Kirjoittaja Aihe: Onko usko teko?  (Luettu 74640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #135 : 27.02.08 - klo:19:15 »
Lutteerus sanoi, että lähimmäisten syntitaakka on minun, sinun ja meidän kaikkien kannettava.  :wink: Siinä sitä on niin helppoa uskovaisuutta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Onko usko teko?
« Vastaus #136 : 27.02.08 - klo:19:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Ei tarvitse tehdä mitään vaan olla maan matonen, koska Jumala hoitaa hommat puolestamme.  

Vaikea hyväksyä tällaisen kristityn vastuun pakoilua.


Vastuuta tuskin pystyn pakoilemaan - minulla on järki ja omatunto sekä lähimmäisiä esim. työtovereita ja perhe. Arkeen mahtuu aika monta hoidettavaa asiaa, jopa oikean ja väärän tietoista punnintaa.
Mutta mitä maan matoseen ja Jumalan suhteeseen tulee, niin tuo on aika hyvn oivallettu: uskossa läsnä oleva Kristus voi vaikuttaa rakkautena meissä ja meidän kauttamme hyviä tekoja. Tämä on jo vähän tulkinnan puolella, mutta nousee kirkkomme tunnustuksesta. Usko vaikuttaa rakkautena, joka ei  ehkä pelkisty oikeassa olemiseen tai oikein tekemiseen.
Mummollani oli tapana laulaa: "Ehkä on silmissä vanhurskaan sekin väärää min' oikeaks' luulen ja ehkä mä siitäkin tuomion saan, mistä ihmisten kiittävän kuulen".

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Onko usko teko?
« Vastaus #137 : 27.02.08 - klo:19:48 »
Lainaus käyttäjältä: "apellikka"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Ei tarvitse tehdä mitään vaan olla maan matonen, koska Jumala hoitaa hommat puolestamme.  

Vaikea hyväksyä tällaisen kristityn vastuun pakoilua.


Vastuuta tuskin pystyn pakoilemaan - minulla on järki ja omatunto sekä lähimmäisiä esim. työtovereita ja perhe. Arkeen mahtuu aika monta hoidettavaa asiaa, jopa oikean ja väärän tietoista punnintaa. Mutta usko ei ole punnintani, moraalini tai valintani asia, vaan lahja sulasta armosta.
Mitä maan matoseen ja Jumalan suhteeseen tulee, niin tuo on aika hyvn oivallettu: uskossa läsnä oleva Kristus voi vaikuttaa rakkautena meissä ja meidän kauttamme hyviä tekoja. Tämä on jo vähän tulkinnan puolella, mutta nousee kirkkomme tunnustuksesta. Usko vaikuttaa rakkautena, joka ei  ehkä pelkisty oikeassa olemiseen tai oikein tekemiseen.
Mummollani oli tapana laulaa: "Ehkä on silmissä vanhurskaan sekin väärää min' oikeaks' luulen ja ehkä mä siitäkin tuomion saan, mistä ihmisten kiittävän kuulen".

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #138 : 28.02.08 - klo:09:26 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Lutteerus sanoi, että lähimmäisten syntitaakka on minun, sinun ja meidän kaikkien kannettava.  :wink: Siinä sitä on niin helppoa uskovaisuutta.


Luther voi sanoa mitä tahansa, mutta minä en kanna syntitaakkaa. Mehän saamme syntimme anteeksi, kun pyydämme? Eikö Jeesus kuollut ristillä juuri syntiemme anteeksiannon takia? Voimme antaa anteeksi itsellemme ja toisille sekä pyytä anteeksi Jumalalta.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #139 : 03.03.08 - klo:08:35 »
Minä kannan syntitaakkaa perisyntiopin mukaan. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Tikapuita pitkin Taivaaseen?
« Vastaus #140 : 03.03.08 - klo:08:43 »
Usko ilman tekoja on kuollutta?

Tää onko usko teko taas pikkasen mietityttää kun tuli erehdyttyä yltiökarismaattiseen kokoukseen viikonloppuna.

Ihan vaan piti mennä kaveria moikkaamaan ja sitten ostaan sellanen menestystä käsittelevä kirja. Antaminen avain läpimurtoon.

No kokous oudoksutti kyllä, kun on körttiseuroissa tultu käytyä ja esikoislestadiolais seuroissa.
Liput viuhui ja painostus oli kova. Uskokaa älkääkä epäröikö, uskokaa ja laittakaa tunteet ja järki sivuun, antakaa ja uskokaa. Aika raskaan tuntuista ja siitä sitten pikkasen yhdelle mainitsin, mutta aika mahdotonta tuli tunne, että on kuin lääkäri jonka potilas tietää mukamas paremmin kun lääkäri mikä on vialla.

