Kirjoittaja Aihe: Väkevät karismaattiset kokoukset - mahtavaa! Tervetuloa mukaan.  (Luettu 31708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
"Tarkoitus pyhittää keinot", Jesuiitta.

"Olkaa ovelia kuin käärmeet." (Raamattu)

"Ihmisten jallittamisella ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa", Salis.

"Minä en jallita, käytän vain keinoja", Jesuiitta.

Käärme on vilpitön ovela, koska se on sen luonto. Ihmisen oveluus ja käärmeen oveluus ovat kaksi eri asiaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Mitä karismaattista on suggestiivisessa puheessa? Seurasin tarkkailijana aikoinaan Niilo Yli-Vainion esiintymistä. Omia aivojaan käyttävä kuulija ymmärtää nopeasti, että Yli-Vainon tarkoituksena oli saada aikaan massasuggestio.On selvää,että Yli-Vainio oli tarkkaan miettinyt äänenpainoja sekä puheen ja musiikin rytmittämistä. Mielestäni ihmisten jallittamisella ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa.



Minä en oikein jaksa uskoa, että Yli-vainio ihan tarkoituksella massasuggestiota yritti. Pikemminkin olettaisin, että hän oli yksi niiden vähän sivuun  häirähtyneiden joukosta vakaan ja totisen kristillisyyden suhteen.  Sivuun häirähtymisellä tarkoitan, että hänkin oli joutunut sellaisten porukoiden vaikutuspiiriin, josta imetään teologiaa joka johtaa häirähtymiseen ja usein on jo itsessään häirähdys!  Kyllä kai suurin osa noista karismaattisista ihmisistä kuitenkin on ihan vilpittömiä uskossaan, vaikka häirähtyneitä ovatkin.

Tosin melkoisella varmuudella uskallan olettaa että suomessakin nykyään on kosolti näitä "kuuluisuuksia" jotka ovat hoksanneet uskolla höynäyttämisen hyväksi rahastuskeinoksi. Sääli niitä jtka käyvät heitä kuulemassa!

Pääsyyllinen on kuitenkin väärä, kieroutunut ja henkisesti sairastuttava teologia jota esim. vapaissa suunnissa opetetaan ja jota viljellään laajalti myös kansankirkossamme nykyään.  Myös pietistiset herätysliikkeet ovat kasvaneet samasta, luterilaisuudelle vieraasta juuresta eli kalvinistisesta ja reformoidusta juuresta josta taasen on kasvanut näitä myrkkymarjoja joita maistaessa terve ja tolkuissaan oleva ihminen voi huonosti. Körttiläisyyskin on alunperin samaa pietismiä ja myös sen historiassa tavataan melko paljon näitä "karismaattisia" ilmiöitä.

Yleisesti ottaen itse kansankirkko on pitkään näitä ilmiöitä vierastanut, mutta valitettavasti nykyisessä sallivuudessa myös kirkkomme ovet aukeavat entistä herkemmin kaikenmaailman pillipiipareille ja sirkustaiteilijoille.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Myös pietistiset herätysliikkeet ovat kasvaneet samasta, luterilaisuudelle vieraasta juuresta eli kalvinistisesta ja reformoidusta juuresta josta taasen on kasvanut näitä myrkkymarjoja joita maistaessa terve ja tolkuissaan oleva ihminen voi huonosti.


Viihdyn viidesläisyyden parissa.
Kauniaisten Raamattuopisto mitä ilmeisimmin on 5läisten hallussa?
Viidesläisyys liittyy ilmeisesti jollain tavoin pietismiin, ainakin tällaisen käsityksen olen saanut.
Ehkäpä tämä viehtymyxeni viidesläisiin marjoihin johtuu siitä, että nissä on jotain samankaltaista, kuin meidän helluntalaistenkin marjoissa.
Olen vain jotenkin viehtynyt noihin myrkkymarjoihin. Kenties voisin paremmin, kun jättäisin ne pois, mutta olen kait liian kiinni niissä, joten poisjääminen ainakin tällä erää ei tule kysymykseenkään.

Minä myrkkymarjalaisena toki siedän näitä muita, jotka eivät syö myrkkymarjoja.
Tämä lienee luonnollista: uskonnollisten päihteiden käytäjän taitaa olla helpompi hyväksyä raittiit uskovaiset, kuin raittiiden hyväksyä myrkkymarjoja nauttivia itseään uskovaisina pitämiä ihmisiä.

