Kirjoittaja Aihe: Nyt 21  (Luettu 24807 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Nyt 21
« Vastaus #120 : 25.10.19 - klo:08:56 »
Se kävi sujakasti. Klo 8 olimme jo ajelemassa kohti kotia.  Nyt on toiset kahvitkin juotu. Paistoin muutaman ison letun siihen sivuun.

Meitä mummoja oli monta aamuvirkkua polilla, myös Lahden naishiihtäjä-suurus tuli heti jälkeeni. Jokatoisella oli keppi, Siirillä käsikynkkä.

Mikä lie sattuma Leenaa ja öppiäistäkin yö-valvotuttanut, oli näköjään meillä naisilla huonot unet, mutta PekkaV vastaavasti nukkui pommiin. :039:

Nyt painan pään tyynyyn. Vaihdoin puhtaan tyynyliinan ettei pöpö pujahda silmille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 21
« Vastaus #121 : 25.10.19 - klo:12:12 »
Minä puolestani toivotan Hyvää huomenta . Silmäpolilla on oltava jo 7.45 enkä oikein osannut nukkua vaikka laitoin illalla kännykkään herätyksen.

Kohta aloitan aamiaisen valmistamisen, hyssyttelen vielä jonkin aikaa sillä Matti vielä nukkuu.

Mahdollisimman harmitonta, siis siedettävää käyntiä kaikkineen ja sen perästä mukavan huojentunutta oloa.  Ohi on, jälleen kerran.

Tahtovat puuttua minun pikku kaihiseeni, harmaaseen, kun kahdesti olen saanut niin maan selvän retinaalimigreenikohtauksen tähän.  Optikko ei antanut laseja joskus vuonna kirves ja kalkku. Silmälääkäri teki siistin työn ja selvitti, olenko joutunut koska kotisonikuurille, siis nielemään niitä pillereitä. Olenhan minä juu, kun keväällä jotain yskin kurkunpääni rikki.  Puhuminen sattui. Siitä seurasi kolme kuukautta saikkua ja kortisonia, ja kuulemma tuommoinen kapsulaarinen eli jos käsitin, hyvin rajallinen harmaakaihi joka ei siitä kasvane.  Nämä kohtausmenot ovat ihan toista kun sillä silmällä ei näe mitään, päätä  särkee ja verenpaine nousee kuten se kovassa kivussa nousee.  paranin siitä kyllä siitä kurkusta, ja selitin ensimmäiselle hoitajalle että kiitos, jään mielellään jonoon mutta siellä taatusti on kiireellisempiä ja kun tässä nytr ei silmälääkäri kuitrenkaan voi, eli josko joskus. Heivatkaa sinne hännille, en nyt jaksa enkä ehdi enkä muutenkaan, kun on kaikenlaista tässä.  Että ai jaa, se tutkittiin kylllä silmäklinikalla päivystyksessä oikeinoikein huolellisesti vielä kun ei ollut jonoja.  Kyse oli vain siitä neuropuolesta, että polille jos kohtaus uusii, siinä täytyy seurailla meneekö vai alkaako kehittyä aivoinfarktaatiota tai lähteekö silmästä näkö peräti. Mutta kun ei ja jonohoidolla se kohtaus siinä meni ohi, ja ystävällisellä kohtelulla.  Mutta jestapoo että väsyin toisten jonottajien ruikuttamiseen kun en olisi jaksanut kuulla yhtä hiiren hiiskausta. 

Pari päivää ja soittaa topakampi hpoitaja.  Teille on Varattu Tautkimusaika Sen Silmävaivan Takia. Se Sitten On Ensi Maanantaina....


