Kirjoittaja Aihe: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)  (Luettu 5391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Olisikohan täällä Aholansaaressa rippikoulussa olleita, joko oppilaina tai opettajina, tai sinne nuorisoaan lähettäneitä vastaamaan kysymyksiini?

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon siellä oletetaan erinäistä körttiperinnettä itsestäänselvän tutuksi, vaikka Siionin virsiä, seuraetikettia, joku Paavo Ruotsalainen (siis kuka)? Saako mitä vai jääkö kovin ulkopuolelle, jos tämmöisiä ei tunne?

Mietin vaikka tilannetta että ei itse ole körttiläinen eikä siten perinnettä lapsilleen välittänyt, mutta haluaisi vaikka vain varmistaa ettei jälkikasvu altistu millekään "anna elämäsi Jeesukselle" -painostukselle, niin olisiko varteenotettava vaihtoehto?  Edellyttäen toki että lapsi itse on kiinnostunut. (Ei ole omia lapsia joita tilanne koskisi.)

En kyllä tiedä millaisia "normiriparit" nykyään ovat, riippuuko kuinka paljon kulloistenkin opettajien omasta taustasta. Tai en tiedä millaisia olivat ennenkään kun omani oli semmoinen ihan omiin tarpeisiini kustomoitu juttu aikoinaan, eikä teinileiri. Voiko niillä enää kohdata tuollaista ratkaisupainostusta, tai henkeä että kristinusko on sitä että on säännöt joiden mukaan pitää yrittää elää ja jos ei onnistu niin kun pyytää anteeksi niin saa yrittää uudelleen ja tämä on sitä armoa.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #1 : 11.06.12 - klo:08:54 »
En ole käynyt Aholansaaressa riparia, enkä toiminut opettajana, mutta olen lähettänyt sinne neljä lastani ja heidän kuusi serkkuaan eikä heistä ketään ole prepattu körttitietämyksellä etukateen. Monet serkuista eivät ole tienneet mitään körttiläisyydestä eikä siitä ole mitään ongelmaa tullut. Sen sijaan olen vuonna 1970 ehdottanut päätoimikunnalle riparien aloittamista siellä ja muutaman vuoden kuluttua, kun ensin saatiin nuorisosihteeri ne alkoivatkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #2 : 11.06.12 - klo:10:11 »
Olen käynyt vuonna 1978 riparin Aholansaaressa. Olen ollut isona, kesäharjoittelussa ja viimeksi vastaavana leirinvetäjänä saaressa. Meillä oli jokainen ilta iltaveisuut Paavon pirtissä ja siellä me veisasimme Siionin virsiä. Ainakin Saaren isäntä piti tunnin aiheesta Paavo ja körttiläisyys. Ratkaisu"kristillisyyttä" en ole huomannut Saaressa n. 50:neen vuoteen. Minä olen niin nuori. Jos potentiaaliselle pienelle se historia, joka Saarella on, ei ole valjennut. Ei se ole nöpön nuukaa. Riparille päästyä se sosiaalista menoa - isot ja pienet luo historiaa joka päivä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #3 : 11.06.12 - klo:18:28 »

   Ehkä enemmistö riparilaisista - siis vain enemmistö - on syntynyt Siionin virsien veisuuseen. Siksi niiden merkitys yhdistäjänä on merkittävä. Loput riparilaisista ovat kavereita, kuten yleensäkin rippikouluun osallistumisen syynä mainitaan "kun kaveritkin".
Aholansaari Sinfonietta syntyi kymmenisen vuotta sitten silloisten riparilaisten aloitteesta, ja on siitä lähtien tutustuttanut lukuisia soittokavereita herännäisyyteen.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #4 : 20.06.12 - klo:05:35 »
Olisikohan täällä Aholansaaressa rippikoulussa olleita, joko oppilaina tai opettajina, tai sinne nuorisoaan lähettäneitä vastaamaan kysymyksiini?

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon siellä oletetaan erinäistä körttiperinnettä itsestäänselvän tutuksi, vaikka Siionin virsiä, seuraetikettia, joku Paavo Ruotsalainen (siis kuka)? Saako mitä vai jääkö kovin ulkopuolelle, jos tämmöisiä ei tunne?