Jos joskus jätän myrkkymarjat pois, ehkä minustakin sitten tulee sellainen normaali ihminen, joka karsastaa uskonnollisessa mielessä epätervettä ja väärä oppia ja väärää elämäntapaa.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
 Ovat aikanaan Yli-Vainio ja Koivisto esimerkiksi käyneet sellaiset kivut ja tuskat ja kutsumukset läpi, että voin pitää Jampen heittoja törkeinä ja asiattomina.
 Kummankaan kokouksiin en itse ole osallistunut, muuten kyllä onnistunut kuulemaan kaikenlaista, myös teologisia esitelmiä saarnastuoleista.

 Yksinkertainen armonjulistus on pahasti kadoksissa maassamme. Toisaalta ovat nämä huutajat, toistajat ja sitten kaiken hyväksyvät ja ymmärtäjät.
 Missä kuuluu huuto: Tehkää parannus ja ottakaa vastaan evankeliumi?
 Syntinen, pelastusta ja armahdusta kaipaava ja anova tuskin on kiinnostunut luterilaisesta tai kalvinistisesta tai reformoidusta armonjärjestyksestä... :icon_rolleyes:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Jos kansankirkon ovet avautuvat kaiken maailman pillipiipareille ja sirkustaiteilijoille (lainaus Jampelta), niin on siellä papistossakin sellaista porukkaa, että tekisi mieli antaa keppikyytiä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Tosin melkoisella varmuudella uskallan olettaa että suomessakin nykyään on kosolti näitä "kuuluisuuksia" jotka ovat hoksanneet uskolla höynäyttämisen hyväksi rahastuskeinoksi.

Melkoisella varmuudella voin sanoa, että suomalaisessa yhteiskunnassa ei juuri ole sellaisia uskonnollisissa/aatteellisissa/poliittisissa porukoissa henkilöitä, jotka yrittävät saada taloudellista hyötyä väärällä tavalla itselleen.
Rahaa kerätään käytännössä oman uskonnon/aatteen/puolueen ideologian eteenpäin viemiseksi.

Uskonto/aate/poliittinen vakaumus ei etene ilman rahaa.
Jos joku tietää jonkun epärehellisellä tavalla harrastavan rahankeruut, siitä pitäisi tehdä ehdottomasti tutkintapyyntö poliisille.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: Vasara
Missä kuuluu huuto: Tehkää parannus ja ottakaa vastaan evankeliumi?

Ei ole nykyään muotia.

Nelinumeroinen on uskonnollisten luentojen/kokousten/jumalanpalvelusten määrä, joissa olen istunut, ja oma kokemukseni on se, että ei juurikaan puhdasta Lakia ja Armoa julisteta siinä muodossa, että se läpäisisi omat pintakerrokseni.
Kaikkea muuta kyllä julistetaan.
Tämä on mielestäni Paholaisen juoni, jolla tämä yrittää hyssytellä uskonnolliseen uneen niin paljon ihmisiä, kuin mahdollista.

Pari paikkaa tiedän,joissa todennäköisyys Lain ja Evankeliumin saarnalle on hyvin korkea - satoja paikkoja myös tiedän, että turha edes mennä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Ovat aikanaan Yli-Vainio ja Koivisto esimerkiksi käyneet sellaiset kivut ja tuskat ja kutsumukset läpi, että voin pitää Jampen heittoja törkeinä ja asiattomina.
 

Höpö höpö!  On tässä muutkin kokeneet kipuja ja tuskia vai kuvitteletko että nuo kaksi on ainoita?

Sen verran vaan sanon, että jos sillä perusteella voi ruveta pitämään hengellisiä sirkusesityksiä, niin maastamme löytyisi kymmenin tuhansin muitakin, joiden "kutsumusta" ei saisi kyseenalaistaa.

Et tainnut ihan miettiä mitä sanot!  -vai?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
komppaan jampea... saatanallista kun ylimainion (N.Ylivainion) ja Koiviston kokemukset ovat valtavan paljon parempia kun meidän rahvaan...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Ei ole nykyään muotia.

