Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 13  (Luettu 34248 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #60 : 25.11.13 - klo:22:49 »
Eilen päivällä olin seuroissa Seuratuvalla. Oikein antoisat olivatkin.

Illalla Tuomasmessussa. Ensimmäinen kerta kun tutustuin tuollaiseen. Ei ehkä tässä vaihessa nyt ainakaan tunnu "mun jutulta". Liian rytmikästä musiikkia ja kaikenlaisella hälinällä sun muulla täytetty tilaisuus ei vain jotenkin ole mun makuun. Tykkään enemmän normaalista jumalanpalveluksesta, urkujen soitosta, ja oikeista virsistä. Oikeastaan mulla tuli tuolla Tuomasmessussa ikävä körttivirrenveisuuta, sitä rauhallista paatosta ja harrasta olotilaa. Ei tullut siis minkäänlaista "pyhänkokemusta" tuolla. Jotain sellaista hurmoksellista siinä oli myös, miten ihmiset ympärillä eläytyivät, mitä vierastan. Voi olla että menneisyydestäni johtuen kaipaan kovasti sellaista hiljaisuutta ja rauhaa ja turvallista tuttua. Eikä se ole paha asia ollenkaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #61 : 25.11.13 - klo:23:44 »
Mirjami, mielestäni hyvin kerrot tuntojasi tuomasmessusta.
Kirkossamme on monenlaisia messuja, yhdelle sopii yksi, toiselle toinen. Pääasia että mahdollisimman moni
tiensä messuihin löytäisi.
Omalta osaltani tuomasmessujen myönteisimmät kokemukset liittyy siihen että olen saanut olla joitain
kertoja lauluryhmässä mukana.
Kyllähän tässä sv-seuroja ja veisuuiltoja alkaa olla ikävä, tauko on venähtänyt jo pitkäksi monestakin syystä.
Viime sunnuntain normaalimessun koin hyvänä...siitä kerroinkin jo aikaisemmin.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #62 : 26.11.13 - klo:11:33 »
Illalla Tuomasmessussa.

Samoin, vähän samanlainen olo. Jotenkin liikaa sälää. Eniten hermoille kävi saarna, jossa ei ollut päätä eikä varsinkaan häntää. Kuoro oli kyllä hyvä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #63 : 26.11.13 - klo:13:05 »
Lapsuudenystäväni pitää kovasti Tuomasmessuista. Hän taitaa käydä aina kun Lahdessa niitä on. Minulle ne eivät käy.
Hänelle taas radiojumalapalveluksen saarna Sievin kirkosta oli kolkko kokemus viime sunnuntaina. Tuomiosunnuntain tekstit eivät olekaan niitä
pehmeimpiä. Minä en Sievin jumalanpalvelusta kuullut. Nukuin levottoman yön jälkeen messun ajan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #64 : 26.11.13 - klo:13:06 »
Lapsuudenystäväni pitää kovasti Tuomasmessuista. Hän taitaa käydä aina kun Lahdessa niitä on. Minulle ne eivät käy.
Hänelle taas radiojumalapalveluksen saarna Sievin kirkosta oli kolkko kokemus viime sunnuntaina. Tuomiosunnuntain tekstit eivät olekaan niitä
pehmeimpiä. Minä en Sievin jumalanpalvelusta kuullut. Nukuin levottoman yön jälkeen messun ajan.

Jos se harmittaa niin messu löytyy YLE areenalta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #65 : 01.12.13 - klo:07:29 »
Tänään pääsen kirkkoon ja seuroihin. Ennen seuroja ovat vielä joulumyyjäiset.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #66 : 01.12.13 - klo:11:11 »
Vakaa aikomukseni oli adventin messuun mennä...herätyskello soi...suljin...jatkoin uniani...
näin tällä kertaa.. :icon_sad:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #67 : 01.12.13 - klo:11:47 »
Niinkuin kaikissa kirkkovuoden juhlapäivissä on oma tunnelmansa, niin adventissakin. hoosianna, ja muut adventtivirret sen kaiketi luovat.
Pappi oli heränneitä, samoin väärti ja tekstinlukina. Viimemainitut olivat foorumisti memen puoliso ja poika.
Väkeä oli Matin mukaan toista sataa. Nyt oli veisatessa hiukan kaikuakin kun väliovet oli avattu seurakuntasaliin.

Lapsikuoro, viisi tyttöäa ja yksi poika lauloi mainiosti. He musisoivat myös nokkahuiluin ja palikoin. Aasin kopsutus napsahteli rytmikkäästi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #68 : 01.12.13 - klo:14:32 »
Meidän srk:n pieni kirkko oli viimeistä sijaa myöten täynnä kuten kai aina ensimmäisenä adventtina. Hoosianna kajahti komeasti. Kamarikuorokin lauloi ihan mukavasti. Saarnasta ei jäänyt mitään mieleen, mutta oli hauska olla kirkossa pitkästä aikaa. Minulle osuneesta virsikirjasta oli revitty pois virsi 7, joka laulettiin. Onneksi oli tuttu. Saarnamonisteet, joissa mainostettiin omatoimista adventtiretriittiä, loppuivat kesken. Oli kirkkokahvit ja hyvää pasteijaa ja pullaa. Kaiken kaikkiaan hyvä alku uudelle kirkkovuodelle.  :001:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #69 : 01.12.13 - klo:15:34 »
Haminassa vierähti yli neljä tuntia. Olimme juhlimassa uudistetun Marian kirkon ottamista jälleen käyttöön. Kannattikin juhlia. Remontti on tehty hienosti vanhaa henkiin herättäen ja uutta luoden.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #70 : 01.12.13 - klo:19:21 »
Haminassa vierähti yli neljä tuntia. Olimme juhlimassa uudistetun Marian kirkon ottamista jälleen käyttöön. Kannattikin juhlia. Remontti on tehty hienosti vanhaa henkiin herättäen ja uutta luoden.
Luultavasti vilahditte televisiossakin

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #71 : 01.12.13 - klo:19:25 »
Luultavasti vilahditte televisiossakin

Istuimme parvella TV-lamppujen takana. Olisivatko kuvanneet omia valonheittimiään? YLE:n väki oli pukeutunut arvokkaasti pyhävaatteisiin, mistä kiitokset.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #72 : 02.12.13 - klo:07:43 »
Seurasin tuon Haminan Marian kirkon vihkimisen TV:stä, kun en torttuprojektin vuoksi päässyt kirkkoon. Hieno ja juhlallinen tilaisuus. Puoliso ja poika edustivat perhettä kirkossa ja  ip oli sitten perheen voimin kahvituksen hoito seuroissa. 140 torttua tein ja 4 gluteenitonta torttua on niistä jäljellä.  :039:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #73 : 02.12.13 - klo:08:15 »
Sinä olit Martta. :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Käytkö kirkossa osa 13
« Vastaus #74 : 03.12.13 - klo:12:39 »
Haminassa vierähti yli neljä tuntia. Olimme juhlimassa uudistetun Marian kirkon ottamista jälleen käyttöön. Kannattikin juhlia. Remontti on tehty hienosti vanhaa henkiin herättäen ja uutta luoden.

Sain kokea saman Piispanmessun nyt tv:n äärellä. Olen uudistamisesta samaa mieltä. Vanhaa on kunnioitettu, uutta lisätty pieteetillä. Helena Vaarin (hollolalainen, arvattavasti johtajaopettaja Johannes Vaarin sukua) tekstiilit antoivat pikantisti tunnelmaa. Samoin se kyynelkruunu.

En nähnyt serkkujani penkeissä, enkä Penaa ja puolisoaan. Penanpoika oli siis ainoa tuttu kasvo. Hänen riemullinen Hoosiannan veisuunsa sykähdytti
lämpimästi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)