Kirjoittaja Aihe: Tummaa kansaa!  (Luettu 8835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #15 : 08.07.12 - klo:08:40 »
Foorumilaiset eivät kastuneet. Olimme sisällä sateen alkaessa sisällä tilavassa koulun aulassa, jola toimi varastona.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #16 : 08.07.12 - klo:09:46 »
Kuivia foorumisteja !  Toivottavasti kostutte hiukan seurapuheista ja veisuista.  :022: :icon_sunny:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #17 : 08.07.12 - klo:21:44 »
Kuivia foorumisteja !  Toivottavasti kostutte hiukan seurapuheista ja veisuista.  :022: :icon_sunny:

Kyllä kostumme puheista ja paljon. Kotimatkalla Jalasjärvestä etelään ukkosti ja satoi todella rajusti jonon kontatessa eteenpäin. Aina löytyy jonon keulille joku, jonka taidot tai uskallus ei riitä pikkuisen lujempaan vauhtiin turvallisesti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #18 : 08.07.12 - klo:22:37 »
Seppo on jo paluuliikenteen tilanteissa. Minua vielä kiehtoisi tietää keitä oli foorumin tapaamisessa ja tunnelmista keskuudessanne. Oliko Mörtin morsian esittäytymässä ? Lähtikö Hölkänen liikkeele ?
Tämä minulta jäi puuttumaan.                                        :117: Seurasin kotiinjääneiden jälkipään valvojana aika tarkasti puheet, Virret olivat enimäkseen minulle outoja.
Joitakin vaikutelmia , Kiitos!

terv. körttimummi kotona kiikkustuolissa keinutellen ja nettiradiota seuraten. Sanomalehti Ilkka viestitti päivittäin tapahtumista ja toimitti myös kuvia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #19 : 08.07.12 - klo:22:41 »
Minä yritin kuunnella radiosta herättäjäjuhlia. Valitettavasti kanava oli semmoinen, että kuulin kyllä, mutta kauhean rahinan kera. Nyt olisi mukava saada linkki juhlien puheista kirjoitettuna.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #20 : 08.07.12 - klo:23:00 »
Lyhennelmät seurapuheista löytyy osoitteesta http://www.h-y.fi/338-seurapuheet
Kun klikkaa puhujan nimeä niin saa puheen kokonaisena.

Ensi sunnuntaina näytetään televisiossa TV1 juhlien messu aamulla 15.7 klo 10 ja uusitaan tiistaina 17.7klo 11.40 sen jälkeen se on kuukauden yle areenassa nähtävillä.
« Viimeksi muokattu: 09.07.12 - klo:17:00 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #21 : 08.07.12 - klo:23:01 »
Minulta jäi foorumitapaaminen väliin... :icon_sad:
ehkä "uutena" en rohjennut, en lähtenyt muusta porukastani erilleen, en löytänyt paikkaa (en kysynytkään)...
siis tekosyitä....
Olin samaan aikaan poikani ja miniäni (Kati Nissi, puhui tämän aamun aamuseuroissa) kanssa
vanhassa kirkossa hevimessussa, olipa hieno kokemus sekin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #22 : 09.07.12 - klo:07:16 »

   

Seppo on jo paluuliikenteen tilanteissa. Minua vielä kiehtoisi tietää keitä oli foorumin tapaamisessa ja tunnelmista keskuudessanne. Oliko Mörtin morsian esittäytymässä ? Lähtikö Hölkänen liikkeele ?
Tämä minulta jäi puuttumaan.                                        :117: Seurasin kotiinjääneiden jälkipään valvojana aika tarkasti puheet, Virret olivat enimäkseen minulle outoja.
Joitakin vaikutelmia , Kiitos!

terv. körttimummi kotona kiikkustuolissa keinutellen ja nettiradiota seuraten. Sanomalehti Ilkka viestitti päivittäin tapahtumista ja toimitti myös kuvia.



