Kirjoittaja Aihe: Käytkö jouluna hautausmaalla?  (Luettu 8393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« : 20.12.06 - klo:23:33 »
Elisan pääsivun päivittäin vaihtuvassa gallupissa kysyttiin keskiviikkona 20. joulukuuta Käytkö jouluna hautausmaalla? Vähän ennen uutta päivää, ennen kuin gallup vaihtui seuraavaan, näkyivät Hautausmaa -kysymyksen prosentit: 78 prosenttia kyllä, 22 prosenttia ei.

  Tuo tuntui hyvältä, tässä kansassa on yhä jotain... Teemme ehkä enemmän yksityisesti kuin aiempina aikoina, ehkä emme niin instituutioita kuuntele, ehkä emme seiso tai istu hiljaa rivissä, mutta, mutta... Edesmenneet ovat yhtä lailla läsnä kuin ennen.

 Kun kynttilät palavat kumpujen yllä kivien kupeessa, mieli lähtee liikkeelle, levollisena... Toivottavasti saamme jouluksi edes hitusen lunta.

 Miten on: Käytkö jouluna hautausmaalla?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #1 : 21.12.06 - klo:10:30 »
Tottakai käyn! Ja monella hautausmaalla käynkin, kun sukulaiset ovat eri kuntien puolella tässä 50 km säteellä, mutta osa voi jäädä eri päiville. Nyt on taas uusia muistettavia esirukouksissa, kun on toinenkin mummo odottamassa ylösnousemuksen aamua. Yksi sukulainen/perhetuttu on nyt tk:ssa viimeisiä päiviään. Hän sairastaa syöpää ja loppu voi tulla päivänä minä hyvänsä, sillä tauti on jo niin pitkällä. Tuli vain mieleen, kun tätini kuoli samalla tavalla 6 vuotta sitten, jollain mietimme, että ehtiikö nähdä joulun. Lääkärin ennustus oli, että viimeistään joulun välipäivinä, mutta täti nukkui pois 23.12.

Tuo, että suomalaiset käyvät niin paljon hautausmaalla, kertoo siitä, kuten Kalistaja sanoitkin, ettemme me niin vieraantuneita kirkosta olekaan. Aika moni uskoo näemmä, että kuoleman jälkeen on jotain. Tai epäilee ainakin. Ja täytyy huomioida, että luku voisi olla isompi, jos kaikilla olisi lähellä hautausmaa, jossa on läheisiä. Osa suomalaisista on joulun ulkomailla ja osa ei jaksa käydä hautausmaalla (vanhukset ym. tosin heistä iso osa ei ole vastaamassa kyselyynkään!) ja osa on kaukana sukunsa hautausmailta, kun työt on etelässä ja eivät hakua jouluksi kotiseudulleen. Sikäli minusta on hienoa, että suomalaisista noinkin iso osa tunnustaa, että on ihmistä suurempia voimia. Kuolemasta kun puhutaan, niin minua on aina ihmetyttänyt, että lähes kaikki haluavat kirkollisen hautaansiunauksen ja monet kirkkoon kuulumattomatkin antavat kastaa lapsensa. Siis tämä on mututuntuma perustuen siihen, että kaikki kirkosta eronneet, jotka tunnen, ovat sellaisia, että puolisoista toinen kuuluu kirkkoon ja lapset on kastettu. Veikkaisin, että todelliset ateistit ovat aika harvassa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Elviira

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 12
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #2 : 21.12.06 - klo:16:03 »
Jouluaattona aina muualle haudattujen kivelle käyn kynttilän sytyttämässä. Samalla reissulla käymme aattoillan hartaudessa vanhan ystäväni kanssa vanhassa keskiaikaisessa kivikirkossa, jossa ainoastaan silloin oikeat, aidot kynttilät tuikkivat. Reissusta on tullut perinne, jo monena vuotena olemme sinne menneet, aina ajokorttien saantivuodesta lähtien. Kotikirkkoon.

Olen hieman eri mieltä ihmisten kuoleman jälkeiseen elämään uskomisen kanssa kuin Johannes. Ei haudalla käymisestä voi vetää johtopäätöksiä ihmisten uskosta. Monet käyvät haudalla muistamassa läheistään ja kanavoivat ikäväänsä tällä tavoin, monille se on vain tapa ilman sen suurempia merkityksiä.

HeinoM

  • Vieras
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #3 : 21.12.06 - klo:19:47 »
Jotkut käyvät haudalla pelkästään tavan vuoksi ja hyvä niinkin. Itse käyn isäukon haudalla pyhäinpäivänä ja kesällä kauneimpaan aikaan. Ei se sieltä mihinkään karkaa käynpä tahi en. :wink:

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #4 : 21.12.06 - klo:22:04 »
Niin no joo voihan se olla niinkin, että haudalla käynti on vain muistelua, että millainen immeinen oli. Itselleni kuitenkin haudalla käydessä tuntuu, että poismenneet ovat jotenkin lähempänä. Saan käydä toivottamassa hyvät joulut jne.

Unohdin, että voihan se olla joillekin vain tapa muistella sitä, mitä ei enää ole. Itselleni kuitenkin poisnukkuneet ovat yhä lähellä, vain jo rajan tuolla puolen odottamassa minua ja muita. Tietysti jos ei usko mihinkään, niin mitäpä sitä sitten odottaakaan. Silloin haudalla käynti varmaan on vain sellaista muistelua. Tuli vain äkkiä mieleen ne ristit lähestulkoon jokaisessa kivessä. Ateisteille on täälläkin perustettu oma alue, mutta toistaiseksi ei ole kukaan halunnut sinne. Samoin uurnalehto (tämä ei nyt liity kirkkoon, muuten vain tuli mieleen) on yhä tyhjä, ollut jo pitkään. Joitakin uurnia tosin haudataan sukuhautoihin, jos on kauempaa pitänyt tuoda tänne haudattavaksi.  

