Kirjoittaja Aihe: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...  (Luettu 6232 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575

     Muinaisella 1960-luvulla maassamme vielä tiedettiin monin paikoin muuallakin kuin Savossa ja Etelä-Pohjanmaalla se mitä herännäisyys on. Tuolta vuosikymmeneltä lähtien tietämys herännäisyydestä ja sen historiasta on ohentunut koko ajan.  Olen työtehtävieni ( olen siis vapaa toimittaja; uutis-, urheilu-, kulttuuri- ja viihdetoimittaja ) takia päässyt ja mennyt useiden vuosikymmenien aikana  eri puolille Suomea. Toisinaan olen eteeni holahtaneilta ihmisiltä jotain kysynyt herännäisyydestä.  Joskus on joku aina jotain tiennyt. Ainakin siis menneinä vuosikymmeninä.  Savo ja Etelä-Pohjanmaa on heränneille vahvoja alueita yhä. Noissa maakunnissa tietämys herännäisyydestä on kohtuuhyvin siirtynyt sukupolvelta toiselta. Etelä-Pohjanmaalla monilla suruttomillakin on jonkunlainen käsitys herännäisyydestä.

Mutta jos ajatellaan koko Suomea, niin heikkoa on. Hyvin heikkoa.

Viime vuosina on käynyt paljolti niin, että maailma ei ole vastannut körttisyleilyihin. Aarteita on tosiaan muuallakin kuin sateenkaaren päässä.

Herättäjäjuhlat ovat ainakin toistaiseksi melko monina vuosina pelittäneet. Muuten on nykyään melko heikkoa kyllä. :kahvi:

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #1 : 21.02.19 - klo:16:03 »
Näi. Se on. Haurasta, pienimuotoista ja näyttäis olevan heikkoa.
Mutta tiedän herännäisyyden teologian vieläkin, muotoutuneekin, olevan monelle nykyajan vammauttamalle suloista, oikeaa ja pyhää.

Joskus koen loukkaantumisen tunnetta, kun joku ystävä tai herännäisyyden vastuunkantaja kuulee, ettei hänen uskonsa ole riitävää. Tulisi olla vahvempia näyttöjä.

Koen, että körttikilvoitus on alatiellä hitaasti jutaamista. Vähäiset näytöt ja voitot, mutta sydämessä, sielussa luottamus suureen Jumalaan ja heikkouskoisten Vapahtajaan.

Lauseissa, juhlatunniksissa, kirjojen nimissä ym on herännäisyydessä mm "tomun tasalta", "viimeinen vaivattu", "armossa avarassa" jne

Kansanlähetyksellä ym on toisenlaisia tunnareita, mm "voittajan puolella", "suuressa mukana" jne. Ne viestivät minulle erilaista fiilistä, lennokkaampaa uskonnollisuutta yms. Se on hyvä monille.

Minulle on hyvä pohdiskeleva, mystinen ja salattu, hämärä ja keskeneräinen tunto ja jonkilainen usko.


Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #2 : 21.02.19 - klo:16:06 »
Jatkan vielä pohdiskeluani ja arvelen, että ei liene Kansanlähetyksrn ja muidrn viidennen liikkeen tahojen tunnettuus olla sekään kovin laaja, vaikka uskon ja liikkeen tapa elää on näyttävämpää.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #3 : 21.02.19 - klo:16:10 »
Näi. Se on. Haurasta, pienimuotoista ja näyttäis olevan heikkoa.
Mutta tiedän herännäisyyden teologian vieläkin, muotoutuneekin, olevan monelle nykyajan vammauttamalle suloista, oikeaa ja pyhää.

Joskus koen loukkaantumisen tunnetta, kun joku ystävä tai herännäisyyden vastuunkantaja kuulee, ettei hänen uskonsa ole riitävää. Tulisi olla vahvempia näyttöjä.

Koen, että körttikilvoitus on alatiellä hitaasti jutaamista. Vähäiset näytöt ja voitot, mutta sydämessä, sielussa luottamus suureen Jumalaan ja heikkouskoisten Vapahtajaan.

Lauseissa, juhlatunniksissa, kirjojen nimissä ym on herännäisyydessä mm "tomun tasalta", "viimeinen vaivattu", "armossa avarassa" jne

Kansanlähetyksellä ym on toisenlaisia tunnareita, mm "voittajan puolella", "suuressa mukana" jne. Ne viestivät minulle erilaista fiilistä, lennokkaampaa uskonnollisuutta yms. Se on hyvä monille.

Minulle on hyvä pohdiskeleva, mystinen ja salattu, hämärä ja keskeneräinen tunto ja jonkilainen usko.