Mietin vaikka tilannetta että ei itse ole körttiläinen eikä siten perinnettä lapsilleen välittänyt, mutta haluaisi vaikka vain varmistaa ettei jälkikasvu altistu millekään "anna elämäsi Jeesukselle" -painostukselle, niin olisiko varteenotettava vaihtoehto?  Edellyttäen toki että lapsi itse on kiinnostunut. (Ei ole omia lapsia joita tilanne koskisi.)

En kyllä tiedä millaisia "normiriparit" nykyään ovat, riippuuko kuinka paljon kulloistenkin opettajien omasta taustasta. Tai en tiedä millaisia olivat ennenkään kun omani oli semmoinen ihan omiin tarpeisiini kustomoitu juttu aikoinaan, eikä teinileiri. Voiko niillä enää kohdata tuollaista ratkaisupainostusta, tai henkeä että kristinusko on sitä että on säännöt joiden mukaan pitää yrittää elää ja jos ei onnistu niin kun pyytää anteeksi niin saa yrittää uudelleen ja tämä on sitä armoa.



   "Anna elämäsi Jeesukselle" -painotus on sitten 70-luvun vähentynyt. Kirjoittakaa, jos olen väärässä. Kuten kaikki uusi, myös "viidesläisyys" eli Kansan raamattuseura, Evankelinen kansanlähetys... pitää sisällään dramaattisen, vanhaa haastavan asenteen, joka vanha tässä yhteydessä on siis herännäis- eli körttiläisyys. Jos haluat, öppiäinen, saattaa lapsesi kosketuksiin kirkkohistorian näkökulmasta kirkkomme juuristoon, toimitat heidät Aholansaaren riparille, sillä 1700-luvulta kasvaneen Armon ikävöijien liike on sitä. Herännäisyys tuli myös ulkoa, kuten viidesläisyyskin, joka tuli anglosaksisista maista, meidän herätysliikkeemme germaanisista pari sataa vuotta aikaisemmin.
   
   Uudistumisemme on vastausta ajan haasteisiin. Samalla haluamme pitää kalleintamme puhtaana esillä painottaessamme pienellä paikalla olevaa odottavaa armoa.
   
   Ajan melskeissä välillä tuntuu, että hajoan kauas kotini perinnöstä. Herkässä lapsuudessa koettu, kuten tiedetään, kuitenkin pysyy. Onko se joskus taakka, kun pitää pysyä "sosialismin kehityksessä mukana"? Kirjoitan, että ei, jos ja kun pitäytyy oleelliseen, so. Armon ikävöintiin Kristuksessa. Kristuksella tarkoitan ristin tien kulkemista, oman ristin, so. arjen välttämättömyyksien pakon hyväksymistä ja epätäydellisyyden toteamista, kun on pohjakosketuksen vuoro.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #5 : 20.06.12 - klo:06:12 »
En ole käynyt Aholansaaressa riparia, enkä toiminut opettajana, mutta olen lähettänyt sinne neljä lastani ja heidän kuusi serkkuaan eikä heistä ketään ole prepattu körttitietämyksellä etukateen. Monet serkuista eivät ole tienneet mitään körttiläisyydestä eikä siitä ole mitään ongelmaa tullut. Sen sijaan olen vuonna 1970 ehdottanut päätoimikunnalle riparien aloittamista siellä ja muutaman vuoden kuluttua, kun ensin saatiin nuorisosihteeri ne alkoivatkin.

Ne alkoivat vuonna 1972. Olen Aholansaaren ensimmäisen rippikoululeirin ensimmäinen saareen ehtinyt ( puolitoista päivää ennen H-hetkeä ) rippileiriläinen. Nivalan Maunon tummatukkainen sisko taisi olla samalla leirillä myös. Kyllä siellä raamatusta ja körttiläisyydestä jotain puhuttiin, Ukko-Paavon tuvassa veisattiin. Mutta ehken parhaiten muistan lentopalloilun, pesäpallon heittelyn, veneretken, ja muutaman ylimääräisen tiskivuoron. Ihan hyvä leiri se oli. Sisareni ja veljeni ovat tainneeet kaikki olla riparilla Aholansaaressa - ja heidän lapsensa myös. Oma tyttäreni kävi kristinoppikoulun Viron ja Latvian rajamailla kaksoiskaupunki Valga-Valkan tietämissä, Karulan alueella. Mutta menkää vaan Aholansaareen - ei siitä haittaa ole! :kahvi:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #6 : 20.06.12 - klo:08:58 »

