Kirjoittaja Aihe: Miksi näin  (Luettu 17631 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pikkumummu

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 466
Miksi näin
« : 12.03.11 - klo:14:28 »
 Nyt kun on taasen tapahtunut tämä järkyttävä tapaus japanissa, tulee mieleen kysymys: Missä olet taivaan Isä miten tämä tapahtui. On kyllä karmeita kuvia mediassa ja voi sitä kärsimysten määrää. Minä toivon ja pyydän Jumalaa tulemaan apuun. 
 Taas körtti uskovainen Äitini (jos olisi elossa) sanoisi varmaankin "mitä pahaa me tehdään".

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miksi näin
« Vastaus #1 : 12.03.11 - klo:15:52 »
Me emme saa sitä tietää...sen jälkeen kun olen ajatellut Jeesusta kantamassa kaikkia syntejämme en ole osannut ajatella meille tapahtuvaa enää rangaistuksena, ja silloin on taakka kevyempi kantaa.  Mieleeni tulee Jeesuksen kertomus tornista joka kaatui ja jonka alle ruhjoutui väkeä - aikansa ilmeinen senkokoinen  tapaturma, että tunnettiin ja tiedettiin. Siloassako se oli?  . Samoin vertaus sokeana syntyneestä:  Herra, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa? 

Mitä on elää kristittynä tässä maailmassa?
 
Voinko siis nyt auttaa?  Millä' tavoin?  Rukoilla voi aina. Rukous ei näy, tunnu, ei ole mitattavissa eikä ´punnittavissa, ja sen vaikutus on kai lopulta meille salaisuus.  Mutta Jeesus itse rukoili paljon. Jonkinlaista luottamusta osoittaa. ja olen huomannut. lisääkin, heittäytyminen rukouksen varaan, ellei muuta voi, tai ennen kuin saa tietää, ehkä, saako ja löytyykö juuri minulle konkreettinen auttamisen kanava. Suurissa maailman katastrofeissa kuten kotoisissa raskaissa huolissakin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miksi näin
« Vastaus #2 : 12.03.11 - klo:17:05 »
Olen kyllä joskus ajatellut että täällä maailmassa kun ihmisiä tuntuu välistä kuolevan niinkuin kärpäsiä, -eikä siinä taida paljon erotusta olla olipa hyviä tai pahoja ihmisiä, -niin että välittääkö kukaan/joku/jokin ihmisitä yhtään sen enempää kuin kärpäsistä tai sääskestä jonka iholle liiskatessaan tuntee pelkästään mielihyvää että sai inisijän nitistettyä?

Kyllähän nimittäin näiltä ihmisparoilta jotka muutenkin maailman luonnonmullistus-alueilla asuvat niin he ovat rutiköyhiä ja ne vähätkin elämisen mahdollisuudet jotka heillä oli, pyyhkii pois äkkiarvaamatta aalto joka varoittamatta horisontista nousee.

Jos yrittää olla rehellinen niin on vaikea nähdä tuollaisessa mitään "tarkoitusta".  Sen takia en mielelläni mene kirkkoon miettimään tätä asiaa kun se tuppaa olemaan sellainen meidän hyväosaisten tapa ummistaa silmämme inhimilliseltä hädältä jota emme halua katsoa ja josta emme halua kuulla. Länsimaisen hyvinvointiyhteiskunnan asukin (meidän) on niin helppo paeta järkytystä uskonnon siipien suojaan kirkkoon yhdessä järkytystä miettimään.  Ihmisparat sen sijaan joutuvat elämään konkreettisesti ne kauheudet läpi. Tällaista on liian vaikea edes ajatella.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi näin
« Vastaus #3 : 12.03.11 - klo:17:20 »
Nyt kun on taasen tapahtunut tämä järkyttävä tapaus japanissa, tulee mieleen kysymys: Missä olet taivaan Isä miten tämä tapahtui. On kyllä karmeita kuvia mediassa ja voi sitä kärsimysten määrää. Minä toivon ja pyydän Jumalaa tulemaan apuun. 
 Taas körtti uskovainen Äitini (jos olisi elossa) sanoisi varmaankin "mitä pahaa me tehdään".

Jahven puolesta en toki minäkään uskalla mitään varmaa vastailla, mutta veikkaan sellaista, että jos on niin, että nämä onnettomuudet johtuisivat siitä,
että "mitä pahaa on tehty", niin minulle herää heti kysymys, että miksi tuollaista ei satu meillä, vaan vain jossain kaukana?
Taitaa olla Jumalan suuresta armosta kyse, että me olemme saaneet olla vuosikymmenet rauhassa suurkatastrofeilta.

Tällaiset odottamattomat katastrofit pistävät mietteliääksi, yli 1000 ihmistä lienee kuollut.

Jos katastrofi olisi odotettu ja sellainen, jonka olemassaoloon on jo totuttu, kuten se, että
humanitääristen järjestöjen mukaan (näin muistelen) joka ikinen päivä keskimäärin kuolee 30 000 - 35 000 ihmistä ruoan & puhtaan veden & meille itsestään selvän peruslääkityksen puutteeseen, niin se taasen ei juurikaan meitä mietitytä.

Missä on Jahve?
Missä olen minä?

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Miksi näin
« Vastaus #4 : 12.03.11 - klo:17:50 »
Toisaalta en osaa ajatella Jumalaa takuumiehenä, joka varjelisi meitä rakentamiemme laitteiden aiheuttamilta onnettomuuksilta. Jos näin olisi ei autoissa tarvittaisi turvatyynyjä tai muitakaan turvallisuusvarusteita, vaan voisimme luottaa Jumalan varjelukseen onnettomuuksissa. Tämä johtaisi lopulta kohtuuttoman kehnoihin turvastandardeihin. Korkeintaan pitäisi rukoilla ennen automatkaa ja ehkä taukopaikoillakin?

Luultavasti Jumala antaa ihmisten rakennella kaikenlaista oman järkensä puitteissa ja enimmäkseen Hän ei puutu niiden toimintaan.
Varjelusta pitää varmaan jakaa tasapuolisesti, koska muuten Jumalan toiminta tulisi hyvin ilmeiseksi.

Auto taitaa olla kohtuullisen vaarallinen ihmisen keksimistä laitteista. Suomessakin siinä on kuollut jo kymmeniä tuhansia.

Kun tätä ydinsähköä ilmeisesti tarvitaan ylläpitämään taloutta ja sen kasvua, pitää olla valmis miestappioihin. Jotkut joutuvat uhraamaan henkensä yhteisen asian eteen.
Välittömiä uhreja syntyi Tsernobylin onnettomuudessa ja sen pelastustöissä. Radioaktiivisuuden lisääntyminen tuottaa sitten jatkossa tilastotappioita, kun mm. syöpä lisääntyy.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Miksi näin
« Vastaus #5 : 13.03.11 - klo:08:57 »
Olen sitä mieltä, että Jumppu on käärinyt hihansa enkeliarmeijoineen ja tekee japsien auttamiseksi hommia.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miksi näin
« Vastaus #6 : 13.03.11 - klo:09:07 »
Kuten tuhoista näkyy, japanilainen talo on hyvin hentorakenteinen ja kestää maanjäristyksiä, mutta ei tsunamia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Miksi näin
« Vastaus #7 : 13.03.11 - klo:10:45 »
Kuten tuhoista näkyy, japanilainen talo on hyvin hentorakenteinen ja kestää maanjäristyksiä, mutta ei tsunamia.

Kun monen metrin korkuinen vesimassa menee asuinalueen läpi, niin muutama vankempi kivitalo jää pystyyn. Veden mukana liikkuu kaikenlaista materiaalia, joka täydentää liikkuvan vesimassan tekemään tuhoa.

Saattaapi olla, että maanjäristyksen ja tsunamin kannalta optimaaliset rakennustyypit ovat erilaisia, joten molempiin on vaikeata varautua yhtä aikaa?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Miksi näin
« Vastaus #8 : 13.03.11 - klo:11:44 »

---Kyllähän nimittäin näiltä ihmisparoilta jotka muutenkin maailman luonnonmullistus-alueilla asuvat niin he ovat rutiköyhiä ja ne vähätkin elämisen mahdollisuudet jotka heillä oli, pyyhkii pois äkkiarvaamatta aalto joka varoittamatta horisontista nousee.---


Eivät kai japanilaiset sentään mitään rutiköyhiä ole.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miksi näin
« Vastaus #9 : 13.03.11 - klo:12:11 »
Eivät kai japanilaiset sentään mitään rutiköyhiä ole.

No ei japanilaiset mutta yleensä luonontuhot tapahtuvat sellaisilla alueilla.


Maanjäristykset johtuvat mannerlaattojen liikkeistä.  Mitäs te körttiläiset siihen sanotte?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Vaarala

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Vs: Miksi näin
« Vastaus #10 : 13.03.11 - klo:12:38 »
Varjelusta pitää varmaan jakaa tasapuolisesti, koska muuten Jumalan toiminta tulisi hyvin ilmeiseksi.
Miksiköhän muuten Jumalan toiminta ei ole ilmeistä?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Miksi näin
« Vastaus #11 : 13.03.11 - klo:16:22 »
Jumala oli kantamassa aallon alle jääneitä ihmisiä taivaan kotiin.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Miksi näin
« Vastaus #12 : 13.03.11 - klo:16:32 »
No ei japanilaiset mutta yleensä luonontuhot tapahtuvat sellaisilla alueilla.


Maanjäristykset johtuvat mannerlaattojen liikkeistä.  Mitäs te körttiläiset siihen sanotte?

Pitäisikö siihen keksiä jotain ihmeellistä sanottavaa? Ainakin minä tiesin, että niin johtuvatkin. Maailmassa pätevät Jumalan säätämät luonnonlait ja sillä sipuli.

Jumala puhuttelee meitä myös luonnonmullistusten kautta. Hän puhuttelee niiden kautta myös sinua, vaikka et mahtuisikaan myöntämään sitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miksi näin
« Vastaus #13 : 13.03.11 - klo:17:06 »
No sitten kysynkin että tekeekö maanjäristys eron hyvän ja pahan ihmisen välillä?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Miksi näin
« Vastaus #14 : 13.03.11 - klo:17:09 »
Jumala on salattu Jumala. Hänen ajatuksensa eivät ole meidän ajatuksiamme. Meidän on tyytyminen tähän.

Hän on ilmoittanut nimekseen:Minä olen se joka olen. Sekin on salattua, mutta kuitenkin ilmeistä.

Tiedemiehet ovat jo laskeneet kuinka paljon Japani on siirtynyt paikaltaan, kuinka paljon nopeammin maapallo pyörii. Se on inhimillistä. Jumalallinen
on paljon enemmän.
Se minkä voimme hapuillen käsittää on Jeesuksen sovitustyö kaikkien syntien edestä.
Nyt on rukouksen aika taas koko maailmassa.  :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)