Hyvä kumminkin olisi/on tietää se mistä on kyse. Eli mitä nämä heränneet oikein ovat? Mitä sanottavaa/annettavaa heillä mahdollisesti on. Mistä he ovat tulleet? Mitä perintöä heillä on? Miksi he ovat sellaisia kuin he ovat? Ja niin ja niin... :kahvi:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #4 : 21.02.19 - klo:16:34 »

   Tiedemiehen mietteitä uskosta on lääketieteen tutkija, professori Kari Cantellin kirja, jossa interferonitutkijana tunnetuksi tullut tieteenharjoittaja pohtii häntä askarruttaneita uskonnollisia kysymyksiä.

Cantellin lähtökohtana on epäily. Kari Cantellin suvussa on ollut paljon kirkollisten virkojen haltijoita, ja Cantell kasvoi uskonnollisessa kodissa. Cantell toteaa olevansa Suomen luterilaisen kirkon jäsen, mutta että hänen jäsenyytensä on melko nimellistä. Lapsuudessaan ja nuoruudessaan hän mietti paljon uskonnollisia asioita, ja kirjan kirjoittamisen takana oli halu selvittää nykyinen suhtautuminen uskontoon.


https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedemiehen_mietteit%C3%A4_uskosta

Cantell tuo tieteen kieltä uskonnon kieleen ja uudistaa näin uskonnon kieltä, mikä edesauttaa körttiläisyyden ymmärtämistä eli Kalistajan sanoin "mitä nämä heränneet oikein ovat? Mitä sanottavaa/annettavaa heillä mahdollisesti on. Mistä he ovat tulleet? Mitä perintöä heillä on? Miksi he ovat sellaisia kuin he ovat? Ja niin ja niin.."

Vanha muuntuu. Se joko kivettyy tai kehittyy. Näkemykseni on, että körttiläiset sukupolvien vaihettelussa lentävät kuin akanat tuuleen.

« Viimeksi muokattu: 21.02.19 - klo:16:40 kirjoittanut PekkaV »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #5 : 21.02.19 - klo:17:29 »
Pohdin, että körttiläisyys on parhainta silloin kun ei nimiä nostella, ihmistä koroteta.

Minulle ei ole myöskään tärkeintä se kuinka hyvin Herättäjäyhdistyksen nimi on näkyvissä tai kansan syvien rivien tiedossa.

Körttiläinen tapa uskoa Jumalaan, luottaa Häneen, odottaa armonvilauksia on tällaisenaan rakasta ja sen tuntumassa on helppoa hengittää, ahdistumatta.

Jos asetumme kilpailemaan muiden herätysliikkeiden kanssa, olemme unohtaneet Kristuksen opetuksen Vuorisaarnassa: Autuaita ovat hengessään köyhät ( maan hiljaiset, entinen suom. )

Kristuksen kirkossa meitä on monta, vaikka liikkeesä olisi vähemmän.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #6 : 21.02.19 - klo:18:04 »
Pohdin, että körttiläisyys on parhainta silloin kun ei nimiä nostella, ihmistä koroteta.

Minulle ei ole myöskään tärkeintä se kuinka hyvin Herättäjäyhdistyksen nimi on näkyvissä tai kansan syvien rivien tiedossa.

Körttiläinen tapa uskoa Jumalaan, luottaa Häneen, odottaa armonvilauksia on tällaisenaan rakasta ja sen tuntumassa on helppoa hengittää, ahdistumatta.

Jos asetumme kilpailemaan muiden herätysliikkeiden kanssa, olemme unohtaneet Kristuksen opetuksen Vuorisaarnassa: Autuaita ovat hengessään köyhät ( maan hiljaiset, entinen suom. )

Kristuksen kirkossa meitä on monta, vaikka liikkeesä olisi vähemmän.

Eihän tässä mistään kilpailusta toisten kanssa ole ole kyse. Kuka sellaista on puhunut?  Mutta asiain täytyy siirtyä, osaamista pitää olla.  Perinne on tunnettava ja tunnustettava. Energiaa on oltava tänäiseen menoon. Tietenkin näissä isoissa asioissa pitää mennä 2000 vuoden taakse, herännäisyydessä 200 vuoden taakse.

Seuroissa(kaan) ei saa riittää se, että kunhan ollaan. Ja juodaan vaan kahvia. Vaikka onhan kahvi hyvää. :kahvi:


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #7 : 21.02.19 - klo:18:26 »
Kyllä. Sitoutuneisuutta vastuunkantoon tarvitaan, ja rahaa.
Siksi minäkin vanha 'kehäraakki' lupauduin Talviveisuihin ' tiskin taakse'.

