Kirjoittaja Aihe: Unet ! näetkö niitä ?  (Luettu 9064 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jUHOMA4

  • Vieras
Unet ! näetkö niitä ?
« : 07.01.09 - klo:15:07 »
Tämä aihe on minulle hyvin läheinen. sillä näen selväntuntuisia unia melkein joka yö. Useimmiten vanhemmistani , työelämästä tai sitten juttelen ystävien kanssa. (onneksi en ääneen.)
Kerron yhden selvän unen , jota en unohda koskaan :
Olimme veljeni Jaakon kanssa Raudaskylän hautausmaalla hautaa kaivamassa. Jaakko kaivoi sitä Ferkusson kaivinkoneellaan.  Kun hauta oli tarpeeksi syvä kaivinkoneen kauha meni niin läheltä edellistä arkkua, että sen kylki aukesi.   Siellä näkyi kuinka äitimme lepäsi rauhallisesti. Käänsi päänsä meihinpäin ja sanoi kauniisti hymyillen: - Älkää poijat kolistelko niin isosti, meidän on täällä oikein hyvä olla.- Siihen oli hyvä herätä.
Uskokaa tai älkää , ole nähnyt sellaisia opettavia unia, joita olen voinut valveilla käytännössä toteuttaa. .   :wink:
ps. Unia on mukava aamukahvilla vaimolle kertoa   :D

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #1 : 07.01.09 - klo:15:22 »
Pidän unipäiväkirjaa, johon useammin kuin toisinaan kirjoitan tekstejä. Unet kertovat, opettavat... höynäyttävätkin... Mutta unet ovat tarpeellisia, terveellisiä, toisinaan ne ovat myös totta. Lohduttaakin ne osaavat.  :lol:

  Unet on syytä ottaa rennonvakavasti... Ne siis joskus kertovat. Ja ovathan ne kertoneet ennenkin: Isossa kirjassa kerrotaan, että tulee seitsemän lihavaa ja laihaa vuotta.... kuten sitten käy... Unessa ne kerrottiin.

  Unet ovat siis aika useasti ihan muuta kuin keveää hölynpölyä!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #2 : 07.01.09 - klo:15:28 »
"seitsemän lihavaa vuotta ja seitsemän laihaa vuotta..." voipi olla, että markkinataloustieteilijät ottavat Raamatun viisaudet onkeensa...  :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #3 : 07.01.09 - klo:15:41 »
Tämä on pakko kertoa tässä ketjussa.En tiedä oliko se uni vai näky,mutta n.26 v.sitten juuri vähän ennen kuin Jumalan armo kosketti minua näin yöisen meren jossa olin laivassa joka höyrysi iloisesti tanssimusiikin soidessa ja kaikkien valojen loistaessa kohti tuntematonta rantaa.Äkkiä tiesin että laivan kapteeni vie meitä turmioon, muuta vierelle lipui toinen laiva,rauhallisesti,hiljaisesti ,turvallisena.Sieltä heitettiin pelastusrengas näiden laivojen väliin.Ja minä hyppäsin! Ja sitten lähdettiin kohti kotisatamaa.
Voin vieläkin tuntea väkevästi samat tunteet kuin niinä hetkinä jotka olin
ensin siinä väärässä laivassa,sitten merestä pelastettuna.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #4 : 07.01.09 - klo:15:42 »
Minäkin muistan unen kuolleesta äidistäni. Pari viikkoa hänen lähdöstään kuljin unessa vastasataneella lumella ja äiti kulki vieressä jonknlaiseen albaan pukeutuneena. Hän vilkaisi maahan ja huomasi, ettei jättänyt mitään jalanjälkiä. Totesi huvittuneena, että ei ollut vielä tottunut olemaan vainajana. Uni lohdutti, vaikka minun perässäni olkin vielä rivi mustia askeleen painamia.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #5 : 07.01.09 - klo:18:39 »
Omat uneni ovat yleensä hölynpölyä. Esimerkiksi viime yönä tulin vauhdilla alas hississä 10. kerroksesta. Alastulovauhti oli sellainen, että meillä neljällä hississä olijalla meni korvat lukkoon. Sitten se vauhti kuitenkin tasaantui ennen pohjakerrosta ja osoittautui, ettei hissi olekaan rikki epäilyistämme huolimatta. Tämä tapahtui sairaalassa, kun olin etsimässä muistaakseni kurkkutautien osastoa !?!... Itse näen yleensä tällaisia puuta heinää -unia. Sitten joskus tulee painajaisia. Yleensä pakenen niissä jotain. Löydän hyvä piilopaikan, mutta kuitenkin tajaa-ajaja löytää minut ja pakenen taas ja lopulta se loppuu siihen kun herään. Näen unet yleensä aamuyöstä.

