Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 13  (Luettu 33398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #135 : 23.02.14 - klo:09:03 »
Ennenvanhaan kirkoissa kävi niin paljon porukkaa, että ihmisiä tallautui kuoliaaksi. Etenkin Joulukirkoissa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_joulukirkkojen_pakokauhut

Olen menossa kirkkoon jossa moista tuskin nähdään, vaikka viimekin sunnuntaina penkkirivit täyttyivät mukavasti takariviin asti.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #136 : 23.02.14 - klo:09:43 »
Ennenvanhaan kirkoissa kävi niin paljon porukkaa, että ihmisiä tallautui kuoliaaksi. Etenkin Joulukirkoissa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_joulukirkkojen_pakokauhut

Olen menossa kirkkoon jossa moista tuskin nähdään, vaikka viimekin sunnuntaina penkkirivit täyttyivät mukavasti takariviin asti.

Wikipedia "Yksi olennainen syy uloskäyntien tukkeutumiseen oli se, että kirkkojen ovet aukesivat sisäänpäin. Vasta Kokemäen vuoden 1882 katastrofin jälkeen annettiin määräys, jonka mukaan ovet piti muuttaa ulospäin aukeaviksi".

Tuusulan kirkon ovet muutettiin ulospäin aukeaviksi vasta kymmenen vuotta sitten museoviraston vastustuksesta huolimatta. Kun kirkko on yli 300 vuotta vanha, niin ei ole aikoinaan määräystä noudatettu eikä museovirasto ole sitä myöskään lukenut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #137 : 23.02.14 - klo:12:30 »
(Tuokin tieto kirkon ovista ja pakokauhusta tuli ihan sattumalta vastaan muuta tietoa etsiessä.)


Perinnemessu, joka oli kuitenkin aika tavanomainen verrattuna siihen missä toissasyksynä kävin. Ehkä virret ja kaava olivat muutaman vuosikymmenen takaa, kaikki melkolailla nykykaavalla ja tutulla kielellä. Papin puheesta jäi mieleen Suomalaisen kristillisyyden vertaaminen iloiseen ulkomaalaiseen messuun, ja miten sitä on muualta tulevien vaikea ymmärtää. Se surumielisyys mitä vanhoissa virsissä on, on kuitenkin luonteeltaan lohdullista ja toivoa herättävää, ei masentavaa. Ilo voi olla syvältä kumpuavaa mutta myös pinnallista. Suru voi olla hyvää ja hyväksi. Minusta kumpaakaan ei tule hakemalla hakea, vaan keskittyä olennaiseen joka on Sanan julistus. Fiilikset tulee jos on tullakseen erilaisina eri ihmisille, sivutuotteena.


Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #138 : 23.02.14 - klo:12:45 »
Pääsin ja ennätin pitkästä aikaa kirkkoon. Kävelin mennen tullen 25 min eli tuli hiukan reippailtuakin samalla. Oli hyvin puhutteleva messu, erityisesti rippipuhe, rukoukset ja loppusoitto. Saarnavirtenä yksi lempivirsistäni, 525. Kirkkokahveilla tapasin tutun, mikä on erittäin harvinaista oman srk:n jp:ssa. Siellä ei hevillä tutustu, vaikka kuinka yrittäisi. Hyvin siis alkoi pyhäpäivä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #139 : 23.02.14 - klo:14:30 »
Mulla jäi messu tänään väliin, en jaksanut lähteä.
Jännä juttu toi seurakuntalaisiin tutustuminen, kai pitää katsoa peiliin, mutta ei oikein luonnikasta ole.
Ainoa jos on jotain muita yhteyksiä, esim. kuoro tms.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #140 : 02.03.14 - klo:21:45 »
Kotiseurakunnan viides, korkkaamaton kirkko ja saarnanjatkot. Taas saatiin Histan Häät, kun en osaa pitää suutani kiinni. Saarna käsitteli antamisen autuutta. Oli palkittu aktiiveja ja kuultu kiitokset -- mutta minusta se on vain kivaa...  Mutta kun minä tykkään laulamisesta.  Niinpä. Kysyin että ihan totta elämä mennään näillä fiiliksillä?  Kristuksen uhritie ei koske seuraajia?  Miten minun Raamatussani puhutaan toisin??

Kristuksen kutsuessa seuraajia hän ei lupaa pelkkää kivaa.  Totta ihmeessä nauttia saa, musiikista eritoten, lasten seurassa touhuamisesta, maailmassa on paljon mistä löytää kiitoksen aihetta - tai kai sitten pitäisi, silloinkin, kun ei vain jaksa. Kun ei oikein tiedä, huomaako Jumala tämmöisiä hippuja vai riittääkö työtä galaksien sommittelussa ja enintään kansojen kohtaloissa?

Kyl tuli turpiin.  Pitäisi ylistää ja kiittää niin olisi hyvä olla. Pitäisi sentään vähän katsoa, missä avautuu.  No mitä sitten tarkoitit?  Mitä kumman kärsimyksen jakamista, jos et siis puhunutkaan itsestäsi?  Että kuullakko toisia?  Kaikkeen on apu löytynyt Kiitoskirjoista.

Otin taksin, syöksyin körttiseuroihin, myöhästyin vain pikkuisen - ensimmäinen kuulemani sana oli kärsimys.  Se oli elämänsuuruinen huojennus minulle.  Nämä eivät pelkää vaikeaakaan aikaa, vaikeaakaan asiaa. Näille uskaltaa sanoa, että tiedättekö mitä. Mikään nappula ei aina auta. Ei kiitosnapin painaminenkaan. Hyvä on, jos "Kiitoskirjaa"  lukien on jaksanut aina ylistää. Hyvä niinkin, että heikommalle on oma kulkutiensä ja väkeä yhdessä veisaamassa:  Kun kristityn on nimi mulla tee siksi minut todella. En jaksa olla hyvä kristitty, jos olen ylipäänsä kristitty olen kokonaan kuin sikiö kohdussa, napanuoran varassa ja ruokkimana, ja silloin, sen tietäen, polvet ruvella, takki savessa annetaankin nilkuttaa ja saa, niin juuri, saa  kysyä:  Herra, mitä tahtoisit minun nyt tekevän?  Mikä sinun tahtosi on?  Miten sinä toimisit, kun minä en enää vain tiedä!

Jos edes aina niin  sitäkään.
« Viimeksi muokattu: 02.03.14 - klo:21:52 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #141 : 03.03.14 - klo:09:55 »
Jäipähän taas eilinen messu väliin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #142 : 03.03.14 - klo:11:25 »
Kotimaassa oli Torsti Lehtisen kirjoitus Juhani Rekolasta. Aertikkeli käsitteli myös kärsimystä ja ristiä. Leenan kirjoitus oli melkein jatkoa sille.

Opettajahuoneen pöydillä seilaa paksu kirja 366 Positiivista Päivää. Se on minusta niin imelää ja valheellista höttöä, että vaihtaisin melkein numerosarjan ensimmäisen kolmosenkin kuutoseksi.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #143 : 09.03.14 - klo:12:34 »
Kävin. Piispa Häkkinen saarnasi hyvin päivän tekstiin liittyen, ja täpötäysi kirkkokansa päästi virsiä täysin palkein. Saarnassa käytiin sitä miten Jeesus antoi ensin hyvän todistuksen Pietarista mutta kohta sen perään: "mene pois luotani Saatana". Ja että jokaisessa ihmisessä on sekä hyvä että paha lomittain, vähän niinkuin ristityissä käsissä. Ei ole ketään täysin hyvää tai pahaa. Tästä pidin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #144 : 09.03.14 - klo:13:00 »
Tuosta minäkin pidän. Mestari Eckhard opettaa: Taipumus syntiin edistää aina lopulta ihmisen kehitystä. Hyve tulee täydelliseksi ainostaan kamppailussa. (syntiä vastaa).
Paavalin sanoin: Hyve täydellistyy heikkoudessa.

Kirkkoon emme lähteneet. Olin ensin ulkona ja sitten ajattelin kuunnella erään ystävän tekstin lukua radiosta, mutta lähetys ei tullutkaan klo 10.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #145 : 09.03.14 - klo:13:33 »
Niin se on uskonelämän paradoksi, voima tulee täydelliseksi heikkoudessa. Kuulin juuri sanottavan pikaisesti heitetyn arvion että paikkakunnan asukkaista 1/3 on vanhoja. No se yksi kolmasosaa oli aika hyvin edustettuna tuolla kirkossa. Mutta ei se mitään, hyvä kun edes vanhemmat käy. Miten lie tulevaisuudessa...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #146 : 09.03.14 - klo:14:14 »
Olimme Espoon hiippakunnan 10-vuotisjuhlissa hiippakunnan suurimmassa kirkossa Mäntsälässä. Kyseessä oli Namibialainen messu ja juhlakuoro lauloin paljon ndongan kielellä ja Sakari Löytty mususoi runsaasti. Ajattelin, olisipa Pena paikalla niin nostalgiaa riittäisi. Jumalan toimittivat hiippakunna historioan aikaiset piispat eli emeritus Mikko Heikka ja nykyinen eli Tapio Luoma.

Siirrytään osasaan 14
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi