Kirjoittaja Aihe: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan  (Luettu 37144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #60 : 09.07.13 - klo:21:02 »
Sen verran haluan kommentoida, että omat vanhempani eivät ole koskaan karttaneet tai edes paheksuneet punaista väriä tai peiliä ja olen kuullut vasta aikuisena, että tämmöistäkin on ollut liikkeessä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #61 : 09.07.13 - klo:21:22 »
Haluaisin tietää mikä se entivanhan ja nykykörttiyden ero on? Niin moni on sanonut juuri tuosta. Jatkuvasti tämä tulee esiin. Mutta en saa otetta siitä, mikä se ero on. Onko tätä aihetta käsitelty jossain toisessa keskusteluketjussa? Jos on, niin linkittäkää toki tänne.

Hyvä kysymys, Mirjami!
Sanoisin, että tiivis ydin on säilynyt, mutta paljon on muuttunut.
Vaiheita on lukuisia, eikä ole helppoa - jos mahdollistakaan - tehdä tiivistä yhteenvetoa.
Perinteisesti ajatellaan, että liikkeelle lähdettiin 1700-luvun lopun osin hurmoksellisista herätyksistä, joita esiintyi eri puolilla Suomea (vaikka oli monenlaista liikettä toki aiemminkin). Paavo Ruotsalainen liittyi asuinseutunsa ansiosta Ylä-Savon herätyksiin ja pyrki vaikuttamaan niihin "raitistavasti". Joukkoon liittyi vähitellen rahvaan lisäksi myös akateemista nuorisoa, jotka olivat tietysti jyrkkiä nuorten tapaan. Sitten alettiin riidellä opillisista asioista, ja tässä vaiheessa evankelisten kantaisä Hedberg ja P. Ruotsalainen kannattajineen ottivat yhteen sellaisella reippaudella, keskinäisellä ymmärtämättömyydellä ja toistensa ohipuhumisella, joka olisi ollut täyttä tavaraa myös Körttifoorumissa ja muissa nykyisissä nettikeskusteluissa. Olen tullut siihen tulokseen, että H. ja R. olivat paljon enemmän samoilla linjoilla kuin ymmärsivätkään. Ero oli siinä, että Hedberg oli oppinut systemaatikko ja Ruotsalainen edusti enemmänkin sielunhoidollista näkökulmaa. Kummankin näkemyksissä on hyvää evästä nykypäiväänkin.

Sitten herännäisyyden akateemikot lähtivät omille teilleen ja jäljelle jäivät lähinnä ukot ja Niiles Kustaa Malmberg. Eräät Niskasetkin painoivat armon kynnystä alemmas - tätä voi selittää lähemmin foorumin nimimerkki juhani, foorumin niskaslaisuuden asiantuntija.

N. G. Malmbergin poika Wilhem Malmberg (Malmivaara) nousi hiipuvan herännäisyyden johtoon ja suoritti liikkeen kirkollistamisen. Vanha henkilökohtaiseen hurskauteen perustuva pietistinen perinne voimistui ja herännäisyyden hahmoon alkoi tulla perinneliikkeen piirteitä. Körttipuvusta tuli raja maailmaan ja liikkeeseen alkoi tarttua suomalaiskansallista ja yhteiskunnallista sävyä, joka maan itsenäistymisen tienoilla ja maailmansotien välisenä aikana vahvistui. Hengellisen Kuukauslehden sivuilla yhteiskunnallinen aineisto ja kannanotto oli kuitenkin vähäistä, vaikka Jatkosodan alussa Hitlerin Taisteluni-teoksen ensimmäinen osa saikin siellä M. Pesosen toimesta hyvin myönteisen arvion. Toista osaa - jossa kirjoittaja esittelee yhteiskunnallista ohjelmaansa - ei arvioitu, mikä on paitsi ymmärrettävää myös historianharrastajan näkökulmasta harmillista.

Maailmansodan jälkeen alkoivat uudet luudat lakaista. Selvästi tämä näkyy Hengellisessä Kuukauslehdessä Jussi Kuoppalan saatua ohjat käsiinsä. Myöhemmät vaiheet jätän toiseen kertaan - ne ovat minulta vielä tutkimatta.

Tiivistäen: monena mies eläessään, niin myös herännäisyys. Ydin on säilynyt, ja se ydin kuuluu puhtaimmin Siionin virsissä. Niitä veisaamaan mahtuisivat samaan seurapenkkiin Ruotsalaisen viereen Malmbergit, Lagukset, Niskaset, Kuoppalat, Malkamäet, Eleniukset ja mitä niitä nyt onkaan.

Mt


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #62 : 09.07.13 - klo:21:24 »
Sen verran haluan kommentoida, että omat vanhempani eivät ole koskaan karttaneet tai edes paheksuneet punaista väriä tai peiliä ja olen kuullut vasta aikuisena, että tämmöistäkin on ollut liikkeessä.