Olen nähnyt muutamia "tosiunia" tai siis mm. sellaisen, jossa 3 silloin hiljattain 1,5 sisään kuollutta sukulaista (mummo, eno ja täti) olivat samassa huoneessa ja valkoisissa vaatteissa ja minä ihmettelin tilannetta, kunnes sain käydä halaamassa heitä, että heillä onkin kaikki hyvin. Me "muut" eli vielä elävät olimme tavallisissa vaatteissa. Toisen kerran tätini mies tuli avaamaan ovea ja sanoi, että nytpäs minulla onkin yllätys. Sitten hän johdatti minut sisään ja esitteli tätini (eli vaimonsa) joka oli valkeissa vaatteissa olohuoneessa. Tällaisia unia minulla on ollut joitain, joissa olen nähnyt kuolleita läheisiä ja saanut jutella heidän kanssaan. Nämä ovat kasvattaneet uskoani tuonpuoleiseen ja uskon vakaasti, että he sieltä seuraavat elämäämme ja odottavat meitä. Ne ovat jotenkin erikoisen tuntuisia unia, koska vielä valveillaollessaan pitää niitä tosina vaikka "tavalliset" unet tietää heti herättyään uniksi.

Yksi edesmennyt sukulaiseni näki usein enneunia. Niissä hänen äitinsä aina muistutteli, mitä pitää tehdä. Esimerkiksi haravoinnista hän kävi muistuttamassa ja tytär ryhtyi hommiin ja seuraavana yönä satoi ensilumi eli tuli viime tinkaan muistutus. Erityisesti jäi mieleen, kun hän kertoi nähneensä unen, jossa oli 3 ristiä koivun juurella.  Hän veikkasi sen tarkoittavan 3 kuolemaa sinä kesänä. Sitten kuoli hänen tätinsä, niin hän sanoi sen olevan ensimmäinen. Muistan, kun hän rupesi miettimään, että ketä ne muut ovat. Seuraavana kuoli tädin mies. Siinä vaiheessa hän yritti arvata, kuka oli viimeinen ja veikkasi vaikeasti sairasta serkkuaan (uni ei sanonut henkilöitä), mutta  loppukesästä kuoli hänen setänsä. Tämä pisti kylmät väreet niskaani, koska olin kuullut tästä unesta jo alkukesästä. Samoin oman kuolemansa hän ennusti ja syövän puhjettua hän hoitojen loputtua sanoi tienneensä, ettei hän selviä tästä, mutta läheistensä vuoksi oli kuitenkin halunnut hoidot.

Itse en ole nähnyt tuollaisia enneunia. Paitsi, jos ei oteta lukuun sitä, että mummon ja tätin kuolemia ennen nukuin monena yönä huonosti ja mummon kuoleman aikaan heräsin yöllä ilmeisesti kuoleman aikaan outoihin uniin jostain syystä ja en meinannut millään saada unta. Tätin kuoleman aikaan nukuin vain tosi huonosti ja heräilin vähän väliä sinä yönä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

hm

  • Vieras
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #6 : 07.01.09 - klo:19:12 »
Olen nähnyt kauan aikaa sitten kolme enneunta. Sen jälkeen en ainoatakaan.

Koulukaveri, setä ja isä.

Lapsuudenaikaisen koulukaverini kodin seinällä oli Mannerheimin kuva. Näin unta, että Juhan vanhemmat (kummini) kävelivät suruvaatteissa hiljaa kuvan editse. Sitten Juha ajoi kolarin (oli juuri saanut ajokortin) ja kuoli vammoihinsa.

Setäni (isän vanhin veli) ja isä seisoivat laiturilla. Unen tunnelma oli minusta outo. Yhtä äkkiä setää ei ollutkaan siellä - vain isä yksin. Sen jälkeen setä kuoli.

Isän kuolemaa edeltävänä yönä heräsin aamuyöstä sängyn reunalle istumaan ja minulle tuli varmuus, että hän on kuollut. Rupesin vielä nukkumaan ja läksin sitten töihin, jonne veli kohta soittikin että isä oli kuollut aamulla. Tämä ei kyllä varsinainen enneuni ollut vaan joku muu etiäinen.

jUHOMA4

  • Vieras
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #7 : 08.01.09 - klo:12:56 »
Alussa kerroin, kuinka unessa voi saada neuvoja ja ohjeita joita voi toteuttaa normaali elämässä.   Itselläni niitä on ainakin kolme selvää tapausta:
Kun pienenä paimenpoikana makasin selälläni kedolla ja katselin taivaalla lentävää lentokonetta päätin,  että noin joskus lennän. Lehmätkin siinä haaveilun aikana pääsivät kaurapeltoon, josta sain tietysti nuhteita.
Unissani lensin lukemattomia kertoja.
Nuorena miehenä menin lentokurssille. Opettajamme Antti Ojala piti kolmatta teoria tuntia, sen loputtua sanoin hänelle , että osaan jo lentää. Lähdettäiskö kentälle kokeilemaan . Menimme myös -ja siitä se alkoi.
Toistakymmentävuotta lupakirja  oli voimassa ja työn ohessa siitä oli erittäin paljon hyötyä. kun vielä oli oma kulkuneuvo. (Ralley 175)
Yksi ainoa vaaratilanne sattui. Siitä olenkin kertonut joskus tällä foorumilla, Suojelus aiheen alla.
Älkää hyvä foorumilaiset ottako tätä "itsekehuna" .   .   :D tai pröystäilynä

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
!!
« Vastaus #8 : 09.01.09 - klo:23:55 »
Näen paljon unia ja yleensä hyvin sekavia ja outoja (vissiin tylsä elämä ja aivot epätoivoisesti yrittävät tasapainottaa tilannetta kehittelemällä jännitystä ja outoja tilanteita uniin). Kun lähdin Malawiin jouduin syömään malarialääkkeitä, niistä peloteltiin että menee pää sekaisin ja vähintäänkin näkee outoja unia/painajaisia kun niitä syö. Itse en huomannut mitään eroa,mutta kuten sanottua näen normaalistikin todella outoja unia. Esim. kerran näin unen jossa kuulin kotipihallamme musiikkia. En keksinyt mistä musiikki voi tulla ja lähdin seuraamaan ääntä. Ääni tuli puuliiteristämme, menin sisään ja siellä halkojen seassa istui Andy McCoy soittamassa syntikkaa! :lol: Että näin tervehenkisiä unia tämä tyttö näkee... :shock:

Monasti keksin unissa, että hei tämähän on unta ja sitten toteutan itseäni täysin pelotta. Se on kivaa! Painajaisistakin yleensä herään kun tolkutan itselleni, ettei tilanne voi olla totta ja alan puhumaan ääneen. Toisaalta usein näen ahdistavia unia, joissa myöhästyn jatkuvasti ja ihan joka paikasta...pitää lähteä jonnekin,mutta avainta/vaatteita/kenkiä/ovea ei löydy ja kello heittää kiitolaukalle ja ahdistaa ja ottaa päähän.

Joskus nään unta, että herään ja sitten kun herään ihan oikeasti joudun miettimään, että onko tämä totta vai ei.

Unissa en ole muistaakseni juuri enteitä nähnyt. Tosin näin unta ystäväni poikaystävästä silloin kun en ollut vielä tavannut häntä(kuullut hänestä sitäkin enemmän tältä ystävältäni). Olin nähnyt hänestä pari kuvaa, joten unessa hänellä oli samat vaatteet kuin kuvissa. Hän oli tosi mukava unissa ja nyt kun olen saanut hänet tavata voin todeta, että sellainen hän on oikeastikin. Muut enteet ovat tulleet valveilla ollessani...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #9 : 10.01.09 - klo:10:54 »
Kävitkö Malawissa Mulanje-vuorella? Se kai kuuluisi kovastikin puutalouteen. Olen lukenut Laurens van der Postin 50-luvulla kirjoittaman kirjan, jossa on raju kuvaus kyseisestä paikasta metsineen ja oikuttelevine säineen.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #10 : 10.01.09 - klo:20:11 »
Unet ovat merkityksellisiä.
Uskon uniin tai paremminkin uskon u n e e n.
Siihen, että uni on tärkeä ja huomionarvoinen asia.

Ja siihen, että unen kieli on jokaisella omanlaisensa
ja sitä on syytä oppia kuuntelemaan  - omia unia on osattava tulkita.
Se antaa itsetuntemusta ja siten helpottaa elämää.