Tarkoitin maineen ja kunnian kipeyttä, julkiskuvan näkyvyyttä.

Työn tekee itse Herra, me olemme välikappaleita ja ruhonjuuritason työmyyriä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #8 : 21.02.19 - klo:19:14 »
Hämmästelen halua lopettaa herännäisyys mikä eräiltä kirjoittajilta löytyy. Olin vuonna 1971 Herättäjän päätoimikunnassa ja minulla ei ole sen näkemyksestä mitään hyvää sanottavaa, vaikka kaikki suvut oli edustettuina, joten pidän sen ylistämistä vastuuttomana kompetenssigappina..
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #9 : 21.02.19 - klo:20:11 »
 Oletko SeppoS ollut koko 47 vuotta mukana päätoimikunnassa?   Merkittävän pitkä näköalapaikka liikkeen kehitykseen ja muutokseen....Kalistaja on sikäli oikeassa, että suurelle kirkkoyleisölle ja kansalle viime vuosikymmeninä, vain Jaakko Löytty on ollut lähes ainoa tunnettu "körttiläinen" Kirkollista keskustelua seuraaville körttiläisyys on edustanut naispappeuden hyväksyjiä ja viime vuosina miehen ja naisen välisen avioliitto instituution hylkääjiä.      Se vaatimuksia asettamaton , veisaava, rukoileva ja toimiva körttiläisyys on jäänyt jo pimentoon.  Muissakin seuroissa istuneelle, Siionin kertosäkeettömät ja johdonmukaisesti etenevät virret ja  lyhyet puheenvuorot ovat olleet mannaa sielulle, jos lähietäisyydellää on ollut seuroja. :039:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #10 : 21.02.19 - klo:20:38 »
Hämmästelen halua lopettaa herännäisyys mikä eräiltä kirjoittajilta löytyy. Olin vuonna 1971 Herättäjän päätoimikunnassa ja minulla ei ole sen näkemyksestä mitään hyvää sanottavaa, vaikka kaikki suvut oli edustettuina, joten pidän sen ylistämistä vastuuttomana kompetenssigappina..

Herännäisyyttä en minä ainakaan ole lopettamassa. Mielelläni energisoisin sitä.  Herännäisyys tarvitsee nyt rivakkaa liikehdintää, väkevää puhetta, voimaa, energiaa, uskottavuutta, historian tajua, työtä, tulosta, kyvykkyyttä... Se tarvitsee tuota kaikkea pikaisesti. Muuten se on kukkuluuruu, ja kuulemiin... :kahvi:

Päämaja menee... Mitenkään kehuttavasti ei mene muutenkaan :017: Herättäjäjuhlat tosin toisinaan toimivat yhä, kuten olen sanonut.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #11 : 21.02.19 - klo:21:12 »
Oletko SeppoS ollut koko 47 vuotta mukana päätoimikunnassa?   Merkittävän pitkä näköalapaikka liikkeen kehitykseen ja muutokseen....Kalistaja on sikäli oikeassa, että suurelle kirkkoyleisölle ja kansalle viime vuosikymmeninä, vain Jaakko Löytty on ollut lähes ainoa tunnettu "körttiläinen" Kirkollista keskustelua seuraaville körttiläisyys on edustanut naispappeuden hyväksyjiä ja viime vuosina miehen ja naisen välisen avioliitto instituution hylkääjiä.      Se vaatimuksia asettamaton , veisaava, rukoileva ja toimiva körttiläisyys on jäänyt jo pimentoon.  Muissakin seuroissa istuneelle, Siionin kertosäkeettömät ja johdonmukaisesti etenevät virret ja  lyhyet puheenvuorot ovat olleet mannaa sielulle, jos lähietäisyydellää on ollut seuroja. :039:

Valitettavasti olen ollut vain kahdesti päätoimikunnassa 1970 luvun alussa ja vuosituhannen vaihteessa. Muita luottamustoimia Herättäjässä on sen sijaan ollut yllin kyllin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #12 : 21.02.19 - klo:21:13 »
Herännäisyyttä en minä ainakaan ole lopettamassa. Mielelläni energisoisin sitä.

Mikä estää? Ryhdy toimeen!

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #13 : 21.02.19 - klo:21:15 »
Mikä estää? Ryhdy toimeen!

 Niinpä.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Tietämys herännäisyydestä ohenee, ohen, ohe, oh...
« Vastaus #14 : 21.02.19 - klo:22:35 »
Pääsääntöisesti heränneet ihmiset hyväksyvät miehen ja naisen välisen avioliiton. Samaa sukupuolta olevien liiton hyväksymyminen ei aiis merkitse perinteisen kimpan hylkäämistä.