Kirjoittaja Aihe: Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa  (Luettu 5805 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lars Mikael

  • Vieras
Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« : 02.05.08 - klo:12:08 »
Körttifoorumia lukiessani olen ollut havaitsevinani pohdintaa ja kannanottojakin niin vanhoihin, kuin viimeaikaisiinkin tapahtumiin hengellisessä kentässä. On pohdittu syntyjä syviä ja annettu kevyitäkin  lausuntoja elämän realiteeteista (tosiasioista). Herännäisyyttä on arvosteltu, vanhaa ja koettuakin on katsottu aikansa eläneenä. En malta kuitenkaan olla palaamatta minulle tärkeisiin kysymyksiin. Se sallittakoon.

Kilikian Tarsosta kotoisin olevan, teltantekijän pojan, kristittyjen vainoojan, fariseuksen Saulus Tarsolainen ja Kapernaumin kaupunkissa Galileassa, vaimonsa kanssa asuvan, kalastaja Simeonin, Jumala valitsi viemään evankeliumin ilosanomaa sen ajan ihmisille.
1800-luvun lopulla Isossakyrössä syntyneen, pitäjäapulaisen pojan, Kalajoen kirkkoherran apulaisen Nils Gustav Malmbergin ja kaskiviljelijöiden Anna ja Vilppu Ruotsalaisen pojan, kylähulluna pidetyn Påhl Hernrik (Paavo) Ruotsalaisen, Jumala valitsi viemään evankeliumin ilosanomaa sen ajan ihmisille.
- Oliko Jumalan valinnan taustalla opillinen, yhteiskunnallinen tai sivistyksellinen perusta? Millä perusteella Jumala suoritti valinnan?
- Mitä yhteistä oli näillä kahdella ajanjaksolla, jolloin Jumala puuttui voimakkaasti ihmisten elämään, vai oliko mitään?
- Mitä henkilökohtaista ja yhteiskunnallista vaikutusta näillä ajanjaksoilla oli?
- Tarvittaisiinko tänä päivänä Jumalan muuttavaa voimaa?

Esitän nämä kysymykset niille teologeille ja niille foorumin käyttäjille, jotka eivät näe tässä meidän ajassa mitään muutostarvetta hengelliseen elämään. Niille, jotka ajattelevat uskon syntyvän ikään kuin itsestään, eikä mitään julistusta syntisille ihmisille enää tarvita.
---------------------------------
En tiedä mihin kategoriaan aiheeni liittyy, sen päättäköön moderaattorit.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #1 : 02.05.08 - klo:12:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Esitän nämä kysymykset niille teologeille ja niille foorumin käyttäjille, jotka eivät näe tässä meidän ajassa mitään muutostarvetta hengelliseen elämään. Niille, jotka ajattelevat uskon syntyvän ikään kuin itsestään, eikä mitään julistusta syntisille ihmisille enää tarvita.


Onko täällä tosiaan sellaisiakin? Aika radikaalilla linjoilla ovat, jos näin ajattelevat. Meillä on massiivinen ja pysyvä muutostarve hengellisessä elämässämme. Ei toki kirkoillta tai konservatiivi-kristityillä se vähäisin, mutta tämä kyllä koskee kaikkia ihmisiä, ja kaikkia aikoja. Tarvitsisimme palavaa julistusta tässä hedonistisessa ja yltiömaterialistisessa ajassamme - välinpitämättömyytemme toisten hädästä on suorastaan järkyttävällä tasolla. Tässä auttaisi paljon jos saataisiin riisuttua kirkko ja usko kaikista inhimillisistä krumeluureistaan ja maallisesta mahdistaan ja katkaistaisiin muodollisen opin yhteys vallankäyttöön (tämä etenkin kaikissa maailman ahtaissa lahkoissa, joissa erilaiset papit ja saarnamiehet käyttävät valtaa itsekritiikittä ja heikkoja lyöden). Mutta miksi ja milloin taivaasta maan yli tuulee lienee meiltä salattu asia. Varmasti myös yhteiskunnallisilla olosuhteilla on sen kanssa tekemistä, mutta syntyy myös tapahtumakulkuja, jotka ylittävät jonkin historiallisen ajan ja paikan. Kuten tapahtui kaksi vuosituhatta sitten.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #2 : 02.05.08 - klo:12:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Kilikian Tarsosta kotoisin olevan, teltantekijän pojan, kristittyjen vainoojan, fariseuksen Saulus Tarsolainen ja Kapernaumin kaupunkissa Galileassa, vaimonsa kanssa asuvan, kalastaja Simeonin, Jumala valitsi viemään evankeliumin ilosanomaa sen ajan ihmisille.
1800-luvun lopulla Isossakyrössä syntyneen, pitäjäapulaisen pojan, Kalajoen kirkkoherran apulaisen Nils Gustav Malmbergin ja kaskiviljelijöiden Anna ja Vilppu Ruotsalaisen pojan, kylähulluna pidetyn Påhl Hernrik (Paavo) Ruotsalaisen, Jumala valitsi viemään evankeliumin ilosanomaa sen ajan ihmisille.


Eikö Paavo Ruotsalaisen vertaaminen Jeesuksen opetuslapseen Pietariin ole sentään liioittelua? Ja rinnastus Paavaliinkin ontuu: Olihan hän sentään alkuseurakuntien organisaattorina. Tuskin Paavo itsekään olisi nähnyt itseään Pietarin tai Paavalin veroisena.
Acta, non verba.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #3 : 02.05.08 - klo:13:16 »
Salis: ei Paavo ollut yhtään sen vähäisempi kuin Pietari tai Paavali. Pietarilla ja Paavalilla oli tiettyä tuntumaa tosi kovaan ideoijaan ja toteuttajaan. Ruotsalais-Paavon joukkueessa ei ollut ihan- ei ihan - niin kovaa kapteenia kuin herroilla Paavali ja Pietari.

   Vaikka Paavokin rukousten kautta ehken päätyi samaan energialataukseen kuin mainitut P ja P, niin P ja P olivat jollain lailla etuoikeutettuja. Heillä oli jotain ajallisesti - jos aikaa siis on - lähempänä.

   Summa summarum: Näkijänä ja havainnoitsijana kuin myös sielunhoitajana tunnettu Ruotsalais-Paavo oli aivan yhtä kova jätkä kuin Pietari ja ehken kovempi kuin Paavali. Talon rakentaminen vaatii enemmän kuin teltanteko.

jUHOMA4

  • Vieras
Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #4 : 02.05.08 - klo:13:55 »
Tietokone pitää päivittää usein , ettei virus iske.
Kalistaja   päivitti myös  Pirtarin, Paavalin ja Paavo Ruotsalaisen vastaamaan omaa aikaansa.

Benkku

  • Vieras
Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #5 : 02.05.08 - klo:14:04 »
Hengellinen Kuukausilehti 5 / 2008. Pääkirjoituksessa Simo Juntunen ,vastaa minusta Lars Mikaelin kysymyksiin, ainakin minun ajatuksissani.
Lainaan pieniä osia teksistä:
"Keskeisintä kirkon(seurakunta ja siihen me kaikki kuulumme)  elämässä ei viime kädessä ole ihmisten osallistuminen tai toiminnan aktivisuus,ei mielen kuohunnat ja liikutukset,vaan se,mitä Jumala tekee. Työnsä välineiksi Hän on antanut kirkolleen Sanan ja sakramentit ja kutsunut niiden hoitamiseen työväkeä. Näistä kirkon voi tunnistaa ja aistia kaikkina aikoina.
Herännäisyyden alkuajoista lähtien kirkosta on puhuttu myös Kristuksen ruumina,johon yhteyttä on tahdottu huolella hoitaa. Ruumista katkenneita ja viottuneita jäseniä on neuvottu auttamaan takaisiin paikoilleen. Kirkossa ja sen liepeillä päätään nostavaa ihmiskeskeistä kristillisyyttä on kritisoitu voimakkaasti. Sen on nähty jopa ajavan arat ja heikot pois äidin(kirkon) helmasta ja vievän huomion Jumalan omasta työstä ihmisen ominaisuuksiin ja ratkaisuihin. Jumalan työtä ei myöskään yksin tilastoilla mitata." " Vain saatana laskee saalistaan", huomautetiin taanoin herättäjäjuhlilla.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #6 : 02.05.08 - klo:15:18 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Tietokone pitää päivittää usein , ettei virus iske.
Kalistaja   päivitti myös  Pirtarin, Paavalin ja Paavo Ruotsalaisen vastaamaan omaa aikaansa.


Tässä  ilmeisesti sivutaan tota uskonnonsyöttä asiaa, vaikkakin paljon fiksummin?

 Toi Kalistimen heitto, että päivittää ajallemme on kyllä totta.
 Se mikä oli Paavalinaikaan tapana ei välttämättä ole hyvä tänäpäivänä.
 Karjalaisenkyöstin ikkunatextit on yksi aika nykyaikainen tapa, kuten tämä nettikeskustelu.
 Sitten taitaa olla lahjansa ja ristinsä kullakin. Mikä sopii toiselle ei sovi toiselle.
 Taitelijoille sopii patsaat ja taulut ja musiikki ja muu sellainen millä viedä asioita eteenpäin, mutta toiselle käy taloudellinen vaikuttaminen ja toiselle suora huuto kadulla: Jeesus kohta saapuu. Sä ootko valmis?

Ihan samaa mieltä siitäkin mitä Kalistija kirjoitti, että ei Paavali sen kummoisempi ollut kuin Paavokaan.
Parhaat taulut on maalaamatta. Parhaat musiikki jutut tekemättä ja voimallisimmat saarnat pitämättä.
 Sellainen asenne olisi hyvä säilyttää.
Tik toc.

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #7 : 02.05.08 - klo:16:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Eikö Paavo Ruotsalaisen vertaaminen Jeesuksen opetuslapseen Pietariin ole sentään liioittelua? Ja rinnastus Paavaliinkin ontuu: Olihan hän sentään alkuseurakuntien organisaattorina. Tuskin Paavo itsekään olisi nähnyt itseään Pietarin tai Paavalin veroisena.

Vajaita ja syntisiä ihmisiä kaikki ja heistä Paavali omasta mielestään syntisistä suurin. En maininnut heitä vertailu mielessä, eikä kysymysten asettelukaan viittaa mielestäni siihen.
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Oliko Jumalan valinnan taustalla opillinen, yhteiskunnallinen tai sivistyksellinen perusta? Millä perusteella Jumala suoritti valinnan?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #8 : 04.05.08 - klo:21:34 »
> toiselle suora huuto kadulla: Jeesus kohta saapuu. Sä ootko valmis?

Saattaisi olla, että kunnon körttiläiselle olisi joskus terveellistä ottaa körttikavereitaan mukaan, ja mennä kaupungin keskustaan huutamaan tuota lausetta niin kovaa, kuin kurkusta lähtee.
Se jos mikä tekee huutajan nöyräksi.

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Jumalan valinta ja Hänen muuttava voimansa
« Vastaus #9 : 05.05.08 - klo:17:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Körttifoorumia lukiessani olen ollut havaitsevinani pohdintaa ja kannanottojakin niin vanhoihin, kuin viimeaikaisiinkin tapahtumiin hengellisessä kentässä. On pohdittu syntyjä syviä ja annettu kevyitäkin  lausuntoja elämän realiteeteista (tosiasioista). Herännäisyyttä on arvosteltu, vanhaa ja koettuakin on katsottu aikansa eläneenä. En malta kuitenkaan olla palaamatta minulle tärkeisiin kysymyksiin. Se sallittakoon.

Kilikian Tarsosta kotoisin olevan, teltantekijän pojan, kristittyjen vainoojan, fariseuksen Saulus Tarsolainen ja Kapernaumin kaupunkissa Galileassa, vaimonsa kanssa asuvan, kalastaja Simeonin, Jumala valitsi viemään evankeliumin ilosanomaa sen ajan ihmisille.
1800-luvun lopulla Isossakyrössä syntyneen, pitäjäapulaisen pojan, Kalajoen kirkkoherran apulaisen Nils Gustav Malmbergin ja kaskiviljelijöiden Anna ja Vilppu Ruotsalaisen pojan, kylähulluna pidetyn Påhl Hernrik (Paavo) Ruotsalaisen, Jumala valitsi viemään evankeliumin ilosanomaa sen ajan ihmisille.
- Oliko Jumalan valinnan taustalla opillinen, yhteiskunnallinen tai sivistyksellinen perusta? Millä perusteella Jumala suoritti valinnan?
- Mitä yhteistä oli näillä kahdella ajanjaksolla, jolloin Jumala puuttui voimakkaasti ihmisten elämään, vai oliko mitään?
- Mitä henkilökohtaista ja yhteiskunnallista vaikutusta näillä ajanjaksoilla oli?
- Tarvittaisiinko tänä päivänä Jumalan muuttavaa voimaa?

Esitän nämä kysymykset niille teologeille ja niille foorumin käyttäjille, jotka eivät näe tässä meidän ajassa mitään muutostarvetta hengelliseen elämään. Niille, jotka ajattelevat uskon syntyvän ikään kuin itsestään, eikä mitään julistusta syntisille ihmisille enää tarvita.
---------------------------------
En tiedä mihin kategoriaan aiheeni liittyy, sen päättäköön moderaattorit.

- Oliko Jumalan valinnan taustalla opillinen, yhteiskunnallinen tai sivistyksellinen perusta? Millä perusteella Jumala suoritti valinnan?
Halusin henkilöiden vastakkain asettelulla osoittaa vain sen, ettei Jumalan valinalla ole kysymyksessä esitettyjä perusteita, sillä Jumala valitsee kenet tähtoo, eikä Hän valintaansa kadu.
- Mitä yhteistä oli näillä kahdella ajanjaksolla, jolloin Jumala puuttui voimakkaasti ihmisten elämään, vai oliko mitään?
Ihmisten syntisyys. Maailmassa on ollut herätyksen aikoja. Niitä on aina edeltänyt rukoustaistelu, johon Jumala on vastannut. Rukoustaistelu edelsi myös sitä herätystä, joka kohtasi talonpoikaiskansaa 1800-luvun lopulla ja josta herännäisyys sai alkunsa. Siitä ei ole kuitenkaan kerrottu usein ja on monelle tuntematon asia. Jumalan suunnitelmissa on on ollut maailman alusta alkaen pelastaa ihmiskunta. Jeesuksen maan päälle tuleminen kuului Hänen suunnitelmiinsa, josta koko Vt kertoo.
- Mitä henkilökohtaista ja yhteiskunnallista vaikutusta näillä ajanjaksoilla oli?
Yksi esimerkki Nivalasta:
"Monet lähteet antavat viitteitä rappiolllisesta elämästä. Vaimot keittivät viinaa ja miehet joivat ja tappelivat. Isännät renkeineen muodostivat partiojoukkoja, jotka terrorisoivat ympäristöä. Nivalan metsärosvot, "puukkojokelaiset", joiden tyyssija oli Maliskylä, tunnettiin koko läänissä.
Siveellisen rappion vastapainona virisi seurakunnassa kuitenkin ennenkuulumattoman voimakas hengellinen elämän. Pidisjärvestä tuli eräs maamme herännäisyyden keskuspaikkoja. Herätyksen sanotaan saaneen alkunsa jo vuoden 1820 vaiheilla, ...  Varsinaiseksi joukkoliikkeeksi se muodostui kuitenkin vasta silloin, kun Niilo Kustaa Malmberg siirtyi Pidisjärvelle paheellisesta elämästä syytetyn papin, Alanin, apulaiseksi. Malmbergin asumasta Pirttiperän talosta tuli tärkeä heränneiden kokoontumispaikka. Siellä tapahtui myös Savon ja Pohjanmaan herännäisyyden yhtyminen helluntaina v. 1834, kun Malmberg ja Paavo Ruotsalainen kohtasivat toisensa." (Teksti: Jaakko Tuulasvaara Lähde: Nivalan kirja)
- Tarvittaisiinko tänä päivänä Jumalan muuttavaa voimaa?
Lainaus käyttäjältä: "Ilwyd"
Meillä on massiivinen ja pysyvä muutostarve hengellisessä elämässämme. Ei toki kirkoillta tai konservatiivi-kristityillä se vähäisin, mutta tämä kyllä koskee kaikkia ihmisiä, ja kaikkia aikoja. Tarvitsisimme palavaa julistusta tässä hedonistisessa ja yltiömaterialistisessa ajassamme - välinpitämättömyytemme toisten hädästä on suorastaan järkyttävällä tasolla. Tässä auttaisi paljon jos saataisiin riisuttua kirkko ja usko kaikista inhimillisistä krumeluureistaan ja maallisesta mahdistaan ja katkaistaisiin muodollisen opin yhteys vallankäyttöön (tämä etenkin kaikissa maailman ahtaissa lahkoissa, joissa erilaiset papit ja saarnamiehet käyttävät valtaa itsekritiikittä ja heikkoja lyöden). Mutta miksi ja milloin taivaasta maan yli tuulee lienee meiltä salattu asia. Varmasti myös yhteiskunnallisilla olosuhteilla on sen kanssa tekemistä, mutta syntyy myös tapahtumakulkuja, jotka ylittävät jonkin historiallisen ajan ja paikan. Kuten tapahtui kaksi vuosituhatta sitten.

Lars Mikael