Juu, vaan jos kansanedustajalle jäisi käteen 2000€ kuukaudessa, niin monenko aikaisemmin hyvätuloisen ajattelit moiseen hommaan haluavan? Usein joutuu hankkimaan toisen asunnon pk-seudulta, vaalityö vie rahaa, ja elääkin pitäisi. Tuskin houkuttelisi kovinkaan monia koulutettuja ja fiksuja ihmisiä kansanedustajiksi, jos palkka olisi huono. Minun puolestani saa maksaa vaikka kymppitonnin tai kaksi puhtaana käteen kuukaudessa, eikä harmita tippaakaan. Sen verran on palkoille maksajia, ettei mahda paljoa nipistää kenenkään kukkaroa. Myös valittaminen siitä että kansanedustajat ajavat takseilla, tarjoavat vierailleen kallista ruokaa ym. ovat aika säälittäviä. Presidentinvaalien toisella kierroksella kuulin myös, kun jotkut suosittelivat äänestämään Halosta, jotta säästyisi rahaa, kun ei tarvitse maksaa usealle entiselle presidentille eläkettä... Jopa olisi verotus kiristynyt varmasti aivan uskomattomalle tasolle, jos kaikki veronmaksajat olisivatkin joutuneet maksamaan kahden sijasta KOLMEN entisen presidentin eläkkeen! Hui kamala. Lupauduin kyllä muutamalle henkilölle maksamaan takaisin heidän osuutensa Halosen eläkkeestä jos Niinistö olisi voittanut, en kyllä arvannut mitä niillä muutamilla tai peräti kymmenillä senteillä työssä käyvä ihminen olisi tehnyt...
Tässä armeijassa ollessani on tullut huomattua, että siellä sitä vasta rahaa palaakin, ja voi pojat että menee muuten osa hukkaan. Meillä kun prikaati hurauttaa telakuorma-autoilla harjoitukseen vaikkapa Rovalle, niin mietitäänpä. Lähtee noin 60 moista vekotinta, bensaa menee 1-1,5 litraa kilometrillä. Kilometrejä kertyy äkkiä 500 per teka viikon leirillä, eli semmoiset 650 litraa löpöä. Kertaa 60, on 39000 litraa 95:sta. Sitten maastokuorma-autot ja muut, niin polttoaineita holahtaa varmaan semmoiset 60000 litraa, ellei enemmänkin. Tuollaisia harjoituksia vuoteen ehkäpä neljä, ehkä viisi? Viimeksi viikon leirillä kävelimme kymmeniä kilometriä keskellä ei mitään, ja ammuimme jokusen kerran. Varmasti kannatta laittaa 60000 litraa bensaa haisemaan, että pääsimme metsään kävelemään. Huomioon ottaen, että metsää kyllä olisi ollut ihan siinä vieressäkin käveltäväksi, niin ei minulle kyllä valjennut lainkaan. Suomessakin mahtaa muutama prikaati olla, joten polttoaineita kyllä palaa, ja väittäisin että 75% menee aivan hukkaan. Saastuttaa luontoa, ja samalla ollaan vakavalla naamalla vaatimassa katalysaattoreita nurmikonleikkuukoneisiin, jotka käyvät kesän aikana ehkä 30 tuntia... Eikä ole polttoaineet ainoa "turha" kulu puolustusvoimilla, mutta ihan näin esimerkkinä.
Perustoimeentulo on tässä maassa kyllä kaikille taattu, ei sitä olla keneltäkään viemässä pois. Koulutuskaan ei katso varallisuutta, vaikka uskaltaisin kyllä väittää, että varakkaiden perheiden vesat hankkivat muita useammin korkeakoulutuksen, kun taas levyseppähitsaajan ja lastentarhanopettaja todennäköisemmin lähtee ihan vapaaehtoisesti ammattikouluun.
Itse olen varsin tyytyväinen nykyisten hyvinvointipalvelujen tasoon. Terveyskeskukseen voisi mennä tarpeen vaatiessa, itse tosin käyn ennemmin yksityisellä kun on vakuutus joka maksaa. Kirjastosta voi lainata kirjoja, kunhan ensin maksaa 2€ kirajstokortista. Koulussa on tullut syötyä ateria poikineen, eikä opetuksestakaan tarvinnut peruskouluaikana maksaa, lukiossa oppikirjojen hankkiminen söi kolmen vuoden aikana muutamia satoja euroja. Tällaisista perusasioista ei minustakaan ole varaa tinkiä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö kaikilla voisi olla sama veroprosentti. Siirtyminen tasaverotukseen pitää kyllä tehdä maltillisesti ja vähän kerrassaan, mutta mielestäni se kyllä kannattaisi. Muutenkin verotus kokonaisuudessaan kaipaisi monin paikoin muutoksia, mutta kaikkea tuskin voi kerralla tehdä.