Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö  (Luettu 53362 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #135 : 01.07.08 - klo:11:04 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Jehovantodistajan kytkeminen körttiläisyyteen edes tällaisten mutkien kautta on ajatus, jota ei ihan helposti sulata. Sitä uskontoahan ei tavata lukea edes kristinuskoksi erikoisten tulkintojensa vuoksi.


Kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen körttiläinen.
Jos joku valtakunnansaliin kuuluva havaitsisi olevansa körttiläinen, mitäpä siihen kukaan voi mitään sanoa?
Muuttuisiko valtakunnansaliin kuuluvan körttiläisen usko vasta sitten oikeaksi, kun hän tekee hallinnollisen toimen ja vaihtaa rekisterikirjansa luterilaiseen kirkkoon?


Eikös se ole suurin piirtein sama kuin että kuuluu Bahai-yhteisöön, mutta on körttiläinen??? Kysymys kuuluu, että miksi sitten kuulutaan Bahai-yhteisöön eikä esim. ev.lut kirkkoon?
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #136 : 01.07.08 - klo:11:07 »
Lainaus
Kysymys kuuluu: onko tämä mahdollista? Jehova ja körtti, vaikea yhtälö. (Tai helluntaiseurakuntalainen ja körtti?


Tämä kristillisyys on täynnänsä vaikeita ja mahdottomia yhtälöitä (esim. käsite 'Kolmiyhteinen Jumala')
Itse kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen körttiläinen.
Lutheria ja Paavo Ruotsalaista lukiessani voin yleensä yhtyä heidän näkemyksiinsä. Kaikea en tosin vielä ymmärrä.
Ehkäpä sisäiseltä maailmaltani olen ennemmin sellainen menneen ajan körtti. Uuden ajan körttiläisyydestä en kaikkea allekirjoita. Olen sellainen vanhoillis-körttiläinen.

'Jehova' muuten on Raamatun Jumalan nimi, ymmärrän kyllä, että tarkoitat jehovantodistajaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #137 : 01.07.08 - klo:11:14 »
Lainaus
Eikös se ole suurin piirtein sama kuin että kuuluu Bahai-yhteisöön, mutta on körttiläinen??? Kysymys kuuluu, että miksi sitten kuulutaan Bahai-yhteisöön eikä esim. ev.lut kirkkoon?


Ainakaan minulla ei olisi mitään sitä vastaan, jos Bahai-uskonnon edustajat pikkuhiljaa siirtyisivät parempaan kirjallisuuteen, kuten esim. Raamattuun, Lutherin galatalaiskirjeen selitystiiliskiveen, Kalliiseen Hunajanpisaraan ja Paavo Ruotsalaisen elämänkertoihin ja Paavon ajan muuhun opetuskirjallisuuteen ja nykyiseenkin kristilliseen kirjallisuuteen, joka tiukasti sitoutuu Lutherin vanhrskauttamisteologiaan.

Voi olla parempi, että Bahai-uskonnon piirissä olevat körtit pysyvät omassa uskonyhteisössään ja tekevät sieltä käsin työtä oman yhteisönsä tervehdyttämiseksi. Hölmöähän se olisi, jos he poistuisivat ja jättäisivät muut yhteisönsä jäsenet ilman evankeliumia Kristuksesta.

Sitäpaitsi luterilaisen kirkon körttiyhteisöön siirtyminen saattaa huonoimmassa tapauksessa passivoida ihmisen sellaiseksi, että hän saattaa ruveta pitämään jopa hyveenä sitä, että ei kerro kenellekään Kristuksesta ja Hänen tarjoamastaan sovituksesta.

Eli, jos Bahai-suunnassa toimii körttiyhteisö, meidän tulee ennemminkin tukea sitä, kuin yrittää kalastaa sitä oman järjestömme piiriin.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #138 : 01.07.08 - klo:11:22 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Itse kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen körttiläinen.


Miksi kuulua täysin päinvastaiseen seurakuntaan kuin mitä kokee olevansa?

Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
'Jehova' muuten on Raamatun Jumalan nimi, ymmärrän kyllä, että tarkoitat jehovantodistajaa.


Alkeellinen termivirhe, pahoittelut.

Pientä vinkkiä sinnekin; Siionin virsiä veisataan (ei lauleta) ja herättäjäjuhlat kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Traktaatit perinteisessä(?) julistavassa merkityksessään taas ovat herännäisyydelle vieraita. Ennemminkin körttiläisyydessä on esitetyyppistä materiaalia.


Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Sitäpaitsi luterilaisen kirkon körttiyhteisöön siirtyminen saattaa huonoimmassa tapauksessa passivoida ihmisen sellaiseksi, että hän saattaa ruveta pitämään jopa hyveenä sitä, että ei kerro kenellekään Kristuksesta ja Hänen tarjoamastaan sovituksesta.



Suomessa julistus tavan väestön keskuudessa aikaansaanee pääasiassa vain ahdistusta. Ainakin jos kyseessä on yhtään päällekäyvä julistaminen. Kyllä täällä Kristuksesta on kuultu. Silti hyvä, että on tietoa mahdollisuuksista, kuten nyt vaikka siitä, että on myös armoa ja matalan profiilin hengellisyyttä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #139 : 01.07.08 - klo:11:26 »
Lainaus
Pientä vinkkiä sinnekin; Siionin virsiä veisataan (ei lauleta) ja herättäjäjuhlat kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.


Kiitos vinkeistä.
Uudempana körttiläisenä nämä asiat eivät kaikki ole vielä tuttuja, mutta koko ajan opin uutta.

Lainaus
Traktaatit perinteisessä(?) julistavassa merkityksessään taas ovat herännäisyydelle vieraita. Ennemminkin körttiläisyydessä on esitetyyppistä materiaalia.


Tällaista materiaalia kutsutaan meillä välillä traktaateiksi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #140 : 01.07.08 - klo:11:27 »
Lainaus
Kyllä täällä Kristuksesta on kuultu.


Olin minäkin vuosikymmenet kuullut, mutta ei kukaan ollut kertonut silti minulle sitä vapauttavaa evankeliumia, jota mm. Luther ja Paavo väkevästi julistivat.
Veikkaan, että minunlaisiani on ollut muitakin.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #141 : 01.07.08 - klo:20:42 »
Luterilainen ei voi olla yhtäaikaa jehovantodistaja ja luterilainen. Joka haluaa siirtyä jehovalaiseksi, on hänen luovuttava luterilaisesta kirkosta ja muusta yhteiskunnasta. He eivät osallistu vaaleihin eikä muihin yhteiskunnalllisiin asioihin. Suurin ero: HE EIVÄT USKO KOLMIYHTEISEEN JUMALAAN. Jeesuskin on vain profeetta, ei Vapahtaja.
Tämän kertoi minulle jehovalainen työtoveri - yritti runtti käännyttää oppinsa kannattajaksi.
Kertokoon joku lisää omia kokemuksia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #142 : 01.07.08 - klo:23:09 »
Tänään illalla vierähti kolmisen tuntia tekstin vaihdossa. Onneksi eräs toinen tiimiläinen sattui tulemaan avuksi, muuten olisin ehkä vieläkin siellä uhkimassa. Piti leikata lisää kirjaimiakin, kun tuli niin pitkä teksti.

Nyt siellä on 'Espoolaisen virsi', säkeistö 3.
On sen verran pitkä, että on siinä ja siinä, onko se enää käytännöllinen ikkunassa pidettävä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #143 : 01.07.08 - klo:23:13 »
Lainaus
Luterilainen ei voi olla yhtäaikaa jehovantodistaja ja luterilainen. Joka haluaa siirtyä jehovalaiseksi, on hänen luovuttava luterilaisesta kirkosta ja muusta yhteiskunnasta. He eivät osallistu vaaleihin eikä muihin yhteiskunnalllisiin asioihin. Suurin ero: HE EIVÄT USKO KOLMIYHTEISEEN JUMALAAN. Jeesuskin on vain profeetta, ei Vapahtaja.


Tunnen jonkin verran tuota jehovantodistajienkin oppia, kun heidänkin kanssaan olen tekemisissä ollut.
Pieni korjaus tuohon tekstiisi.
Jehovan todistajat eivät siis usko, että Jeesus Kristus on Jehova, kuten tavallisesti kristikunnassa uskotaan.
Jeesus on kyllä Vapahtaja, mutta alemman tason Jumala.
Pyhä Henki ei ole Jehova ollenkaan, vaan heidän mielestään Jehovan toimiva persoonaton voima.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #144 : 01.07.08 - klo:23:18 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Nyt siellä on 'Espoolaisen virsi', säkeistö 3.
On sen verran pitkä, että on siinä ja siinä, onko se enää käytännöllinen ikkunassa pidettävä.


Ikävä sanoa pitkän huhkimisesi jälkeen, mutta tuo Espoolaisen virsi lienee hankalampi tapaus julkaisunsa kannalta. Sehän ei Siionin virsissä ole. En tiedä oletko tekstin kirjoittajalta / juhlajärjestäjiltä varmistanut saako laittaa ikkunaan esille, mutta melkein sen kohdalla varmastikin syytä olisi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #145 : 01.07.08 - klo:23:27 »
Lainaus
Ikävä sanoa pitkän huhkimisesi jälkeen, mutta tuo Espoolaisen virsi lienee hankalampi tapaus julkaisunsa kannalta. Sehän ei Siionin virsissä ole. En tiedä oletko tekstin kirjoittajalta / juhlajärjestäjiltä varmistanut saako laittaa ikkunaan esille, mutta melkein sen kohdalla varmastikin syytä olisi.


Kaikkein mieluiten olisin toki jättänyt koko virren säkeistön laittamatta, mutta kun tuli soitettua eräästä asiasta eräälle järjestelytoimikunnan erään osa-alueen johtajalle, joka sitten kysyttyäni virsi-ehdotusta suositteli ikkunaan tuota virttä ja kun vielä tulin sanoneeksi jotain myöntävää sen suhteen,
niin tuli sitten laitettua yksi säkeistö ikkunaan.