   Hölkänen oli. Mörtin morsianta ei näkynyt. En tullut kysyneeksi, miksi. Mutta ei siellä muidenkaan morsiamia tai tyttö- tai poikaystäviä ollut, tapaamisessa nimittäin, juhlilla varmaan useimmilla.
Alpo Järvi piti loppurukouspuheen, joka oli samalla hänen jäähyväispuheensa Herättäjä-Yhdistyksen palkkalistoilla. Alpo on rakentanut toimivan räiskäleenpaistopisteen, jonka tuotto meni hänelle rakkaalle Heimotyölle Karjalassa ja Venäjän suomensukuisten kansojen parissa. Sanoin vaimolleni, että minua hävettää tervehtiä Alpoa, koska tunnen itseni niin laiskaksi (Ihan kuin olisin kirjoittanut tämän ennenkin). Alpo kätteli kuitenkin meitä turisteja ("tyhmiä turisteja" / "tyhmiä morsiamia").
Arvokkaampi tosin tervehtiikin ensin. Meinaa unohtua usein.

Näistä raskaan- ja rakkaansekaisista (perintö on sekä raskas että rakas, toivottavasti useimmin rakas) mietteistä tahdon poiketa iloisiin uutisiin. Tapasin vanhan Ellen-tätini, joka asuu Nilsiän Hauta-ahossa. Hauta-aho on isäni synnyinkoti, jota hänen veljensä alkoi hoitaa sisarusten aikuistuttua. Ellen-täti kulki rollaattorilla tyttärensä saattamana. Ei ollut kuontunut körttipukuisten yhteiskuvaan. Hänen kauttaan sain terveiset menevältä sukupolvelta ja tunnon siitä, että meidän nuorempien velvollisuus on tästä jatkaa.

Aholansaari Sinfonietan konsertti oli menestys. Ville Rusanen sai suitsutusta osakseen. Joku ensikertainen oli ihastellut, että ”onko täällä tällaistakin!”.

Isokyröläiset olivat saaneet aikaan onnistuneet juhlat naapurikuntien avustaessa. Reippaasti he vetivät. Ihmetellä täytyy. Pieni, muutaman tuhannen asukkaan kunta. Hengen voima on suuri!
Oli sitä neljä vuotta valmisteltukin.

Suurkiitos järjestäjinä olleille emännille ja isännille!



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #23 : 09.07.12 - klo:08:29 »
   

   Hölkänen oli. Mörtin morsianta ei näkynyt. En tullut kysyneeksi, miksi. Mutta ei siellä muidenkaan morsiamia tai tyttö- tai poikaystäviä ollut, tapaamisessa nimittäin, juhlilla varmaan useimmilla.
Alpo Järvi piti loppurukouspuheen, joka oli samalla hänen jäähyväispuheensa Herättäjä-Yhdistyksen palkkalistoilla. Alpo on rakentanut toimivan räiskäleenpaistopisteen, jonka tuotto meni hänelle rakkaalle Heimotyölle Karjalassa ja Venäjän suomensukuisten kansojen parissa. Sanoin vaimolleni, että minua hävettää tervehtiä Alpoa, koska tunnen itseni niin laiskaksi (Ihan kuin olisin kirjoittanut tämän ennenkin). Alpo kätteli kuitenkin meitä turisteja ("tyhmiä turisteja" / "tyhmiä morsiamia").
Arvokkaampi tosin tervehtiikin ensin. Meinaa unohtua usein.


Näistä raskaan- ja rakkaansekaisista (perintö on sekä raskas että rakas, toivottavasti useimmin rakas) mietteistä tahdon poiketa iloisiin uutisiin. Tapasin vanhan Ellen-tätini, joka asuu Nilsiän Hauta-ahossa. Hauta-aho on isäni synnyinkoti, jota hänen veljensä alkoi hoitaa sisarusten aikuistuttua. Ellen-täti kulki rollaattorilla tyttärensä saattamana. Ei ollut kuontunut körttipukuisten yhteiskuvaan. Hänen kauttaan sain terveiset menevältä sukupolvelta ja tunnon siitä, että meidän nuorempien velvollisuus on tästä jatkaa.

Aholansaari Sinfonietan konsertti oli menestys. Ville Rusanen sai suitsutusta osakseen. Joku ensikertainen oli ihastellut, että ”onko täällä tällaistakin!”.

Isokyröläiset olivat saaneet aikaan onnistuneet juhlat naapurikuntien avustaessa. Reippaasti he vetivät. Ihmetellä täytyy. Pieni, muutaman tuhannen asukkaan kunta. Hengen voima on suuri!
Oli sitä neljä vuotta valmisteltukin.

Suurkiitos järjestäjinä olleille emännille ja isännille!





Riitta-mummille ja PekkaV:lle - lähinnä - sekä muille kerron tässä: körttifoorumikokoontumiseen saapuvat aina körttifoorumiaktivistit ( osa heistäkin). Mörtin polvijärveläissyntyinen morsian oli juhulilla liki koko lauantain. Matkalla Isoonkyröön kävi Ylistaron kirkossa hän. Yhden lapualaisen muutaman jutun foorumille kirjoittaneen miesihmisen näin juhanin isännöimän varaston - jossa kokoontumisemme oli -  ovella pari tuntia ennen H-hetkeämme. Muitakin foorumiin kirjoittavia - ja tietenkin heitä jotka näitä foorumin rivejä lukevat - juhlilla vilahteli siellä sun tuolla. :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #25 : 09.07.12 - klo:14:32 »
Oli hyvä saada olla juhlilla mukana lauantain puolestapäivästä sunnuntaihin, lähdimme pois ennen
päätösseuroja. Seurojen lisäksi varsinkin lauantaina oli useita oheistilaisuuksia, konsertteja yms. joissa
olisi ollut kiva olla mukana. Hevimessussa vanhassa kirkossa tuli oltua, aivan tupaten täynnä,
ehkä enemmän nuorehkoa väkeä, ehkä olin vanhin mukana ollut (?), mutta iloitsin silti, liturgi lauloi yksin
monia osiaan, vahvaääninen laulaja.
Yöpaikkamme mökissä jossain Orisbergin takana. Aamulla oltiin juhlapaikalla jo 7.30 aikoihin, Kati ehti ajoissa.
Sunnuntai-aamupäivän sää oli aivan ihmeellinen, tuntui että sade leijui jossain kilometrin korkeudessa
mutta ei pudonnut maahan.
Messu oli hyvä kokemus, täytyy muista katsoa ensi sunnuntaina, tai ainakin areenasta.
Kuuntelen parhaillaan Heleimmin Herralle - äänitettä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #26 : 09.07.12 - klo:17:39 »
Foorumilaiset eivät kastuneet. Olimme sisällä sateen alkaessa sisällä tilavassa koulun aulassa, jola toimi varastona.
Kuka järjestikään niin täsmällisen oivallisesti!  Mainiota Seppos.  Siellä nimittäin oltiin tasan sen rankkasateen ajan. :kahvi: 
..............................................................

Me olemme nyt yhä tohkeissamme, Dosentti  :026: ja minä, kun sain sen kiirastuliasian pois ahdistamasta.  Olin juuri lupautunut seurakuntani ystäväpalveluun syksystä kun epitasapaino näyttää löytyneen, ja  :026: nipisteli minua nuppineulalla kunnes rupesin...   ja ne puhui siitä... ja minulle kerrottiin kuolemasta, kun kerrottiin tarina leikkiin väsyneestä pojasta jonka isä kantoi nukkuvana kotiin. Ei sitäkään lasta tulenviriksi viskattu. Ja minuahan rakastetaan vielä syvemmin.  Siinä puhui ihminen, joka oli tämän asian kanssa jo varmasti tuttu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tummaa kansaa!
« Vastaus #27 : 12.07.12 - klo:21:40 »
Hyviä puheita herättäjäjuhlilla oli (melkein) kaikki, jotka kuuntelin. Tuli kuunneltua körttiradiosta lauantain päivä- ja iltaseurat sekä sunnuntaina jumalanpalvelus ja päiväseurat. Pari mieluista virttäkin niihin mahtui; SV 80 "Vaivaisten turva ainoa..." ja SV 278 "Suo Herra, mun sinuhun uskaltaa... joka on tämän hetkinen mielivirteni.