Kirjoittaja Aihe: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!  (Luettu 31962 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #15 : 28.06.13 - klo:10:18 »
Kyllähän kirkkokuorossa laulaminen aina traktaattien jakamista paremmin kylvää. Tämä on henkilökohtainen, oma lajitteleva mielipiteeni. :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #16 : 28.06.13 - klo:10:56 »
Joo, varmastikin näin.
Tekee mieli tästä vielä vähän jatkaa, kun asia on pinnalla ja tuntuu minua puhuttelevan....

Jos esim. kirkossa laulan jossain porukassa, vaikka tämä meidän Nuotin vierellä-kuoro tai vaikka
"mekastan mikkiin" tuomasmessussa...niin on kuitenkin eri asia tehdä sitä "kirkkokansan ajanvietteeksi,
viihdyttämiseksi ja huvittamiseksi"...kuin se että tekisin "kujilla ja aitovierillä" lähimmäispalvelutehtävää.
Tästä esimerkkinä tulee mieleen vanhusten ulkoiluttaminen vanhainkodilla (täällä sinne miehiä kutsutaan),
vanhusten pihaa haravoimaan (täällä sinne srk:n diakoniatyö ohjaa), nuoristapahtumiin järjestysmieheksi
(täällä sinne srk:n nuorisotyö ohjaa)....MUTKU...SITKU....en mennyksi saa :icon_sad:

Olis näitä laulujuttujakin...kun vaan mennyksi saisin...kuorokaverini Rauno potkii persuksiin ja patistaa
liikkeelle, kohta lopettaa potkimisen jos en lähde.
Kerroin jo keväällä kun Rauno ehdotti että miehet olisi laulettu kirkkopuistossa...minä olin tulppana :icon_sad:
Rauno kulkee silloin tällöin (ilmeisesti yksin?) laulamassa vanhainkodeissa ja palvelutaloissa.
Laulaa rinnakkain virsiä ja Tapsa Rautavaaraa. On tätä mullekin puhunut, pitäisköhän tuppautua/tarjoutua
mukaan "kiertueelle"

Onhan näitä....kun vaan käteni ja ääneni saisi soida...olla palvelemassa lähimmäistäni...Kristuksen kirjeenä.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #17 : 28.06.13 - klo:11:35 »
kylvi pientä sinapinsiementä.
Kuinkahan osuikin silmääni, aivan ihana Samppa Asunnan säveltämä (sanoittajaa en muista)
Nuoren seurakunnan veisuissa no 2 oleva laulu "Kaikista siemenistä alla auringon, sinapinsiemen pienin
mutta rohkein on"...olen tämän "kaivanut naftaliinista" ja innolla uudelleen opetellut.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #18 : 28.06.13 - klo:11:53 »
Kuinkahan osuikin silmääni, aivan ihana Samppa Asunnan säveltämä (sanoittajaa en muista)
Nuoren seurakunnan veisuissa no 2 oleva laulu "Kaikista siemenistä alla auringon, sinapinsiemen pienin
mutta rohkein on"...olen tämän "kaivanut naftaliinista" ja innolla uudelleen opetellut.


Minulle on ollut aina mysteeri miksi puhutaan pienestä sinapinsiemenestä. Ainakaan nykysinapin siemen ei ole mitenkään pieni saati pienin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #19 : 28.06.13 - klo:12:26 »
Liian paljon on sellaisia kuin minä jotka eivät tee lähimmäisten hyväksi yhtään mitään.
Tarvitaan alttiutta ja rohkeutta "tehdä jotain". Jos rapatessa roiskuu ja tehdään puutteellisesti, niinkuin
ihminen aina tekee, niin Jumala korjaa ja ohjaa hyvin päin.

Mistä tiedät kuka on tehnyt mitä?
Toiseksi miksi ihminen vähättelee itseään tekemisissään itselleen. Tietysti asiassa on toinenkin puoli, että "hyvyyden antamisessa"ihmisillä on taipumus alkaa pullistelemaan tekemisistään, toisille ihmisille. Mihin valitettavasti törmää tälläkin palstalla.

ps. Kilpi kiiltää, mutta kilven toisella puolella...

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #20 : 28.06.13 - klo:13:12 »
Minulle on ollut aina mysteeri miksi puhutaan pienestä sinapinsiemenestä. Ainakaan nykysinapin siemen ei ole mitenkään pieni saati pienin.

Voi vitsi, että veit sanat suustani. Juuri tuossa ajattelin ihan samaa. Porkkanan siemenkin on paljon pienempi kuin sinapinsiemen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #21 : 28.06.13 - klo:13:15 »
Oma tekemiseni tai tekemättä jättämiseni koskee minua. Ja siinäkin on parempi niin että
vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. Enkä nyt tarkoita suunnittelemattomuutta ja holtittomuutta
vaan nimenomaan sitä kuten Benkku sanoit että asiaa (siis lähimmäispalvelua..ja montaa muutakaan)
ei tule vähätellä eikä liioitella.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #22 : 28.06.13 - klo:13:18 »
Voi vitsi, että veit sanat suustani. Juuri tuossa ajattelin ihan samaa. Porkkanan siemenkin on paljon pienempi kuin sinapinsiemen.
Laulun sanomaan nähden ei ole merkitystä sillä onko sinapinsiemen pienin vai ei, mutta jos sitä jää
pohtimaan niin sanoma menee kyllä ohi korvien.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #23 : 28.06.13 - klo:15:13 »
Säilöntään olen käyttänyt sinapinsiemeniä ja ne ovat melkoisen isoja. Ihmettelen vain, onko sitten olemassa pieniä sinapinsiemeniä.

Mark. 4: 31-32
 Se on kuin sinapinsiemen. Kun sinapinsiemen kylvetään maahan, se on pienin kaikista maailman siemenistä,  mutta sen taimi nousee maasta ja kasvaa kaikista puutarhan kasveista suurimmaksi. Se tekee niin suuria oksia, että taivaan linnut voivat pesiä sen varjossa."

Sama edellisestä käännöksestä:
Se on niinkuin sinapinsiemen, joka, kun se kylvetään maahan, on pienin kaikista siemenistä maan päällä; mutta kun se on kylvetty, niin se nousee ja tulee suurimmaksi kaikista vihanneskasveista ja tekee suuria oksia, niin että taivaan linnut voivat tehdä pesänsä sen varjoon."

Sen verran mielenkiintoinen on vuoden Biblia 1776 vertaus, että en malta olla kirjoittamatta sitäkään tähän:
Niinkuin sinapin siemeneen: kuin se maahan kylvetään, on se vähin kaikkia siemeniä, mitä maassa on; Ja kuin hän kylvetty on, niin hän nousee, ja tulee suuremmaksi kaikkia kaaleja, ja tekee suuret oksat, niin että taivaan linnut hänen varjonsa alle taitavat pesät tehdä.

Onko foorumilla kasvitieteilijöitä?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #24 : 28.06.13 - klo:15:32 »
Säilöntään olen käyttänyt sinapinsiemeniä ja ne ovat melkoisen isoja. Ihmettelen vain, onko sitten olemassa pieniä sinapinsiemeniä.

Mark. 4: 31-32
 Se on kuin sinapinsiemen. Kun sinapinsiemen kylvetään maahan, se on pienin kaikista maailman siemenistä,  mutta sen taimi nousee maasta ja kasvaa kaikista puutarhan kasveista suurimmaksi. Se tekee niin suuria oksia, että taivaan linnut voivat pesiä sen varjossa."

Sama edellisestä käännöksestä:
Se on niinkuin sinapinsiemen, joka, kun se kylvetään maahan, on pienin kaikista siemenistä maan päällä; mutta kun se on kylvetty, niin se nousee ja tulee suurimmaksi kaikista vihanneskasveista ja tekee suuria oksia, niin että taivaan linnut voivat tehdä pesänsä sen varjoon."