   Ahiksessa eli Aholansaaressa on kesäisin leiri myös varhaisnuorille http://www.aholansaari.fi/nuoret. Sen voisi ajatella toimivan eräänlaisena riparin esikouluna:

   "Telttis 2012 kesähubaa

Herännäishenkinen varhaisnuorten telttaleiri järjestetään kesäkuun lopussa 26.-29.6. Aholansaaressa.
Saaren puolesta leirillä on riittävä määrä kokeneita leiriohjaajia ja heillä on apunaan joukko kokeneita isosia. Kaikki lapset ovat lisäksi vakuutettu leirin ajaksi. Mielekästä tekemistä riittää varmasti kaikille.
Leirin hinta 95€, hinta seuraaville sisaruksille 75€.
Perinteikäs Telttis kokoaa vuosittain kymmeniä varhaisnuoria telttailemaan Aholansaareen. Unohtumaton kokemus - tulethan sinäkin? Voit ilmoittautua suoraan täyttämällä nettilomakkeen."


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #7 : 21.06.12 - klo:07:22 »
Hei!

Minä olin aikanaa 1980-luvulla Aholansaaren rippikouluissa opettajana.

Lähtökohta tietenkin oli se, että rippikoulu tulee pojilla ja tytöillä käydyksi. Kun rippikulun järjestänä eimollut seurakunta, vaan yhdistys, tuli siihen saada lupa Kuopion tuomiokapitulista. Rippileirin aikana joskus myös saaressa vieraili kapitulin edustaja tsekkaamassa, että opetus, olosuhteet yms. ovat hyväksytyllä tasolla.

Opetus oli kirkon kristinopin opetusta. Oman mausteensa siihen sekä leirin vapaa-aikaan antoi Aholansaari, sen historia ja siihen liittyvä herännäisyys. Tavoitteena oli myös se, että oma kotiseurakunta ei jäisi vieraaksi eikä etäiseksi.

---

Varhaisnuorten telttaleirit Aholansaaressa alkoivat minun ollessa nuorisosihteerinä, samaan aikaan nuorisosihteereinä olivat Pentti Takala ja Jaakko Mäkinen. Telttaleirien yksi selkeä tavoite oli Aholansaaren rakentaminen. Puuseppänä oli diakoni Antti Kaipiainen Rautalammilta. Eka leirillä Antti teki laiturin rungon leirintäalueen rantasaunan uimapaikalle ja jokainen leiriläinen sai sahata oma olaudan ja naulata sen laituriin. Yhdessä oli tuloksena kiva uimalaituri.

Toisella leirillä Antti teki puuladon rungon ja jokainen leiriläinen sahasi, naulasi ja maalasi siihen oman lautansa - leirin aikana puuliiteri oli valmis. Kolmannrella leirillä rakennettii

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #8 : 21.06.12 - klo:07:30 »
Kolmannella leirillä rakennettiin pukusuoja uimarannalle. Nämä rakennuksen ovat edelleen olemassa (ja toivon mukan käytössä) Keyrityn puoleisella rannalla nuotiopaikalla, käykää katsomassa!

Idea Aholansaaren rakentamiseen tuli siitä, kun rippikouja Aholansaaressa aloitettaessa olosuhteet oli puutteelliset. Sillon Aholansaarta rakennettiin yhdessä. Herättäjäjuhlöilla myytiin saippuaa teemalla "Saippualla suihkut Saareen" jne.

Aholansaari on ollut yhteisen rakentamisen, rukouksen ja toiveitten saari. Ensi vuonna on Herättäjä-Yhdistyksessä nuorisotyön juhlavuosi ja silloin varmaankin historiaa tulee enemmänkin ja kaikille mahdollisuus tukea herännäisnuorten ja -opiskelijoiden toimintaa ja Aholansaarta.

Rippikoulussa poikia ja tyttöjä on kasvatettu elämään, joka kestää päivänvalon. Kalistaja - liittyykö ylimääräiset tiskivuorot jotenkin tähän viimemainittuun (siskon jutuilla on myös sivulauseet ja rivien välit)?