Nelinumeroinen on uskonnollisten luentojen/kokousten/jumalanpalvelusten määrä, joissa olen istunut, ja oma kokemukseni on se, että ei juurikaan puhdasta Lakia ja Armoa julisteta siinä muodossa, että se läpäisisi omat pintakerrokseni.
Kaikkea muuta kyllä julistetaan.
Tämä on mielestäni Paholaisen juoni, jolla tämä yrittää hyssytellä uskonnolliseen uneen niin paljon ihmisiä, kuin mahdollista.

Pari paikkaa tiedän,joissa todennäköisyys Lain ja Evankeliumin saarnalle on hyvin korkea - satoja paikkoja myös tiedän, että turha edes mennä.
Paholaisen juoni, jolla tämä yrittää hyssytellä uskonnolliseen uneen niin paljon ihmisiä, kuin mahdollista.
Mahdollisesta tulevasta vastustuksesta huolimatta uskallan olla samaa mieltä.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ovat aikanaan Yli-Vainio ja Koivisto esimerkiksi käyneet sellaiset kivut ja tuskat ja kutsumukset läpi, että voin pitää Jampen heittoja törkeinä ja asiattomina.
 Kummankaan kokouksiin en itse ole osallistunut, muuten kyllä onnistunut kuulemaan kaikenlaista, myös teologisia esitelmiä saarnastuoleista.

 Yksinkertainen armonjulistus on pahasti kadoksissa maassamme. Toisaalta ovat nämä huutajat, toistajat ja sitten kaiken hyväksyvät ja ymmärtäjät.
 Missä kuuluu huuto: Tehkää parannus ja ottakaa vastaan evankeliumi?
 Syntinen, pelastusta ja armahdusta kaipaava ja anova tuskin on kiinnostunut luterilaisesta tai kalvinistisesta tai reformoidusta armonjärjestyksestä... :icon_rolleyes:

Niin. Se on juuri sitä, että joku kuvittelee pystyvänsä vaikuttamaan omaan pelastukseensa. Mutta tuollainen ajattelu onkin ihmisen kaikkivoipaisuuden palvomista, kun otetaan Jumalan paikka ja kuvitellaan, että omilla voimilla voi pelastuksessan vaikuttaa. Syntisiä olemme kaikki ja syntisinä pysymme vaikka kuinka parannusta teemme. Voimme luottaa vain ja ainoastaan Jumalan armoon. Mihinkään muuhun ei ihminen voi kaikkivoipaisuutensa kuvitelmissa perustaa. Tämä kuulostaa tietysti ankaralta. On inhimillisesti katsoen helppoa meuhkata siitä, kuinka olemme pelastetut ja parannetut.

Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Höpö höpö!  On tässä muutkin kokeneet kipuja ja tuskia vai kuvitteletko että nuo kaksi on ainoita?

Sen verran vaan sanon, että jos sillä perusteella voi ruveta pitämään hengellisiä sirkusesityksiä, niin maastamme löytyisi kymmenin tuhansin muitakin, joiden "kutsumusta" ei saisi kyseenalaistaa.

Et tainnut ihan miettiä mitä sanot!  -vai?

Kuvitteletko todella Jampe, että Marsissa olisi elämää?
Voi hyvä ihme, kaikkea sitä kuuleekin ja kaikkea sitä luullaankin.
Hörhöilyä suorastaan!

Ja sitten varsinaiseen asiaani.
Lähinnä minua harmittaa joidenkin ihmisten keskustelukyvyttömyys/kyvyttömyys lukea tekstejä sekä kyvyttömyys tulkita tekstejä.

JAmpelle ehkä pitää vääntää rautalangasta, mutta yritän.
Siinä Jampe on toki oikeassa, että jos on käynyt kuoleman porteilla, ei se itsessään vielä takaa, että voi hoitaa paremmin esim. jonkun uskonnollisen tehtävän.
Siinäkin Jampe on oikeassa, että muutkin ovat olleet kuoleman porteilla, mutta selvinneet.
ITseasiassa tämä lienee jonkinlainen selviö, ja koska se on selviö, tästä johtuen kukaan ei ole tätä seikkaa asettanutkaan kyseenalaiseksi.
Jampen teksteistä päätellen jolku kuitenkaan ei näytä asiaa selviönä pitävän. En vain tiedä, kuka hän on.
Sekin on yleisessä tiedossa, että jos on esim. ollut kuoleman porteilla, pystyy joitain asioita ymmärtämään paremmin, kuin henkilö, joka ei tätä vierailua ole tehnyt. Tämä taasen luo edellytyksiä pärjätä paremmin joissain tehtävissä, kuin jos näitä vaikeita kokemuksia ei olisi ollut.
Minä esim. en ole kokaan käynyt kuoleman porteilla.

