Kirjoittaja Aihe: Onko usko teko?  (Luettu 72222 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko usko teko?
« Vastaus #15 : 24.10.06 - klo:15:59 »
Saamari! = Santa Maria!
Samperi! = San Pietro!
Saakeli! = San Michele!

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
Onko usko teko?
« Vastaus #16 : 18.11.06 - klo:23:55 »
Pitäisikö epäselvyyksien välttämiseksi puhua vallan Jahvesta.
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko usko teko?
« Vastaus #17 : 18.11.06 - klo:23:58 »
Eikö Jeesus kehottanut puhumaan Isästä?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #18 : 23.11.06 - klo:15:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Eikö Jeesus kehottanut puhumaan Isästä?


Juuh. Mutta katoliset puhuvat enemmän Äidistä.
Acta, non verba.

Poissa laamanni

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
Onko usko teko?
« Vastaus #19 : 22.06.07 - klo:22:50 »
" Jos te kuninkaallisen lain, Raamatun jälkeen, täytätte: rakasta lähimmäistäs niinkuin itsiäs, niin te hyvin teette.
 Mutta jos te ihmisten muotoa katsotte, niin te syntiä teette ja rangaistaan lailta, niinkuin sen rikkojat.
 Sillä jos joku koko lain pitää, ja rikkoo yhdessä, hän on vikapää kaikissa.
 Sillä se, joka sanoi: ei sinun pidä huorin tekemän, hän on myös sanonut: ei sinun pidä tappaman. Jos et sinä huorin tee, mutta tapat, niin sinä olet lainrikkojaksi tullut.
 Näin te puhukaat ja näin te tehkäät, niinkuin ne, jotka vapauden lain kautta pitää tuomittaman.
Sillä armotoin tuomio pitää hänen päällensä tuleman, joka ei laupiutta tehnyt; ja laupius kehuu tuomiota vastaan.
 Mitä se auttaa, rakkaat veljeni, jos joku sanoo hänellänsä uskon olevan, ja ei hänellä kuitenkaan ole töitä? Taitaako usko hänen autuaaksi saattaa?
Mutta jos veli taikka sisar alasti olis ja puuttuis jokapäiväistä ravintoa,
Jos joku teistä heille sanois: menkäät rauhassa, lämmittäkäät ja ravitkaat teitänne; ja ette kuitenkaan anna heille mitään ruumiin tarvetta: mitä se heitä auttais?
 Näin myös usko, jos ei hänellä töitä ole, on kuollut itsessänsä.
 Mutta sanokaan joku: sinulla on usko, ja minulla on työt: osoita minulle sinun uskos sinun töilläs, niin minäkin tahdon minun uskoni osoittaa minun töilläni.
 Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja vapisevat.
 Mutta tahdotkos tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman töitä kuollut on?
 Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi?
 Näetkös, että usko on myös vaikuttanut hänen töissänsä, ja että usko on töissä täydelliseksi tullut?

Tuosta aloitus viestistä tuli tuo paikka mielee.Usko ei tod. ole tekemistä mutta kenellä on kristuksen usko niin hän ei saata olla tekemättä mitä hänen sydämensä vaatii.Varjellaan sydämemme sillä sieltä lähtee joko elämää tai sitten ihan muuta.Sanoistamme meidät tunnetaan mitä me olemme.Uhkuuko lähde karvasta ja makeaa vettä? Kylvetään ja niitetään kaikkea hyvää.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #20 : 25.06.07 - klo:19:55 »
mikä on "usko"- sanan merkitys? :?:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Onko usko teko?
« Vastaus #21 : 26.06.07 - klo:18:14 »
Sen verran tahan aiheeseen omalta osaltani:

Mina uskon et Jumala on huumorintajuinen heppu, joka ei oo laheskaan niin tiukkapipoinen kun useimmat luulevat. Niin ja ei han piittaa miksi hanta kutsutaan, kunhan kutsutaan!