Säkeistö on siis ihan hyvä, mutta aika pitkä ikkunaan laitettavaksi.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #146 : 01.07.08 - klo:23:35 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Ikävä sanoa pitkän huhkimisesi jälkeen, mutta tuo Espoolaisen virsi lienee hankalampi tapaus julkaisunsa kannalta. Sehän ei Siionin virsissä ole. En tiedä oletko tekstin kirjoittajalta / juhlajärjestäjiltä varmistanut saako laittaa ikkunaan esille, mutta melkein sen kohdalla varmastikin syytä olisi.


Kaikkein mieluiten olisin toki jättänyt koko virren säkeistön laittamatta, mutta kun tuli soitettua eräästä asiasta eräälle järjestelytoimikunnan erään osa-alueen johtajalle, joka sitten kysyttyäni virsi-ehdotusta suositteli ikkunaan tuota virttä ja kun vielä tulin sanoneeksi jotain myöntävää sen suhteen,
niin tuli sitten laitettua yksi säkeistö ikkunaan.


Hyvä, jos sille on vähän varmistusta kysytty. Hieno virsihän se.

Nyt muistaessani täsmennän vielä. Oikeastihan siis eivät Siionin virretkään ole vapaata riistaa. Niitä on melko lailla ongelmatonta käyttää Herättäjä-Yhdistyksen omassa toiminnassa ja tuotteissa, mutta oikeasti niillekään ei sen laajempia julkaisuoikeuksia käsittääkseni ole, varsinkaan lisävihkon virsillä. Mutta en tiedä kuinka tarkkoja niistä sitten muuten ollaan, luulen ettei kovin. Mutta näin täsmennyksenä vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #147 : 01.07.08 - klo:23:39 »
Eräs piirre tuossa 'Espoolaisen virren' levityksessä pisti silmään: sehän on erityisen aktiivisessa nettilevityksessä. Sitä kehoitetaan pirinttaamaan nuottien kanssa. Siitä voi lähettää myös soivan nettipostikortin kavereille.
Ja mikä ettei näin. Hienon sanoituksen on Leena Ravantti tehnyt.
Ehkä pari kertaa olen sattunut samoissa seuroissakin olemaan, kuin Leena.  Markku Kilpiö on sen säveltänyt.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #148 : 01.07.08 - klo:23:42 »
Lainaus
Nyt muistaessani täsmennän vielä. Oikeastihan siis eivät Siionin virretkään ole vapaata riistaa. Niitä on melko lailla ongelmatonta käyttää Herättäjä-Yhdistyksen omassa toiminnassa ja tuotteissa, mutta oikeasti niillekään ei sen laajempia julkaisuoikeuksia käsittääkseni ole, varsinkaan lisävihkon virsillä. Mutta en tiedä kuinka tarkkoja niistä sitten muuten ollaan, luulen ettei kovin. Mutta näin täsmennyksenä vaan.


OK,
on ehkä paras, että siirryn helluntaiseurakunnan 'Herramme tulee' laulukirjan sanoituksiin - niin ja tietysti Raamatun tekstit ovat myös vapaata riistaa.
Turhia riskejä ei tule ottaa. Yleensä pyrin olemaan mieluummin ylivarovainen, kuin varomaton tällaisissa asioissa.

Eräässä laulussamme sanat menevät suunnilleen näin:  "Tee siis ratkaisu nyt, huomenna voi olla jo liian myöhä".
Ratkaisulla laulussa tarkoitetaan uskonratkaisua.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #149 : 01.07.08 - klo:23:56 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Nyt muistaessani täsmennän vielä. Oikeastihan siis eivät Siionin virretkään ole vapaata riistaa. Niitä on melko lailla ongelmatonta käyttää Herättäjä-Yhdistyksen omassa toiminnassa ja tuotteissa, mutta oikeasti niillekään ei sen laajempia julkaisuoikeuksia käsittääkseni ole, varsinkaan lisävihkon virsillä. Mutta en tiedä kuinka tarkkoja niistä sitten muuten ollaan, luulen ettei kovin. Mutta näin täsmennyksenä vaan.


OK,
on ehkä paras, että siirryn helluntaiseurakunnan 'Herramme tulee' laulukirjan sanoituksiin - niin ja tietysti Raamatun tekstit ovat myös vapaata riistaa.
Turhia riskejä ei tule ottaa. Yleensä pyrin olemaan mieluummin ylivarovainen, kuin varomaton tällaisissa asioissa.


Asiaan voisi kysyä näkemystä ihan vaikka suoraan Herättäjä-Yhdistyksestä. Tai halutessaan joku aluesihteereistä voi tietysti kommentoida suoraan tänne.

Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Eräässä laulussamme sanat menevät suunnilleen näin:  "Tee siis ratkaisu nyt, huomenna voi olla jo liian myöhä".
Ratkaisulla laulussa tarkoitetaan uskonratkaisua.


Kovaa tekstiä! Taas kuin yö ja päivä körttiläisyyteen nähden. Tällaisten joukossa Siionin virsiä sitten, jaa-a.

Laitan kymppisivurajan täytyttyä taas lukkoon. Saa avata uuden ketjun aiheesta.