Kirjoittaja Aihe: Onnistua VS yrittää parhaansa  (Luettu 2174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harhailija

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Onnistua VS yrittää parhaansa
« : 09.03.09 - klo:10:29 »
Kumpi on suurempi teko, onnistuminen vai parhaansa yrittäminen?
Täydellinen suoritus vai itsensä ylittäminen?
Kympin arvosana vai edellistä parempi arvosana?

Oletetaan tässä, että jälkimmäiset noista pareista ovat aina edellistä huonompia. Mutta täydellinen suoriutuja ei ole välttämättä laittanut parastaan, koska tämä täydellinen suoriutuja saattaa olla luonnostaan lahjakas.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Onnistua VS yrittää parhaansa
« Vastaus #1 : 09.03.09 - klo:11:04 »
Minun arveluni ja kokemukseni:

- Parhaansa yrittäminen on suurempi teko, onnistuminen tulee jostakin muualta, ikäänkuin Ylemmältä!
- Joskus voi yllättäen päästä täydelliseen suoritukseen, minä tosin hyvissä asioissa harvoin. Minun mielestäni ihminen ei voi koskaan ylittää itseään (taitojaan, kykyjään tms). Sen sijaan ihmisen taidot voivat kehittyä ja ajan kanssa oppii hallitsemaan asioita laajemmin kuin ennen.
- Arvosanoihin en osaa vastata näillä ylemmillä tasoilla. Kouluaikana sijoitun keskitason alapuolelle - kesät meni ehtoja jännittäessä.

Joissakin asioissa jotkut ovat luonnonlahjakkuuksia. Monet joutuvat opettelemaan ja kehittämään itseään - tuloksena hyvät saavutukset tai mielipaha.

miettii Mauno

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Onnistua VS yrittää parhaansa
« Vastaus #2 : 09.03.09 - klo:11:05 »
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Kumpi on suurempi teko, onnistuminen vai parhaansa yrittäminen?
Täydellinen suoritus vai itsensä ylittäminen?
Kympin arvosana vai edellistä parempi arvosana?


Mielenkiintoisia vastakkainasetteluja. Valitsen:

a) Parhaansa yrittäminen. Kun tietää tehneensä parhaansa, voi sanoa, ettei enempään ollut enää rahkeita. Jos ei yritä parastaan, on se pettymys on myös itselle.

b) Itsensä ylittämisen. Kun oikein kovasti yrittää, on hienoa huomata, että pystyy enempään kuin on luullut.

c) Jos saa paremman arvosanan kuin aiemmin on saanut, on se kympin saavutus.
Acta, non verba.