Niin ja ei se usko kaskemalla tule, vaan tulee jos on tullakseen. Ei asiasta kuitenkaan ainakaan ennen kuolemaa taytta varmuutta saa, et eikohan vaan iloita tasta ihanasta luomakunnasta sita ootelles! :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa laamanni

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
Onko usko teko?
« Vastaus #22 : 30.06.07 - klo:00:49 »
Se mitä Hän on selviää raamatusta.Ei minun "uskoni" uskotteluni kerro mitään Jumalan olemuksesta tai luonteesta.Job sanoikin että on joitakin joilla Jumala on kämmenellään.Rakkaudessa on kyllä ymmärrystä ja huumorin tajua ihan varmasti. Pelastusvarmuuteen sanoisin, että ei Jumala ole meitä kutsunut elämään epävarmuudessa, että ei tässä ajassa voisi olla varma mihin päätyy rajan tuolla puolen. Paavali sanoi että "koetelkaa itseänne" Kyllä uskoon tullut tietää että on ottanut Jeesuksen vastaan vaikka olisi kuinka heikko niin Jumalan antama usko onkin "Jumalan pojan uskoa"
Ei ole väärin sanoa kun pitkään on vaeltanut Jumalan yhteydessä että "minä tunnen Hänet johon uskon" Isäni sanoi kun olin tehnyt uskon ratkaisun ja olin täynnä intoa että "Sellainen usko joka katoaa nukkuessa saakin mennä" Minua innokkaana sellainen kismitti kun pelkäsin, että uskoni, jos en pidä sitä yllä rituaaleilla, ei kestä tai katoaa. Vuodet ovat opettaneet, että minulla onkin vähän tai ei mitään uskoni pitämiseksi "palavana" Täytyy sanoa että "ilman Häntä me emme voi mitään" emme edes uskoa.Riiputaan kiinni Kristuksessa ja uskotaan Hänen rakkautensa ja hyvä tahtonsa meitä kohtaan.

PS.Juhanille!!  "usko" on Jumalan pojan uskoa".Minusta sitä ei paremmin voi määritellä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #23 : 30.06.07 - klo:09:19 »
Hyvin Sinä sanoit ja hieman muuttui kyynisemmäksi minulla nk. "uskovaisten" moralismit. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa laamanni

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
Onko usko teko?
« Vastaus #24 : 02.07.07 - klo:18:48 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Hyvin Sinä sanoit ja hieman muuttui kyynisemmäksi minulla nk. "uskovaisten" moralismit. :wink:
älä minun sanomisistani "muutu" kyyniseksi.Pohdiskelua tämä on ja "viimeistä totuutta" en ole tuomassa.Kaikki olemme vajaita ja erehtyväisiä. :lol:
Oppisi edes "hiljaa kävelemään " jos ei muuta tällä vaelluksella takkiin tartu.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Jatkakaa pleace
« Vastaus #25 : 15.07.07 - klo:19:57 »
Olisi kiva ja ainakin mulle hyödyllistä jos jatkaisitte pähkäilyä mitä usko on.
Onko se tekoja vai ei.

Usko tietysti on lahja ja armosta me olemme pelastetut emme tekojemme kautta ettei kukaan kerskaisi.

Joku on laulussa kysynyt, mitä on armo? No kun huomaa oman mahdottomuutensa ja syntisyytensä Jumalan edessä tulee kuvaan armo.
Armo on kai sitä kun mahdottomassa tilanteessa saa uskon Jeesukseen, että hän on synnit voittanut edestämme.

Amonalla eläminen kait sitä, että osaa elää ja antaa itselleen anteeksi, vaikka lankeaa monesti ja vaellus on vaillinaista.

Körttifilosofian se puoli että tulisi sitten tulla pieneksi kun elää armonalla on minulle vielä pikkaisen outo.
 Onhan se niin kun anteeksi on saanut ja mitä syntisemmäksi armahdetuksi itsensä näkee se vetää pienelle paikalle. Sitä ei ole niin tuomitseva lähimmäisiään kohtaan ja kun tajuaa Jeesuksen kantaneen omat synnit osaa myös itselleen antaa anteeksi.

No sitten herää kysymys. Rakastaa itseään. Sehän on yhtä tärkeää kuin rakastaa lähimmäistään. Miten se on mahdollista jos näkee itsensä pieneksi armahdetuksi maanmatoseksi?
 