tämän kyllä murisin riekaleiksi.  Olisiko mitään, että potilaalta ihan totta kysyttäisiin enemmän ja intettäisiin vähemmän (kysymysmerkki tähän).  Tästä messusin ja huomauttelin, riitelinkin.  Minä väitän että se opetus auskultaatiosta, joka koski muuta ja enemmän kuin stetarilla hosumista keuhkojen tienoilla antoi luovuttamattoman tarkkaa tietoa ja helpotti äärettömän paljon työtä,   Psykiatriassa tämä tosin osoittautui enempi lastentaudiksi, se meni siinä kuuden erikoistumisvuoden aikana ellei muuta, niin laiskuutta.  Miksei uskoa, ja miksi, sen olen nähnyt, antaa potilaan affektin tarttua kun se johtaa aina riitelyyn.  En jaksanut, tahtonut, se oli neljältä viidesosaltaan tarpeetonta, se vei luottamuksen.  Inhosin niitä jotka tulee, että kun tää väittää.... Mutta minä sanon... 
« Viimeksi muokattu: 25.10.19 - klo:12:19 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #122 : 25.10.19 - klo:12:18 »
Kävimme syysretken S-niemen haudoilla. Kaarina siivosi ja minä kantelin vähäiset roskat. Kävin muualle haudattujen muistopaikalla Ruutin luona. Kyllä Jumala on minut katkeruudestani armahtanut. En nyt muuta tässä kirjoittele.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Nyt 21
« Vastaus #123 : 25.10.19 - klo:12:30 »
Kiitos toivomuksesta, hyvin se menikin, jälleen.  Päijät-Hämeen silmäpoliklinikka on tunnetun osaava, tehokas ja hyvämaineinen.

 Liekö maamme aikoinaan ainoan ja parhaan professori Signe Lögrenin mainetta täällä vaalittu. Ainakin Signen kuva on seinällä. Hän oli Viipurin Diakonissalaitoksen lääkäreitä, nykyisen Dila-Lahden siis, jossa Penan isoisäkin on ollut johtajana. Samoin oli minut kastanut Kalle Tanska, myöhemmin Mäntsälän kirkkoherra ym.

Lepäilin ja torkahdin hetkeksi, syötiin mitä löydettiin ja Matti nukkuu ruokaperäisiä. Sitten lähdetään Prismaan evästelemään hirvimiestä ja kotiinjäävää körttimummoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 21
« Vastaus #124 : 25.10.19 - klo:12:39 »
Kävimme syysretken S-niemen haudoilla. Kaarina siivosi ja minä kantelin vähäiset roskat. Kävin muualle haudattujen muistopaikalla Ruutin luona. Kyllä Jumala on minut katkeruudestani armahtanut. En nyt muuta tässä kirjoittele.

Ruut ei ole unohtunut, et sinäkään.  Tämä sai hyvälle mielelle.

Omat hetkeni saattavat pullottaa ja tulvailla. Hetkeen mahtuu juuri nyt, kun edessäni on syksy, joka kerran niin paljon, paljon.  Harjoittelin sitä linkkien nappausta, ei ihan vielä suju.  Muuten olisin lähettänyt Sinulle laulun. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Nyt 21
« Vastaus #125 : 25.10.19 - klo:14:18 »


  PekkaV vastaavasti nukkui pommiin. :039:



Häh! Veikkaanpa, että minä olin koko sakin vähäunisin viime yönä: kolme tuntia.  :icon_eek:

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #126 : 28.10.19 - klo:09:46 »
Lähden lystäilemään Peipporämeelle. Tuon tullessani klapipöllejä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #127 : 29.10.19 - klo:09:59 »
En tuonut pöllejä, sillä tuli kiire takaisin.
Viime yönä sateli vähän lunta ja lämpötila laski -10:een asteeseen. Niinpä nyt oli oiva tilaisuus kierrellä kaikki rakennukset ja tarkistaa, että näkyykö hiiren hyppimiä kivijalan vieressä. Ei näkynyt. Vein kuitenkin saunaan uuden latingin killeriin. Asensin sen niin herkälle, että viiksikarvasta lasahtaa. Tämä on todistusta vailla oleva arvio, mutta olen pikkupojasta asti "alalla" tavalla tai toisella askarrellut, joten on se kuitenkin kokemusasiantuntijan mielipide.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 21
« Vastaus #128 : 29.10.19 - klo:10:12 »
Semmoinen ilma vielä lumipyryinen, se maistuisi. Vaan miten täältä viedä siilukat maan ainoan siilulääkärin luota, sitä en tiedä. Iski tauti, olen alkanut epäillä näitä kuumepiikkejä allergiasta johtuviksi kun tulevat jotenkin usein käsitellessäni siilinkakkaa eli pyykätessäni Attiattin fleecejä. Se siili tekee enemmän pyykkiä kuin pikkuvauva. Sitä joutuu väkisin hengittämään, kun kaapinovien täytyy olla auki ja pöllyäähän siinä kun hyllyjä pesen.

Samoin ja sen tiedän pöly aiheuttaa astmakohtauksen, ellen hengitä oikein tai siis, minulla oli aikanaan ammattia hankkiessa ope jonka oppeja ei jokainen sitten hyväksy mutta oli minulle hyvä. Hengittämisen vain sen verran kiinnitän huomiota että liikuteltavan kylkiluita auki kiinni.  Siinä tosin meni silloin astmatutkimukset kai huonosti kun puhalsin liian hyvin, mutta en halua olla kävelevä diagnoosilista.

Tasan nyt ajattelen uutta pölynimuriani ja  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #129 : 29.10.19 - klo:15:57 »
Teehän Leena hyviä päätöksiä  :039:.

Huomenna ajattelin laittaa SiniZ:n talvikuntoon so pitää laittaa kettingit takapyöriin, koska ne vetävät. Homma on minulle aika töisevä, paikat on kipeinä jonkun aikaa.
Kävin tänään myös Kestilässä "atteekissa" ja maitokaupassa. Asfaltille ajaessani havaattin, että liittokuusikon kuusten alaoksat haittaavat näkymää turvalliseen ajoon. Niinpä menin katkaisemaan liikoja oksia pokasahan kanssa. Tyhmä ratkaisu, sillä istutuskuuset ovat tapitetut maanrajasta alkaen. Oksia oli liikaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #130 : 29.10.19 - klo:18:52 »
Lämmitettiin leivinuuni ja sauna, menimme jonossa saunaan, mutta sitä ennen Kaarina laittoi kropsun paistumaan uuniin ja minä tullesani saunasta otin paistuneen kropsun hellan päälle. Nyt on autuaallinen tuoksu maalaispirtissä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 21
« Vastaus #131 : 29.10.19 - klo:20:32 »
Teehän Leena hyviä päätöksiä  :039:.


Niitä kypsytellessä täällä päiväni vierivät  :039:  Aamun kirkkaus herätti ilon itsestään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #132 : 30.10.19 - klo:11:05 »
Talvi saa tulla ja niinhän se tuleekin. Luoja loi maailmanjärjestyksen, mistä kukin saa ajatella oman mieltymyksensä mukaan. Aasinsillan jälkeen saan ilmoittaa, että SiniZ:ssa on kettingit alla. Nuivasin hitaasti, etten väsyisi. Ennenvanhaan tänne Oulusta tulimme anopin kanssa perjantai-illan hämärissä. Auto jätettiin milloin minnekin ja kävelimme lumessa perä perää. "Mistä täytisestä tätä lunta on taas puolisäären tullut. Taivaalta, mummi, taivaalta." Väärin meni vastaukseni, koska takaa kuului tympeällä äänellä "sinähän sen näyt tietävän kysymättäkin".

Moottoreiltaan Zetorit ovat erilaiset: punainen lienee elinkaarensa loppupuolella kerta savuaa, mutta sininen on kuin juuri eläkkeelle jäänyt tyttö, ei tuoksu vanhalle  :003:.
SiniZ on vm-63 ja Puni vm-67 abaut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Nyt 21
« Vastaus #133 : 30.10.19 - klo:12:49 »
Käväisimme Karismassa, ostoskeskuksessa moottoritie 4:n kupeessa, seppos ainakin tietää.

Edelliskäynnillä tyksästyimme kiinalaiseen ruokapaikkaan. On elakelaisele ( suomea kiinalaisittain ) edullinen, ja ruoka kiinalaista. Ei niin ylenpalttista kuin Rautatienkadulla, mutta kelpaa meille. Pysäköinti on helppoa ja ilmaista. On heräteostoksienkin mahdollisuuskin, kunten nyt Glitterista bongasin tytöille jotakin huomiseen koulun-diskoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 21
« Vastaus #134 : 30.10.19 - klo:15:08 »
Että ne on livahtaneet diskoikään!

Kaikella on tyylinä tapahtua päällekkäin, eli hankkiessani siiluruokaa sisko soittaa. Puhelua pätkitään ja katkotaan ja keskustellaan päätökseen bussissa kotiin. Tai keskehän se jäi mutta ennätti osapuilleen kertoa mitä kuuluu lapsille 1, 2 ja 4. Kolmonen tiedottelee harvakseltaan itsestään kun ei ehdi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.