Kirjoittaja Aihe: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?  (Luettu 55164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #75 : 26.08.10 - klo:17:16 »
Ketjua lukiessani olen tullut siihen tulokseen, että luotan Kristuksen ulkoiseen tuntemiseen kasteessa, ehtoollisessa, saarnatussa Jumalan Sanassa, seurakuntani uskontunnustuksessa ja synninpäästössä.

Viitsisitkö avata meille hieman ajatusta Kristuksen ulkoisesta tuntemisesta? Mitä ihmeessä se tarkoittaa?

Ja eikös se kirkkosi ollut tunnuksellinen luterilainen kirkko, jolla on vissiin 3 tai 4 seurakuntaa?
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #76 : 26.08.10 - klo:17:21 »
Ulkoinen tunteminen tarkoittaa yleensä sitä, että tietää henkilön, mutta ei ole kaveri hänen kanssaan. Tässä yhteydessä sillä ilmeisesti yritetään pilailla sisäisen tuntemisen kanssa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #77 : 26.08.10 - klo:17:28 »
Ulkoinen tunteminen tarkoittaa yleensä sitä, että tietää henkilön, mutta ei ole kaveri hänen kanssaan. Tässä yhteydessä sillä ilmeisesti yritetään pilailla sisäisen tuntemisen kanssa.

Näin minäkin ymmärsin, että Frank pilaili enempi tai vähempi. Tuolla edellä jo sujuvasti selvitettiin, että käsite "sisällinen tunteminen" on vanhahtavaa Suomen kieltä. Mutta tise sisäiseen tuntemiseen on saatu jo hyviä vastauksia. Kiitos niistä.
Acta, non verba.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #78 : 26.08.10 - klo:17:37 »
Ja eikös se kirkkosi ollut tunnuksellinen luterilainen kirkko, jolla on vissiin 3 tai 4 seurakuntaa?
Minä olen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #79 : 26.08.10 - klo:17:38 »
Viitsisitkö avata meille hieman ajatusta Kristuksen ulkoisesta tuntemisesta? Mitä ihmeessä se tarkoittaa?
Minä luotan Kristuksen ulkoiseen tuntemiseen kasteessa, ehtoollisessa, saarnatussa Jumalan Sanassa, seurakuntani uskontunnustuksessa ja synninpäästössä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #80 : 26.08.10 - klo:17:42 »
Jaa-a... tässä ketjussa sen nyt taas kerran näkee että kristillisyydestä on niin monia erilaisia käsityksiä; -melkein yhtä monta kuin käsittäjääkin.  Levällään on perintö kuin Jokisen eväät.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #81 : 26.08.10 - klo:18:02 »
Minä olen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Onnittelut. Ainakin oikea kirkko on valittu.
Acta, non verba.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #82 : 26.08.10 - klo:18:51 »

ja... ...jos... ...ja... ...jos... ...ja...  -ehtoja riittää!



Armolle ei ole ehtoja, se on ilmainen kaikille! Muuten taitaa käydä niin että heikot sortuu uskon tiellä...

Ei armolle olekaan ehtoja.  :icon_wink:

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #83 : 26.08.10 - klo:18:54 »
Kun Jeesus asuu sydämessä, tuntuu, kuin rakastaisi kaikkia ihmisiä. :049: :049: :049: :054: :055: :055:

No eikä tunnu. Tai sitten minulla ei asu (vielä) Jeesus "oikein" sydämessä.  :017:

Jampe, olet hauska. Jatka! Muista juoda, jos vielä kovasti oksentelet.  :039:


Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #84 : 26.08.10 - klo:19:46 »
Kumartelu ei ole mahdollista ilman selkärankaa, ja erityisesti mahdollisimman moneen suuntaan kumartelu silloin, kun pysyy paikallaan, hapettaa nivelvälejä.

 :023: Sopiva mauste, päivän paras!
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #85 : 26.08.10 - klo:19:53 »
No eikä tunnu. Tai sitten minulla ei asu (vielä) Jeesus "oikein" sydämessä.  :017:




No ei kyllä minustakaan tunnu.  Mutta sehän nyt on selvä ettei ainakaan minulla asu...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #86 : 26.08.10 - klo:20:18 »
--- (pian oksennan) -... (nyt menen lopultakin oksentamaan)

       

Tuossapa muutama hymiö ja täältä lisää: http://cosgan.de/smilie.php?wahl=7&ziel=ekelig
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #87 : 26.08.10 - klo:21:01 »
Tässäpä on ne Paavo Ruotsalaisen kirjeet:

http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html#1

Olkootpa pelastuksen kannalta armonjärjestys mitä hyvänsä, niin ihmiselle on hirveän terveellistä tulla synnintuntoon. Erik Ewalds sanoi aika osuvasti, että ihminen vapautetaan syyllisyyteen.

Ps. 32:3
   
Niin kauan kuin minä vaikenin synnistäni, ruumiini riutui ja kuihtui. Päivät päästään minä huusin tuskassani.
Luin noita Paavo Ruotsalaisen kirjeitä ja paljon hyvää niistä löytyy. Siunaan Paavo Ruotsalaisen muistoa ja perintöä. Mutta vaikka kuinka etsin Kristuksen sisäistä tuntemista hampaat irvessä otsasuoni pullistuen, niin ei löydy, ei.

Minulle ei jää muuta mahdollisuutta kuin luottaa Kristuksen ulkoiseen tuntemiseen kasteessa, ehtoollisessa, saarnatussa Jumalan Sanassa, seurakuntani uskontunnustuksessa ja synninpäästössä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #88 : 27.08.10 - klo:08:10 »
Ulkoinen tunteminen tarkoittaa yleensä sitä, että tietää henkilön, mutta ei ole kaveri hänen kanssaan. Tässä yhteydessä sillä ilmeisesti yritetään pilailla sisäisen tuntemisen kanssa.

Minä otin tuon "ulkoisen tuntemisen" puheeksi tässä ketjussa ilmeisesti ekana, kun ajattelin, että jospa siihen sisäiseen tuntemiseen pääsisi helpommin käsiksi ikäänkuin pohtimalla mitä on Kristuksen ulkoinen tunteminen
Ja siksikin kait, ettei ryhtyisi kuvittelemaan ulkoista tuntemista sisäiseksi tuntemiseksi.
Jos nimittäin luulee uskoista tuntemista sisäiseksi tuntemiseksi, saattaa jäädä se todellinen sisäisen tuntemisen etsiminen vähiin.

Hyviä ajatuksia täällä aiheesta joka tapauksessa. Mm. Sanaseppo Saliksen ajatus siitä, että sisäiseen tuntemiseen liittyy se, että sisäistää vuorisaarnan opetuksen ja pyrkii rakastamaan lähimmäistään on seikka, joka on mietintäni alla, koska se kuulosti varsin oivalliselta oivallukselta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä Kristuksen sisäinen tuntemus tarkoittaa?
« Vastaus #89 : 27.08.10 - klo:08:21 »
Minä otin tuon "ulkoisen tuntemisen" puheeksi tässä ketjussa ilmeisesti ekana, kun ajattelin, että jospa siihen sisäiseen tuntemiseen pääsisi helpommin käsiksi ikäänkuin pohtimalla mitä on Kristuksen ulkoinen tunteminen
Ja siksikin kait, ettei ryhtyisi kuvittelemaan ulkoista tuntemista sisäiseksi tuntemiseksi.
Jos nimittäin luulee uskoista tuntemista sisäiseksi tuntemiseksi, saattaa jäädä se todellinen sisäisen tuntemisen etsiminen vähiin.

Hyviä ajatuksia täällä aiheesta joka tapauksessa. Mm. Sanaseppo Saliksen ajatus siitä, että sisäiseen tuntemiseen liittyy se, että sisäistää vuorisaarnan opetuksen ja pyrkii rakastamaan lähimmäistään on seikka, joka on mietintäni alla, koska se kuulosti varsin oivalliselta oivallukselta.



Sisäisen tuntemisen etsiminen = Yrittää tulla vanhurskaaksi omalla toiminnallaan
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-