Punainen "Kristuksen veren väri" oli pannassa aika varhain ja tietysti toisilla paikoilla enemmän kuin toisilla. Vanhempasi eivät ole näemmä olleet kaikkein tiukimpia ja perhekohtaiset erotkin olivat suuria.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #63 : 09.07.13 - klo:21:39 »
Tulipas täällä Mirjamin kysymyksen pohjalta hienot selvitykset. Taustoja tuntemattomana ihan mielenkiintoista.
Ehkä itsekin saisin olla kiinnostuneempi, tutkia asioita, opiskella.
Jotenkin, elämäni on vaan sellaista että yritän pitää mielessä että saan olla Isän kädessä armahdettuna ja
heikkona syntisenä ihmisenä....en oikein ole jaksanut syventyä ja miettiä enempää...se on paha puute.
Olisi hyvä lukea, tutkia, ottaa tietoa vastaan avoimin mielin.
Tuntuu hyvältä kun Siionin virsien sisältöä ja merkitystä korostetaan kovasti.
Raamatun lukeminen, rukous, hiljentyminen...

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #64 : 09.07.13 - klo:22:14 »
Jostain luin kritiikkiä, että olisiko Elävä Sana tullut suolattomaksi. Itse en näin näkisi. Tai sitten mulla on käynyt aivan erityinen tuuri olla oikeassa paikassa oikealla hetkellä Sanan kuulossa. Kerroinhan jo alunpitäen, kuinka kirkossa jumalanpalveluksissa olen käynyt ja myöhemmin ilmeni, että körttipapit ovat täällä enemistönä jne. Niinkuin vn ja seppos edellä kirjoittavat, Siioinin virret tuovat sitä sanomaa. Se on muuttumaton evankeliumi, mihin saatan kai luottaa. Vaikkakaan sävel ei edelleenkään ole tuttu. Mutta viis siitä, seuraan nyt näin aluksi lukemalla mukana. Ja lueskelen välillä muuten vain. Ja kuuntelen netistä.

Mietin nyt kuitenkin, että ne syntyperältään aidot körtit näkevät ja tuntevat varmaan selvimmin kirkon ja herännäisyydenkin muutoksen tuulet ihan tästä lähimenneisyydestä viime vuosilta. Itse olen oikeastaan huolissani, että onko se mitä luulin löytäneeni... onko herännäisyys häviämässä tai sulautumassa sittenkin johonkin ihmislähtöiseen oppiin. Toivottavasti ei.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #65 : 09.07.13 - klo:22:33 »
Jostain luin kritiikkiä, että olisiko Elävä Sana tullut suolattomaksi. Itse en näin näkisi. Tai sitten mulla on käynyt aivan erityinen tuuri olla oikeassa paikassa oikealla hetkellä Sanan kuulossa. Kerroinhan jo alunpitäen, kuinka kirkossa jumalanpalveluksissa olen käynyt ja myöhemmin ilmeni, että körttipapit ovat täällä enemistönä jne. Niinkuin vn ja seppos edellä kirjoittavat, Siioinin virret tuovat sitä sanomaa. Se on muuttumaton evankeliumi, mihin saatan kai luottaa. Vaikkakaan sävel ei edelleenkään ole tuttu. Mutta viis siitä, seuraan nyt näin aluksi lukemalla mukana. Ja lueskelen välillä muuten vain. Ja kuuntelen netistä.

Mietin nyt kuitenkin, että ne syntyperältään aidot körtit näkevät ja tuntevat varmaan selvimmin kirkon ja herännäisyydenkin muutoksen tuulet ihan tästä lähimenneisyydestä viime vuosilta. Itse olen oikeastaan huolissani, että onko se mitä luulin löytäneeni... onko herännäisyys häviämässä tai sulautumassa sittenkin johonkin ihmislähtöiseen oppiin. Toivottavasti ei.

OLen itse körttiläisenä käännynnäinen eli kotini oli normaali Helsinkiläinen virkamiesperhe. Mitä tulee tulevaisuuteen näen, että muiden on tultava perässä. Laiva ei voi kulkea, jos ankkuri laahaa pohjaa koko ajan. Raamatun tutkiminen vain Raamatun valossa ei johda mihinkään vaan on silmukka.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #66 : 09.07.13 - klo:22:51 »
... Raamatun tutkiminen vain Raamatun valossa ei johda mihinkään vaan on silmukka.

Mitä tämä tarkoittaa?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #67 : 09.07.13 - klo:22:58 »
Sama kysymys nousi mieleeni.
En osannut ajatella tuota muulla tavoin kuin siten että Raamatun perusteellinen tutkiminen edellyttäisi
muiden tietolähteiden hyväksikäyttöä. Mitä ne sitten taas onkin. Ja onko yleensä näin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #68 : 10.07.13 - klo:00:03 »
Minulla kun ei ole niitä körttiläisiä sukujuuria, eikä kosketuspintaa vanhaan körttiläisyyteen, niin luin suurella mielenkiinnolla mt:n selostusta.
Käytiinhän niitä koulun uskontotunnilla läpi, mitkä olivat minkäkin herätysliikkeen merkkimiehet, mikä on laulu/virsikirjan nimi, minkä nimistä lehteä julkaistaan. Eihän siitä mitään kuvaa saanut itse liikkeestä, tai sen opista.

