Kirjoittaja Aihe: Jumala I  (Luettu 32006 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Jumala I
« Vastaus #45 : 28.12.17 - klo:10:52 »
Lapsille kirjoittaminen edellyttää asioiden perusteellista pohtimista. Hyvin kirjoitettu uskonnon oppikirja voi näin varmaan olla rakennukseksi aikuisellekin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Jumala I
« Vastaus #46 : 28.12.17 - klo:13:51 »
Joo, nimenomaan näin...
Selkeä yksinkertainen teksti, lapsenkaltaisetkin sen ymmärtävät...toivon ja uskon niin
omalla kohdallanikin.
En oikein pysy mukana liian monimutkaisissa jutuissa.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Jumala I
« Vastaus #47 : 22.01.18 - klo:19:28 »
”Kerrotaan että Auschwitzin keskitysleirillä toisen maailmansodan aikaan tapahtui seuraavaa. Kokemiensa julmuuksien vuoksi joukko leirin piikkilanka-aitojen taakse suljettuja uskovaisia juutalaisia päätti järjestää oikeudenkäynnin Jumalaa vastaan. Oikeudenistunnossa olivat läsnä kantajan ja vastaajan puolustusasianajajat, tuomari ja valamiehistö. Lopuksi tuli tuomion julistamisen aika: Jumala todettiin yksimielisesti syylliseksi.
Oikeudenistunto päättyi sanoihin: ja nyt onkin iltarukouksen aika”

Elie Wieselin mukaan.

Salattu Jumala
Usko, Tieto ja Etsintä
Stefan Einhorn
OTAVA 2009
sv.11



Nyt onkin sitten iltarukouksen aika ja myöntää kuka on Ykkönen.

Poissa Terhikki75

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Vs: Jumala I
« Vastaus #48 : 23.01.18 - klo:20:59 »
Sä lapsen uskosi säilytä, se sul on paras ystävä.
Sittemmin nuoruuden tiukassa paikassa kuuntelin Taize hymniä uudestaan ja uudestaan:
Ei mikään paina, vaara ei vaiva.
Herraan kun luotat, saat avun aina.
Herraan kun luotat, pelko ei paina.
Hän yksin riittää.
https://www.youtube.com/watch?v=go1-BoDD7CI

Kun on vaikea edes aloittaa rukousta, alan hymistä tätä hymniä ja annan kaiken ylös. Minä en riitä, mutta hän riittää.
Siihen lapsellisesti uskon edelleenkin.

En tunne Raamattua hyvin (tai toisaalta sieltä lapsuudesta, Ikuiset kertomukset ala-asteella ääneen luettuina ja pyhäkoulua monet vuodet). Mutta en siis aikuisena ole itse lukenut Raamattua läpi, edes Uutta Testamenttia. Mutta juuri se lapsen usko sisälläni sanoo, että rakkauden kaksoiskäskyä, kun yrittää toteuttaa, niin pahasti ei pieleen voi mennä. Ja lähimäisyys on minulle hyvin rakas ja tärkeä arvo.

En voi sanoa tulleeni uskoon. Mutta silti lapsuuden ystäväni esitteli minua" pienessä sievässä" nykyiselle kumppanilleni: "Tässä on semmoinen nainen, että se on uskovainen. Sitä ei ihan heti huomaa, ku ei se siitä puhu. Mutta sille voi kaiken kertoa ja sitten tietää, että se rukoilee mun puolesta. Se on aina tukena.  Se ei niinku tuputa ja tyrkytä, mutta siellä se on." Joten kai se on uskominen   :023: :icon_rolleyes:

Mulle Jumala on rakkauden Jumala, Isä.  Kun oon ensin ite tehny ja pähkinyt ja todennut, että noh. Homma ei nyt etene. Niin sitten seis ja pysähdys ja huokaus ylöspäin, että onko tän nyt tarkoitus edetä vai ei ja jos niin mihin ja miten? Jään odottelemaan. Vähitellen olen oppinut näkemään taaksepäin, että "ja niin oli hyvä". Ja oppinut kiittämään asioista. Kuten siitä, että en koskaan päässyt opettajankoulutukseen. Olisin nyt jo nykymenolla hermoraunio ja vainaa.  :eusa_pray:


Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Jumala I
« Vastaus #49 : 30.01.18 - klo:15:50 »
Minunkin mietteitä... olen niin idiootti hengellisissä kysymyksissä, kieroitunut körtti ja pakenen Jumppua joka hetki.

Mihin ajattelit paeta?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Jumala I
« Vastaus #50 : 30.01.18 - klo:19:03 »
Tarsiiseenko? Sinne Joonakin yritti.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Jumala I
« Vastaus #51 : 22.03.18 - klo:19:20 »
Lapsille kirjoittaminen edellyttää asioiden perusteellista pohtimista. Hyvin kirjoitettu uskonnon oppikirja voi näin varmaan olla rakennukseksi aikuisellekin.

Eilen seuroissa joku kertoi lapsesta joka sanoi papin vaimolle joka on raskaana, että ootpa sä lihava, sun täytyy syödä vähemmän.
No vaimo sanoi, että hällä on vauva masussa, johon lapsi logiikallaan ajatteli hänen syöneen lapsen.

Lapsilla on kyllä käytännöllisiä ajatuksia ilman sen kummempaa. Kivaa kun ihmiset ajattelisivat välillä asioista kuten lapset etsimättä sen suurempia kommervenkkejä kaikkeen.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Jumala I
« Vastaus #52 : 24.03.18 - klo:15:51 »
Tässä Pisara-ohjelmassa Sirkka-Liisa Raunio puhuu yhteydestä Jumalaan.
Minun etsimisen tieni on ollut näin:

https://areena.yle.fi/1-4302165?autoplay=true
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Jumala I
« Vastaus #53 : 19.03.19 - klo:10:01 »
Vuosi on kulumassa umpeen
 siitä kun viimeeksi puhuin ajatuksia Jumalasta.

Ei Hän ole elämästäni mihinkään mennyt, päinvastoin Hän on mukana arjessani aina.
Oma janoinen etsimiseni on päättynyt, lainaviisaudella brassailu on loppunut.

Nyt uteliaisuus salaisuuksien äärellä on tyydytetty, ehkä tällä mielenkiintoisella matkalla jotakin evästä saatu, mutta vasta perillepääsyssä kohtaan todellisen Herran.

 Paljon matkatavaraa on jo otettu pois, liekö tallessa jossakin alitajunnassa.

Lapsen osaan, ymmärtämättömyyteen ja varauksettomaan luottamukseen olen tyytymässä. Kun ylpeys ja oma tahto vielä joskus nostaa päätään, johdatus tulee kuviin ja on heräämisen paikka.

Jumala on aina sama, minä muutun. Jos nousen ja kohoan on edessä putoaminen.

Herra, tee miten tahdot !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Jumala I
« Vastaus #54 : 19.03.19 - klo:11:01 »
Kuittaan kaksi viimeistä lausetta omalle kohdalleni myös. Kyllä otti kipeästi. Ei pakeneminen auttanut.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Jumala I
« Vastaus #55 : 19.03.19 - klo:12:54 »

Jeesus typisti vanhantestamentin ja uudentestamentin ja kymmenen käskyä muutamaan jakeeseen.
Rakasta lähimmäistä kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken.
Siinä on kaikki lait ja asetukset.


Upeaa, mahtavaa Viis(as)veisaaja, juuri näin.

Matteus merkitsi muistiin Jeesuksen sanat:
22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Niin on sanonut tiukka fariseus Paavalikin:
Galatalaiskirje:
5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Muistammehan rakastaa itseämme myös.