No, perustellaan sitten. Ei minun argumenteistani tarvitse pitää tai välittää.
Täytyy vielä tässä sanoa, että olen ehkä sittenkin jättänyt turhan paljon juttuja perustelematta. :oops: Anteeksi siitä. Kiitos kun huomautitte, niin palasin taas maan pinnalle.
Mutta siitä tason laskemisesta. En tiedä onko siihen ollut vaikutimena Rowligin rikastuminen vai mikä, mutta jyllä sitä on tapahtunut. Kirjoissa on alettu jaaritella täysyin epäoleellisista asioista. henkilöhamojen mielenkiintoisuus ja moniuloitteisuus on toki kasvanut samaa myötä heidän ikänsä ja Rowlingin kehittymisen myötä, mutta jotenkin niistä on tullut enemmän sellaisia "latteita". Ihmiset tuntuva luonnottomilta, ihan ihmeelisinä kohtaloineen, jotka usein myötäilevät turhan paljon fantasiakirjallisuuden kliseitä. Samoin juonesta, tapahtumista ja monista pikkuseikoista on alkanut löytyö myös varsin tökerösti tehtyjä elementtejä, jotka ovat toden näköisesti syntyneet sen jä
lkeen kun tarina on mietitty.
Lisäksi tarinasa, hahmoissa ja varsinkin monissa eläimissä on paljon aikaisemmilta fantasiakirjailijoilta lähes suoraan otettuja asioita. Pikkuisen on toki muuteltu, mutta osasta se plagiaatio paistaa läpi kuin hehkulamppu.
Pelkkää huono viimeisissä kirjoissa ei toki ole ollut. Harryn elämä ei ole enää ollut niin yksipuolista, vaan nuoren miehen kehitystä. Sen Rowling kuvaa uskomattoman hienosti, siihen nähden, ettei sitä koskaan ole itse kokenut. Siitä on pakko nostaa hattua. Silti tulee usein mieleen ettei kukaan oikeasti voisi missään tilanteessa käyttäytyä niin kuin Harry, mutta se on vain minun kantani, eikä tällä aisalla oikeastaan edes ole vaikutusta kirjan laatuun.
Kuitenkin kirjoista uuppuu sellainen "älykäs leikkiminen". Tällä en tarkoita mitään Harryn leikkejä, vaan sit, ettei kirja hirvittävästi tarjoa mitään sellaisia ongelmia tai "salaliittoja" tai jotain mikä saisi lukijan pohtimaan henkilöiden todellisia tarkoitus periä, syitä mitä vaikuttavat heidän toimintaansa. Tästä seuraa että lähes kaikki hahmot keskeisimpiä lukuun ottamatta jäävät sellaisiksi "paperinukeiksi", jotka vain kulkevat aika ajoin näyttämön poikki.
Toki kirjasta siis löytyy ongelmia, siis sellaisia hyvänlaatuisia. Itse ainakin pohdin muutamaa kymmentä asiaa, mikä jäi avoimeksi viimeisen kirja lopussa. Se ei vain riitä, sillä ne ovat sellaisia ongelmia joihin on helppo keksiä ratkaisuja, ei vain tiedä minkä kirjailiaj on sattunut valitsemaan.
Sitten on yksi Rowlingista täysin riippumaton tekijä, joka ainakin minun silmissäni on laskenut valtavsti kirjojen arvoa. Se hirveä hypettäminen, markkinointi ja krääsä, ovat oikein luoneet semmoisen inhon tunteen. Se taas ei johdu kirjasta, mutta se vaan on. Tähän myös lasken ne kaksi todella surkeaa elokuvaa, jotka on Potterin varjolla syydetty.
Sitte tämä
Eivät kommenttini siis pelkästään Potterien lukemisen perusteella ole tulleet, vaan kyllä niihin ovat vaikuttaneet kymmenet muutkin kirjailijat.
ei vakuuta ollenkaan; olen ollut havaitsevinani, että sinulta löytyy paljon tukevampaakin argumentaatiota kuin auktoriteettiin vetoaminen.
En nyt oikein ymmärrä mitä tässä tarkoitit, (anteeksi :oops: ) mutta tuolla tarkoitan sitä, että kun vertaan kirjoituksen tyyliä, kerronnan tasoa ja kaikkia muita seikkoja minkä vuoksi arvostan kirjaa, niin monia parempiakin löytyy. En tarkoita, että koska monet kirjailijat ovat sanoneet Potteria huonoksi, niin minäkin sanon.
Sitten haluaisin vielä kysyä erästä aisaa: Onko kenenkään muun mielestä se hirvittävä vouhka tymää, minkä aiheurtta jonkun päähenkilön kuolema? Tai edes se tieto, että joku kuolee. Olen monet makeat naurut tämän aiheen tiimoilta naureskellut, kun moneet ovat sen niin fanaattisesti ottaneet.