Sen verran mielenkiintoinen on vuoden Biblia 1776 vertaus, että en malta olla kirjoittamatta sitäkään tähän:
Niinkuin sinapin siemeneen: kuin se maahan kylvetään, on se vähin kaikkia siemeniä, mitä maassa on; Ja kuin hän kylvetty on, niin hän nousee, ja tulee suuremmaksi kaikkia kaaleja, ja tekee suuret oksat, niin että taivaan linnut hänen varjonsa alle taitavat pesät tehdä.

Onko foorumilla kasvitieteilijöitä?

Ei ole kasviteteilijöitä, mutta sinappi lienee väärä nimi tälle kasville. Monien havupuiden siemenet ovat sitä pienempiä ja kasvavat monikymmenkertaisiksi sinapista. Alueen suuri puu oli ilmeisesti setri, mutta en tiedä sen siemenen kokoa. Ilmeisesti setrin siemen on hyvin pieni, mutta kyse ei ole maustekasvi sinapista.
Katso myös http://www.ekumenia.fi/data/liitteet/2009-09-17_hakkinen_jeesuksen_jalanjaljissa.pdf

Jatkan vielä sen verran, että Raamattua ei tule käyttää kasviopin oppikirjana
« Viimeksi muokattu: 28.06.13 - klo:15:40 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #25 : 28.06.13 - klo:15:58 »
Sen verran minäkin jatkan vielä tuosta "sinapinsiemenestä".
Joskus talvella meidän kappalainen (Valkeakoskelle valittu kirkkoherraksi) Markku Antola, on laulumiehiä,
esitti Tyrvännön kirkossa yksinlauluna kitaralla säestäen Sinapinsiemen-laulun. Jotenkin liittyi päivän aiheeseen.
Hänellä oli sitten putkilossa mukana myös näyttää sinapinsiemeniä, ja olihan ne todella pieniä.
Mutta kuten Seppos totesi niin ovat varmaankin oikealta nimeltään jotain muuta, esim. tuo setri.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #26 : 28.06.13 - klo:17:17 »
Nuo Antolat ovat kaikki hyviä laulajia. Oskar Antolalla oli 10 lasta ja ainakin yksi teki uran soololaulajana. (Pikku yksityiskohta. Antolan perhe oli välillä Ali-Antoloita, mutta tiputtivat sitten ali etuliitteen pois. Yli-Antolat säilyttivät etuliitteensä. Samaa perhettä olivat kaikki alunperin)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #27 : 29.06.13 - klo:08:17 »
Porkkanansiemenet, sinapinsiemenet ja laulut...

No Kyösti on varmaan lukenut körttifoorumia kun ikkuna oli pesty. Mutta annan silti vielä palautetta ikkunan tekstistä. Ikkunassa lukee: Usko minua Jeesus.
Siis pitääkö Jeesuksen uskoa ihmistä? Minä en ainakaan usko, että Jeesus uskoo minua. Enkä myöskään tiedä, mistä kohtaa Raamattua tämä lause on otettu.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #28 : 29.06.13 - klo:08:20 »
Porkkanansiemenet, sinapinsiemenet ja laulut...

No Kyösti on varmaan lukenut körttifoorumia kun ikkuna oli pesty. Mutta annan silti vielä palautetta ikkunan tekstistä. Ikkunassa lukee: Usko minua Jeesus.
Siis pitääkö Jeesuksen uskoa ihmistä? Minä en ainakaan usko, että Jeesus uskoo minua. Enkä myöskään tiedä, mistä kohtaa Raamattua tämä lause on otettu.


Onko sanat kirjoitettu kaikki samaan riviin, vai lukeeko siellä

                              Usko minua
                                                    Jeesus
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jotku puhuu, niin kuin minäkin, mutta jotku tekee !!
« Vastaus #29 : 29.06.13 - klo:08:46 »
Onko sanat kirjoitettu kaikki samaan riviin, vai lukeeko siellä

                             Usko minua
                                                    Jeesus


Hyvä kun huomasit

Monet näkevät tämän ikkunan hieman eri tavalla,kuin SINÄ. Sillä Mannerheimintie ei ole teidän kylätie.
« Viimeksi muokattu: 29.06.13 - klo:08:54 kirjoittanut Benkku »