Kirjoittaja Aihe: Unet ! näetkö niitä ?  (Luettu 9063 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #30 : 16.07.13 - klo:19:04 »
Ajannäyttäjä vai soiva kello?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #31 : 16.07.13 - klo:19:11 »
Todella suuri kellotaulu. Kuin tornikellon, roomalaisin numeroin.

Onko tulkitsijaa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #32 : 22.09.13 - klo:07:45 »
Olin viime yönä unessa Aholansaaressa. Saari oli aivan erilainen kuin mitä se on. Rakennus lienee ollut ent. koulu, isohko sellainen. Kerroksia oli kolme, huoneita isoja ja pieniä. Saavuin sinne avaran niityn poikki, puiden siimeksessä olevaan tiilirakennukseen, hyväkuntoiseen, ei aivan uuteen.

 Erilaista körttikansaa istui eri huoneissa, samoissakin. Omana ryhmänään oli mustiin leninkeihin ja mustiin huiveihin pukeutunutta naisväkeä. Liekö surupukuja olleet. Sitten oli farkkukansaa, nuoria ja vanhojakin.

Joku mies oli oppaani, eräänlainen sekoitus mieheksi, täältä foorumilta tutuista. Istuttiin vieretyksin veisaamaan. Laskeuduimme portaita kellarikerrokseen. Siellä nukkui paljon väkeä. Olivatko vain syvässä unessa vaiko kuolleita ? SE jäi tietämättä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #33 : 22.09.13 - klo:09:27 »
Olin viime yönä unessa Aholansaaressa. Saari oli aivan erilainen kuin mitä se on. Rakennus lienee ollut ent. koulu, isohko sellainen. Kerroksia oli kolme, huoneita isoja ja pieniä. Saavuin sinne avaran niityn poikki, puiden siimeksessä olevaan tiilirakennukseen, hyväkuntoiseen, ei aivan uuteen.

 Erilaista körttikansaa istui eri huoneissa, samoissakin. Omana ryhmänään oli mustiin leninkeihin ja mustiin huiveihin pukeutunutta naisväkeä. Liekö surupukuja olleet. Sitten oli farkkukansaa, nuoria ja vanhojakin.

Joku mies oli oppaani, eräänlainen sekoitus mieheksi, täältä foorumilta tutuista. Istuttiin vieretyksin veisaamaan. Laskeuduimme portaita kellarikerrokseen. Siellä nukkui paljon väkeä. Olivatko vain syvässä unessa vaiko kuolleita ? SE jäi tietämättä.

Uskon, että tämä uni juontaa juurensa Körttifoorumin nykyisistä keskusteluista.

Itse näin viime viikolla unen, jonka muistin kyllä hyvin seuraavana päivänä, mutta enää muistan siitä vain, että siinä oli aika paljon käärmeitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #34 : 22.09.13 - klo:18:17 »
Viime yön unessani käveli ohitseni kuollut nainen - siis tiesin, että hän oli kuollut jonkin aikaa sitten. Hän oli laiha ja hänellä oli mustat vaatteet. Mietin, tällainenko on zombi! :icon_eek:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #35 : 23.09.13 - klo:22:39 »
Vain kerran aikuisiällä olen nähnyt hyvin selkeitä unia, joilla oli johdonmukainen yhä mieleen palautuva juoni, oman analyysiin ajalla, ja niissä oli yleensä analyytikkoni, toinen hänen analyysissaan käyvä Hesperian apulaislääkäri, itse asiassa seuraavan kerroksen lääkäri tornista tai muuta.

Poikkeus oli aika, jona tutkin Bonhoefferia. Silloin näin toistuvaa unta Eberhardt Bethgestä joka etsii Bonhoefferin veljeksiä ja Rudiger Schleicheria hävitetyn Berliinin raunioista. Bethgestä valokuvan olin nähnyt useissakin biografioissa. Oikeastaan uni tarjosi selityksen sille etten löydä etsimääni, sillä tiedot siis henkilökohtainen kokemusmaailmaa koskeva  jäisuurelta osin hänen taakseen. Meille oli olemassa pitkään vain Bethgen Bonhoeffer. Hän oli Bonhoefferin sielunhoitaja, vaikken minä sitä tiennyt, olisi tosin pitänyt älytä siitä, kenelle vankilakirjeet osoitettiin. Kun maa alkoi polttaa,  Bonhoeffer jätti testamenttinsa Bethgen haltuun, jotta ei olisi pelästyttänyt omaisiaan. Siinä varmaan vielä viimeiseksi sovittiin, mistä sitten ei puhuta jos ja kun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #36 : 23.09.13 - klo:22:53 »
Mielenkiintoista kyllä, en kertaakaan nähnyt unta Bonhoefferista, mutta kerran sen penkomisen lopetettuani siltä erää Mariasta. Olin laulavinani Marian aariaa kirkko-oopperassa  Tikkurilan kirkossa, kuoro oli puettu körttipukuihin, se lauloi jotain hidastempoista Sinuhun turvaan, Jumala, kun Maria saapuu ja laulaa loppuaarian dissonanssissa sen kanssa, ja sellaista oopperaa ei tietääkseni siis ole. Mutta Marian laulun muistan sanoineen ja melodioineen yhä, en edes ole viitsinyt kirjoittaa ylös, vaikka yleensä kirjoitan jos jokin juttu jää pysyvästi mieleeni. Heräsin omaan itkuuni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.