Kirjoittaja Aihe: Kotikokki III  (Luettu 33337 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #90 : 05.12.18 - klo:18:19 »
Itellä pieni paussi töistä, niin olen ihan itte tehnyt ruokaa, kun on aikaa.
Normaalistihan töissä ruoka ja illalla jotain sinistä lenkkiä ja olut:)
No ei olutta.

Siis olen innostunut tekemään jauhelihasta kaikenlaista.
Jauhelihaa, suolakurkkua, punajuurta ja ne paistinpannulle, niin ja valkosipulia paljon. LIDListä saa niitä marinoituja valkosipuleita purkissa. Siitä sitä lientä jauhelihaan. Ei perunoita, mutta riisiä.

Jauhelihaa ja tomaatteja pilkottuna on aika kiva sekoitus.

Yritän kyllä aina välillä paastotakkin, kun tuo ruokailuni on aika rasvaista.

Annikan reseptit on sellaisia, että niitä luulisin osaavani ittekkin kokata :)
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #91 : 06.12.18 - klo:15:03 »
Miulle kävi äsken näin:

Pippuripihvit tulivat läpipaistetut. Ranskanperunat oli muuten hyvät mutta ajattelin ripottaa hiukan suolaa tarjoiluastiaan Jozon suolapurkista. Kansi irtosi ja desilitra suolaa holahti kulhoon. Salaatti ohi hiukan nahistunutta, mutta oliivit olivat OK-
Tarapaca-punkku oli kohtalaista.

 :017: :114:  R-m

Nyt nuolemaan 'haavoja' naisten ampumahiihtoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #92 : 10.12.18 - klo:12:10 »
Jouluruokaa valmistan päivä päivältä hiljalleen jotta en rasitu liikaa . Pullat ja tortut ja graavattu lohi ovat pakastimessa.

Neljä kiloa lanttua kuorittiin ja paloiteltiin tänään kiehumaan. Nyt jouluinen tuoksu leijailee talossa. Pakastan 'lanttuhaudan' jahka olen sen survonut ja jäähdyttänyt. Paistan vasta aatonaattona.
Tuuvingille teen samoin. Pakastan mutta imellän ja paistan myöhemmin.

Paljon jää lähemmäksi joulua, kuten kalja, sillit ja kinkku. Osa tulee valmiina kaupasta ja osan laittaa ja leipoo lapsenlapsi.

Katto-ja kynttiläkruunut puhdistin tänään ja ostin kuuseen uutta koristetta.

Tämän joulun tulossa on merkitystä siinä että tässä talossa tämä on meidän viimeinen juhla.

                                                                                      :114:  R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #93 : 10.12.18 - klo:12:29 »
 :eusa_angel: :109: :039:

No onpas jouluvalmisteluja runsaasti, ja suuri osa itse alkutekijöistä lähtien!!
Olen kyllä ymmärtänyt Riitta, että tuo kaikki on sinulle SUURI ILO ja KIITOSAIHE!

Kuten minulla se että laulukaveri tulee puolen tunnin kuluttua minua(kin) hakemaan vanhainkotikeikalle!  :eusa_angel:  :114:
On meillä vaan mukava pieni lauluporukka.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #94 : 10.12.18 - klo:15:11 »
Olet oikeassa, ruoanlaitto on iloni, ja on siitä perhekin iloinnut. Se tulee isäni suvusta, tikkalaisilta. Moni suvun naisista oli ammatiltaan leipoja tms. Minä en ole kummoinenkaan leipuri. Pulla tulee maukasta, kuulema.

Äsken paistoin iltaruoaksi jauhemaksapihvit, nekin toivat jouluista tuoksua tupaan.

Se joka 'härjillä ajaa, se härjistä puhuu'. Mutta mistä kummasta minuun nyt vanhemmiten tämä musiikinharrastus on tullut. YouTubestapa tietysti ! :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #95 : 18.12.18 - klo:13:16 »
Pikaruokaa tänäänkin, illan nälkäisille kulkijoille mikrossa lämmitettäväksi.

Penne rigate pasta makaronia kattilaan veteen kypsymään nälkätarpeen mukainen määrä.
Ripautetaan sekaan suolaa ja maustepippuria.

Otetaan paistinpannu esiin ja paketti nakkeja.
Pilkotaan nakit ja ruskistetaan ne voissa pannulla.

Otetaan esiin iso, punainen omena ja kuoritaan sekä pilkotaan se.

Kun makaronit ovat melkein kypsiä, laitetaan nakkipalat ja omenapalat sinne sekaan.

Haudutetaan miedollä lämmöllä sitä kattilan sisältöä.

Ja joku jo arvaa, kun on minusta kysymys, jotta ripautan loppuviimeksi juustoraastetta päälle sulamaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #96 : 18.12.18 - klo:14:54 »
Samanlaista 'hätävaraa' olen joskus laittanut , mutta en omenan kera.
Keitetyt makaroonit pannulle paistettujen nakkipalojen päälle ja munamaitoa niskaan. Ketsuppipullo pöytään, ja se on siinä. Lapsille on maistunut. Minä koetan välttää valkoista jauhoa ja makkaran rasvaa, juustoa syön kyllä.

Tänään meillä syötiin maksapihvit. Kuullotin ensin sipulirenkaat, sitten maksat nopeasti kuumalla pannulla käännellen, sipulit päälle, mausteet ja tilkkanen kermaa.
Onneksi on puolukkaa vielä jäljellä. Sitä kuluu meillä paljon. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #97 : 18.12.18 - klo:15:24 »
Nuo "hätävarat" kuulostaa kyllä ihan joltain muulta... :eusa_angel:
Oma hätävarani on sitruunatee ja pari juustovoileipää...tai jogurttia mysli"kuorrutuksella".
Tuollainen makaroniruoka on jo työläämpi homma.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #98 : 20.12.18 - klo:09:43 »
Vaaleat piparkakut....sellaisista olen haaveillut monena jouluna, vaan kun en ole kaupoista sellaisia valmiina löytänyt, joku taikina sentään on kaupan pakastealtaassa ollut. Siispä päätin etsiä netistä ohjeen ja tehdä itse sellaisen taikinan, jossa olisi vaaleaa siirappia.

Sovelsin netistä löytämääni ohjeeseen sen verran, että lisäsin siihen yhden kananmunan.
Taikina maistui hyvältä, mutta tuntui tosi lötköltä. Ohjeessa neuvottiin, että taikina pitää laittaa pakastepussiin ja jääkaappiin yön ajaksi ja leivotaan seuraavana päivänä.

Mutta tänä aamuna se paljastui - taikina oli niin löysää, että ei siitä voinut ajatellakaan kaulitsevansa taikinalevyä.

No, kaavin taikinan pois pakastepussista vatkausastiaan.
Lisäsin ehkä puolitoista desilitraa vehnäjauhoja ja sähkövatkaimeen laitoin taikinakoukut ja vatkasin.
Sekoittuihan se jauho siihen. Mutta kaulittavaa taikinaa - ei sinnepäinkään.

Sitten laitoin työpöydälle leivinpaperia ja siihen muutaman lusikallisen vehnäjauhoja.

Otin lusikalla taikinaa ja pyörittelin siitä pienen pallon näillä lapiokämmenilläni ja litistin sen pikkuleiväksi.

Lusikkaleivätkin kävivät mielessä, mutta en ollut varma, onko kaupan mansikkahillo paiston kestävää, joten se siitä.

Ja sekin kävi mielessä, jotta näistä saattaa tulla kovia kuin legopalikat.

Viimein sain ne uunipellille ja kymmeniksi minuutiksi paistumaan.

Ehkä pientä legopalikka  -ilmiötä näyttää olevan, mutta oli mulla konsti siihenkin, mä pyyhin ne hunajalla päältäpäin.
Nyt on vaan se ongelma, että niitä ei voi säilyttää päällekkäin pinottuna sen hunajan vuoksi.

Huvittaakos tumpelon leipurin touhut - hihitä vaa ihan vapaasti, hauskuuttaakseni minä tämän kerroin. :icon_biggrin: :icon_lol:


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #99 : 20.12.18 - klo:11:44 »
Meneeköhän nyt rosolli joulupöydässäni vaihtoon, kun tuli kokeiltua venäläiseen tyyliin ns. silliä turkissa tuoreista punajuurista ja ilman mitään suolakurkkuja, oli paljon parempi kuin etikkaiset versiot. Siis suorastaan hyvää, vaikka en edes ole sillin ystävä - ainakaan ollut tähän asti, mutta yritän siedättyä, ja tuli kaupasta napattua mukaan paketti punalaputettua ennen kuin muistin etten muka pidä sillistä.

Mutta siis, keitetään punajuuri(a), perun(oit)a ja porkkan(oit)a, raastetaan karkeaksi raasteeksi, ei sekoiteta. Silputaan (puna)sipuli(a), jonka tosin sipulirajoitteisuuttani korvasin hyvin pienellä määrällä purjosilppua. Hienonnetaan keitetty muna. Ja sitä silliä toki, saa olla aika pieninä paloina. Perunaraaste alimmaiseksi, sitten silliä, sipulia, porkkanat, punajuuret, muna kerroksittain siihen päälle kuin miksikin täytekakuksi, joka kuorrutetaan majoneesilla ja koristetaan tillisilpulla ja kapriksilla. Saa sitä majoneesia kerrosten väliinkin levittää. Koko komeus jääkaappiin mielellään yön yli odottelemaan tai ainakin muutamaksi tunniksi (itse en pidempään malttanut).

Hapanta omenaakin voi pistää yhden kerroksen. Ja minä pistin juustoraastetta, kun yhdessä reseptissä oli sitäkin ja minulla jääkaapissa pari goudankannikkaa (goudan ja sillin maut sopivat mielestäni yhteen).

Tuli ihan älyttömän hyvää, eikä edes niin monimutkaista kuin miltä kuulostaa. Vaikeinta oli levittää majoneesi päälle nätisti, kandee antaa muun kokonaisuuden prässäytyä kokoon kunnolla ennen kuin edes yrittää. Mutta ei sen niin väliä kun itse kaiken söin, ja silmät meni kumminkin nautinnosta umpeen niin etten mitään nähnyt. Meinaan tehdä lisää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #100 : 27.12.18 - klo:15:46 »
On ymmärrettävää että meillä kinkku syötiin kolmessa päivässä kokonaan. Se olikin vain 4-kiloinen ja meitä syöjiä kertyi pöytiin kolmena päivänä yhteensä 29 henkeä.
Kalat riittivät hyvin, etenkin  lasimestarin- ja sitruunasilliä jäi, sillä pienimmät eivät osaa niistä vielä pitää.

Sienisalaattia oli myös ylimääräistä ja sen söimme tänään itse loput. Rosollia tarjoilin sillillä ja ilman. Molempia syötiin ja niitä kiiteltiin.Ilmeisesti sitä joissakin nykyperheissä jo vierastetaan, luin lehdestä että jos sitä valmistaa, ei sitä kukaan syö vaan kaikki heitetään pois.

Kotikaljaa oikein pyydettiin ja tein sitä 8 ltr. satsin, mutta viinit ja oluet 'peittosivat' sittenkin sen menekin. Matti kyllä juo sitä hanakasti.

Kuuman ja kuivan kesän perunat eivät tahtoneet kuorittuina pysyä koossa, vaan murenevia oli paljon.

Laatikot olivat onnistuneita, etenkin lanttuloora. Tuuvinki ei ollut ihan tarpeeksi makeaa kun en lisännyt siihen siirappia. Noudatin hämäläis-anoppini oppia, vain vehnäjauhoja imeltämiseen.

Ohrapuuro maistui etenkin miehille. Kaksi heistä onkin Turusta ja Porista kotoisin.

Hyvä jääkaappi säilyttää vielä muutaman päivän tähteitä ja sitten kaikki on mennyt käyttöön. Vihoviimeiset leivänpalat annan variksille ja harakoille.
Minä en v o i  heittää ruokaa roskiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #101 : 27.12.18 - klo:19:45 »
Kinkkua on vielä jäljellä samoin pipareita. Yhden pienen perunalaatikon ja yhden porkkanalaatikon laitoin pakastimeen - jos vaikka loppiaisena maittaisi. Kaupasta ostin perhekaljapullon, mutta se on vielä korkkaamatta, josko loppiaisena sekin juotaisiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #102 : 28.12.18 - klo:08:25 »
Ostan tänään pienen kinkun ja paistan sen Uudeksi vuodeksi.

Muuten ruoka-ajatukset eivät nyt maita.  :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #103 : 29.12.18 - klo:14:06 »
Olen tässä kinkun tähteitä hävittämässä. Uunissa muhii kinkkukiusaus. Kohta kun saan sinne tilaa, laitan ensimmäistä kertaa elämässäni rokan muhimaan uuniin. Siellä on se kinkun potkaluu. Naapurikylän emäntä kertoi, ettei hän ole vuosikymmeniin keittänyt rokkaa, vaan hauduttaa sen aina leivinuunissa. Saas nähdä miten miun käy sen kanssa.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #104 : 29.12.18 - klo:15:13 »
Sienisalaattia piti tapaninpäivän aamuna ruveta tekemään lisää. Onneksi oli sieniä. Ei ollut ensimmäinen kerta kun juuri se loppuu kesken. Äsken vetäisin ruisleivän päällä viimeiset lusikalliset, ja kyllä se olikin hyvää.

Vakiokaalisalaattini onnistuu aina, ja myös kalat olivat oikein maistuvia. Samaa en voi sanoa siasta. Sekä itse paistettu että kaupasta ostettu oli melken pahaa.

Nyt pitäisi käydä sen verran kävelyllä että näen missä oleilisi mustarastas. Veisin sille pari persimonia, jotka eivät vain uppoa ja ovat jo yli-ikäisiä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.