Kirjoittaja Aihe: Unet ! näetkö niitä ?  (Luettu 9062 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #15 : 11.01.09 - klo:22:09 »
Niin unethan taitaa virallisesti olla elimistön tapa käsitellä ja jäsentää päivän tapahtumia. Itse olen ainakin huomannut, että yleensä unet liittyvät jollain tavalla päivän tapahtumiin, yhdisteltynä vain hyvin...omalaatuisella tavalla.

Joskus oikein ärsyttää, kun jokin asia vaivaa illalla, niin varmasti se sama jatkuu vielä yöllä ja jos joku ahdistaa, niin varmasti on unissa se sama teema ja heräilen monta kertaa. Onneksi yleensä on aamulla hiukan parempi olo eli jotain järjestelyä on ilmeisesti tapahtunut.

Enneuniin ei kai tieteellistä selitystä ole, eikä tosin pysty olemaankaan. Joillakin ihmisillä kai on niihin kyky. Itse en tiedä, haluaisinkin nähdä sellaisia, ehkä en. Mielenkiintoista on kuitenkin kuunnella, kun muut kertovat niistä. Se aiemmin mainitsemani tuttu on ainoa, jonka enneuniin olen tähän mennessä täydesti uskonut, koska hän kertoi ne ennen kuin unien ennustamat asiat tapahtuivat. Itselläni on ollut vain sellaisia heräämisiä merkityksellisinä kellonaikoina, unissa tapahtuneita kohtaamisia tms. jotka pystyy periaatteessa selittämään jälkikäteen sattumallakin ja tunnetiloilla, mutta itse kyllä uskon niihin, että jotain muutakin niiden takana on.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #16 : 12.01.09 - klo:08:16 »
An-nalle ( ja toki myös muille): Unissa on toisinaan edellispäiväistä ja jopa samanaikaista tapahtumaa - ohueen uneen voi kuulla vaikkapa ääniä televisiosta, pää muokkaa äänet kuviksi. Mutta on unissa useammin kuin toisinaan myös mennyttä, vaikkapa menneiden päivien koulutilanteita, ja kouluajan aikaisia ihmisiä ja rakennuksia. Sitten: hyvin monet ihmiset ovat nähneet ja näkevät kirkkaasti myös tulevaa. Tiedän ihmisen, joka ei enää olisi fyysisesti keskuudessamme, jos hän ei olisi nähnyt tulevaa unessa tai unen rajamailla, ja toiminut myöhemmin näkemänsä mukaan! :roll:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #17 : 12.01.09 - klo:08:38 »
Kyllä unissa toistuvat omalla tavallaan meitä kulloinkin askarruttavat asiat.
Pari yötä sitten näin lyhyen unen mummosta ( ei minä ,vaan vielä vanhempi )
jolle sähkölaitoksen nainen kävi laittamassa tolpassa olevaan pistokkeeseen
roikan kiinni.Mummo otti sähköä vain pumpatakseen vettä säiliöihinsä.Tämä
sähköä antava nainen sitä minulle naureskeli,että onpa mummo nuuka.
Ei ollu mielestäni vaan pienen ekologisen jalanjäjen jättäjä.

Viime yönä näin seurakunta-asia unta.Kirkko oli melkein täysi.Paljon myös
nuorempaa väkeä.Kaunis laulaja-soittajapariskunta oli alttarilla kun yhtäkkiä
alkoi kuulua kuin ukkosenjyrinää.Väki ryntäili ulos melkein pakokauhussa.
Kirkko oli sortumassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #18 : 12.01.09 - klo:08:57 »
Unet ovat kuonaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #19 : 12.01.09 - klo:11:05 »
Mää näin viime yönä unta ilkeästä kirjastoautosta, joka kerkes lähtiä pysäkiltä just ennen ko tulin siihen ja ko viimein sain sen kiinni, sielei ollu ko ikivanhoja nuhjusia Aku Ankkoja.  :-?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #20 : 12.01.09 - klo:11:29 »
Unet ovat kukkia, jotka rehottavat alitajunnan kompostissa muhivasta mielen kuonasta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #21 : 12.01.09 - klo:11:33 »
nuhjuiset AA:t ovat kaikkein parasta... mutta siellä ei ole kirkkoa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #22 : 12.01.09 - klo:11:35 »
pena on lukenut pystysiä... hienoa
wilhelmi niskasen jäljillä

jUHOMA4

  • Vieras
Re: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #23 : 12.01.09 - klo:12:09 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Unet ovat kuonaa.


Kuona oli ennen apulantaa    :D

Erään tärkeän unen seuraus.
Työmaalla oli vaikea probleema.   Näin seuraavana yönä unen, joka sai minut heti aamulla herätessäni ja virastojen  autessa soittamaan Helsinkiin Vesihallitukseen. Ilmoitin sihteeristölle, että lennän Helsinkiin ja toivon, että saatte herrat kokoon n. 13 aikoihin. Kysymyksessä on Pitkämönaltaan rakentaminen ja siinä on suunnitelmissa suuri moka.
Kokous alkoi aikanaan. Puheenjohtaja oli yli-ins. Runo Savisaari. Ilmoitin asianiani ja samalla ehdotukseni, joka maksaisi Vesihallitukselle X-satatuhatta mk. Asia sovittiin  ja lyötiin kättä päälle.
Siinä Savisaari kysyi minulta - tapaammeko kuukauden kuluttua (1968)Ylistarossa.
Kahvipöydässä Ylistaron herättäjäjuhlilla Savisaari kysyi minulta- mistä sinä huomasit, että meidän laskelmissa oli virhe   :?:
Sanoin, että näin unen, jossa ilmoitettiin mitä tarkoittaa  desimaali laskelmassa -m/sek.  Savisaari , vaikka olikin huumorimies katsoi minua vakavan näköisenä ja nyökkäsi.
Siitä lähtien tapasimme hyvää perheystäväämme jokaisilla herättäjäjuhlilla vuosittain. Viimeiset taisivat  olla Sievissä .

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #24 : 13.01.09 - klo:22:04 »
An-na, juu lähinnä oudot uneni miuta viihdyttävät.
 
Pena, en valitettavasti päässyt Mulanjelle, mutta Zomba Plateaussa kävin istutettuja männiköitä katselemassa. Lisäksi pääsin tutustumaan sahoihin ja kumipuuviljelmiin. Ja pääsin tutustumaan kyläläisten metsävarojen käyttöön ja siitä aiheesta pitäis opinnäytekin vääntää...

Jostain olen lukenut, että jotkut saattavat nähdä hyvinkin rentouttavia ja hyviä unia silloin kun valveilla ei suju hyvin, esim. on stressiä ja ahdistaa. Toki useilla stressin ensimmäisiin oireisiin kuuluu unettomuus/ahdistavat unet. Itse uskon myös tähän, että aivot yrittävät tasapainottaa päivää unilla...eli kun arki on sitä tasaista harmaata ja metsäkoneiden sielunelämästä on puhuttu puutumiseen asti, niin yöllä nään psykedeelisiä unia, jotka selkeästi yrittävät saada miut piristymään... :D

Uskon enneuniin ja siihen, että varsinkin osa enneunista liittyy siihen, että alitajunta havainnoi ympäristöämme ihan eri tahtia kuin muu päämme, joten kaikkia asioita emme ympärillämme tiedosta, mutta ne jäävät alitajuntaan viesteiksi jotka tulevat uniin. Esimerkki omasta elämästä:Olin hukannut itselleni rakkaan sormuksen ja vaikka kuinka etsin, en sitä löytänyt. Seuraavana yönä näin unta, että etsin edelleen sormusta ja se löytyi sänkyni alta laatikoiden takaa. Aamulla könysin ensimmäiseksi ropaamaan sänkyni aluset ja kas..sormushan se siellä. Myöhemmin päivällä tajusin, että sormus oli aiemmin ollut yöpöydälläni ja tipahtanut niin, että olin kyllä kuullut kilahduksen, mutta koska en löytänyt lattialta mitään (sormus oli vierinyt suht etäs) olin unohtanut koko asian.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #25 : 01.04.13 - klo:08:35 »
Luin läpi tämän yli neljä vuotta sitten katkenneen ketjun. Vaikuttaisi siltä että nuorten ihmisten unet kertovat niistä moninaisista vaikutteista joita he vilkkaassa elämässään päivittäin kokevat. Siihen tuovat lisäväriä viihde, kaveripiiri ja harrastukset.

Minäkin  näin nuorena sekalaisia unia. Tosin yksi joka toistui oli putoaminen. Olin usein putoamassa mutta lopulta sain käsivarsiini voimaa, ne toimivat kuin siivet.  En murskaantunut.
Ikimuistoisen unen toiseen laivaan pääsemisestä olenkin ketjussa kertonut.

 Pitkään uneni olivat kamalaa kassantarkistusta. Istuin pankissa jossa kaikki oli sekaisin. Kassassa saattoi olla esim. jalokiviä, arvopapereita ja tietysti paljon rahaa. Kolikoita oli ämpäreittäin. En koskaan saanut kassaa täsmäämään vaikka istuin pankissa yksin pitkät illat.

Nyt vanhetessa uneni vaikuttavat opetusunilta. Niissä esiin tulevat kaikki vääryydet joihin olen syyllistynyt, itsekkyys, kielen pahat sanat ja paljon muuta joista on herättyä mentävä itseen ja käydä asia perinpohjin läpi ja rukoilla armoa ja anteeksiantamusta.
Nykyään elän unissani uskoani läpi.
Käyköhän näin muillekin vanhetessa ?

Mitään maailmanlopun unia en ole nähnyt vaikka seuraan huolestuneena sitä valtavaa pahuutta mistä media tiedotta jatkuvasti.
Kolmekymmentä vuotta sitten näin suuren kellon jonka viisarit näyttivät aikaa viittä vaille keskiyö. Osa vaeltajista oli kauhun kangistamia, osa valesi rauhassa kohti kellotaulua.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #26 : 01.04.13 - klo:11:59 »
Meni pitkään etten unia nähnyt.
Nyt vanhetessa taas näen, varsin sekavia, joskus painajaismaisia.
Välillä ihan esillä olleisiin ajatuksiin liittyviä, välillä opetusta, kehoitusta, minkä toivon muistavani aamulla.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #27 : 01.04.13 - klo:12:43 »
Näen unia varmaan joka yö, mutta lähes aina unohdan ne saman tien herättyäni. Kuulin jostain, että unet ovat lyhytkestoisessa muistissa ja ellei niitä mieti heti herättyään, niin eivät ne palaa mieleen. Painajaisia en muista nähneeni vuosikausiin, mutta joskus olen nähnyt, että tiedän mitä ne ovat.

Enneunia en ole nähnyt koskaan. Viikko sitten näin unen, jossa sukulaisnainen Y vietti kolmansia häitään. Kun kysyin, kuka on sulhanen, niin hän oli sama mies, jonka kanssa Y on ollut naimisissa yli 30 vuotta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #28 : 01.04.13 - klo:20:14 »
Viime yönä näin unta, jossa olin Pasilassa entisessä kotitalossani. Olin siis vain käymässä siellä pitkästä aikaa ja katselin, että juu tälläinenhän tämä rappukäytävä tosiaankin oli. Nyt valveilla kun ajattelen, niin ei siis todellakaan ollut. Unessa raput oli tosi omituiset, lähes kulkukelvottomat.

Olen usein miettinyt, että minkäpä tähden minun unissani en juuri koskaan näe paikkoja sellaisena kuin ne oikeasti on. Siis koti on unessa olevinaan aivan oikeasti koti. Hereillä ajatellen siinä ei välttämättä ole mitään oikean kodin oloista. Samoin entinen koti tai mikä tahansa tuttu paikka. Niillä ei ole koskaan oikeaa vastinetta.
Toinen juttu on ihmiset. Ne saattavat kesken unen muuttua toiseksi. Siis olen unessa tekemisissä ystäväni Raijan kanssa ja juuri kun olen sanomassa häenlle jotain, hän onkin ehtinyt muuttua Seijaksi. Eikä se siinä unessa ole ollenkaan merkillistä. Voi vain harmittaa, että ehtipä se vaihtua juuri kun olin sanomassa jotain tärkeää.  :003:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #29 : 16.07.13 - klo:19:02 »
Näin erikoisen unen muutama yö sitten. Kirjaan sen tähän että voin itsekin joskus tämän lukea.

Oli kuin piirustuspaperi, mutta ohutta, läpikuultavaa materiaalia. Se oli tiheästi vaaleanharmaa-keskiharmaa-pohjalle viivoitettu kaartelevin toisiaan seuraavin tummin, ohuin viivoin. Kuin sormenjäljet seuraten toisiaan.
Kuvassa vasemmalla oli maapallon tai omenan näköinen pyöreä pallo jonka päällä kohosi suuri risti (ei puuta) vaan esim. pronssia. Siitä alempana ja oikealla oli kaksi syvyyksiin ulottuvaa tummaa aukkoa, kraateria.
Oli joku muukin yksityiskohta mutta sitä en enää muista. Ymmärsin sanottavan (Jumala): Käsieni ihoon olen piirtänyt sinut. Se ei ollut ääntä, vaan ymmärrystä.

Koko uni oli merkillinen, ei pelottava. Ihmettelen tässä....

p.s. Se yksi esine taisi olla kello ( taas).
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)