Kirjoittaja Aihe: Pistän puheen mittaisen pastilli poskeen.  (Luettu 4170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Pistän puheen mittaisen pastilli poskeen.
« : 18.06.08 - klo:13:47 »
llwyd kirjoitti: 15.04.2008 08:14    Viestin aihe: Oliko ennen kaikki paremmin?
Herännäisyyden suhteen on varmasti paljon menetettykin kun on saatettu nuo körttipukua kantaneet sukupolvet hautaan. Sitä tummaa väkeä on suuri ikävä, mutta sellainen tämä ihmisen maailma on: ruohoa olemme täällä, eikä mikään pysy - eikä varmasti olisi täysin hyvä jos pysyisi. Nuo menneet sukupolvet tekivät myös paljon virheitä ja sulkivat pois paljon arvokasta, mutta jokin viisaus liikkeessä asui, kun elävä ja lämmittävä liekki on itsepäisesti säilynyt vaikka paljon onkin muuttunut…  
Sen sijaan näkee hyvin paljon etenkin konservatiivisemman kirkkoväen piirissä (ei tarvitse kuin lukea kristillisten lehtien yleisönosastoja) tietynlainen refleksinomainen menneisyyden ihailu, kun oppi oli vielä "puhdas" ja kiveen lyöty, eikä julkista epäilyä ollut tai se ei ollut sallittu. Nykyajan epäkohdat, yletön materialismi ja hedonismi yhdistetään kirkon liberalisoitumiseen ja maallistumiseen…
Se on kuitenkin sanottava että nykyinen hyvinvointivaltiomme on tässä syvässä epätäydellisyydessäänkin arvoiltaan paljon kristillisempi kuin oli puhdasoppisuuden ajan armoton säätyvaltio. Mutta kumpikaan yhteiskunta ei ole kyennyt poistamaan ihmisen syvää epätäydellisyyttä ja syntisyyttä - enkä oikein jaksa uskoa, että mikään yhteiskuntamuoto siihen pystyy.


Mene sinne missä sinun on hyvä olla, sanoi ystäväni, Jumalan mies, kun olin elämäni tien risteyksessä missä piti valita suunta, oikealle tai vasemmalle. Minä valitsin sydämeni  ja Herrani ohjauksella, vaikka  en olisi itse tahtonut, oikean.  Tänään, kumminkin on niin, kuin olisin kävelemässä susien raadeltavaksi. Sillä kun itse työskentelen yhteisössä. Missä kristilliset arvot ovat esillä hyvinkin voimakkaasti, varsinkin suvaitsevaisuus ja lähimmäisen  rakkaus.  Herää kysymys, kiillottaako, jotkut ihmiset vain omaa kilpeensä ja kilven takana onkin aivan muuta, olisiko mahdollista että meidän evankelinen kirkko on myös alkanut, kiillottelemaan.

Ukko – Paavo.  Paavo  Ruotsalainen ja 1800-luvun heräävä Suomi. Kirjoittanut Tapani Ruokonen. Sivulla 210. Lars Jakob Stenbäck 1811-1870 pappi ja runoilija. Hän esitti Suomen sivistyneistölle korusanoin Paavon opin:  

"Kerran kaikki on sortuva ja me seisomme yksin ilman tukea, ilman lempeitä ja kalliita epäjumaliamme, ilman tuhansia rakkaita siteitämme, jotka vangitsevat sydämemme, yksin elävän Jumalan edessä."

Niin ,ettei tässä turhia huolia kannata reppuunsa ottaa, eiköhän Herra potki pahimmat susi-hukat syrjään.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Pistän puheen mittaisen pastilli poskeen.
« Vastaus #1 : 18.06.08 - klo:15:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"


Ukko – Paavo.  Paavo  Ruotsalainen ja 1800-luvun heräävä Suomi. Kirjoittanut Tapani Ruokonen. Sivulla 210. Lars Jakob Stenbäck 1811-1870 pappi ja runoilija. Hän esitti Suomen sivistyneistölle korusanoin Paavon opin:  

"Kerran kaikki on sortuva ja me seisomme yksin ilman tukea, ilman lempeitä ja kalliita epäjumaliamme, ilman tuhansia rakkaita siteitämme, jotka vangitsevat sydämemme, yksin elävän Jumalan edessä."

Niin ,ettei tässä turhia huolia kannata reppuunsa ottaa, eiköhän Herra potki pahimmat susi-hukat syrjään.


Loistava lause yksinkertaisuudessaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Pistän puheen mittaisen pastilli poskeen.
« Vastaus #2 : 09.12.09 - klo:19:21 »
Minä en tiedä nyt nykysellä ajalla, kuinka sinä voit sieluis puolesta. Sinä olet jo itse ennen oppinut Jumalan sanasta autuuden järjestyksen. Ja sinä olit ennen usein kiusattu epäuskon hengeltä; vaan rohvaise nyt itses sitä vastaan, ja anna kunnia Jumalallen. Ota Christus auttajaksesi: tahdo häneltä kuolleessa tilassas elämää ja henkeä, jolla parannusta teet. Uudista usein armoliittos Jumalan kanssa, ettäs olisit sovelias muita palvelemaan.
Kirjoitettu Nilsiästä v. 1832. Paaval Ruotsalainen.
http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html#lukijalle

Että olisin sovelias muita palvelemaan…ottaisin Kristuksen auttajaksi… siitä saisin rohkaisun…
Ei auta muu kuin kääntyä Sanan ääreen tässäkin ajassa ja uudistaa armonliittoa. 

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pistän puheen mittaisen pastilli poskeen.
« Vastaus #3 : 09.12.09 - klo:20:43 »
... hyvää tekstiä
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Pistän puheen mittaisen pastilli poskeen.
« Vastaus #4 : 09.12.09 - klo:21:01 »
Rupes tekeen mieli körttipastillia  :icon_eek: Tänään päivällä niitä ois kyllä ollu mahdollisuus ostaa.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Pistän puheen mittaisen pastilli poskeen.
« Vastaus #5 : 10.12.09 - klo:22:43 »
Rupes tekeen mieli körttipastillia...

"Hänestä ikuisten kysymysten pitääkin olla ikuisia.
Kyse on niin suurista asioista, ettei näin pieni pää pysty niitä ratkaisemaan, vaikka ne pyörivätkin päässä koko ajan."

Vantaan Lauri  10.12.2009 s.10

Siksi minä uskon Sinuun Isä … Poikasi Jeesuksen Kristuksen , siihen armonliitoon ja lapsen uskoon.
Minkä annoit lahjaksi …minulle… ennen kuin edes otin ensimmäistä henkäisyä tässä kylmässä maailmassa.
Siihen liittoon ja lahjaan ei saa, eikä tule vaikuttamaan tämän maailman pyöritykset.

SV.42:3
3. Hitaaseen sydämeeni heitä
jo toivon säde lämpöinen.
Vanhurskaudellasi peitä
syyllinen, vaivanalainen.
En muuta pyydä. Tähän jään
sinua, Jeesus, kiittämään.

C. G. Tollstedt
Sävelmä Etelä-Pohjanmaalta



santtu-62

  • Vieras
Vs: Pistän puheen mittaisen pastilli poskeen.
« Vastaus #6 : 11.12.09 - klo:17:37 »
Pastilli on jo ...  :eusa_think:

"Opettele olemaan rauhallinen"