Kysyit mitä kristityssä on jäljellä juutalaisuudesta. Puhuit valehtelusta ja minä mainitsin kalenteria. Tarkennan vähän.
Kristinuskolla on samat juuret kuin juutalaisuudella, kun on kysymys moraalista, joten valehtelu on molempien mielestä kielletty lain tauluissa, jotka näyttävät olevan vielä jollain tavalla päteviä molemmille. Siveysoppi juutalaisuudessa perustuu vanhoihin Lähi-idän perinteisiin Egyptista Sumeriin saakka Assyrian kautta, ja ovat kiteytyneet Vanhaan Testamenttiin, joka on sekä kristinuskon että juutalaisuuden oma. Kristinusko on saanut enemmän vaikutteita eurooppalaiselta perinteestä, vaikka juutalaisuus on myös Euroopan vaikutteinen. Tämä varmaan selittää eroja. Hyvä esimerkki olisi ympärileikkaus. Ensimmäisellä vuosisadalla oli kiistaa juutalaisuudessa siitä, pitääkö täysikasvuinen käännynäinen ympärileikata. Kiista heijastuu Uudesta Testamentista. Kristinuskossa Uusi Testamentti on ainakin tässä asiassa irtauduttu alkuperäisestä kiistasta ja käytetty perusteluksi lasten ympärileikkaamattomuuteen, josta ei ollut alkuunkaan kyse. Syy oli se, ettei ollut yleensä tapana ympärileikata lapsia euroopalaisen perinteen mukaan. Juutalaisuus on saanut vähemmän vaikutteita eurooppalaisesta perinteistä ja siksi vielä ympärileikataan lapsia. Tällaiset asiat antavat tunnelman, että juutalaisuus on vanhempi uskonto, kun se on vain lähi-itäisempi.
Liturgisesti juutalaisuudella ja kristinuskolla on paljon yhteistä. Molemmissa on viikoittainen Jumalanpalvelus, jossa on kaksois-lukeminen. Sapattipalveluksessa synagoogassa luetan Tooran läpi joka vuosi. Siihen liittyy Haftoran lukeminen. Kirkossa on samalla tavalla sunnuntaisin evankeliumin ja kirjeitten lukeminen samanlaisella kirkkovuodella. Alkuperä on sama. Viikko on sama, ja todettu palestiinalaisilla savikalentereilla kuudennelta vuosisadalta ennen Kristusta.
Omituisia seikkoja on tullut kristinuskoon Vanhasta Testamentista. Pappeus on hävinnyt juutalaisuudesta kokonaan. Mutta ev.lut. kirkko säilytti pitkään vanhan määräyksen, jonka papin sukupuolielimet on oltava tallella. Nykyään, nainen voi olla joko pappi tai rabbi. Sekä juutalaisuus että kristinusko ovat kehittyneet samalla tavalla eteenpäin! Jaa, ei taida olla naispappeutta vielä roomalaiskatolisuudessa, ortodoksisuudessa, eikä ortodoksijuutalaisuudessa. Ev.lut. kirkko ja reformoitu juutalaisuus kulkee käsikädessä uudistuksissa.