Ainoa kosketus körttiläisyyteen oli Keravan kirkossa käynyt körttipappa, joka moitti aina punaiseen Jeesus-paitaan pukeutuneet seurakuntanuoret ja kävi joka saarnan jälkeen sakastissa "kommentoimassa" saarnan. Tätä pappaa näin kirkossa usein seitkytluvun puolivälissä.

Toinen oli äitin kertoma juttu hänen nuoruudestaan. Häntä oli pyydetty auttamaan kahvituksessa körttiseuroissa. Äiti oli mennyt oman äitinsä neulomassa punaisessa villatakissa. Hän sai kuulla jonkun vanhemman miehen suusta:"Tuo tyttö on kuin helvetin peräseinästä revästy."
Äitiä ei sen koomin körttiseuroihin saatu. Tätä äiti aina silloin tällöin minulle muisteli.

Vasta 2007 Lahden Herättäjäjuhlat antoivat minulle toisenlaista kokemusta körttiläisyydestä. Sitten tämä foorumi ja täällä päin seuroissa puhuneet Urpo Karjalainen, Antti Vanhanen, Heimo Lipiäinen ym. ovat saaneet minut tykästymään körttiläisyyteen.
Toivon sydämeni pohjasta, että me kaikki, sekä perinteisemmät kantakirjakörtit ja me myöhään heränneet mahdumme samaan liikkeeseen vaikka meillä on erilaisia mielipiteitä. Yhtä lailla armonkerjäläisinä kukin kuljemme.
Pyryharakka

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #69 : 10.07.13 - klo:06:21 »
Körttiperheen lapsi kävelyllä isänsä kanssa. Kadun toisella puolella jolkottelee punaruskea koira.
- Katto isä, suruton koira!

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #70 : 10.07.13 - klo:09:11 »
Mitä tämä tarkoittaa?

Tämä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että pitää katsoa myös ympärille. Miten silloin elettiin, ja miten Raamattu tehtiin jne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #71 : 10.07.13 - klo:09:56 »
Tämä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että pitää katsoa myös ympärille. Miten silloin elettiin, ja miten Raamattu tehtiin jne.

Tarkoitatko, että elämän perusasiat olisivat jotenkin muuttuneet ja Raamatulla voi heittää vesilintua vaikka päähän?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #72 : 10.07.13 - klo:10:07 »
Tarkoitatko, että elämän perusasiat olisivat jotenkin muuttuneet ja Raamatulla voi heittää vesilintua vaikka päähän?

En suosittele Raamatun käyttöä minkäänlaiseen väkivaltaan, vaan otetaan se vakavasti. Muuttuneista perusasioista voisi mainita, vaikka kaikki eivät enää elä maataloudesta, autot, keskuslämmityksen, orjuuden poistumisen jne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #73 : 10.07.13 - klo:10:22 »
Kaikuja menneisyydestä:

Isoäitini lapsuudenkoti oli ollut körttiläinen. Käytännön seurauksia mm. se, ettei punaista väriä saanut vaatetuksessa olla, isoisän piti luopua haitarin soittamisesta saadakseen isoäidin vaimokseen, kukaan sukulainen ei tullut äidin rippijuhliin, koska hänellä oli permanentti (oli halunnut vain kiharakampauksen mutta kampaaja laittoi permanentin) ja rippipuhe oli käsitellyt sitä, kuinka synnillisillä kiharoilla ei pääse taivaaseen jne. Ulkonainen kaunistautuminen siis oli kauhistus ja raja maailmaan oli selkeä. Äidin mummolassa veisattiin Siionin virsiä ja pidettiin kotihartauksia.

Isoäiti ei jatkanut yhtä tiukkaa linjaa kotonaan, mutta äiti kohtasi körttiläisyyden uudelleen opiskeluaikanaan seurakunnassa. Myöhemmin elämässään hän hankki usein punaisia vaatteita ja sanoi kulkeneensa jo tarpeeksi harmaissa vaatteissa. Voitte kuvitella hänen hämmästyksensä, kun minä rupesin kulkemaan siioninvirsiseuroissa nuorena. Oli vaikea saada hänet uskomaan, että nykykörttiläisyys on jotakin ihan muuta kuin hänen nuorena kohtaamansa. (Isoäitini ja isotätini taas olivat iloisia kuullessaan, että meikäläinen käy herättäjäjuhlilla...)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #74 : 10.07.13 - klo:12:05 »
Tämä maailmanaika = syntiinlankeemuksen jälkeinen aika?

Usein kai tuo ilmaus tulkitaan niin, että parempi olisi pitäytyä vanhassa kuin mennä mukaan kaikkiin muodikkaisiin muutospyrkimyksiin, mutta yhtä laillahan sen voisi tulkita tasan toisinpäin: älkää mukautuko tähän nykyiseen, vaan etsikää uutta.

Tarkoitatko, että elämän perusasiat olisivat jotenkin muuttuneet

Perusasioista ainakin itsekkyys, omahyväisyys, mammonan palvonta ja ihmisten suosion tavoittelu (joka voi ilmetä myös nöyristelynä) lienevät pysyneet ihan entisellään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.