vaan voima kielletään monissa saarnoissa ja seurapuheissa.

Pyhä Henki ei ole persoona vaan yhtä Jumalan kanssa. Missä Jumala vaikuttaa siellä on Pyhä Henki. Ilman Jumalaa ei ole olemassa Pyhää henkeä. Yksinkertaisia sanoja, mutta niin totta.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Pyhä Henki ei ole persoona vaan yhtä Jumalan kanssa.
Missä Jumala vaikuttaa siellä on Pyhä Henki. Ilman Jumalaa ei ole olemassa Pyhää henkeä. Yksinkertaisia sanoja, mutta niin totta.

Luterilainen teologia lähtee siitä, että Pyhä Henki on persoona.
Luterilaisen teologian mukaan Pyhää Henkeä kunnioitetaan Jumalana samalla tapaa kuin Isää taikka Poikaa.
Luterilaisen teologian mukaan Pyhä Henki on 100% Jumala, samalla tapaa, kuin Jeesuskin on 100% Jumala ja Isä on myös 100% Jumala.
Tähän teologiaan kuuluu toki myös kolminaisuusoppi, joka opettaa, että on vain yksi Jumala.
Tätä samaa teologiaa edustaa kutakuinkin koko kristikunta.

Pyhä Henki on samalla tavalla yhtä Jumalan kanssa, kuin Jeesus on yhtä Jumalan kanssa taikka Isä on yhtä Jumalan kanssa.

Vaan, Salis on toki täysin vapaa uskomaan Pyhästä Hengestä toisella tapaa, kuin kristilliset kirkot opettavat.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Jampe näytti olevan tällä samalla linjalla, joten kysymys Jampelle ja Sannelille.

Hypnotisoijakin voi saada aikaan semmosen joukkohurmoksen että porukka lakoaa. Mikä täsmälleen samasta asiasta hypnotisoijan sijaan jonkun hengellisen johtajan päsmäröimänä tekee sen pyhempää?  :102:

Meneekö logiikkanne seuraavaa rataa:
Väittämät:
1) Hypnotisoijan          seurassa oleva joukko voi joutua joukkohurmokseen.
2) Hengellisen johtajan seurassa oleva joukko voi joutua joukkohurmokseen.

Johtopäätös:
Hengellinen johtaja käyttää samoja metodeja, kuin hypnotisoija, koska molempien läsnäollessa joudutaan tilaan, jota voidaan kutsua "joukkohurmokseksi".


Miltäs tällainen kuulostaisi:
Väittämät;
1) Pekka käy hammaslääkärissä ja lääkärikäynnin jälkeen koskee vietävästi hampaita jonkunaikaa.
    Pekka ei muista käynnistä juuri mitään, koska hänelle anettiin rauhoittavaa lääkettä.
2) Pätkä saa turpiinsa kadulla ja sen jälkeen koskee vietävästi hampaita jonkunaikaa. Hän ei muista tapahtumasta mitään.

Johtopäätös:
Hammaslääkäri käyttää samaa metodia, kuin tämä henkilö, joka huitaisi Pätkää kadulla purukalustoon, koska molemmilla kavereilla lopputulos oli sama, elikä molemmat joutuivat kohtaamaan hammaskivun eivätkä juuri muista tilannetta, jossa tuo kipu aiheutettiin.