Tuli mieleen yksi juttu, jonka yksi henkilö sanoi kirkosta eronneelle serkulleen: "noh, sinut sitten haudataan tien alle pystyyn". Vitsinä se sen heitti, mutta oli kai siinä takana vähän sitä ajatusta, että seurakunta muodostuu sekä elävistä, että kuolleista jäsenistä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #5 : 22.12.06 - klo:16:54 »
Tänään näkyivät ihmiset jo aika paljon käyvän hautausmaalla. Autoja oli joka kerta kun kylällä kävin ja kynttilöitä näkyi myös ilmestyvän tasaiseen tahtiin. Jouluna hautausmaa on niin kaunis. Itsekin käyn useana päivänä joulun aikaan, kun pitää käydä aina uudet kynttilät viemässä. Nykyisin on onneksi niitä monen päivän lyhtykynttilöitä, niin ne kestävät pidempään.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #6 : 22.12.06 - klo:17:16 »
Kuolleita lähimmäisiä minulla on kaksi: Nummen kirkkomaalle haudattu äidinäiti, jota en koskaan nähnyt, ja isänisä, jonka hauta on Haminassa. Välimatkojen takia emme ole perheellä käyneet haudoilla kuin epäsäännöllisesti, mutta nyt kun on auto, ajamme (luultavasti) huomenna Nummen kauniin kirkon luo toivottamaan hyvää joulua Pia-mummille.

Kynttilöitä en haluaisi jättää, sillä ne ovat kertakäyttöisiä ja muoviin ja alumiiniin pakattuna roskaavat hirmuisen paljon enemmän kuin voisi kuvitella, vaikka kauniita ovatkin.

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #7 : 22.12.06 - klo:23:40 »
Meillä on ollut tapana käydä jonain joulupyhänä pienenä kuolleen Miika-veljen haudalla. Minä olen käynnin sävyttämästä surusta huolimatta pitänyt tästä tavasta. Jouluna on jotenkin oikein muistaa niitä rakkaita, joiden tulisi olla meidän kanssamme Juhlaa viettämässä. Ja kynttilöiden täyttämä hautausmaa on niin kaunis talviyössä!
Varpunen jouluaamuna on joka tapauksessa surullisin joululaulu meidän perheelle. Minä olen se pirtin portailla istuva tyttö, jolla on ihan oikeasti pieni veli "enkeleiden maassa".

uskova

  • Vieras
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #8 : 23.12.06 - klo:01:20 »
En käy. Jotenkin en sovi perinteisiin :)

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #9 : 23.12.06 - klo:09:51 »
Kyllä käyn. Kuuluu perinteisiin. Olen käynyt jouluaattona haudoilla vanhempien kanssa niin kauan kuin vain pystyn taaksepäin muistamaan. Samalla tulee myös hiljennyttyä ja tutkiskeltua sisintään, jos sitä ei muuten tule tehtyä (esim. ei jouda kirkkoon tms.)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #10 : 23.12.06 - klo:10:11 »
Minä käyn hautausmaalla joka päivä. 8)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #11 : 23.12.06 - klo:18:04 »
... mustakantisen vihon kanssa - teen, ajattelen, kirjoitan ja luen pyhien kanssa vihkooni ajatuksia. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #12 : 23.12.06 - klo:20:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Yksi sukulainen/perhetuttu on nyt tk:ssa viimeisiä päiviään. Hän sairastaa syöpää ja loppu voi tulla päivänä minä hyvänsä, sillä tauti on jo niin pitkällä. Tuli vain mieleen, kun tätini kuoli samalla tavalla 6 vuotta sitten, jollain mietimme, että ehtiikö nähdä joulun. Lääkärin ennustus oli, että viimeistään joulun välipäivinä, mutta täti nukkui pois 23.12.


Että tämä on kamalaa tämä odottaminen, että milloin se soitto tulee. Siellä on jo ympärivuorokautinen valvonta, koska lähtö voi tulla minä hetkenä tahansa. Joulusta taitaa olla tulossa minulle vuosittainen surujuhla, kun joka vuosi on jotakin juuri joulun päivinä ollut jo vuosia. No, toivottavasti ei tarvitse enää pitkään kärsiä, vaan lähtö tulisi pian. Pitää vain lohduttautua joulun sanomalla, että Kristus syntyy ja sitä kautta meille avautuu mahdollisuus ikuiseen elämään tuolla puolen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #13 : 24.12.06 - klo:09:25 »
Käyn. Se ny on perinne.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Liisu

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Käytkö jouluna hautausmaalla?
« Vastaus #14 : 27.12.06 - klo:20:28 »
minä en käy. en ehkä koe tarvitsevani. toisaalta minulta ei ole kuollut tässä lähivuosina ketään tärkeää, ja niitä jotka siellä nyt nukkuvat, en enää oikein muista. muutenkin käyn hautausmaalla harvoin, ehkä kerran vuodessa. pari kuukautta sitten kävin noin vain, hetken mielijohteesta, se saa riittää tälle vuodelle ja pitkälle ensivuodestakin.