Kirjoittaja Aihe: Nyt 21  (Luettu 24929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Nyt 21
« Vastaus #105 : 21.10.19 - klo:20:07 »
Kiitos vaan Annikka, mutta minulle riittävät tavalliset kuva- ja tavuristikot.

Olen todellakin täyttänyt jo usean vuoden ajan niitä pyyhittäviä kapeakärkisiä  tusseja. Minusta on hauska että näen mitä olen kirjoittanut. Matti käyttää lyijykynää ja sen jälkeä en juuri näe.

Taitaa näkö hiljalleen entisestään heiketä ja kuulokin. En erota hyvin puhetta kun on useampi puhuja tai muuta ääntä samassa tilassa.

Apuvälineitä on ja suurennuslasi on jo kauan ollut käytössä. Ja kämmenien laittaminen korvien taakse auttaa kuulemisessa enkä aijo vielä kuulolaitetta hankkia.

Kävelyn avuksi käytän ajoittain keppiä tai lenkkeilessä sauvoja. Tätä on vanheneminen.

Tähän on nyt tyytyminen, ja tyydynkin. Moni asia voisi olla paljon hunomminkin.

Hyvää lokakuun loppupuolta !   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nyt 21
« Vastaus #106 : 21.10.19 - klo:20:24 »
Mie tykkään kryptoista, sudokuista ja kuvaristikoista. Ja ehkäpä juuri tuossa järjestyksessä. Sanaristikot koen vaikeammiksi, paitsi sellaiset, joissa itse vastaus saattaa sisältyä kysymykseen. En nyt muista, miksi niitä kutsutaan. Jossain vaiheessa Lähetyssanomissa oli Pekka Harneen tekemiä sellaisia. Ne oli mukavia.
Kuvaristikot olivat vanhempienin yhteinen harrastus. He jopa itse keräsivät listan, mihin tuli usein kysyttyjä sanoja, esim. Akaa, amor, apis jne. Silloin ei edes unelmoitu netin Ratkojat.fi sivusta.  :003: Sitä minun pitää joskus käyttää, kun on jokun ulkomaalaisen nimestä kysymys tai vastaavaa. Olen erityisen huono nimissä. Kun en muista tuttujenkaan nimiä, niin miten sitten vieraiden.  :003:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #107 : 22.10.19 - klo:10:56 »
Täällä sataa vettä ja ulkona on ikävä kiertää rustinkia. Eilisestä renkaiden vaihdosta reisilihakseni ovat kipeät. Kun maa oli märkä, niin ajattelin, että irroitan pultit ja kesärenkaat nopeasti "jalkojeni päältä". Onnistuihan se, mutta nastarenkaatkin piti kiinnittää, joten työn rasitus tuntuu vasta tänään.
Lintujenikin on tympeätä syödä vesitipussa. Siispä hain luhdista Fuenhirolan auringossa väreiltään haalistuneen aurinkovarjon ja kiinnitin sen syöttöpaikan "rakseihin" löysästi rautalangalla. Kyllä nyt eväät kuivuvat. Koska maa on lumeton, en vielä ala syöttää lintuja siemenillä. Siinä näyttää menevän muutama prosentti hukkaan, kun erityisesti varpuset heittelevät nokkimiaan ruokia maahan ilman, että nielisivät ne kupuunsa.
Aikani kuluksi tarkistin salaojien purkupäät, että liriseekö vesi virratessaan. Kyllä niin oli, joten laavunkin edessä oleva tie pysyy kuivana ja voin Dacialla kiertää rakennuksen tarvittaessa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 21
« Vastaus #108 : 22.10.19 - klo:11:36 »
Mietintämyssyssä josko tänään ruokailun ja tiskin jälkeen saisin taas jatkettua
tunnin liikuntarupeamaa...vaikka eilen uutisoitiin että 10 minuuttiakin riittäisi... :017:
Nyt harkinnassa kävelylenkki tai kotimökille haravoimaan...huomenissa uimahalliin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 21
« Vastaus #109 : 22.10.19 - klo:11:42 »
Hoksin tuossa että täällä juttua noista ristikoiden täyttämisestä yms.
Mä täytän lähes päivittäin sudokuja Hämeen Sanomista, aika usein vaikea-asteiset
joudun heivaamaan kesken.  Muut saan yleensä taisteltua valmiiksi.
Systeemini on että täytän ns. varmat paikat, arvauksen pohjalla en lähde etenemään.
Joskus helpoissa liian kova vauhti ja sattuu huolimattomuusvirhe johon törmään vasta
myöhemmässä vaiheessa...ja sitten kiukuttaa... :003:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 21
« Vastaus #110 : 22.10.19 - klo:16:52 »
Jep...kotimökillä pari tuntia haravoimassa olin....kovassa tuulessa....
että hyöty oli lähinnä raitista ilmaa ja liikuntaa...ja hetken siistiä jälkeäkin.
Reilun 10 saavillista kannoin pois pihasta, onhan sekin eteenpäin, pois uusien tippuvien tieltä.
Oli siellä jo kolme isoa koivua paljaana lehdistä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #111 : 23.10.19 - klo:11:56 »
Kirjoittelen Oulun asunnolla. Juuri, kun olimme Kankaalasta lähdössä, soitti harmaan vesien tankkien tyhjentäjä tulostaan. Sehän oli tilattu juttu, koska maallinen esivalta on meille määräyksensä antanut. Tuli kiire. Vaihdoin huonompia vaatteita ja järkeilin, että mitä pitäisi vähimmillään tehdä, että kaupunkiinkin saisi hyvällä omallatunnolla lähteä.

Koska tyhjennetään kaksi kuutiota, niin tilalle pitää pumpata saman verran puhdasta vettä omasta maakaivosta, sillä se ei maksa mitään.
Marssin hakemaan tavarat: letkua, pumppu, sähköroikka ja työkalut. Kädet tärisivät niin, etteivät jengat alkaneet vetää. Siis piti yrittää rauhoittua. Sitten uumenvettä piti hakea monta kertaa, että sain pumpun imemään. Keväällä vettä ei mennyt kuin pari litraa.

Hyvin ehdimme Ouluun. Kohorttini ruokailussa on sovittu, että se odottaa joka tulee ensimmäisenä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #112 : 23.10.19 - klo:18:42 »
Takaisin on Kankaalaan tultu. Kankaalan kaivo taas tyhjeni pumppaamisesta, sillä vettä ei ollut kuin kuutio. Onneksi en asu lähelläkään Saharaa. Voi poloisia siellä, kyllä niille on paikka muualta löydyttävä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Nyt 21
« Vastaus #113 : 23.10.19 - klo:19:26 »
Yksi ristikkoharrastaja ilmoittautuu  :039: Tykkään vaikeista ristikoista, eli Iisakin vaikeimmat, tai Punaisen pelikaanin loppupää. Kaveri noita tilaa ja piipahdan ratkonta-apulaisena. Hän harrastaa myös värityskirjoja, joten pitäisikö vinkata noista japanilaisista ristikoista kun taas nähdään?

Sudokut ja kryptot eivät minua innosta sillä nehän ratkeavat aina, eivät tuota oivaltamisen iloa sillä tavoin kuin tavis ristikoiden parhaat vihjeet.

Suosikkivihjeeni oli se, jossa oli piirrettynä kana silmät kiinni ja yläpuolella puhekupla jossa kysymysmerkki. Kuusikirjaiminen sana siitä tuli. Pidin myös leveästä "salmiakista", jonka sisällä on sydän. Siitä tuli kahdeksankirjaiminen sana. Vaativat kyllä ratketakseen muutaman kirjaimen valmiiksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Nyt 21
« Vastaus #114 : 23.10.19 - klo:20:00 »
Ikäni ja kulttuuriharrastuneisuuteni auttavat tietyllä lailla. Nuoremmat eivät ole kuulleet heistä jotka minun ikäiseni muistavat. Kerran juttelimme Tiitiäiseen kanssa juuri tästä. Monet laatijat olivat ainakin silloin vanhempaa väkeä.

Suomen kuvalehden **-ristikko ratkeaa aika usein, mutta *** on usein liian vaikea.
Ostamme ristikkolehtiä pari kertaa kuukaudessa. Myös uusi nsapuri-ystävä pudottaa postiluukusta joskus heidän lehtiensä ristikkoliitteitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 21
« Vastaus #115 : 23.10.19 - klo:20:36 »
Nyt vasta tuli viikon eka uimahallireissu tehtyä.

Melko aurinkoinen päivä pitkästä aikaa.
Niinpä innostuin lähtemään iltapäivällä metsäretkelle suppiksia etsimään.
Reilun tunnin metsässä kuleksin, monenlaisia sieniä näkyi mutta suppiksia ei osunut
silmiini, vasta loppuvaiheessa löysin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 21
« Vastaus #116 : 24.10.19 - klo:10:45 »
Sähköhammasharjani sai uuden "sydämen" ja alkoi funksuneerata.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 21
« Vastaus #117 : 24.10.19 - klo:22:04 »
Tänään jatkui haravointihommat kotimökillä.
Sikäläinen vanha isäntä (tosin vain 2v minua vanhempi) oli naapuripellolla hommissa.
Tuli siihen pihalle jutustamaan, kyselemään kuulumisia, muistelemaan menneitä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 21
« Vastaus #118 : 25.10.19 - klo:03:27 »
Näköjään valvomisyö. Kokeilemme pitkävaikutteista melatoniinia kaksi kuukautta. Hyvähän se, siis hormonikorvaushoito, mutta kun tähän tarvittaisiin lisäksi estrogeenia ja tuolle selälle pitäisi jotain tehdä.

No, minä nukahdan sitten kello kolme tai neljä. Hyvää ötyä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Nyt 21
« Vastaus #119 : 25.10.19 - klo:05:38 »
Minä puolestani toivotan Hyvää huomenta . Silmäpolilla on oltava jo 7.45 enkä oikein osannut nukkua vaikka laitoin illalla kännykkään herätyksen.

Kohta aloitan aamiaisen valmistamisen, hyssyttelen vielä jonkin aikaa sillä Matti vielä nukkuu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)