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #9 : 21.06.12 - klo:09:45 »
Kolmannella leirillä rakennettiin pukusuoja uimarannalle. Nämä rakennuksen ovat edelleen olemassa (ja toivon mukan käytössä) Keyrityn puoleisella rannalla nuotiopaikalla, käykää katsomassa!

Idea Aholansaaren rakentamiseen tuli siitä, kun rippikouja Aholansaaressa aloitettaessa olosuhteet oli puutteelliset. Sillon Aholansaarta rakennettiin yhdessä. Herättäjäjuhlöilla myytiin saippuaa teemalla "Saippualla suihkut Saareen" jne.

Aholansaari on ollut yhteisen rakentamisen, rukouksen ja toiveitten saari. Ensi vuonna on Herättäjä-Yhdistyksessä nuorisotyön juhlavuosi ja silloin varmaankin historiaa tulee enemmänkin ja kaikille mahdollisuus tukea herännäisnuorten ja -opiskelijoiden toimintaa ja Aholansaarta.

Rippikoulussa poikia ja tyttöjä on kasvatettu elämään, joka kestää päivänvalon. Kalistaja - liittyykö ylimääräiset tiskivuorot jotenkin tähän viimemainittuun (siskon jutuilla on myös sivulauseet ja rivien välit)?

Ylimääräiset tiskivuoroni liittyivät sunnuntaiseen veneily- ja kalastusreissuun Tahkon edustalla. Kaikki ei ehkä mennyt protokollan mukaan, tai piti pyhittää lepopäivä. Kirkon jälkeen kumminkin vesille lähdimme, mukana oli ainakin Maijala-niminen varhaisnuorukainen Haminasta/ Haminan seudulta. Joka tapauksessa ainakin kahtena ellen kolmena päivänä tiskasin kaikkien aterioiden jälkeen - mutta tuohan ei haitannut! Olen aina tykännyt tiskaamisesta ja olen keikkatiskaajana myöhempinä aikoina hakenut pääkaupunkiseudun ravintoloista/ ruokaloista usein jonkun ryppyisen setelin. :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #10 : 13.07.12 - klo:23:59 »
Lainaus käyttäjältä: PekkaV
Ehkä enemmistö riparilaisista - siis vain enemmistö - on syntynyt Siionin virsien veisuuseen. Siksi niiden merkitys yhdistäjänä on merkittävä.

Tätä vähän arvelinkin. Sitä ei ehkä edes huomaa, jos itse on niitä "veisuuseen syntyneitä".


Lainaus käyttäjältä: PekkaV
"Anna elämäsi Jeesukselle" -painotus on sitten 70-luvun vähentynyt. Kirjoittakaa, jos olen väärässä.
No, nyt taas saamme lukea Kotimaasta, kuinka
Lainaus
Tuhansille rippikoululaisille jaettava kristillinen Nuotta-lehti sisältää voimakasta kirkkokritiikkiä
Ja kuinkas muutenkaan kuin
Lainaus
Kymmenen kertaa vuodessa ilmestyvä Nuotta mainostaa itseään Suomen luetuimmaksi kristilliseksi nuortenlehdeksi. Lehteä tekevät nuoret ja nuoret aikuiset vapaaehtoiset, ja sitä julkaisevat SLEY, Kansanlähetys ja OPKO. Lehden taustavoimat olivat mukana myös Älä alistu -kampanjassa.

Emilia Karhu asiaa Kotimaan blogissaan kommentoi. Keskusteluissa tulee esiin jotakin kyseisen lehden sisällöstä, ja enpä ehkä ihan sellaista välittäisi rippikoululaiselle jakaa. Tokihan niinkin voi kirkossa ajatella, mutta luulevat vielä että kysymyksessä olisi jokin "virallinen kanta".