Jumalan rakastamisen ja lähimmäisten rakastamisen tajuan ja siihen körttifilosofia tai uskominen on parasta mitä tiedän, mutta oma pienuus ja sen hyveenä pitäminen on pikkasen ristiriidassa käskyn kanssa"rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi"

Siis selkettäkääpäs nyt vielä tätä asiaa.
Olen tosi iloinen kun löyty tämä körttiporukka sieltä Lahdesta. Kyllä sitä kun seilaa kaikki uskonsuunnat läpi siis kristilliset porukat Kesäjuhlilla jotain hyvääkin matkaan tarttuu.
 Niinkuin körtien uskomiset. :lol:
Tik toc.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Onko usko teko?
« Vastaus #26 : 16.07.07 - klo:01:16 »
Hyva kysymys Viisveisaaja, ihan vakisin peilaan niita tassa viimeisimpiin ajatuksiini Seurat tuvassa-ketjussa. Vaikka en kylla oikeastaan koe naissa asioissa olevan ristiriitaa. Ihminenhan on kasittaakseni jonkinkaltainen Jumalankuva, niin taytyyhan sita sita siis itseaan ja siis Luojaansakin rakastaa.

En ma kasita tuota itsensa rakastamista miksikaan itserakkaudeksi vaan enemmankin itsensa kunnioittamista. Ja pitaahan sitahan itseaan kunnioittaa, vaikka vaatimaton oiskin...tai siis kai se korttilaisyys vaan on jotain sellaista noyryytta Jumalan eessa ja kuka nyt ei loppujen loppuksi olis noyra Luojansa eessa...Ja taa nyt taas oli vaan noyrasti tallanen mun mielipide :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #27 : 16.07.07 - klo:14:37 »
Nythän minä ymmärsin (olen lahopää)... "usko" -sanan kysymyksen. Siis Pate (Paavo Ruotsalainen) ja mm. Wilhelmi Niskanen eivät esittäneet tätä "viidesläisten" tavalla, joka on myös aika yleinen tapa uskoa. Mielestäni ei voi ymmärtää körttiläisten tapaa nähdä paradoksaalisesti sanaa "usko", "armo" ja "vanhurskauttaminen" jne. Lutherkin jää syrjään tämän modernin maailman uskonnollisesta pohdinnasta. Moderni pohdinta jää toisaalta ihmisen antropologian kiemuroihin. Luther, Paavo ja Wilhelmi lähestyivät tätä ongelmaa aivan toisesta suunnasta... He ylistivät Jumalan kaikkinäkevää rakkautta ja armoa. He sanoivat, sinä et tiedä uskosi syvyyttä etkä lähimmäisesi.  :wink: Ps. Lukekaapa mm. Viljo Porkolan ajatuksia ko. kohdista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Onko usko teko?
« Vastaus #28 : 17.07.07 - klo:09:01 »
Juhani, RY Herrasa ja Pirusa!
Viljo Porkola on tietääkseni kirjoittanut kolme kirjaa.
- Mitä se on
- Mitä minun pitää tekemän
- Laista evankeliumiin.
Mitä näistä suositytelet, pitääkö kaikki lukea?
Kysymys.
Kuinka paljon eroaa VP:n ajatuksista seuraava sanomalehdestä otettu kirjoituksen pätkä?
Jaakko Elenius: Laguksen perusajatus on hyvin yksinkertainen. Kristus yksin on kaiken keskus.
Lagus puhui muun muassa omavanhurskaudesta, joka elää itsensä katselemisessa.
Ihminen, jolle Kristus yksin ei riitä, yrittää turvata elämänsä keksimillään lisävapahtajilla, joita ovat kristillisyys, hengellisyys, tunteet, liikutukset, teot, parannus, puhtaus, pyhitys ja herätys.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Onko usko teko?
« Vastaus #29 : 17.07.07 - klo:09:21 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"

Jaakko Elenius: Laguksen perusajatus on hyvin yksinkertainen. Kristus yksin on kaiken keskus.
Lagus puhui muun muassa omavanhurskaudesta, joka elää itsensä katselemisessa.
Ihminen, jolle Kristus yksin ei riitä, yrittää turvata elämänsä keksimillään lisävapahtajilla, joita ovat kristillisyys, hengellisyys, tunteet, liikutukset, teot, parannus, puhtaus, pyhitys ja herätys.


Tuli Juhanille paha paikka.

Minusta Jaakko on hyvin analysoinnut tilanteen ja todennut sen todellisen luonteen. Listaa voisi tietysti jatkaa, mutta alku jo tarpeeksi vankkaa tavaraa, joten en näe sellaiselle viisastelulle tarvetta. Siinä on minulle ja monelle muulle paljon pohdittavaa, mikä on tilani?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi