Kirjoittaja Aihe: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?  (Luettu 67607 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #90 : 23.06.17 - klo:14:38 »
Danielin kirjan ensimmäinen luku kannustaa terveelliseen kasvisruoan nauttimiseen.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #91 : 23.06.17 - klo:14:47 »
Sananlaskut 15:17   

Parempi vihannesruoka rakkaudessa kuin syöttöhärkä vihassa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #92 : 23.06.17 - klo:15:42 »
Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin, minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
Fil. 3:13-14 KR33/38

Kehottaisikohan tuo raamatun kohta esim. liikunnan harjoittamiseen...
ja siihen ettemme liikaa kantaisi menneisyyden taakkoja, armahdettuina syntisinä eteenpäin
Jumalaan turvautuen, Kristuksen antaman pelastuksen varassa.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #93 : 24.06.17 - klo:23:37 »
Ajattelin, että ryhtyisin opiskelemaan Raamattua ..

Mikä on tärkein viesti Raamatussa minulle?
Se on että Hän pahuudestani huolimatta ei tahdo että eläisin erossa Hänestä.

Siksi minä karsastan ajatusta ryhtyä opiskelemaan Raamattua. Koska koen että ihminen pakottaa itsensä Jumalan yhteyteen ja tekee itselleen sellaisen Jumalan, mikä mielyttää häntä.

Minusta yksikään ihminen ei myöskään luonostaan kaipaa Jumalan luo, päin vastoin.

Minulle Raamattu on ilmoitus Hänestä ja Hänen Pojastaan. Hän avaa minulle tekstin tai on avaamatta. Jumala  on antanut minulle lupauksen ja Hän ei petä.

Vaikka kuinka osaisin selittää Teille Raamatun tekstiä ja Te arvoistaisitte minun Raamatun tuntemustani.
Se ei olisi mikään oikopolku minulle Hänen yhteyteen, johon minut alunperin luotiin.


Muttta tämä viestiketju on ainakin sisällöttään sellainen mitä olen kaivannut ja missä voimme jakaa ajatuksia.
Mutta ... aina on vaara että paholainen saa mielemme  johdatettua harhaan.
 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #94 : 25.06.17 - klo:07:45 »
Minunkin tarpeeni Raamatun lukemisessa on löytää sieltä Jumalan olemus.

En myöskään opiskele raamattua oppimisen vuoksi, vaikka siellä mielenkiintoisia historiallisia kertomuksia ja ajankuvaa on niistä kiinnostuneille.

Oman elämän peilaaminen esim. Jobin ja Joonan kohtaloihin on vakuuttanut Jumalan uskollisuutta, sekä hänen viisauttaan kouluttaessaan meitä elämään niin kuin Hän on sen omalla kohdallani ajatellut.

Se, että eräät haluavat kaikkien noudattavan joka sanaa, ja näin koulia kaikki samoinajatteleviksi, ei sovi minulle. Eikä ilm. myös Bengtille, eikä monille muillekaan meistä tällä foorumilla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #95 : 25.06.17 - klo:11:46 »
Taitaa Raamattupiirin idea olla vähän körttiläisyydelle vieras? Eikö aikoinaan Aku Räty sanonut tuohtuneena, että "pitääkö sitä Raamattua piirissä pyöritellä."

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #96 : 25.06.17 - klo:16:06 »
Itse olisin nyt kiinnostunut sellaisista Raamatun kohdista joissa puhutaan tämän tomumajamme, ruumiin hoidosta.

Käytännöllisiä hoitovinkkejä ei juurikaan taideta antaa? Mutta efesolaiskirjeessä pidetään itsestäänselvyytenä, että jokainen rakastaa ruumistaan ja hoitaa sitä: "Eihän kukaan vihaa omaa ruumistaan, vaan jokainen ravitsee ja vaalii sitä." Tämä otetaan esiin avioliiton yhteydessä, joka taas rinnastetaan siihen, kuinka Kristus rakastaa seurakuntaa, eli morsiantaan.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #97 : 25.06.17 - klo:16:34 »
Ruumis osallistuu niihin toimiin, joihin ihminen muutenkin: Kun kadutaan tai surraan, repäistään vaate ja ripotellaan tuhkaa päälle. Kun juhlitaan, pukeudutaan juhla-asuun ja (ajan tavan mukaan) voidellaan pää. Tai voi vaikka tanssahdellakin, kuten Daavid liitonarkkua Jerusalemiin tuotaessa (http://raamattu.fi/1992/2Sam.6.html). Huonosti kävi sille, joka sitä paheksui! Maria voiteli Jeesuksen jalat kalliilla tuoksuöljyllä (http://raamattu.fi/1992/Joh.12.html#o31), ja Jeesus tämän hoitotoimen hyväksyi.

Häävieraat eivät paastoa (http://raamattu.fi/1992/Matt.9.html), mutta ehkä meidän pitäisi? Paastoamista silloin tällöin pidetään itsestäänselvyytenä, ja kai se on Raamatun aikoihin ollut niin itsestään selvää, ettei ole tullut mieleen, että meitä myöhempiä yltäkylläisyyden lapsia varten pitäisi selittää, miksi paastosta. Tässä voisi jokin paastoa edelleen harjoittava kirkkokunta olla viisaampi.

Ruumis jäsenineen kelpaa vertauskuvaksi seurakuntalaisille eri lahjoineen, ja avioliitto eli puolisoiden välinen ruumiillinen yhteys vertauskuvaksi Kristuksen ja seurakunnan suhteelle.

Ruumiistaan siis kaiketi sopii pitää huolta siinä kuin muustakin luodusta, ja kuuluukin. Mutta vatsan palvonta lienee synti edelleen. Niin myös treenaamalla ja ruoasta pidättäytymällä saavutettavan pyykkilautavatsan.


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #98 : 25.06.17 - klo:17:33 »
Varmaan ihmiset kokevat Raamatunkin eri tavoin, kukin.
Toinen tykkää keskustella Sanan pohjalta, toinen taas välttelee sitä ja muut siltä väliltä.
No, kukin tavallaan.

Mielestäni asioista voisi keskustella...mutta saatan "siirtyä" liian herkästi pois toisaalle jos huomaan että mielipiteeni aiheuttavat jotenkin ja joissakin (ehkä) mielipahaa tai koen, että joku kokisi sen "tuputtamiseksi"....olen kai toisaalta luonne joka antaa periksi liian herkästi.... tai sitten vain liian mukavuuden haluinen alkaakseni vääntämään silloin kun kohtaan eriäviä mielipiteitä.

Eli siis se:

Vihannesruoka parempi sovussa kuin syöttöhärkä riidoissa....vaan ei sittenkään aina onnistu.
Ja tälläinen luonne kuin mulla on....sekin saatetaan joskus tulkita niin, että haluaa miellyttää tai jopa mielistellä....vaikkei m un omasta mielestäni ole siitäkään kysymys.

Olen kai tottunut siihen, että väistyn ennen kuin alan "tulittamaan täysillä"

No kunhan pohdin vaan.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #99 : 25.06.17 - klo:17:40 »
Kiitos öppiäinen, olet nähnyt vaivaa, vai onko aiempaa tietoa ?

Minulle kävi niin, että kun aloitin paastota väärin Paastonajan alussa, sairastuin .
Olinhan valmiiksi heikko, en vain sitäkään ymmärtänyt, ja paastoamisen, ja samaan aikaan ajoittuvan hengellisen harjoituksen väsyttämänä olin ' sairaalakunnossa'.

Nyt mietin, oliko tämäkin Jumalan opetusta minulle, joka impulsiivisenä monenlaiseen  horjahdan.
Viisas venäläinen terveyskeskuslääkäri otti asiakseen monipuolisen tutkimisen. Vikakohdat nyt tiedän ja osaan jo, melkein, varoa virheitäni.

Se minulla on suuri kysymys, että teinkö liki yhdeksän vuotta itseni unohtaen, ja tylleröiden asioista huolehtien, Jumalan tahdon mukaan vai Häntä ( omaa kehoani ) vastaan. Katsoin kristityn velvollisuuden huolehtia vähäosaisista ja itseänikin heikommista.
Ovat hoitsut minua toruneet liiasta ' uhrautumisesta' itseni kustannuksella.

Täksi kyselen näitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #100 : 25.06.17 - klo:18:13 »

Minulle Raamattu on ilmoitus Hänestä ja Hänen Pojastaan. Hän avaa minulle tekstin tai on avaamatta. Jumala  on antanut minulle lupauksen ja Hän ei petä.


Tähän viestiketjuun osallistuneet nimimerkit aloittavat hyvin usein viestinsä sanalla minä ja myös lopettavat viestinsä sanaan minä. Itsekin syyllistyn valitettavasti tähän hyvin usein täällä seuratuvan puolella ja niin nytkin minä olen etusijalla. ..

Kunpa oppisin puhumaan ja ajattelemaan niin että ensimmäiseksi aloittaisin ja lopettaisin viimeisinä sanoinani: ”Kristus”.

"Selvitä Sinä tämä sotkuinen asia, kun en itse siihen kykene"

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #101 : 25.06.17 - klo:21:05 »
Kiitos öppiäinen, olet nähnyt vaivaa, vai onko aiempaa tietoa ?

Kiitos. Nuo nyt olivat jotakin, mitä aikaisemmin lukemani perusteella ensimmäisenä mieleen juolahti. Jakeen tarkkuudella en mitään opettele, mutta Google on ystävämme  :)

Muuten, en nyt oikein tiedä onko raamattupiirin kaltainen toiminta minulle hyväksi. Tai minä hyväksi raamattupiirille. Turhan herkästi rupean paasaamaan miten minä tämän ja tämän kohdan olen ymmärtänyt, tai otan pulttia siitä jos joku muu ymmärtää ihan väärin. Jos oikein koko Raamattu luetaan läpi, niin onhan siinä se, että tulee luettua niitäkin kohtia mitä normaalisti ei. Mutta itse luen mieluummin isompia kokonaisuuksia kuin luku kerrallaan. Ja tykkään ihan muistakin lähteistä selvitellä, millainen aika silloin oli, ja miten se vaikuttaa siihen mitä tekstissä sanotaan. Se ydin kuitenkin on ajasta riippumatonta ja yleispätevää. Sitä en tarkoita, että välttämättä joko silloin tai nyt ihmiset sen viisaammin osaisivat elää.

Olisiko hedelmällisempää niiden pitää raamattupiiri keskenään, joilla on edes suunnilleen samanlainen käsitys siitä, mikä Raamattu on ja miksi ja mihin sitä voi käyttää. Tai ainakin niin, että erot tuollaisissa näkemyksissä olisivat piiriläisten tiedossa, sillä tuntui täälläkin että niistä on peräisin moni yksittäisen tekstinkohdan tulkintaero. Aloittaisin siis metaraamattupiirillä. Mutta joo, ehkä ei (minulle) nyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #102 : 29.06.17 - klo:17:54 »
Kiitos. Nuo nyt olivat jotakin, mitä aikaisemmin lukemani perusteella ensimmäisenä mieleen juolahti. Jakeen tarkkuudella en mitään opettele, mutta Google on ystävämme  :)

Muuten, en nyt oikein tiedä onko raamattupiirin kaltainen toiminta minulle hyväksi. Tai minä hyväksi raamattupiirille. Turhan herkästi rupean paasaamaan miten minä tämän ja tämän kohdan olen ymmärtänyt, tai otan pulttia siitä jos joku muu ymmärtää ihan väärin. Jos oikein koko Raamattu luetaan läpi, niin onhan siinä se, että tulee luettua niitäkin kohtia mitä normaalisti ei. Mutta itse luen mieluummin isompia kokonaisuuksia kuin luku kerrallaan. Ja tykkään ihan muistakin lähteistä selvitellä, millainen aika silloin oli, ja miten se vaikuttaa siihen mitä tekstissä sanotaan. Se ydin kuitenkin on ajasta riippumatonta ja yleispätevää. Sitä en tarkoita, että välttämättä joko silloin tai nyt ihmiset sen viisaammin osaisivat elää.

Olisiko hedelmällisempää niiden pitää raamattupiiri keskenään, joilla on edes suunnilleen samanlainen käsitys siitä, mikä Raamattu on ja miksi ja mihin sitä voi käyttää. Tai ainakin niin, että erot tuollaisissa näkemyksissä olisivat piiriläisten tiedossa, sillä tuntui täälläkin että niistä on peräisin moni yksittäisen tekstinkohdan tulkintaero. Aloittaisin siis metaraamattupiirillä. Mutta joo, ehkä ei (minulle) nyt.

Öppis on aina minusta ollut fiksu noissa aatoksissaan.

Kuten muutkin, muttta nyt öppis ajatteli sitä ydintä.

erilailla ajatteleville, kuten öppikselle harvoin löytyy tilaa, mutta oon tosi iloinen, että körttifoorumilla jotenkin on tilaa meille hassuille ja hulluille.
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #103 : 29.06.17 - klo:18:18 »
Joo, tykkään monenlaisesta jutella, reippaasti ja avoimesti välillä....
välillä taas vähän hiljempää, vähäsanaisena...kun esim. itsellä tai lähipiirissä vaikeaa...nytkin

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Perustetaanko raamattupiiri Körttifoorumille?
« Vastaus #104 : 29.06.17 - klo:18:40 »
Öppis on aina minusta ollut fiksu noissa aatoksissaan.

Kuten muutkin, muttta nyt öppis ajatteli sitä ydintä.

erilailla ajatteleville, kuten öppikselle harvoin löytyy tilaa, mutta oon tosi iloinen, että körttifoorumilla jotenkin on tilaa meille hassuille ja hulluille.

Tunnen samoin.
Tänään oli paikkakuntamme lehdessä juuri tästä aiheesta. Luen aina ne Päivän tekstit.

1. Kirje Korinttilaisille;

Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 19 Onhan kirjoitettu:
-- Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen.
20 Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? 21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. 22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. 23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)