Jäi Jampelta sekin huomaamatta, että henkilö, jolta hän lainasi tekstejä ja jonka tekstit Jampe ymmärsi väärin, kritisoi sitä, että maassamme on uskonnollisia heilujia sekä muitakin ilmiöitä ja näiden kaikkien ohella evankeliumiin ei juurikaan törmää, eikä myöskaan parannuksen teon julistukseen.

Jännä ilmiö, että Vasara tietyllä tapaa kritisoi karismaattisuudessakin olleita ilmiöitä (tosin ehkä varauksella, koka ei ole esim. Ylivainion kokouksissa ollut), ja Jampe käsittää koko tekstin iavan toisin, kuin mitä tekstiin on mirjoitettu.

Ihminen, joka näkee putkessa vain oman uskomusmaailmansa (ja sen ohessa näkee väärin toisten uskomukset), on äärimmäisen rasittava keskustelukumppani.
Ei siitä synny mitään hedelmällistä.

Tee Jampe parannus ja yritä aloittaa vaikka siitä, että pyrit ymmärtämään lukemasi.
Kun lukeminen sujuu, sen jälkeen ollaankin jo pitkällä.
Sitten voi keskittyä laajentamaan omaa putkeaan, josta ulos katsotaan.
« Viimeksi muokattu: 28.10.09 - klo:09:15 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Tee Jampe parannus

Ei kukaan voi parantaa itseään, Jumala vain voi.
Voi voi!
Näin se vain on.
Tietääkseni.
Näin olen kuullut.
Ja lukenut.
Olen antanut itseni näin ymmärtää.
Tai oikeastaan en ole muuta ymmärtänyt. Paljon muuta olen kuullut, mutten ymmärtänyt.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ei kukaan voi parantaa itseään, Jumala vain voi.
Voi voi!
Näin se vain on.
Tietääkseni.
Näin olen kuullut.
Ja lukenut.
Olen antanut itseni näin ymmärtää.
Tai oikeastaan en ole muuta ymmärtänyt. Paljon muuta olen kuullut, mutten ymmärtänyt.


Satman, kun katsotaan asiaa siinä asiayhteydessä, jossa minä termin "parannus" toin, niin olet väärässä.
Ihmisen maallinen elämä koostuu lukemattomista eri asioista, joihin kovin moneen ihminen voi vaikuttaa, mikäli haluaa.
Jos luen tekstejä huolimattomasti, voin tehdä tässä asiassa parannusta, mikäli haluan, eli ryhtyä lukemaan huolellisemmin.

Jos käytän ruokaillessani liikaa suolaa, voin tehdä parannusgta asiassa vähentämällä suolan käyttöä, jos todella haluan.
Jos mitä tahansa teenkään, minulla on mahdollisuus aina parantaa.
Toisten maalliseen elämäämme kuuluviin seikkoihin voimme vaikuttaa enemmän, toisiin vähemmän.

Satman, kikkailet sanalla "parannus" ottamalla sen tekstini asiayhteydestä uskonnolliseen asiayhteyteen.
Kun on kyse parannuksen tekemisestä suhteessa Jumalaa, eli kun on kyse suruttoman ihmisen mielen muutoksesta suhteessa Jumalaan,
tällöin tietysti ihmisellä ei ole siihen osaa eikä arpaa. Se on totta ja siitä ei siis ollut kysymys.

Kehoitan siis myös sinua tekemään parannusta ihmisten tekstien lukemisessä.
Huolellinen lukeminen johtaa hyviin parannuksen hedelmiin, eli parempaan tekstin ymmärtämiseen.
« Viimeksi muokattu: 28.10.09 - klo:09:32 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Satman, kun katsotaan asiaa siinä asiayhteydessä, jossa minä termin "parannus" toin, niin olet väärässä.

En ole.
Olen aina oikeassa omasta näkökulmastani.
Vain Jumala voi minut armahtaa.
Jumala minua syntistä armahtakoon!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024