Kirjoittaja Aihe: Jumalan johdatus  (Luettu 4581 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Jumalan johdatus
« : 16.02.18 - klo:18:11 »
Aamos 3:6 "....tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut?"

Salomon pojan Rehobeamin hallituskauden alussa Raamatussa kerrotaan, että Herra johti tilanteen niin, että Rehobeam käyttäytyi tyhmästi, jotta valtakunta hajoaisi kahteen osaan.

Esimerkkejä voisi antaa paljonkin meistä hyvitä ja pahalta tuntuvista asioista, joita Jumala on Raamatun kertomusten mukaan sallinut.

Sitä välillä olen pohdiskellut, että varsin selvää on, että mikään asia ei tapahdu Jumalalle yllätyksenä.
Jumala on jostain syystä nähnyt hyväksi, että minulla on ollut mahdollisuus täyttää vatsani hetki sitten, näin on Jumala sallinut asioiden mennä.
Elämässä on ollut paljon hyvältä tuntuvia asioita, jotka syystä tai toisesta Jumala on nähnyt hyväksi sallia minulle.
Elmäässä on ollut myös paljon pahakta ja kipeiltäkin tuntuvia asioita, jotka Jumala jostain syystä on sallinut minulle ja katsonut niin, että niiden on pitänyt minulle tapahtua.

Jos olen kokenut, että uskonnollisessa yhteisössä minua on kohdeltu kaltoin, onko se tapahtunut ilman, että Jumala on sen jostain syytä sallinut tapahtua?
Ja niin monina kertoina, jolloin minua on kohdeltu hyvin, jostain syystä Jumala on niin sallinut tapahtuvan.
Jumala on sallinut sen, että minä olen haavoittanut muita, kuin senkin, että olen auttanut muita.

Hyvältä tuntuvista asioista minun on helppo olla kiitollinen.
Ketä kohtaan minun pitäisi olla katkera niistä asioista, joita Jumala on eteeni antanut ja jotka ovat minua haavoittaneet?

Asialla tuntuu olevan jotenkin 2 puolta:
1) Ikävät ja kivat asiat ovat Jumalan minulle sallimia / johtamia
2) Vaikka varsinkin ikävät asiat ovatkin Jumalan sallimia, silti niistä saa olla suruissaan ja niistä saa puhua, niiden vaikutusten alaisena saa kipuilla.

Minä luulen, että tämänkaltaiset pohdiskelut saattaisivat olla omiaan vähentämään katkeruuden juurta pohtijassaan ja jopa helpottaa niitä kärsimyksiä, joissa kulloinkin Jumalan sallimukseasta on.

Jostain syytä Jumala on sallinut näin ja ei ole sallinut mitään muuta monista tuhansista muista vaihtoehdoista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #1 : 16.02.18 - klo:18:18 »
Jos kävelen kadulla, liukastun ja kaadun, oliko se vain huonoa tuuria, pelkkää sattumaa?
Jos saan avun vaikeassa tilanteessa, oliko se vain vahinko, sattuma?

Toki tietyllä tapaa miellettynä tällainen ajattelu voi johtaa vastuuttomaan käytökseen, vaan niinhän se varmaan on monien muidenkin vaikeaselkoisten ja monimutkaisten asiain kanssa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #2 : 17.02.18 - klo:05:19 »


 Jos kävelen kadulla, liukastun ja kaadun, oliko se vain huonoa tuuria, pelkkää sattumaa?
Jos saan avun vaikeassa tilanteessa, oliko se vain vahinko, sattuma?

Toki tietyllä tapaa miellettynä tällainen ajattelu voi johtaa vastuuttomaan käytökseen, vaan niinhän se varmaan on monien muidenkin vaikeaselkoisten ja monimutkaisten asiain kanssa.




SATUNNAISUUS JUMALTEN*) TAHDON ILMAISIJANA, Tieteen päivät 7.1.2015

https://www.youtube.com/watch?v=KC_U86ZWsk0

*) Jumalan?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8328
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #3 : 19.03.18 - klo:14:05 »
Jos kävelen kadulla, liukastun ja kaadun, oliko se vain huonoa tuuria, pelkkää sattumaa?
Jos saan avun vaikeassa tilanteessa, oliko se vain vahinko, sattuma?

Toki tietyllä tapaa miellettynä tällainen ajattelu voi johtaa vastuuttomaan käytökseen, vaan niinhän se varmaan on monien muidenkin vaikeaselkoisten ja monimutkaisten asiain kanssa.

Joku on sanonut, että asiat eivät tapahdu minua vastaan vaan minulle aina hyväksi.

Luther kirjoitti jotain kiitollisuudesta, että kiitollinen mieli on anteeksiantavainen ja positiivinen.
Äh ei muistu sanatarkasti, mutta jotenkin noin kai se ajatus oli siinä.
Itse olen koittanut olla kuten Paavali, että iloita myös ahdistuksista, mutta vaikeaahan se on ainakin kun vahinkoa sattuu, mutta jälkeenpäin ne yleensä on kommelluksetkin ihan vaan hyväksi.
Tik toc.