Toisaalta aika kiehtovaa, kun saarnaaja lupaa kaikenlaisia siunauksia ja ihmeitä kun tekee näin ja noin.
Kun antaa ja uskoo tai rukoilee ja uskoo niin kaikki ongelmat häviää ja uskonelämä muuttuu helpoksi ja sitä vaan kulkee voitosta voittoon.
 Pitää vaan tiukasti Raamatunlupauksista kiinni eikä anna periksi.

Se kuullostaa niin hienolta ja helpolta ja saarna vie ihmiset mukanaan ja ihmiset huutavat ja liput viuhuu.
 Kuitenkin kyllä toisaalta joku mättää moisessa touhussa. En tiedä mikä se on. Ehkä se kiihko ja se että inhimillisyys jotenkin puuttuu siinä touhussa, kun porukka on jossain uskonhuumassa.
Sitten kun pikkasen huomauttaa, että takasin maanpinnalle, sitä voi ottaa ihan rauhallisestikkin uskonasioiden kanssa, niin katsotaan kuin lievästi kehitysvammaista.
 (Varmaan körteistäki jokunen ajattelee musta niin, mut ihan sama ja yx.)

No tää aihe kun ei mua jätä rauhaan. Siis onko usko teko?
Eli kuuluuko uskomiseen ja uskossa vaeltamiseen tekoja?
 Kun Raamattua lukee niin Uusitestamentti on täynnä kehoituksia ja vaatimuksia. Jeesus opetti niitä, tulisiko ne sitten jättää vai niitä noudattaa ja uskoa ja pitää kiinni kynsin hampain?

Olla Armonalla ja levätä siinä ja lopettaa kaikenlainen uskonnollinen vouhotus. Sekö sitten on oikein?

Pelottaa noi äärikarismaatikot, kun pelkään että tuttuni ajetaan loppuun siellä, saa psyykkisiä ongelmia?

Toisaalta kiehtoo ajatus alkaa elämään kuten he. Ottaen Raamatusta ohjeita ja alkaa antamaan ja uskomaan ja nähdä Jumala toimivan sitten sen mukaan kun on tehnyt.
Toimisikohan se?
Tietysti pelastukseenhan ei voi mitään lisätä- Jeesus on kaiken täyttänyt sen suhteen, mutta tämä uskonvaellus on aika monimutkaista.

Pieneksi ja mahdottomaksi itsensä Jumalan edessä tunteminen on hienoa. Toisaalta olisi hienoa alkaa uskomaan kuten äärikarismaatikot, eli ottaa lupauksia Raamatusta ja katsoa toimiiko se niinkuin he opettavat.

Pooh. täälläkin kun on muutama kirjoittaja niin herkkähipiäinen, että en viitti laittaa nimimerkkejä, mutta viitaten kopiointiin tai musiikkiin tai pappeus asioihin, niin tuntuu se körteilläkin olevan se lain noudattaminen aika tiukassa, niinkauan kuin se sopii itselleen.
 Eli ollaan varmana sanomassa toi on väärin, mutta sitten uskonasioissa taas sallitaan kaikenaista, mikä on selvää Raamatunilmoitusta vastaan. Ainakin mun tulkinnan mukaan ja suurimmanosan muiden uskomassa olevien.

Joku körttien pienuus ja esikoislestojen murtuneisuus olisi hyvä lisä moiseen karismaattiseen touhuun.
Siitä voisi syntyä hyvää?
Esikoislestadiolaisten seuroissa aina lopussa saa mennä eteen tai vieruskaverilleen tunustaa synnit ja aina on murtunut ilmapiiri. Nuoret ja vanhat halaavat toisiaan ja itkevät. Sitä murtuneisuutta kyllä kaipaisin.

No puh ja huh ja töiihin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Onko usko teko?
« Vastaus #141 : 03.03.08 - klo:08:47 »
Puh ja huh ja tekemään uskoa teoiksi!
Niin voisin asian muotoilla, ettei uskoa saa aikaan tekemällä, mutta tekoja saa aikaan uskomalla.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Tikapuita pitkin Taivaaseen?
« Vastaus #142 : 03.03.08 - klo:09:32 »
Kiinnostava pohdiskelu.

Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Pooh. täälläkin kun on muutama kirjoittaja niin herkkähipiäinen, että en viitti laittaa nimimerkkejä, mutta viitaten kopiointiin tai musiikkiin tai pappeus asioihin, niin tuntuu se körteilläkin olevan se lain noudattaminen aika tiukassa, niinkauan kuin se sopii itselleen.

Siltä varalta että viittaisit meikäläiseen, niin älä nyt vaan rupea säälimään hipiääni. Pieni kurmottaminen silloin tällöin tekee vain hyvää. Musiikkiin ja videoihin liittyvässä tekijänoikeuskeskustelussa minulla ei todellakaan ole kantaa, koska en ole asiaa seurannut enkä siten tiedä siitä juuri mitään.

Mitä tekoihin tulee, niin hyviä asioita pitää edistää aina ja kaikkialla parhaan ymmärryksen mukaan. Siihen pyrkivät monet uskonnosta vieraantuneet ja ateistitkin, unohtamatta muiden uskontojen tai uskonnollisten liikkeiden edustajien uurastusta vuosisatojen ja vuosituhansien saatossa. Koetetaan pysyä niiden perässä eikä kuvitella joutavia ponnistustemme tuomista hyvästä palkkiosta.

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Palkkiot
« Vastaus #143 : 03.03.08 - klo:14:28 »
Toiset vaan painottavat tekemsiä ja niistä tuleia palkkioita.
Ihan hyvä kait musta ainaski.
Kaikki valta tekoälylle!

jUHOMA4

  • Vieras
Onko usko teko?
« Vastaus #144 : 03.03.08 - klo:14:46 »
Viisveisaaja:   Kyllä kait jotakin tajusit, kun noinkin pitkästi tajusit  :wink:  :cry:  :roll:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #145 : 03.03.08 - klo:17:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Puh ja huh ja tekemään uskoa teoiksi!
Niin voisin asian muotoilla, ettei uskoa saa aikaan tekemällä, mutta tekoja saa aikaan uskomalla.


Toteamus on aika lähellä sitä, mitä Jaakobin kirjeessä todetaan. Mutta edelleenkin haluan kysyä, että miten usko realisoituu, kun ei se johda hyviin tekoihin? Olen keskustelussa usein viitannut arvojen ja tekojen väliseen yhteyteen. Tekojen kautta selviävät ihmiset todelliset arvot. Kuka tahansa voi julistaa pitävänsä kansanvaltaa kaikken tärkeimpänä arvonaan, mutta toimia täysin epädemokraattisesti. Tekoihin kiinnitän huomiota sen takia, että olen tavannut paljon tätä uskoa sanoissa, mutta elämistä ja toimimista uskon vastaisesti.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #146 : 03.03.08 - klo:18:27 »
Salis ei tarvitse Jeesusta niin hyvä hän on. :wink: höh-höö
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Onko usko teko?
« Vastaus #147 : 04.03.08 - klo:20:21 »
Kristus minussa elämän valona ja armahtajana voi vaikuttaa minussa tietämättäni, tahtomattani yms. hyviä tekoja ja lähimmäisyyttä. Esimerkiksi ehtoollisen voima voi vaikuttaa tätä kautta Kristuksen tekoina kirkkosalin ulkopuolella (tässä ajattelussa voi olla itäisen kirkon pientä hapatusta). Sama Kristus on armahtajani, kun tieten tahtoen jätän hyvän teon tekemättä vaikkapa mukavuuden halustani.

joo... minulla on ollut kamala päivä, järkevät yritykset menneet pieleen, muisti pätkinyt, hermot pettäneet. Tarvitsen elämän valoa ilman omia tekoja.  Ja edelleen toivoisin oppivani ihmiseksi, joka käyttää järkeä ja omaatuntoa arjessa - elää yksin armosta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #148 : 04.03.08 - klo:22:02 »
Kristinusko joiltakin näkökulmilta... olen saanut ortodoksisuudesta paljon, paavinkirkosta olen saanut enemmän ja helluntailaista ilon...hih  :wink: Voi olla, että tämä ulkopuolelta synkäksi mainittu lutherilaisuus on päinvastainen. Armoa Jumalalta pyydetään... vähäiset perisyntiset ihmiset. Iloitaan tässä elämässä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Onko usko teko?
« Vastaus #149 : 05.03.08 - klo:19:28 »
Tuo ilo oli hyvä juttu!
Ja tuskinpa kukaan kysyy, onko ilo teko tai tai toivo? Tuskinpa rakkauttakaan kukaan tekona pitää, vaikka se voi olla hyvän moottori.