Kirjoittaja Aihe: Raamatun tekstien valikoiminen  (Luettu 26937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #60 : 21.08.10 - klo:09:50 »
Kuten yleine kielenkäyttö oli Jaakko Haavio huomattavasti lempeämpi kuin edeltäjänsä.

Uus' wirsi siell' ain' soi Karitsan kunniaxi, Ei ikän' wanhene eik' ijät' taukoo se; Sijs tahdon tääll' kuin voin Sen tehd' mull' tuttawaxi....
Näin alkaa heittomerkkirunouden ajan virsi eli Laguksen kääntämien Siionin Virsien viimeinen säkeistö. Kieli muuttuu ja me sen mukana tai päin vastoin.
Jos joku ei tunnistanut virttä, niin se oli Laguksella numero 223.

Halullisten sielujen hengelliset laulut kirjassa se on uudistettuna numero 16 eli Malmivaaran suomenneos, joka on se mitä vanhoilliset rukoilevaiset veisaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #61 : 21.08.10 - klo:22:18 »
Jos näin on, niin kuulut valtavaan enemmistöön näkemykseesi kanssa: kukaan ei nimitäin tosissaan ymmärrä termille "maailma" vain yhtä merkitystä.
Tätä merkitysvivahdeasiaahan käsittelinkin tuossa ensimmäisessä "maailma" -sanaa käsittelevässä viestissäni.
MT-kin taisi asiasta mainita.

Jeps,  ehkä se nyt korostuu kun se "maailma" otti ja ilmoitti ettei huoli sairasta lääkäriä tiimiin olkoon tai älköön tauti tasapainossa,eli terveen veroinen , hoitajia "pelottaa niin hirveesti" sadas kerta mutta aina yhtä vaikea kohdata. Maailmassa elävä esimies ynnä ylihoitaja olivat katsoneet että palvelutoimen maailmassa olisi tullut vielä jatkua eli olen maailmassa niin puun ja kuoren välissä, että todella tahtoisin vetäytyä siitä eroon, mietiskelemään tai muuta. No tarvitsiko minun  sitä nyt tänne tuoda... nähtävästi oli sitten riittävän paha mieli.  :'( :'( :'( :'( :'(

Mutta virsiin palatakseni, minulle eräs rakkaimmista 190, lapsuudesta tuttu, aloittaa viim. säkeistön:  Sä kunniakses olet luonut myös minut tänne maailmaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #62 : 21.08.10 - klo:23:56 »
SV 164 on Jumalan sanan mukaista ja tervettä tekstiä tämän päivän vaeltajalle. Moni heränneen kansan edustaja on kertonut olevansa tänä päivänä yksinäinen. Yksin mielipiteittensä kanssa - mielipiteiden, jotka perustuvat Jumalan sanaan. Minunkin on helppo allekirjoittaa tämä tunne myös itsessäni.

Samoilla linjoilla tällä ymmärryksellä.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #63 : 22.08.10 - klo:10:48 »
Jos näin on, niin kuulut valtavaan enemmistöön näkemykseesi kanssa: kukaan ei nimitäin tosissaan ymmärrä termille "maailma" vain yhtä merkitystä.
Tätä merkitysvivahdeasiaahan käsittelinkin tuossa ensimmäisessä "maailma" -sanaa käsittelevässä viestissäni.
MT-kin taisi asiasta mainita.
mt kyllä, se luin. Kirjoitat joskus aika pitkiä listoja; niitä ei oikein jaksa kahlata läpi niin syventyneesti. Riitta ja Salis jäsentelevät ne, jättävät rivivälejä, se auttaa. Varmaan niitä on jotka jaksavat muutenkin, mutta nyt luin, ja hieman särähti tuo "tulkaa pois maailmasta". Jeesus lähetti opetuslapsensa juuri maailmaan, (Matteus menossa nyt) määritellen tällä kohtaa vielä tarkasti minne, lopussa hyvin laajalla skaalalla. Olenko sitten itse eksyksissä, kun mielestäni enemmän korostuu juuri maailman keskuuteen meneminen. Kuka muu siellä on valona ja suolana? Tietenkin ajankohtainen elämäntilannekin voi vaikuttaa siihen mitä lukee ja kuinka.

Mutta luin tuon samoin 164, en saanut traumaa sielulleni. Ehkä nuo helvetin lieskat... aika usein hyvin konkreettiseksi kuvatun Taivaan ja Helvetin asemesta korostuu Jumalan läsnäolo tai poissaolo. On totuttu puhumaan niistä, oikein tai väärin.  Hölmöä tavallaan, mutta kun näin nyt on - ehkä ihmisille on puhuttava kieltä jota he ymmärtävät. Jopa fundamentalistit viidesläiset nuorisopapitkin purskahtivat nauruun kun veisattiin viidesläistä laulukirjaa, kaikille kyllä tuttua "Yhtehenkö tulla saamme", monesti läheteille laulettua - ja tultiin kohtaan jossa Taivas on valmistettu "jaspiksesta, kullasta".   Ihmiset ymmärtävät mitä on täydellinen yksinäisyys, sitähän se on, sillä syvin lohdutuskin löytyy niille jotka ovat kokeilleet, Jumalalta, toisaalta äkkioudot erilaisten tutkimusten mukaan ymmärtävät kyllä hyljätyksi tulemisen ja yksin jäämisen, se on monelle "helvettriä" jo maan päällä.

Muistan jonkin vähän merkillisen ajatúkseni Taivaasta josta Jumala puuttui, näinköhän jotakin päiväunta, niin kai se meni. On kai hölmöä sotkea painajaisia tähän, mutta olin äärimmäisen epätoivoinen. Hain ja hain, niinkuin unessa joskus juostaan ja juostaan eikä tavoiteta. Taivas oli tyhjä. Siellä oli helmistä tehdyt portit, kadut olivat kultaa mutta Jumala oli muuttanut pois. Se metetyksen tunne ja epätoivo oli kamala. Minä olen täällä mutta Jumala ei olekaan, mitä minä täällä teen? Muisti sen psalmin (mikä se on) jossa sanotaan, että kun Sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli (vanhan käännöksen osaan ulkoa monin kohdin, uutta en) Luulen että hyvä virsi menetetään jos ollaan noin konkreettisia - en tiedä - vilpittömästi luulen. Se saa minut vetämään suuni hymyyn lieskoineen, mutta vakavoitumaan tosissaan,  kun muistan tuon menetyksen, ja ajattelemaan olisiko tuohon saatu tilalle kaiken lohdun ja ilon menetys, sellaisin sanoin jotka ihmiset ymmärtävät.  Mutta myönnän: Tyh,mä äänessä. Aina näistä keskusteltaessa on kuin liikkuisi heikolla jäällä, olisi tunnettava historia paremmin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #64 : 22.08.10 - klo:20:55 »
Upeaa keskustelua! Juuri tällaista halusinkin provosoida teidät käymään. Jatkakaa edelleen!  :eusa_clap:

Välihuomiona totean, että tämän teidänkin keskustelunne perusteella Siionin virret näyttävät tuntevan ainakin seuraavat merkitykset sanalle "maailma":

- Jumalan luoma kaunis maailma, joka on Luojan lahja ihmiselle ja jota ihminen on kutsuttu viljelemään ja varjelemaan
- Vieras maailma, joka on ikään kuin välttämätön läpikulkupaikka ennen oikeaa kotiamme taivaassa
- Paha maailma, jota kristityn täytyy pyrkiä välttämään ja josta halutaan erottautua
- Maailma työkenttänä, jossa kristitty toteuttaa kutsumustaan lähimmäistään palvellen

Löydättekö vielä muita merkityksiä? Ja mitä ajattelette näistä? Ovatko nämä ristiriidassa keskenään? Ovatko nämä ymmärrettäviä? Mitä näistä pitäisi painottaa tässä ajassa?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #65 : 23.08.10 - klo:07:13 »
Upeaa keskustelua! Juuri tällaista halusinkin provosoida teidät käymään. Jatkakaa edelleen!  :eusa_clap:

Välihuomiona totean, että tämän teidänkin keskustelunne perusteella Siionin virret näyttävät tuntevan ainakin seuraavat merkitykset sanalle "maailma":

- Jumalan luoma kaunis maailma, joka on Luojan lahja ihmiselle ja jota ihminen on kutsuttu viljelemään ja varjelemaan
- Vieras maailma, joka on ikään kuin välttämätön läpikulkupaikka ennen oikeaa kotiamme taivaassa
- Paha maailma, jota kristityn täytyy pyrkiä välttämään ja josta halutaan erottautua
- Maailma työkenttänä, jossa kristitty toteuttaa kutsumustaan lähimmäistään palvellen

Löydättekö vielä muita merkityksiä? Ja mitä ajattelette näistä? Ovatko nämä ristiriidassa keskenään? Ovatko nämä ymmärrettäviä? Mitä näistä pitäisi painottaa tässä ajassa?

Karl Popperin filosofiassa esiintyy kolme maailmaa:

Maailma 1: fyysinen maailma
Maailma 2: mentaalinen, psyyken maailma, tietoisuus
Maailma 3: ajatusten maailma, kuten teoriat ja kulttuuri

Operoimme näissä kolmessa maailmassa. Popper korostasa erityisesti kolmannen maailman merkitystä. Meidän täytyy elää, jotta voisimma ajatella ja tehdä kulttuuria. Mutta tärkeimpiä ovat kuitenkin ajatukset, teoriat, väittämät, kulttuuriset tuotteet.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #66 : 02.09.10 - klo:16:39 »
Jatkaisin vielä virteen 164, että jos se varoittaisi ihan turhasta, niin silloin se minunkin mielestäni joutaisi pois Siionin virsien kokoelmasta. Olen kuitenkin sen verran yksinkertainen, että pelkään sen varoittavan ihan selkeästä vaarasta. Näin minulle on opetettu.

Kun ei virsi 164 varoita turhasta, ei ollenkaan, eikä niin ole kukaan väittänytkään!
Homma vaan on ihan päinvastoin... Aiheellinen varoitus hukkuu naturalistisilla mielikuvilla leikkimiseen. Tulee mieleen joku päihdevalistustunti jolla näytetään kuvia montakymmentä vuotta tupakoineen ihmisen keuhkoista. Varmaan monelle oppilaalle toi on sitte ainoa asia, mikä tunnista jää mieleen. Mitä pitäisi jäädä mieleen? No että elä hitto soikoon koske siihen tupakkaan. Mutta seuraavalla välkällä ollaan taas tupakilla koska oppitunnin päätarkoitus on jo unohtunut. (Tämä tarina siksi, että se on ainakin yhden ihmisen kohdalla totta. Yks luokkakaveri muistaa yläasteen päihdevalistustunnilta ainoastaan tervaiset keuhkot. Ja kyllä, polttaa. Varoitus ei jäänyt päähän, ainoastaan kuva toisen ihmisen keuhkoista jäi.)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna