Joo minä muistan....
Me nimittäin tehtiin seurakunnan nuorten kesken kun pastorina oli KeijoRainerma, bussiretki ensin Mariasisarten ” Kaanaaseen”. ( lukekaapa Lemmetyinen- Jansson, kun luostarin muurit murtuvat). ja sieltä. Belgiaan Billy Grahamin evankelioimiskokouksiin. Meidän koko sakki, siis me, uskoontulleet , painuttiin joka ilta alas koska ” tahdoimme tulla uskoon” , kai meidät laskettiin joka kerta uusiksi uskovaisiksi...... ajattelin kyllä että tässä on nyt jotain... vähän.... outoa, mutta siis se tunnelma ja esimerkki raapaisi mukaan, sen myönnän...
Tästä Pena kerran korjasi minun käsityksiäni ——- Äitini aikaan vaikutti ns Oxford- liike, ja tämä meidän viritys tuli Amerikoista ja oli tuoreempaa, Campus Crusade for Christ. Niin se meni, tuli vastaan uudestaan kun luin sitä nettiteologiaa Avoimessa yliopistossa. Mitä äitiin tulee, hän oli vähän kavereitaan paremmin jalat maassa, koska kodin perintö oli evankelishannulalainen.
Hyvähän se, siellä tehtiin myös slummityötä ja sen perintönä meillä on Nicky Cruzin ja Sonny Arquinzonin kirjat tappelijoista ja narkomaaneista, Sonnyn opinnoista ja narkomaanikirkon perustamisesta, varmaan joku ainakin tuntee: ” Juokse poika juokse” ja Arquinzonin kirja joka siis on minulla, mutta missä, ei tuosta hyllystä löydy mitään kun pitäisi,.
Ihmettelin joskus, se narkomaanikirkko toimi aivan asiallisesti eikä siellä ollut mitään riehumista. Sellainen oli pakko perustaa,koska kristityt katsoivat narkkarit ulos omista yhteisöistään. Ja siellä totisesti osattiin vertaistuki! Cruz on kirjoittanut nyt ikäihmisenä uuden kirjan elämänkokemuksista ja uskostaan varmaan myös, tai siis ainakin yksi on suomennettu ja se pitäisi myös lukea.
..................
Kuinka se Suomessa meni niin räyhäkkääksi? Onko meillä joku taipumus langeta loveen?