Juu, kiitoksia kommenteista alkuperäiseen kysymykseeni. Saa niitä lisääkin heittää. Itselläni ei siis ole lapsia, mutta yksi kummilapsi on, jolla rippikoulu alkaa olla ajankohtainen. Ja lapsen äiti lesbo, sinkkuna kyllä pitkään jo elellyt. Ehkä en haluaisi, että kukaan lapsi joutuu rippikoulussa kuulemaan jotain törkyä vanhemmistaan, millaisia nämä sitten ovatkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #11 : 14.07.12 - klo:04:19 »

   
   Vastaisin yleisenä ja periaatteellisena kommenttina, öppiäinen, että kritiikissä on huoli omasta tilasta, kirkon tilasta ja elintilasta. Kaikilla on itsensä lisäksi vastuu myös lähimmäisistä. Rauhaton mieli kokee ympäristönsä tyyneksi. Rauhaton mieli keikuttaa venettä, kun tuuli ei sitä tee.

Kun hukkuva itse luonnostaan yrittää pelastua, mutta pelkää voimiensa loppuvan, hän turvautuu armoon. Kristus vapautti vapauteen. Vapauden reunaehto on vastuu. Lähimmäinen on reunaehto vaa’assa, kun toisella puolen on Kristuksen ääretön armo.

Siinä on Kristus, että me otamme toisemme todesta.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aholansaaren körttiriparit (ja miksei muutkin riparit)
« Vastaus #12 : 14.07.12 - klo:10:55 »
En ehkä aivan käsittänyt edellistä kommenttia, mutta myönnän että itseäni on mietityttänyt sama kuin öppistä. Lähinnä niin, että ryhmäytymiseen ja yhdessä viihtymiseen  jaetaan kortit nuorten kesken aika salamavauhtia ja tuttuus tai perinteen tuttuus on valttia aina. Toivoisin lapsi numero neljää Ahikseen, mutta mietin kyllä, jääkö poika siellä yksin, kun on herännäisyyden perinteestä pihalla kuin lumiukko. Toisaalta hän saattaisi lähteä sinne kiinnostuksesta Aholansaari Sinfoniettaa kohtaan, kun hän sellon soitosta ehkä sen leipänsä joskus repii.  

---------------------------------------

Ainut positiivinen asia omalla riparillani 73 taisi olla se, että oltiin samalla lähtöviivalla koko leiri. Ei yhtään uskista, niitä oli perinteisesti vain seurisnuorissa.   Paljon myöhemmin tarvittavaa jäi kyllä oppimatta, mutta kun kyseessä oli kirkon "virallinen" opetus niin eipä sitä niin silmälläkään pidetty sitten. Se oli sitä vapaantahdonratkaisua ja viimeisiäaikoja ja isosta piti nykäistä hihasta ja sitten todistaa itsestään ja uskoontulosta. Muuten Jumala sanoisi että painu Helvettiin sitten.

--------------------------------------------

Mitä tulee "Nuottaan" - tällä kertaa on vastoin odotuksia todettava, että meillä valitettavasti on käyty riskirajoilla abortin suhteen. Sen sai kuka ikinä tahtoi ja millä syyllä tahansa.  Eutanasiaa mietin lähes päivittäin. ONKO koko arsenaali kivunlievitystä tosiaan käyty läpi?  Entä se mahdollisuus valita joko virkeämpi olotila ja kipu, tai uneen saakka sedatoidut loppupäivät, joita seurasimme kun muutama perheystävä kuoli syöpään? Freud kuoli suulakisyöpään, ja kieltäytyi muusta kuin aspiriinista, koska tahtoi kirjoittaa jonkin juttunsa päätökseen. Oma analyytikkoni taisi työskennellä viimeisen vuoden jo opiaattihumalassa...   sen verran alkoi sadella merkillistä tulkintaa...    :icon_eek:    mutta vaikuttaisi vahvasti siltä että jokin, joka antaa elämälle tarkoituksen, saa ihmisen tarrautumaan siihen viimeiseen saakka.

ALS ia mietin ehkä eniten. Toisaalta, tekisinkö väärin, jos kieltäytyisin tehostetusta hoidosta ja lukisin sellaiseksi jo hengityskoneen ja ruokintaletkun, vaikka ne miten kulkisivat mukanani pyörätuolissa?

--------------------------------------------

"Nuotasta" osuttiin noukkimaan joka tapauksessa nyt juuri ne jutut, joiden osalta taidan olla - ihme kyllä - yhtä mieltä Päivin ja Reinikaisen Pekan kanssa.  Varhain suoritettu aap todella myös lisää myöhempien keskenmenojen riskiä.

« Viimeksi muokattu: 14.07.12 - klo:10:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.