Unet kertovat tunteistamme ilman selityksiä. Sillälailla ne ovat paljastavia.
Valveilla saatamme keksiä selityksiä, oikeutuksia ym. tunteillemme
jopa valehdella itsellemme, mutta uni paljastaa todellisen tuntemuksen.

Minulla ainakain on ihan vakiounet jotka tulevat tiettyjen tunne-elämysten seurauksina.

Enneunista en oikein tiedä. En muista nähneeni.
Herra armahda.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #11 : 10.01.09 - klo:21:15 »
Unien näkeminen ja etenkin niiden tulkinta, olen tietoisesti kieltäytynyt niistä. Siksi on mielenkiintoista , mitä edellä on nähty ja koettu. Täytyisikö ottaa uusi kanta uniin. Yleensä ei aamulla muista mitä unia on nähnyt. Tulee mieleen toinenkin seikka; jospa pääkoppa on niin tyhjä, ettei edes unia nää.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #12 : 10.01.09 - klo:21:40 »
Esimerkkejä omista unistani ja tulkinnoista:

Kun näen unta, että olen hukannut lompakon
tai hortoilen vieraassa maassa ilman passia (sekin hävinnyt :roll: )
 - olen edellisenä päivänä tai lähiaikoina "teeskennellyt" "myynyt itseni"
tullakseni hyväksytyksi/yrittänyt miellyttää vastoin omaa sisintäni...
- kuinka ahdistavaa  :mad: olla "ilman identiteettiä" (=passi)

Kun näen unta että olen kokeissa , koulunpenkillä tms. (hyvin yleinen uni monilla)
- olen joutunut tilanteeseen jossa on pitänyt suorittaa jotain,
saada joku tai itseni vakuuttuneeksi "pätevyydestäni"
tai olen asian ainakin kokenut niin (vaikken oli tunnetta sillä hetkellä  tiedostanut=koska liian häpeällistä!)

Voi voi, nuo olivat aika ikävien tunteiden (mistä tulivatkin ensimmäisinä mieleen  :-? ) unielokuvia,
mutta on myös
lohtu-unia, varoitus-unia, tai muita ongelmanratkaisu-unia...

 
Herra armahda.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #13 : 10.01.09 - klo:21:52 »
Voi tuota rikkautta mitä unimaailma tuo. Tuollaisia kokemuksia itselläni ei ole. Olen kuullut, että joku elää päivän tapahtumat uudelleen unessa. Olisinko liian väsynyt iltaisin levolle mennessä, en tiedä. Luen aina viimeiseen väsymykseen asti joka ilta. Yli puolen yön. Jääkö yöuni liian lyhyeksi? Olen kateellinen uni-ihmisille. Reaalimaailma on niin kovaa. Olisi rikkautta kokea unimaailma. Vieläpä ne enneunet. Ensiyönä "panostan" uniin. Ei taida olla noin helppoa.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Unet ! näetkö niitä ?
« Vastaus #14 : 11.01.09 - klo:21:15 »
Olenkohan ainut, jonka mielestä unet on lähinnä reflektiota päivän ja elämän aikana koetuista, nähdyistä ja ajatelluista asioista. Itselläni unet liittyvät useimmiten sellaisiin asioihin, joita olen tehnyt tai ajatellut yleensä edellisenä päivänä, jopa vain ohimennenkin, mutta ovat sitten ne sulassa sekasotkussa muodostaen unen. Ei siis hätää Tiitiäinen, jokaisen unet ovat välillä hyvinkin surrealistisia.

Lienee myös totta se, vaikkakin vaikea uskoa, että pitkältäkin tuntuvat unet kestävät ilmeisesti vain muutamia sekunteja. Tällöin näkökuoreen tulee valtavasti sähköimpulsseja, jotka muodostavat unennäön.

Itselläni ahdistavimpia kokemuksia ovat unet, jotka eivät "etene", kuten joskus raskaiden työpäivien jälkeen olen myynyt olutta unissanikin koko yön, tai sitten ns. unihalvaus, jossa unesta ei meinaa päästä hereille ollenkaan (tapahtuu minulla onneksi harvoin, yleensä liian pitkien päiväunien yhteydessä).

Joskus harvoin, muutaman kerran elämässäni, jos olen unitilassa huomannut, että näen unta, mutten ole herännyt/havahtunut (näinhän yleensä käy), olen voinut hallita untani. Yleensä lentäminen on se mitä silloin unessani teen.

Itse en siis koe unia enteiksi tai muuksikaan, mutta jos joku niin uskoo, niin en minä siitä käy väittelemään.